Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@22:00:24 GMT

یکی داستان است پر آب چشم

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۹۰۲۱

یکی داستان است پر آب چشم

۱۴ تیرماه در تقویم رسمی به عنوان روز قلم نامگذاری شده است. شاید تعیین روزی با این نام فرصتی بسیار مغتنم برای بازنگری در شیوه برخورد با این ابزار تمدن ساز و کاربران آن باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انسان از دوگونه زبان بهره‌مند است که با نام زبان گفتاری و نوشتاری شناخته می‌شوند. هر کدام از این دو، سهم عمده‌ای در انتقال فرهنگ از نسلی به نسل دیگر ایفا می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع افکار، احساسات و هر آنچه در ذهن می‌گذرد، تنها یک راه نفوذ به خارج دارد و آن زبان است. زبان گفتار و نوشتار تفاوت‌هایی دارند که از جمله آنها می‌توان به ماندگاری زبان نوشتار اشاره کرد. این در حالی است که زبان گفتار با گذشت زمان به راحتی به دست فراموشی سپرده می‌شود. بنابراین می‌توان گفت هر آنچه امروزه به عنوان میراث علمی و ادبی برجای مانده، پیش تر از دریچه نوشتار گذشته است.

قلم مهم‌ترین و شاید تنها ابزار زبان نوشتار باشد که هر چه از معجزه آن سخن گفته شود کم است. قلم زبانی برای شناخت و معرفت است که میان کاربران خود تمایزی قائل نمی‌شود. در واقع تفاوتی ندارد کودکی خردسال باشید یا فردی بزرگسال، هر کس مایل باشد می‌تواند با استفاده از آن دنیای تازه‌ای خلق کند.

از همین رو است که قلم را می‌توان وسیله جهان سازی و نویسندگان را خالق جهان‌های نو در نظر گرفت که با در دست گرفتن این وسیله و استفاده از عقل، علم و تخیل خود دنیاهای تازه‌ای به روی مخاطبان خود می‌گشایند. نکته‌ای که نمی‌توان از آن چشم پوشید این است که قلم هر اندازه هم مهم و ضروری باشد؛ تنها یک ابزار است که اگر مورد استفاده قرار نگیرد هیچ کارکردی نخواهد داشت.

بر همین اساس می‌توان گفت اهمیت قلم به دستان، از خود قلم بیشتر است چراکه آنان‌اند که با به کارگیری صحیح یا خطای این وسیله می‌توانند ملتی را به تعالی یا تباهی بکشانند. نویسندگان هستند که اسطوره می‌سازند، فرهنگ تولید می‌کنند و آن را در قالب‌های مختلف به آیندگان انتقال می‌دهند.

پس از شیوع ویروس کرونا در جهان، سخن از نویسندگانی به میان آمد که در آثار خود به این بیماری اشاره کرده بودند، فارغ از صحت چنین اشاره‌ای، این امر نشان از قدرت تخیل و جهان سازی آنها دارد چراکه ممکن است سال‌ها پس از حیاتشان واقعه‌ای که بر اساس تخیل در ذهن خود تصور کرده بودند، رخ دهد؛ پس می‌توان گفت همیشه چند قدم از زمان خود جلوتر هستند.

از طرفی نویسندگان همواره وجدان جامعه خوانده شده‌اند، چراکه دغدغه‌های جامعه خود را درک کرده و در آثار خود به آنها می‌پردازند؛ بر این اساس می‌توان نویسندگان را زبان گویای جامعه نسل خود و پس از آن در نظر گرفت. به علاوه بخش عمده‌ای از تاریخ را نوشته همین نویسندگان می‌سازد؛ چراکه هر زمان اسناد ملی و تاریخی از میان برود با مراجعه به کتاب‌های هر دوره می‌توان از اوضاع اجتماعی، فرهنگی و تاریخی آن زمان آگاهی یافت.

اما واقعیت این روزهای جامعه ما از شرمساری قلم در قبال خدمت این افراد حکایت دارد. باید پرسید آیا نویسندگان می‌توانند فارغ از دغدغه‌های معیشتی به حرفه خود بپردازند؟ پاسخ واضح است، چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد. کم‌تر نویسنده‌ای را می‌توان یافت که نوشتن را به عنوان شغل اصلی خود برگزیده و برای بهتر و قوی شدن در آن تمرکز کند. این امر در کاهش کیفیت آثار نقش بسزایی دارد. چراکه نویسنده ناچار است پس از فراغت از اشتغال روزانه و با خستگی ذهنی ناشی از آن قلم به دست گرفته و بنویسد و در نهایت آنچه از این فرآیند نتیجه می‌شود نه تنها در حد اعلای کیفیت خود نیست که از کیفیت بسیار پایینی برخوردار خواهد بود.

از طرفی گرانی بی رویه کاغذ و عدم نظارت دقیق و مستمر بر آن منجر به کاهش تیراژ و تعداد کتب شده است. این امر نیز به نوبه خود تأثیرات منفی بسیاری بر اهالی قلم گذاشت از جمله اینکه قیمت کتاب به سرعت و به گونه‌ای نجومی افزایش پیدا کرد در نتیجه مردم ناچار به حذف این کالای فرهنگی از سبد خرید خانوار شدند و خرید کتاب به شدت کاهش پیدا کرد. در چنین شرایطی ناشران که افزایش قیمت کاغذ و ملزومات چاپ، کاهش خرید مردم و تعطیلی ناشی از کرونا به شدت متضررشان کرد؛ تنها کتبی را منتشر می‌کنند که مطابق با سلیقه عامه مردم است و از خرید آن توسط مردم مطمئن هستند. در نهایت مساله سفارش کتاب به نویسندگان مطرح شد که برخی به ناچار آن را پذیرفتند و برخی به شدت در مقابل آن جبهه گرفته و اظهار کردند که حاضراند سال‌ها قلم به دست نگیرند و یا آثارشان بر زمین بماند اما سطح خود و فرهنگ جامعه را با نوشتن آثار ضعیف پایین نیاورند.

با چنین روندی نویسندگانی که دارای دغدغه‌هایی فراتر از آنچه مورد استقبال قرار می‌گیرد و ممکن است اثرات نامحسوس عمده‌ای بر پیشرفت‌های فرهنگی، اجتماعی و تاریخی بگذارد، هستند موفق به انتشار آثار خود نمی‌شوند. در نتیجه یا قلم بر زمین می‌گذارند و یا تسلیم روند فعلی شده و همرنگ جماعت می‌شوند.

چنانچه گذشت علائم، خبر از بحران حوزه قلم دارند. این حوزه نیاز به نظارت و حمایت کافی دارد. اهالی قلم امروز، فرهنگ سازان آینده هستند. اگر حمایت کافی از آنها صورت نگیرد و آنچه امروزه به وسیله نویسندگان تولید و توسط ناشران منتشر می‌شود بی کیفیت و نامطلوب جلو رود، روند علم و فرهنگ در آینده مختل خواهد شد.

کد خبر 431851

منبع: ایمنا

کلیدواژه: روز قلم نویسنده کتاب چاپ و نشر ویروس کرونا فرهنگ ادبیات اهل قلم شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۹۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه داوطلبان آزمون فرهنگیان باید بدانند

آزمون اختصاصی فرهنگیان امسال برای نخستین بار همزمان با آزمون سراسری گروه‌های آزمایشی پنج گانه برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آزمون اختصاصی فرهنگیان برای نخستین بار امروز در کنار آزمون سراسری گروه‌های آزمایشی دیگر برگزار می‌شود.

در آزمون اختصاصی فرهنگیان ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

دفترچه سوالات کنکور فرهنگیان در قالب یک دفترچه ویژه آزمون اختصاصی تربیت معلم است. آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان، زیرگروه ندارد و در سال ۱۴۰۳ پذیرش دانشجو معلم همانند آزمون سراسری بر مبنای گروه آزمایشی انجام می‌شود.

این آزمون دو مرحله‌ای است و شامل یک بخش آزمون کتبی و یک بخش ارزیابی تکمیلی می‌شود.

به این معنا که افراد در صورت قبولی در آزمون کتبی برای ارزیابی تکمیلی، انجام مصاحبه، انجام گزینش و احراز صلاحیت اشتغال در حرفه معلمی به صورت چند برابر ظرفیت فراخوانده می‌شوند و در صورت قبولی در این ارزیابی تکمیلی می‌توانند برای معلم شدن به دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی راه یابند.

داوطلبان می‌توانند یکی از پنج رشته تجربی، ریاضی، انسانی، هنر یا زبان را برای شرکت در کنکور تربیت معلم انتخاب کنند.

کنکور کتبی تربیت معلم نیز خود شامل دو بخش می‌شود که یک بخش آن معطوف به سوالات چهارگزینه‌ای علمی درباره دروس یکی از پنج رشته انتخابی داوطلب می‌شود و بخش دیگر معطوف به سوالات چهارگزینه‌ای با دو عنوان «هوش و استعداد معلمی» و «تعلیم و تربیت اسلامی» در راستای ارزیابی شایستگی‌های معلمی داوطلب می‌شود.

ضرایب دروس رشته‌های مختلف اعم از ریاضی، تجربی، انسانی، هنر و زبان در کنکور «تربیت معلم» همانند ضرایب دروس این رشته‌ها در کنکور سراسری است اما ضرایب مواد امتحانی ویژه دفترچه آزمون اختصاصی تربیت معلم متفاوت است و «هوش و استعداد معلمی» با ضریب ۳، «تعلیم و تربیت اسلامی» با ضریب ۲ در نظر گرفته شده است.

سازمان سنجش آموزش کشور باید حداکثر ۳۰ روز کاری پس از برگزاری آزمون اختصاصی ویژه دانشگاه فرهنگیان، به میزان چند برابر ظرفیت رشته محل‌های اعلامی، داوطلبان را جهت بررسی ارزیابی شایستگی معلمی به وزارت آموزش و پرورش معرفی کند.

سهم سابقه تحصیلی در کنکور ۱۴۰۳ تربیت معلم نیز همانند کنکور سراسری، ۵۰ درصد و سهم مصاحبه و ارزیابی شایستگی معلمی داوطلبان ۲۵ درصد است، بنابراین آزمون کتبی کنکور تربیت معلم سهمی ۲۵ درصدی دارد.

کد خبر 747741

دیگر خبرها

  • آنچه در آئین افتتاحیه هفته فرهنگی سنندج گذشت + فیلم
  • بررسی دغدغه‌ی کارگران استان یزد
  • (ویدیو) واکنش تند نتانیاهو به اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان
  • آنچه داوطلبان آزمون فرهنگیان باید بدانند
  • هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید
  • هر آنچه که کاربران «تیک تاک» باید درباره ممنوعیت آن در آمریکا بدانند
  • دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان
  • آنچه ابن سینا می‌تواند در مورد هوش مصنوعی به ما بیاموزد