Web Analytics Made Easy - Statcounter

مولوی با اشاره به اینکه جامعه امروز نیازمند اندیشه‌های اقتـصادی امام رضا(ع) است،گفت: آنچه که باید در جامعه امروز در بحث اندیشه‌های اقتصادی امام رضا(ع) به آن توجه ویژه شود، «کار و تلاش» یا همان «کار مفید» است.

«حجت‌الاسلام عباس مولوی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار شبستان در همدان گفت: امام رضا(ع) در آن زمان به عنوان امام جامعه اسلامی، وظیفه هدایت و راهبرد جامعه را برعهده داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدرس حوزه افزود: امام رضا(ع) با وجود آنکه شرایط به دست گیری زمام امور امت را نداشت اما راهبرد و هدایت کشور را در بخش‌های مختلف همچون حوزه اقتصاد و سیاست برعهده داشت.

وی با اشاره به اینکه زندگی اهل بیت و معصومین برگرفته از آیات قرآن و اسلام است اضافه کرد: طبق دستور اسلام، «پرهیز از بیکاری» و «تلاش» دو فرآیند اقتصادی هر جامعه و تأمین کننده نیازهای هر خانواده‌ای است.

مولوی اشاره‌ای به جایگاه کار و تلاش از منظر امام رضا(ع) داشت و ادامه داد: امام رضا(ع) در روایتی می‌فرمایند: «هر کسی در راه تأمین نیازهای خانواده خود تلاش کند، پاداشش بیشتر از پاداش مجاهد در راه خدا است».

این مدرس حوزه ابراز کرد: این سخن امام نشان از اهمیت بالای «کار و تلاش فرد برای تأمین نیازهای خانواده» دارد، از منظر امام رضا(ع)، کار و پرهیز از بیکاری، در رشد معنوی انسان موثر است.

وی ادامه داد:بنابراین می‌توان گفت، از منظر امام رضا(ع) و اسلام، کار و تلاش نه تنها زمینه‌ای برای تأمین نیازهای خانواده است بلکه در دوری از تنبلی و بیکاری، نیز موثر است.

مولوی ابراز کرد: یکی دیگر از آرا و اندیشه‌های امام رضا(ع) در حوزه اقتصاد، سبک زندگی اقتصادی ایشان است، «پرهیز از اسراف و میانه مصرف کردن» یکی از اصول مهم اقتصادی امام رضا(ع) است.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه اسراف، به معنای اضافه و یا بیهوده مصرف کردن است ادامه داد: امام رضا(ع) می‌فرمایند:«خداوند دشمن می‌دارد، بیهوده مصرف گران مال را».

وی گفت: «میانه مصرف کردن» یا میانه روی در مصرف مال، چیزی است که امام رضا(ع) از آن به عنوان اقتصاد یاد می‌کند، به عبارتی می‌توان گفت: «اقتصاد، مرز بین اسراف و خساست است»، همان چیزی که خداوند نیز قرآن با واژه «اعتدال» از آن یاد می‌کند.

مولوی گفت: یکی دیگر از اندیشه‌های اقتصادی امام رضا(ع)، «پرهیز از فقر» است که امام در این خصوص می‌فرمایند: «فقر، کلید بدبختی و بیچارگی است»، از دیدگاه ایشان، اسراف، یکی از عوامل و پایه‌های مهم فقر در جامعه است.

وی اظهار کرد: از دیدگاه امام رضا(ع)، زیاده روی و اسراف در مال و یا هرچیز دیگری مایه فقر خواهد شد که فقر نیز خود سرچشمه بدبختی و بیچارگی یک ملت است، از طرفی مشاهده پیامدهای فقر (بدبختی و بیچارگی) می‌تواند فرد را به کار و تلاشی مضاعف وادار نماید.

مولوی ابراز کرد: یکی از اصولی که همواره مدنظر امام رضا(ع) در حکومت‌داری و مسائل اقتصادی است، «تخصص مداری و تعهد در امور کشوری» است، ایشان در حدیثی می‌فرمایند: «از افراد نادان و غیر متخصص استفاده نکنید».

وی با بیان اینکه قرآن نیز در آیاتی می‌فرماید: «مال خود را به دست سفها ندهید» گفت: تخصص و تعهد نیز از جمله مسائل مهمی است که قرآن نیز به آن توجه ویژه داشته است که که این مهم را می‌توان در داستان حضرت یوسف(ع) و قبول خزانه داری مصر توسط ایشان که خود را فردی «علیم» و «امین» عنوان می‌کند مشاهده نمود.

مولوی با اشاره به اینکه انسان باید سبک زندگی خود را در ابعاد مختلف طبق سیره اهل بیت(ع) تنظیم و طراحی کند گفت: آنچه که باید در جامعه امروز در بحث اندیشه‌های اقتصادی امام رضا(ع) به آن توجه ویژه شود، «کار و تلاش» است، اما مقصود از کار و تلاش، «کار مفید» است، بنابراین باید سرانه کار مفید در کشور ارتقا یابد.

اندیشه‌های سیاسی امام رضا(ع)

این مدرس حوزه اشاره‌ای به اندیشه‌های سیاسی امام رضا(ع) داشت و ادامه داد: اوضاع کشورهای اسلامی در عهد مأمون بسیار آشفته و نگران کننده بود و مخالفت‌های علویان نیز که به دلیل سخت گیری‌های خلفای عباسی به خصوص هارون‌الرشید افزایش یافته بود، مأمون را به فکر واداشت تا اقدامات تازه‌ای را رقم زند.

وی گفت: مأمون تصمیم گرفت امام رضا(ع) را به نوعی حتی برخلاف تمایل ایشان وارد حکومت عباسیان کند تا بتواند رضایت علویان را جلب کرده و آنها را تحت کنترل درآورد.

وی گفت: در این راستا واگذاری ولایتعهدی از طرف مأمون به حضرت رضا(ع) مطرح می‌شود و علیرغم مخالفت امام (ع) با این پیشنهاد، مأمون ایشان را با طرح و حتی، تهدید به قتل، از مدینه به مرو فرا می‌خواند.

مولوی گفت: ولایت امام رضا(ره) و هدایت جامعه در آن شرایط، نشان از هوشیاری و آموزه‌های اصلی امام در برابر دشمن دارد، دشمن در آن زمان به دنبال دادن امتیاز‌های بسیار به امام رضا(ع) اما در قالبی دیگر(محدود کردن ایشان و موجه جلوه دادن حکومت خود)بود.

وی گفت: امام رضا(ع) نیز در آن زمان با زیرکی تمام از آن شرایط برای گسترش تشیع و ولایت خود استفاده نمود که نمونه بارز این مهم، مناظره امام رضا(ع) با بزرگان ادیان و فرق مختلفی بود که توسط مأمون باهدف زیر سوال بودن امام طراحی وبرگزار شده بود اما امام(ع) در این مناظره موفق شد و نقشه‌های مأمون را نقش بر آب کرد.

این کارشناس دینی با اشاره به اینکه ما در خصوص ائمه اطهار باید به شناخت رسیده و به سیره آنان عمل کنیم گفت: زندگی اهل بیت و معصومین چیز جز دستورات الهی یعنی دوری از اسراف، اهتمام به کار و تلاش و ...نیست.

وی افزود: بنابراین ما در این عصر نباید دنبال پدیده یا امری خاص باشیم هرآنچه نیاز بشر بوده توسط ائمه و معصومین به او گفته و آموخته شده است آنچه در این بین مهم است عمل به دانسته‌های خود است.

مدیر حوزه علمیه نهاوند اضافه کرد: مهمترین مشکلی که بشر امروز با آن درگیر است، «عدم عمل به دانسته‌های خود» است.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/580

منبع: شبستان

کلیدواژه: حجت الاسلام مولوی مدرس حوزه جامعه امروز کار و تلاش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۹۱۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع کالا درآذربایجان غربی نیازمند مدیریت است

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، جواد کرمی در جلسه تنظیم بازار استان با اشاره به اینکه رسالت اصلی تنظیم بازار کاهش التهاب بازار است افزود: برای رصد و مدیریت منظم بازار در کنار همکاری مردم لازم است قبل هر اتفاقی در عرصه ی عرضه و تقاضا  آسیب شناسی و پیشگیری شود.

وی افزود: باتوجه به افزایش کرایه خودرو های حمل و نقل عمومی در سطح شهر لازم است نظارت ها در این حوزه نیز افزایش یابد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مدیریت جمع آوری سیب صنعتی در استان بیان کرد: سیب تولیدی در استان بر پایه صادرات تولید می شود و تمامی محصول قابلیت استفاده در آذربایجان غربی ندارد هرچند در این زمینه ظرفیت های خوبی در بخش فراوری وجود دارد.

وی با بیان اینکه سال گذشته قیمت سیب صنعتی بسیار مطلوب بود گفت: جمع آوری بهداشتی این محصول خواسته شهروندان بود که بعد از تلاش های بسیار و همکاری سردخانه داران محقق شد.

کرمی درباره صادرات سیب نیز گفت: استانداری تمام تلاش خود را برای جلوگیری از ایجاد التهاب در بازار سیب درختی در ماههای گذشته انجام داده است حتی عوارض ۳۵ درصدی وضع شده برای این محصول نیز اعمال نشد تا بازار مدیریت شود.

وی افزود: کشاورزان بخش عمده ای از سیب درختی تولیدی خود را در ایام عید عرضه کردند و براساس اطلاعات سامانه جامع انبارها میزان سیب موجود در استان ارزیابی و به‌زودی این اطلاعات نشر خواهد یافت.

دیگر خبرها

  • تجدید میثاق جامعه کارگری استان با شهیدان
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود
  • نوه امام خمینی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود /یک مورخ باید شجاع باشد و از پروپاگاندای رسانه‌ای نترسد
  • توزیع کالا درآذربایجان غربی نیازمند مدیریت است
  • حل معضل پیری جمعیت و افزایش نسل نیازمند تلاش همگانی است
  • اشراقی: ملاک اندیشه‌های امام، رهبر انقلاب هستند
  • مرتضی اشراقی: اندیشه‌های امام به‌طور هدفمند تحریف می‌شود/ شاخص و ملاک حقیقت اندیشه حضرت امام، رهبر معظم انقلاب هستند/ یکی از وظایف مهم مورخ، جهاد تببین است/ امروز مردم غزه تاریخ ساز یک حماسه عظیم هستند
  • مقابله با معضلات فرهنگی به کمک کاربردی‌سازی سیره حضرت عبدالعظیم(ع)
  • امام گفتند امروز، موضوع‌شناسی هم کار فقیه است!
  • جمع کردن کتب ضلال، گاهی اثر عکس دارد!