Web Analytics Made Easy - Statcounter

صبحانه همیشه به عنوان یک وعده غذایی مهم مطرح بوده، زیرا می‌تواند نیاز روزانه شخص را تامین کند، اما همواره از این وعده غذایی مهم غفلت می‌شود. به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، شاید شنیده باشید که بسیاری از افراد برای لاغر شدن و تناسب اندام بهتر وعده غذایی صبحانه را حذف می‌کنند و در واقع این طور فکر می‌کنند که با نخوردن صبحانه و خالی بودن شکم تا ظهر انرژی بیشتری مصرف شده و چربی بیشتری سوخت می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



بسیاری معتقدند که صبحانه را باید همانند پادشاه، ناهار را همانند شاهزاده و شام را مثل فقرا میل کرد. ” صبحانه همیشه به عنوان یک وعده غذایی مهم مطرح بوده، زیرا می‌تواند نیاز روزانه شخص را تامین کند، اما همواره از این وعده غذایی مهم غفلت می‌شود. ۴افسانه و باور غلط درباره صبحانه وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

آیا حذف صبحانه باعث چاقی می‌شود؟
این سوال که امروزه تبدیل به یک باور شده است، یکی از باور‌هایی است که به کرات در میان عموم مردم رایج بوده و اکثریت در این تفکر به سر می‌برند که با مصرف وعده صبحانه می‌توانند وزن کم کنند یا افزایش وزن نداشته باشند. اما اضافه وزن را تنها می‌توان با رژیم‌های غذایی یا ورزش کاهش داد. مصرف صبحانه به دلیل افزایش سطح انرژی و تمرکز روزانه اهمیت دارد.

آیا مصرف صبحانه در عملکرد قلب تاثیر دارد؟
مطالعات دانشمندان امریکایی این نکته را به اثبات رسانده اند که مصرف صبحانه هیچ تاثیری در عملکرد یا تقویت وضعیت سیستم قلبی و عروقی ندارد و نمی‌توان گفت افرادی که به طور مرتب صبحانه مصرف می‌کنند از عملکرد بهتری در سیستم قلبی و عروقی خود برخوردارند.

آیا خوردن صبحانه از ریزه خواری روزانه ممانعت می‌کند؟
خوردن صبحانه کامل می‌تواند نیرو و انرژی یک روز را به شما ببخشد، اما مانع از ریزه خواری نمی‌شود. مطالعات نشان می‌دهد بین افرادی که صبحانه نمی‌خورند و افرادی که صبحانه‌ای سرشار از فیبر و هیدرات کربن مصرف می‌کنند، عملکرد روزانه بدن متفاوت خواهد بود. افرادی که صبحانه مصرف نمی‌کنند در طول روز دائما گرسنه هستند، اما مصرف صبحانه می‌تواند با افزایش سطح انرژی همراه باشد. محققان توصیه می‌کنند که صبحانه‌ای سرشار از پروتئین میل کنید تا بتوانید فعالیت‌های روزمره تان را به خوبی انجام دهید.

آیا ارتباطی بین مصرف زیاد قهوه و کم آبی بدن وجود دارد؟
در واقع قهوه، یکی از نوشیدنی‌هایی است که در کنار صبحانه قرار داشته و به دلیل دارا بودن کافئین می‌تواند باعث کم آبی بدن شود. این باور صحیح نیست، زیرا به ندرت پیش می‌آید که کسی قهوه خالص را مصرف کند و معمولا قهوه با آب مخلوط و سپس میل می‌شود. در نتیجه، این ترکیب می‌تواند تاثیر گفته شده که هرچند صحیح نیست را از بین ببرد.

کاهش سطح حافظه
به طور کلی تغذیه نامناسب روی رشد ذهنی کودکان و نوجوانان تاثیر منفی می‌گذارد. محققان دانشگاه مریلند مشاهده کردند کودکانی که صبحانه نمی‌خورند در مدرسه احساس خستگی بیشتری کرده و نمی‌توانند به درستی تمرکز داشته باشند. به عقیده محققان دانشگاه آیووا ایالات متحده آمریکا نیز کودکانی که به میزان کافی آهن، ید و پروتئین دریافت نمی‌کنند بهره هوشی پایین تری دارند. این در حالی است که کودکانی که برای صبحانه بلغور جو دوسر مصرف می‌کنند حافظه کوتاه مدت قوی تری دارند. به طور کلی نتایج تمام پژوهش‌های انجام شده در خصوص صبحانه نشان می‌دهد که مصرف منظم صبحانه باعث افزایش قدرت حل مسائل، بهبود یادگیری، افزایش خلاقیت کاری و به خاطر سپاری بهتر می‌شود.

بی نظمی در قاعدگی
حذف وعده صبحانه در زنان با بی نظمی‌های دوران قاعدگی همراه است. علاوه بر این قاعدگی دردناک و یبوست نیز از عوارض دیگر هستند.

کاهش سطح خلق و خوی
مصرف مواد غذایی مناسب برای صبحانه باعث تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن شده و کمک می‌کند که با انرژی بیشتری روز را سپری کنید. اما صرفنظر کردن از اولین وعده غذایی باعث می‌شود که خیلی زود احساس خستگی و کج خلقی کنید. نتایج پژوهش‌ها نشان می‌دهد بزرگسالانی که صبحانه کاملی مصرف می‌کنند خوش خلق‌تر و مثبت‌تر از افراد دیگر هستند.

عوارض جانبی فیزیکی
نخوردن صبحانه خطر ابتلا به هیپوگلیسمی یا کاهش قند خون را افزایش می‌دهد. علائم جسمی دیگر شامل لرزش، ضعف، سرگیجه، سردرد، احساس سوزن سوزن شدن، سریع شدن ضربان قلب، است.

احساس گرسنگی مدام حذف صبحانه چه مشکلاتی برایمان ایجاد می‌کند؟
یکی از دلایل ضعف کردن و احساس گرسنگی مداوم، عدم مصرف صبحانه است. افرادی که روز خود را با مصرف صبحانه آغاز می‌کنند کمتر گرسنه می‌شوند؛ اما زمانیکه روز خود را بدون صبحانه آغاز می‌کنید معده‌تان سیگنال‌هایی به مغز فرستاده و اعلام خالی بودن می‌کند؛ در نتیجه از همان ابتدای روز حس گرسنگی در بدنتان شکل گرفته و باقی می‌ماند. هر چه دیرتر اقدام به خوردن بکنید نیز احساس گرسنگی تان بیشتر خواهد شد. به عقیده محققان صبحانه نخور‌ها بیشتر در دام تغذیه ناسالم می‌افتند.

این افراد برای سیر شدن و مقابله با احساس گرسنگی شان هر ماده غذایی نامناسب را نیز مصرف می‌کنند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صبحانه گرسنگی سیگنال مغز تغذیه ناسالم وعده غذایی مهم احساس گرسنگی مصرف می کنند مصرف صبحانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۸۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای خلاص شدن از چربی شکم از این مواد غذایی دوری کنید

به گزارش خبرآنلاین ،مرینال پاندیت، متخصص تغذیه در هند، می‌گوید: «برای اینکه از شر چربی شکم خلاص شوید، از این چهار ماده غذایی، شامل محصولات غذایی آماده فراوری‌شده، گوشت‌های فراوری‌شده، غذاهای سرخ‌شده و نوشیدنی‌های شیرین اجتناب کنید.

سلامت نیوز در خبری نوشت:به گفته او، نوشیدنی‌های شیرین موجب انباشته‌شدن چربی در شکم می‌شوند. مصرف زیاد قند با افزایش چربی احشایی (شکمی) و در پی آن، با اختلالات سوخت‌وسازی (متابولیک) مرتبط است.

به گزارش نیویورک‌پست،‌ بیش از نیمی از آمریکایی‌ها، یعنی حدود ۵۳ درصد، چاقی شکمی دارند. چربی‌ای که به صورت عمیق در شکم ذخیره می‌شود و به چربی احشایی معروف است، از سایر چربی‌های (انباشته‌شده در بدن) خطرناک‌تر است.

به گفته متخصصان، انجام دست‌کم ۳۰ دقیقه ورزش متوسط در اغلب روزها، خوابیدن بین پنج تا هشت ساعت در شب، سیگار نکشیدن، و پیروی از رژیم غذایی متعادل می‌تواند به از بین رفتن دائمی چربی شکم کمک کند.

پژوهش دانشگاه مینه‌سوتا در ۲۰۲۰ میلادی نشان داد که مصرف زیاد نوشیدنی‌های شیرین‌شده با شکر و شکر افزودنی، به ذخیره چربی بیشتر در اطراف اندام‌ها تبدیل می‌شود.

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده مانند نان سفید، برنج سفید، ماکارونی سفید، بیسکویت‌های ترد، پیتزا، شیرینی و تنقلات فوق‌فراوری‌شده مانند چیپس و آبنبات هم جزو همین مواد به شمار می‌روند.

به گفته لیزا یانگ، متخصص تغذیه، کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده نه‌تنها قند خون را افزایش می‌دهند، بلکه خود نیز به قند تبدیل و به‌راحتی ذخیره می‌شوند. کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده اثرات منفی زیادی بر سلامتی دارند، زیرا در روند فراوری‌شدن، فیبر و سایر مواد مغذی‌شان از بین می‌روند.

یانگ خاطرنشان می‌کند: «غذاهای سرخ‌شده به دلیل روغنی که برای تهیه آن‌ها به کار می‌رود، کالری زیادی دارند و بر همین اساس، به قند تبدیل و به شکل چربی احشایی ذخیره می‌شوند.»

گوشت‌های فراوری‌شده، مانند هات‌داگ، سوسیس، بیکن، ژامبون و سالامی هم جزو خوراکی‌های نامناسب محسوب می‌شوند. این مواد غذایی به دلیل چربی و سدیم بالا و نگهدارنده‌های افزوده از قبیل نیترات و نیتریت، مضرند. این مواد برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قرمز نگه‌دشتن گوشت و افزایش طعم شوری، در این محصولات به‌کار می‌روند.

پندیت می‌گوید: «‌نیتریت‌ها و نیترات‌های مصرف‌شده در روند فراوری، موجب التهاب می‌شوند که محرک اصلی ذخیره چربی و بیماری‌های مزمن است.»

لوسی جونز، متخصص تغذیه در بریتانیا، توصیه می‌کند: «سبد خریدتان را با غلات کامل پر کنید.»

نتایج پژوهشی در این زمینه نشان می‌دهد: «حجم بافت چربی احشایی در بزرگسالان میانسالی که تقریبا سه وعده یا بیشتر غلات کامل مصرف می‌کردند، ۱۰.۱ درصد کمتر از کسانی بود که اصلا آن را مصرف نمی‌کردند.»

مواد غذایی حاوی غلات کامل در این پژوهش شامل برنج قهوه‌ای، غلات سبوس‌دار صبحانه سرد، بلغور جو دوسر، نان تیره، برنج قهوه‌ای، ذرت بوداده، بلغور، کاشا، کوزکوز، سبوس و جوانه گندم بود.

۴۷۲۱۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898338

دیگر خبرها

  • یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی‌ها
  • راهکار هایی برای کنترل اشتها
  • ۹ دلیل پنهان «احساس خستگی دائمی» که از آن‌ها بی خبر بودید
  •  انواع ظروف یکبار مصرف درب دار پلاستیکی در آرمانی 724
  • ۸ راهکار طلایی برای کاهش قند خون
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • برای خلاص شدن از چربی شکم از این مواد غذایی دوری کنید
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند
  • درباره فواید خوردن صبحانه بیشتر بدانیم