Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-23@09:44:40 GMT

مدافینیل؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۸۱۷۲

مدافینیل؛ موارد مصرف، عوارض جانبی

‍‍‍‍‍‍

مدافینیل دارویی است که برای درمان خواب‌آلودگی ناشی از نارسایی خون و سایر اختلالات خواب تجویز می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری آنا از webmd، مدافینیل دارویی است که به‌منظور کاهش خواب‌آلودگی شدید ناشی از نارسایی خون و همچنین سایر اختلالات خواب مانند دوره‌های توقف تنفس در زمان خواب را کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دارو اختلالات خواب را درمان نکرده و نمی‌تواند جایگزین خواب کافی شود.

مشخص نیست مدافینیل چگونه برای بیدار نگه‌داشتن افراد کار می‌کند ولی تصور بر این است که با تأثیر بر برخی از مواد موجود در مغز، چرخه خواب را کنترل می‌کند.

نکات مهم در مصرف مدافینیل

این دارو معمولاً یک‌بار در روز مصرف می‌شود. البته ممکن است بنا به تشخیص پزشک کل دوز مصرفی به دو بخش در روز تقسیم شود. اگر مدافینیل برای اختلال در خواب مورد استفاده قرار می‌گیرد معمولاً در روز یک ساعت قبل از شروع شیفت کاری مصرف می‌شود. توقف یک‌باره مصرف این دارو می‌تواند منجر به بروز عوارض جانبی شدید همچون لرزش، تعریق، استفراغ و گیجی شود. مصرف طولانی‌مدت این دارو می‌تواند باعث کاهش اثرگذاری آن شود. از آنجایی‌که این دارو می‌تواند اعتیادآور باشد باید طبق دستور پزشک مصرف شود.

عوارض جانبی مدافینیل چیست؟

سردرد، حالت تهوع، عصبی شدن، سرگیجه یا مشکل در خواب از عوارض جانبی شایع مصرف این دارو است که در صورت تداوم باید پزشک معالج نسبت به آن مطلع شود.

ضربان سریع و یا نامنظم قلب، تغییرات ذهنی و خلقی (مانند اضطراب، سردرگمی، افسردگی، توهم) و درد قفسه سینه از عوارض نادر ولی جدی مصرف مدافینیل است.

منبع اصلی

انتهای پیام/4105

منبع: آنا

کلیدواژه: دانستنی های پزشکی درمان اختلالات بی خوابی عوارض جانبی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۸۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زالو درمانی؛ خوب یا بد؟

به گزارش خبرآنلاین، رئیس اداره دارو سنتی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو درباره مراکز مجاز به ارائه خدمات زالودرمانی توضیح داد و نسبت به تهیه زالو از مسیرهایی غیر از داروخانه و خارج از زنجیره سلامت هشدار داد..

ایسنا در خبری نوشت: دکتر مریم مشهود اظهار داشت: متأسفانه مشاهده می‌شود افرادی به صورت مستقیم زالو را از طریق فضای مجازی یا سایر تبلیغات تهیه کرده و بدون بررسی کیفیت، به صورت مستقیم برای بیمار تجویز یا مصرف می‌کنند. این کار خلاف مقررات بوده و همانند دیگر داروها و کالاهای سلامت که هیچ پزشکی اجازه ندارد خود به صورت مستقیم اقدام به تهیه و تجویز و مصرف برای بیمار نماید، زالو هم مانند دارو و سایر ملزومات پزشکی باید از طریق داروخانه تهیه و سپس در زنجیره مصرف قرار گیرد.

وی همچنین در رابطه با خطرات تهیه زالو از مسیرهای غیر قانونی و بی‌ضابطه نیز اظهار کرد: زالویی که خارج از زنجیره سلامت و تأمین سازمان غذا و دارو تهیه می‌شود ممکن است که از زالوهای صید شده در تالاب‌ها و مرداب‌ها بوده و یا زالویی باشد که پس از مصرف بر روی یک بیمار به درستی معدوم نشده و به طبیعت بازگشته باشد، چنانچه بیمار قبلی که زالو درمانی کرده دارای بیماری‌های عفونی مسری مانند ایدز، هپاتیت یا سایر بیماری‌های قابل انتقال باشد، زالوهای صید شده می‌توانند این بیماری‌ها را به افراد دیگر منتقل کند.

بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، وی خاطرنشان کرد: با توجه به دستورالعمل‌های ثبت شده در سایت سازمان غذا و دارو تنها دو روش استفاده از الکل ۷۰ درصد و فریز کردن در دمای منفی ۲۰ درجه سانتیگراد برای معدوم سازی زالوی مصرف شده قابل قبول است.

رئیس اداره دارو سنتی، اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل در پایان گفت: در مواردی دیده شده که زالوی مصرفی را در آب نمک یا نمک گذاشته و پس از قی کردن زالو به اشتباه فرد استعمال کننده تصور می کند که زالو از بین رفته در حالیکه اینطور نیست و در صورتی که معدوم نشود در طبیعت دوباره به چرخه باز می گردد و می تواند عامل انتقال بیماری ها باشد.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1897722

دیگر خبرها

  • سونامیِ بستری کودکان و نوجوانان انگلیسی به خاطر عوارض سیگار الکترونیکی
  • کاهش آلرژی فصلی با این ۵ روش
  • عوارض جدی مصرف زیاد دارچین
  • ضرورت مصرف مکمل‌ها در زمان‌های مشخص برای بهبود جذب آن‌
  • این ۷ دسته دارو را بی‌رویه نخورید | داروخانه‌ها شبیه سوپرمارکت‌ها عمل می‌کنند
  • زالو درمانی؛ خوب یا بد؟
  • بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع
  • بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع و دمنوش‌های لاغری
  • فریب تبلیغات دمنوش‌های لاغری را نخورید/بیماری‌های حاد کبدی از عوارض کاهش وزن سریع
  • بهترین زمان خوردن قهوه برای کبد چرب