Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- با وجود بازگشایی سینماها و اکران موفق فیلم سینمایی «شنای پروانه» در چرخه اکران، همچنان برخی کارگردانان از اکران آنلاین فیلم خود استقبال می‌کنند، فیلم سینمایی «پسرکشی» نخستین فیلم در سینمای اکران آنلاین است که پس از بازگشایی سینماها راهی خانه مخاطبان می شود. تاریخ انتشار: 07:00 - 14 تير 1399 - کد خبر: ۶۳۳۸۷۳

خبرگزاری میزان - سینمای کشور از اسفند ماه گذشته و با شیوع گسترده بیماری کرونا به تعطیلی کشیده شد، اتفاقی که هیچکس در ابتدا طولانی مدت بودن آن را پیش بینی نمی‌کرد، تعطیلات چهار ماهه سینماهای سراسر کشور فرصتی تازه برای فیلمسازان بوجود آورده بود، فرصتی که البته ضررهای مالی فراوانی را هم به همراه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شاید فرصت نامیدن تعطیلات چهار ماهه سینماها در ابتدا کمی خوشبینانه باشد اما این چهار ماه در کمترین حالت دو گونه متفاوت از اکران در سینمای ایران رقم زد، اکران آنلاین و اکران سینما ماشین پدیده‌های نوظهور سینمای کشور در ایام قرنطینه خانگی بودند. پدیده‌های که چالشهای فراوانی را پشت سر گذاشتند اما بدون شک تجربه ای گرانبها در تاریخ سینمای کشور محسوب می‌شوند. 

بیشتر بخوانید: برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

اکران آنلاین از همان ابتدا مخالفان و موافقان زیادی داشت، اکران چند فیلم اول با موفقیتی نسبی روبرو شد اما از نقطه ای به بعد قاچاق گسترده فیلم‌های چرخه اکران آنلاین باعث شد تا اکثر کارگردانان سینما همچون عباس امینی کارگردان فیلم کشتارگاه و همچنین عباس رافعی کارگردان فیلم سینمایی «بهت» از این اقدام خود پشیمان باشند. 

سرانجام به تاریخ اول تیر ماه سال جاری دستور بازگشایی سینماها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی جهت مبارزه با بیماری کرونا صادر شد، این بازگشایی هم با حواشی فراوانی روبرو بود اما سرانجام تعداد مشخصی فیلم راهی چرخه اکران شدند، در این میان اما همچنان برخی از کارگردانان اکران آنلاین را راهی بهتر برای عرضه فیلم خود می دانستند. 

فیلم مستند سینمایی «جایی برای فرشته‌ها نیست» به کارگردانی سام کلانتری با وجود تمام سختیهای موجود در چرخه اکران آنلاین قصد حضور در این مدیوم از اکران را گرفته است، البته طبیعتا با توجه به مضمون مستند و ورزشی گونه اثر احتمال موفقیت این مستند در اکران آنلاین طبیعتا بیشتر است. 

کلانتری از جمله کارگردان جوان و مستقل سینمای کشور است که تاکنون جوایز بین المللی فراوانی را از آن خود کرده است، «تمنای مجهول»، در سال ۱۳۸۰، در اولین حضور بین‌المللی‌اش توانست دیپلمِ افتخارِ بهترین فیلمِ کوتاه داستانی را از دهمین جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم کودک اروگوئه نصیب خود کند. 

پس از این فیلم، سام کلانتری با تأسیس «مؤسسهٔ گسترش سینمای اندیشه» تمرکزش را روی ساخت و تولید آثار مستند گذاشت، از دستاوردهای مهم این مؤسسه می‌توان به دو فیلمِ «جمعه روز بدی بود» (تولید مشترک با کشور فرانسه) و مستندِ بلند «از خانه شماره ۳۷» اشاره کرد.

این فیلم درباره دختران تیم ملی «اسکیت هاکی» ایران و مشکلات پیچیده آن‌ها در راه مسابقات آسیایی کره است. فدراسیون توانایی تامین هزینه دختران را ندارد و این اتفاق باعث شده است تا تیم در شرایط روحی بحرانی قرار بگیرد.

با اضافه شدن دکتری روانکاو که باور به متدی جدید در کار با دختران دارد تعدادی از آن‌ها کمپینی جهت جمع آوری پول را راه اندازی میکنند. کمپین در نهایت با حمایت مردم موفق شده و دختران با این کمک‌ها عازم مسابقات کره میشوند. مسابقاتی تازه آن‌ها باید با غول‌های قدرتمند آسیا مبارزه کنند.

مستند «جایی برای فرشته ها نیست» نخستین اثر غیر سینمایی است که در چرخه اکران آنلاین سینماها در کشور قرار گرفته است، این اثر مستند برگزیده جشنواره فیلم فجر ۹۸ که آخرین ساخته سام کلانتری و به تهیه کنندگی مشترک محمد شکیبانیا و محسن شاه‌ محمدمیراب است.

انتهای پیام/

 

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: اینجا اخبار سینما سینمای ایران چرخه اکران آنلاین چرخه اکران سینمای کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۸۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اکران مستند «قوی‌دل» آغاز شد/ فیلم‌هایی که ترویج مطالبه‌گری هستند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی گروه سینمایی «هنروتجربه»، مراسم رونمایی فیلم مستند «قوی‌دل» به کارگردانی علی فراهانی صدر و تهیه‌کنندگی سعید الهی شب گذشته ۲۸ فروردین ماه توسط گروه سینمایی «هنروتجربه» با حضور سازندگان اثر، هنرمندان سینما و اهالی رسانه در پردیس سینمایی چارسو برگزار شد. مستند «قوی‌دل» نگاهی به زندگی احمد قویدل همراه با واکاوی پرونده قضایی هموفیلی است.

در ابتدای مراسم، محدثه واعظی‌پور مدیر روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، با بیان اینکه مستند «قوی‌دل» از تولیدات شاخص مرکز گسترش در سال ۱۴۰۲ بوده است، گفت: اولین رونمایی «قوی‌دل» در هفدهمین جشنواره «سینماحقیقت» اتفاق افتاد و نمایش این فیلم با استقبال مخاطبان روبه‌رو شد. «قوی‌دل» در اختتامیه با جوایزی که گرفت نشان داد نظر مثبت داوران را نیز جلب کرده است. پس از جشنواره «سینماحقیقت» مستند «قوی‌دل» به جشنواره فجر رفت و سیمرغ بلورین را نیز دریافت کرد و حالا در فروردین ۱۴۰۳ شاهد آغاز اکران این فیلم در سینماهای «هنروتجربه» هستیم.

وی بیان کرد: می‌توان گفت ماجرایی که در «سینماحقیقت» کلید خورد روندش تا به امروز ادامه پیدا کرده و ما خوشحالیم که خیلی زود فیلم به اکران سینمایی «هنروتجربه» رسید. برای هنردوستانی که سینمایی متفاوت، تجارب هیجان‌انگیز و فیلم‌های اجتماعی را دوست دارند «قوی‌دل» یک تجربه جذاب خواهد بود همینطور کسانی که ممکن است فیلم‌های داستانی آنها را خسته کرده باشد با فضای تازه‌ای در این فیلم مواجه می‌شوند.

سعید الهی: فیلم‌های مستند بسیار مظلوم و مهجورند

سعید الهی تهیه‌کننده مستند «قوی‌دل» پس از خوش‌آمدگویی به مخاطبان گفت: دوست دارم در این مجال از آقای حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تشکر کنم که سال گذشته به بنده اعتماد کردند و با طرح ما برای تولید این فیلم موافقت کردند، همچنین تشکر می‌کنم از محمد طیب مدیر گروه سینمایی «هنروتجربه» که شرایط اکران این فیلم را فراهم کردند. می‌دانید که فیلم‌های مستند فیلم‌های بسیار مظلوم و مهجوری هستند و امکان اکران و نمایش در سراسر کشور را ندارند مگر اینکه از طرف گروه سینمایی «هنروتجربه» بتوانند به این مسیر راه یابند. در اینجا لازم می‌بینم که از جوان بسیار مستعد و خلاقی که اگر نبود قطعاً فیلم «قوی‌دل» با این کیفیت ساخته نمی‌شد، تشکر کنم. علی فراهانی صدر که از جوان‌های بسیار خلاق دهه هفتادی است که هم من به او اعتماد کردم و هم او به من و این ارتباط متقابل باعث شد که یک فیلم خوب ساخته شود.

وی توضیح داد: دوست دارم به یک نکته مهم اشاره کنم و آن این است که فیلم «قوی‌دل» جوایز سه رأس یک مثلث را به خود اختصاص داده است مثلثی که مخاطب عام، متخصصین و داوران و در آخر حاکمیت سه راس آن را تشکیل می‌دهند. این مساله بسیار مهمی است که من بارها حتی در جشنواره فیلم فجر و «سینماحقیقت» نیز بدان اشاره کرده‌ام که فیلم «قوی‌دل» جزو معدود فیلم‌هایی است که توانسته‌اند این سه جایزه را کسب کنند. جوایزی شامل جایزه ویژه تماشاگران که نشان می‌دهد مخاطب عام، مخاطب خاص، فرهیختگان، اندیشمندان و اقشار عادی این فیلم را کاملاً پسندیدند، جایزه ویژه هیات داوران که به عنوان کارشناس و متخصصین امر اثر را ارزیابی می‌کنند و جایزه سوم که از بخش شهید آوینی «سینماحقیقت» دریافت کرد یعنی جایزه‌ای که شاید متعلق به فیلم‌های سیاستی و یا فیلم‌های حاکمیتی است. اینکه یک فیلم سه وجه یک مثلث را در بر بگیرد و بتواند جوایز آن را دریافت کند به نظرم به شدت از سمت رسانه‌ها قابل بررسی و تامل است که بررسی و تبیین کنند چرا سینمای ملی شکل نمی‌گیرد. «قوی‌دل» توانسته حلقه اتصال بین حاکمیت و مخاطب و متخصصان و کارشناسان امر را ایجاد کند. حال خودتان پس از دیدن فیلم متوجه منظور من خواهید شد.

این تهیه‌کننده سینما در پایان عنوان کرد: این فیلم به بهانه بازخوانی یکی از پرونده‌های جنجالی قوه قضاییه تاکید می‌کنم به بهانه بازخوانی این پرونده ساخته شده است پس در این فیلم حتماً به دنبال لایه‌های زیرین و مفهومی بگردید. این فیلم به شدت دارای نکاتی است که امیدوارم پس از تماشای آن دوستان اثر را مورد قضاوت قرار بدهند و نکاتشان را با ما به اشتراک بگذارند تا ما برای تولیدات بعدی مان روی آنها کار کنیم.

تشکر علی فراهانی صدر از اعتماد به تیم جوان «قوی‌دل»

علی فراهانی صدر کارگردان «قوی‌دل» گفت: واقعیتش این است که من صحبت چندانی ندارم ولی خیلی خوشحالم که این جمع صمیمانه را می‌بینم. همگی خیلی لطف کردید و تشریف آوردید. از آقای الهی و حمیدی مقدم تشکر می‌کنم که به تیم جوان «قوی‌دل» اعتماد کردند.

احمد قوی‌دل: این فیلم ترویج مطالبه‌گری است

احمد قویدل نیز گفت: من نزدیک ۲۰ سال درگیر این پرونده بودم، چند مستند بر اساس آن ساخته شد ولی همه این مستندها حالت گزارشی پیدا کردند و مهر من روی همه آنها بود و روایتگری‌ام بر اثر غالب شده بود. اما آقای فراهانی با دقت و ظرافت وارد برخی از لایه‌های زندگی ما شدند و فیلم را از این حالت گزارشگری تبدیل به یک فیلم هنری کردند که مفاهیم جدیدی را دنبال می‌کند. شاید مهمترین چیزی که در توصیف این فیلم باید بگویم این است که این فیلم ترویج مطالبه‌گری است و اینکه انسان می‌تواند خسته نشود و مطالبه‌گری کند و می‌تواند دست به قضاوت زود هنگام نزند.

وی ادامه داد: عموم افراد این را می‌گویند که خدا نکند راه انسان به کلانتری و قوه قضاییه بیافتد اما ما در همین مسیر زندگی ۲۰ ساله که با این پرونده طی کردیم بیش از ۲۰ قاضی را دیدیم که حاضر بودند از موقعیت خودشان به خاطر حقیقت هزینه کنند و این فکر همیشه باید در ما جاری باشد که ما می‌توانیم مطالبه‌گر باشیم و حقوق خود را دنبال کنیم و این یکی از نکات کلیدی فیلم بود که آقای فراهانی آن را به درستی درک کردند و چون درکش کردند وارد لایه‌های دیگری از زندگی ما شد. او تلاش کرد تا بیابد چگونه شخصیتی آمده و این موضوع را با این شدت پیگیری کرده است و به نظرم در این حوزه موفق عمل کرده است.

قویدل بیان کرد: نکته دیگری که خود را موظف به اعلام آن می‌دانم این است که موفقیت پرونده هموفیلی بر دوش رسانه محقق شد. خبرنگاران کلید اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی مسایل در کشور هستند. من همواره از هر رنجی که بر خبرنگاران برود به شدت آزرده خاطر می‌شوم. به هر حال نقش خبرنگاران در این موفقیت جدی بوده است و من امیدوارم که شما هم به این درک برسید و لذت ببرید.

روایتگر مستند «قوی‌دل» در بخش بعدی سخنانش گفت: در نهایت از آقای سعید الهی تشکر می‌کنم، او جسارت زیادی به خرج داده و رایزنی‌های بسیاری انجام داد تا اجازه داده شود فیلم در مسیری که تاحدی برای مردم قابل قبول و باور باشد، حرکت کند. در مصاحبه‌ای نیز خواندم که ایشان رسماً از قوه قضاییه تشکر کرده بودند چرا که علی‌رغم اینکه نقدهایی در این فیلم نسبت به قوه قضاییه وجود دارد اما قوه قضاییه نسبت به اکران این فیلم عکس‌العمل بسیار مثبتی داشته است.

وی در پایان گفت: وقتی موضوعی دست خدا را به همراهش داشته باشد اتفاقات جالب می‌افتد. امروز بیست و هشتم فروردین مصادف با روز جهانی هموفیلی است و افتتاحیه و اکران این فیلم بدون اینکه ما برنامه‌ریزی کرده باشیم درست با این روز هم‌زمان شده است. خوشبختانه وزیر کشور نیز با پیوستن ایران به کارزار جهانی فدراسیون هموفیلی موافقت کردند. به مناسبت این روز برج آزادی، پل طبیعت و تمام شهرها و میادین به رنگ قرمز در می‌آیند و اکران این فیلم نیز به این مجموعه افزوده شد. من در مسیر پیگیری این پرونده همه زندگی را به دستان همسرم سپردم و هیچ تردیدی نیست اگر او به عنوان حامی پشت این قضیه نمی‌ایستاد و پایداری و زحماتش نبود به هیچ وجه این فرایند به موفقیت ختم نمی شد، در پیشگاه شما از او تشکر می‌کنم.

در این برنامه محمد حمیدی مقدم مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، عبدالحسین بدرلو قائم‌مقام و معاون مستند مرکز گسترش، حسین طلابیگی مدیرکل دفتر نظارت بر مراکز مشاغل و مجامع و هومن مرادی کرمانی مدیر مستند مرکز گسترش حضور داشتند.

«قوی‌دل» در جشنواره مستند ««سینماحقیقت»» موفق به کسب جایزه ویژه هیات داوران، جایزه ویژه شهید آوینی، جایزه ویژه تماشاگران، جایزه دبیر جشنواره به شخصیت مستند شد و در چهل و دومین جشنواره فیلم فجر تندیس بلورین بهترین فیلم مستند بلند را دریافت کرد.

اکران فیلم مستند «قوی‌دل» از امروز چهارشنبه ۲۹ فروردین ماه در گروه سینمایی «هنروتجربه» به اکران درخواهد آمد.

کد خبر 6081343

دیگر خبرها

  • پشت پرده فروش ۱۲۰۰ میلیارد تومانی سینمای ایران! آیا رواست که سرمایه‌ها این‌گونه از کشور خارج شوند؟
  • فیلم‌های ایرانی برای اکران به «سارایوو» می‌روند
  • اکران مستند «قوی‌دل» آغاز شد/ فیلم‌هایی که ترویج مطالبه‌گری هستند
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • «آخرین تولد» هم به اکران آنلاین رسید
  • آغاز اکران آنلاین فیلم «آخرین تولد»
  • «آخرین تولد» برنامه جدید اکران آنلاین فیلم‌نت
  • اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟
  • اکران مستند پذیرش در مشهد
  • فرزاد موتمن :سینمای ایران نیازمند دگردیسی است/ چرا تنوع ژانر نداریم؟