Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حالی که کشور در بدترین تحریم‌های ظالمانه قرار دارد حمایت از بخش کشاورزی و تبدیل محصولات کشاورزی به صنایع تبدیلی بهترین راه‌حل برای رونق کشاورزی، ایجاد اشتغال و ارزآوری است.

خبرگزاری شبستان _ دزفول، امین قمر: یکی از مشکلاتی که هر ساله کشاورزان دزفول از آن رنج می‌برند عدم خرید محصولات تولیدی آنها در بازار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 به دلیل مازاد تولید در فصل برداشت همواره برخی محصولات کشاورزان این شهرستان از جمله گوجه، پیاز، کلم و بادمجان روی دست کشاورزان باقی می‌مانند و آنها با ضررهای هنگفتی مواجهه می‌شوند و زحمت چند ساله آنها به باد می‌رود.

 

در کشورهای توسعه یافته، برای حل این معضل احداث کارخانجات کوچک و صنایع تبدیلی در برنامه قرار داشته و تا حدودی این مشکل حل شده است.

 

امسال خوشبختانه در دزفول با برنامه‌ریزی از قبل صورت گرفته و با اجرای طرح حمایتی خرید محصول گوجه فرنگی اقدام خوبی در این زمینه انجام شد تا مازاد تولید محصول گوجه کشاورزان دزفولی باعث کاهش شدید قیمت و همچنین عدم خرید آن نشود و در صنایع تبدیلی نظیر رب‌سازی به‌کار برده شود.

 

در سنوات گذشته بسیاری از کشاورزان به دلیل آنکه قیمت محصولشان به یکباره در هنگام برداشت و به دلیل ازدیاد محصول در بازار و کاهش تقاضا به شدت کاهش یافت مجبور به از بین بردن محصولات خود و یا فروش به گله‌داران کردند.

 

در حالی که کشور با شدیدترین تحریم‌ها روبه‌رو است، حمایت از بخش کشاورزی و افزایش تولید و سپس فروش و بازاریابی می‌تواند جایگزین خوبی برای صادرات نفتی باشد، البته برای این امر تولید محصولات، صنایع تبدیلی و بازاریابی و فروش باید مانند زنجیره‌ای به‌هم پیوسته انجام گیرد و حمایت شود.

 

البته باید پس از آن شرایط بازاریابی بین‌المللی و داخلی فروش محصولات تبدیلی نیز صورت گیرد تا این زنجیره همواره به چرخه درآید.

 

«مدیر یکی از کارخانجات رب‌سازی دزفول» نیز در خصوص فعالیت کارخانه رب‌سازی سالند می‌گوید: رب تولیدی دزفول از کیفیت بالایی برخوردار است و انتظار می‌رود مردم با خرید این محصول از تولیدات شهرستان حمایت کنند.

 

«مهدی دواشی» اضافه می‌کند: کارخانه رب‌سازی در سال ۹۰ احداث و در آستانه افتتاح و راه‌اندازی بود که ۲ سال پیش به دلیل انفجار در سی‌ان‌جی حوالی کارخانه، خط تولید و سوله‌ها با آسیب جدی مواجهه شد و متحمل خسارات سنگینی شدیم و متاسفانه هیچ حمایت دولتی از ما نشد اما مجدد خط تولید را راه‌اندازی کردیم.

 

وی با اشاره به میزان تولید در این کارخانه نیز بیان می‌کند: این کارخانه در حال حاضر ظرفیت خرید ۱۵ هزار تن محصول گوجه‌فرنگی کشاورزان و تولید آنها به رب را دارد که متاسفانه به دلیل نبود جا و همچنین نداشتن سردخانه علیرغم داشتن امکانات نمی‌توانیم این ظرفیت را افزایش دهیم کما اینکه بخشی از محصول تولیدی رب گوجه فرنگی دزفول را به دلیل اینکه کیفیت بالایی دارد، به صورت تناژ بالا برای مصرف سایر کارخانجات رب‌سازی ارسال می‌کنیم.

 

دواشی تصریح می‌کند: اتمام امکانات و ابزار لازم جهت احداث سردخانه خریداری شده اما به دلیل محدودیت جا نتوانسته‌ایم آن را احداث کنیم که از مسئولان تقاضا داریم نسبت به اعطای زمین با درخواست ما همکاری کنند.

 

وی با بیان اینکه با راه‌اندازی خط تولید کارخانه رب‌سازی ۵۰ فرصت شغلی مستقیم ایجاد شده نیز ادامه می‌دهد: دستگاه‌های لازم برای احداث خط تولید حلوا‌شکری، آبلیمو، ترشی و مربا و همچنین خط پیشرفته روغن‌گیری کنجد نیز خریداری شده که متاسفانه به دلیل کمبود جا نتوانسته‌ایم این خطوط تولید را راه‌اندازی کنیم در حالی که اگر این خطوط تولید راه‌اندازی شوند هم برای کشاورزان دزفول مفید است و هم باعث ایجاد اشتغال در شهرستان می‌شود.

 

دواشی در پایان ابراز می‌کند: ما از دولت نه پول می‌خواهیم و نه وام بلکه تمام امکانات خریداری شده و تنها مشکل ما بحث کمبود مساحت، مکان و زمین برای توسعه کارخانه است که برای احداث سایر خطوط و سردخانه نیاز داریم تا بتوانیم محصول بیشتری از کشاورزان خریداری کنیم.

 

یکی از کشاورزان گوجه‌کار دزفول نیز در این‌باره می‌گوید: هزینه نهاده‌های کشاورزی به شدت افزایش یافته و ما برای تأمین بذر و کود باید هزینه‌های زیادی پرداخت کنیم.

 

«رحیم عطابخش» می‌افزاید: ما کشاورزان در طول مراحل کاشت، داشت و برداشت یک محصول زحمات زیادی می‌کشیم و هزینه‌های هنگفتی را متحمل می‌شویم اما هر سال در موقع فروش محصول به دلایل مختلف از جمله مازاد محصول درآمد خوبی کسب نمی‌کنیم.

 

وی با بیان اینکه بسیاری از هم صنفی‌ها دیگر انگیزه‌ای برای کشاورزی ندارند عنوان می‌کند: کشاورزان دزفول روزهای سختی سپری می‌کنند و اغلب پیازکاران با ضرر روبه‌رو شدند، سال گذشته نیز برای محصول گوجه به دلیل ارزانی زیاد حتی به صرفه نبود پول کارگر برای برداشت محصول پرداخت کنیم لذا محصول را به دامداران دادیم تا دام خود را وارد مزرعه کنند.

 

این کشاورز دزفولی اقدام در خرید حمایتی محصولات کشاورزان را خوب اما ناکافی دانست و یاد آور می‌شود: امیدواریم این حمایت‌ها اگر چه کم اما ادامه داشته باشد چرا که رونق کشاورزی در شرایط اوج تحریم‌ها به سود همه است.

 

طبق گفته «معاون هماهنگی امور عمرانی فرمانداری ویژه دزفول» هر کیلو گوجه‌فرنگی از کشاورزان گوجه کار ۹۰۰ تومان خریداری می‌شود که ۵۰۰ تومان از این مبلغ توسط کارخانجات رب‌سازی دزفول و ۴۰۰ تومان آن توسط دولت پرداخت می‌شود.

 

«سیدحمید‌رضا پورغفاری» می‌افزاید: امسال با پیگیری‌های انجام شده از طریق اتحادیه شرکت‌های تعاونی روستایی موفق شدیم از تاریخ (۳۱ خرداد) با ۲ کارخانه رب گوجه‌فرنگی قرارداد ببندیم.

 

وی عنوان می‌کند: تعاون روستایی دزفول با کارخانه‌های سالند و دزسرما قرارداد بسته و مقرر شده به ازای هر کیلوگرم گوجه، چهار هزار ریال به عنوان یارانه کشاورز پرداخت کند.

 

پایان پیام/589

منبع: شبستان

کلیدواژه: معاون فرماندار دزفول توسعه صنایع تبدیلی شهرستان دزفول دزفول صنایع تبدیلی کشاورزی صنایع تبدیلی صادرات محصولات کشاورزی کشاورزی کشاورزان دزفول صنایع تبدیلی راه اندازی کارخانه رب محصول گوجه گوجه فرنگی خط تولید رب سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۸۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگران نساجی بروجرد و دغدغه شروع به کار در سال جدید

 به گفته کارگران کارخانجات نساجی بروجرد، هر ساله این کارخانه در ۱۵ فروردین شروع به کار مجدد می‌کرد، اما امسال این شروع به کار به بعد از تعطیلات نوروز موکول شد که آن هم تاکنون محقق نشد. 
کارگران نساجی بعد از تعطیلات نوروز و عید سعید فطر خود را آماده شروع به کار در سال جدید کرده بودند که ارسال پیامکی از طرف کارخانجات نساجی بروجرد به کارگران، امید شروع به کار را در دل آنان از بین برده است. 
پیامک ارسال شده به کارگران نساجی بروجرد با این مضمون ارسال شده است، «باسلام باتوجه به لزوم تامین نقدینگی برای رفع موانع تولید و برنامه ریزی‌های لازم در سال جاری، هفته آینده شروع فعالیت کارخانه نخواهد بود. روابط عمومی کارخانجات نساجی بروجرد.» 
به گفته برخی کارگران، برخی از کارگران مجموعه قرارداد کاریشان در پایان سال گذشته به اتمام رسیده و کارخانه تاکنون با هیچ یک از کارگران قرارداد کاری جدید منعقد نکرده است. 
نساجی بروجرد یکی از کارخانجات بزرگ تولید نخ و پارچه در کشور است که مردم بروجرد روی آن حساسیت‌های ویژه‌ای دارند. 
این روز‌ها کارگران نساجی بروجرد دغدغه تعطیلی ناگهانی این کارخانه را دارند و منتظر پیگیری و تلاش مدیران مجموعه و مسوولان برای فعال نمودن هر چه سریع‌تر آن هستند.
معاون برنامه ریزی فرمانداری ویژه شهرستان بروجرد گفت: مدیریت نساجی بروجرد اعلام کرده که با کمبود نقدینگی برای شروع به کار در سال جدید همراه است. 
مهدی سراب‌نشین صبح امروز در گفتگو با خبرنگار فارس در بروجرد افزود: نساجی بروجرد هم اکنون یک‌هزار و ۵۰۰ نفر کارگر دارد که سه ماه حقوق معوقه نیز دارند و بیمه آنان حدود سه ماه است که پرداخت نشده است. 
وی اظهار داشت: نساجی بروجرد بدهی به اداره برق و گاز و مالیات نیز دارد که تاکنون پرداخت نکرده است. 
وی بیان کرد: مدیران نساجی باید برای شروع به کار نساجی تلاش‌های خود را انجام دهند، امیدواریم مسئولان مرتبط در استان و کشور مشکلات نساجی را بررسی و اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع:فارس

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • تولید بی سابقه کُلزا در شهرستان دهلران
  • قیمت‌های تعیین شده در حوزه زراعی جوابگوی هزینه کشاورز نیست
  • خرید ۵۱ تن گندم از کشاورزان خوزستان
  • نرخ فعلی خرید گندم مورد رضایت کشاورزان نیست
  • آغاز برداشت گندم از مزارع عنبرآباد
  • برداشت بیش از ۵۰ هزار تن گندم از مزارع خوزستان
  • برون‌رفت از مشکلات کشاورزی در گرو توسعه عملیات گلخانه‌ای
  • برون رفت از مشکلات کشاورزی در گرو توسعه عملیات گلخانه‌ای
  • کشاورزان برای حمل محصولات حتماً از طریق شرکت‌های مجاز اقدام کنند
  • کارگران نساجی بروجرد و دغدغه شروع به کار در سال جدید