Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-20@00:43:39 GMT

معرفی می‌کنیم دهکده گردشگری‌فرحزاد

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۹۲۲۲

معرفی می‌کنیم دهکده گردشگری‌فرحزاد

همشهری آنلاین_ شهره کیانوش‌راد: استفاده از فرصت‌های گردشگری این محله و احیای باغ‌های این محدوده یکی از مطالبات جدی شهروندان فرحزاد است. یکی از خبرهایی که این روزها به گوش می‌رسد زمزمه اجرای طرح تفصیلی در فرحزاد و تبدیل این محله به دهکده تفریحی و گردشگری درون‌شهری است. اجرای این طرح می‌تواند رضایتمندی شهروندان محله را به دنبال داشته باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این گزارش با جزئیات اجرای این طرح بیشتر آشنا می‌شویم.  


«محله فرحزاد دهکده تفریحی و گردشگری درون‌شهری می‌شود. » این خبری بود که در سی و چهارمین جلسه کمیته خدمات زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران با محوریت ساماندهی محله فرحزاد مطرح شد. در این جلسه که جمعی از مسئولان اعضای شورای اسلامی شهر تهران، شهردار منطقه ۲ و شورایاران محله فرحزاد حضور داشتند، «رسول کشت پور» شهردار منطقه ۲ با تشریح اقدامات اجرایی شهرداری منطقه برای ساماندهی محله فرحزاد گفت: «فرحزاد فرصت زیست‌محیطی و گردشگری شهر تهران است و مدیریت منطقه طرح ساماندهی دره فرحزاد را در ۲ فاز طراحی کرده و در دستور کار خود قرار داده که در فاز نخست جمع‌آوری افراد متجاهر و ایجاد دسترسی‌ها انجام شد و فاز دوم نیز در برنامه‌های امسال پیش‌بینی شده است. » وی با بیان اینکه طرح توسعه نیازمند اسناد بالادستی است گفت: «طرح تفصیلی  فرحزاد در شورای عالی شهرسازی، تصویب و در آینده نزدیک ابلاغ می‌شود که براساس اسناد بالادستی، محله فرحزاد به دهکده تفریحی و گردشگری تبدیل می‌شود. »

حفظ هویت محله 

«زهرانژاد بهرام» عضو هیئت‌رئیسه شورای‌شهر تهران در سی و چهارمین جلسه کمیته خدمات زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران اصلی‌ترین مشکلات مسئله محله فرحزاد را وضعیت مالکیت اراضی و طرح تفصیلی  دانست و گفت: «طرح تفصیلی  محله‌های فرحزاد و کن از نظر ویژگی‌های خاص آنها، تهیه و در شورای عالی شهرسازی، تصویب و در روزهای آینده ابلاغ می‌شود که براساس این سند راهبردی، کاربری‌های مطابق با ایجاد دهکده تفریحی و گردشگری درون‌شهری مشخص شده است. حفظ هویت محله فرحزاد همراه با صیانت از حقوق ساکنان محله فرحزاد از اولویت‌های مورد توجه شورای‌شهر است و با تشکیل کمیته با حضور نهادها و دستگاه‌های مسئول مشکل مالکیت اراضی رفع می‌شود. »

 دره‌ای سرسبز که مغفول مانده است 

اجرای طرح تفصیلی  و ایجاد دهکده تفریحی و گردشگری در محله فرحزاد می‌تواند در ایجاد امنیت و جذب گردشگر تأثیرگذار باشد اما این طرح تا چه اندازه می‌تواند باغ‌های باقی مانده را از خطر نابودی نجات دهد؟ «احمد فرحزادی» که در چندین دوره شورایاری حضور داشته و اکنون نیز دبیر شورایاری محله فرحزاد است در پاسخ به این سؤال می‌گوید: «این طرح باید با رضایت و همکاری اهالی اجرا شود. اگر مردم بدانند که قرار نیست حق و حقوق آنها پایمال شود بی‌تردید همگی همکاری می‌کنند و حتی برای اجرای این طرح پیشقدم می‌شوند. در این میان شورایاری‌ها به‌عنوان معتمد محله نقش مهمی دارند. وجود معتادان در دره فرحزاد و ساماندهی این محله یکی از خواسته‌های به حق اهالی است. دره فرحزاد به پاتوقی برای معتادان تبدیل شده و اجرای طرح‌های پاکسازی اگرچه خوب است اما مانند مسکن مقطعی عمل می‌کند. در دوره‌ای کوتاه تأثیر دارد و دوباره این دره به وضعیت سابق برمی‌گردد. »

فرحزادی تبدیل فرحزاد به دهکده گردشگری را یکی از عوامل از بین رفتن پاتوق معتادان می‌داند و درباره ظرفیت‌های گردشگری این محله می‌گوید: «دره زیبای فرحزاد جای معتادان نیست. وقتی مردم امنیت ندارند چگونه آنجا تردد کنند؟ زمانی توت و شاتوت تهران از باغ‌های فرحزاد تأمین می‌شد. اهالی که اکثر آنها به شغل باغداری مشغول بودند از دسترنج خودشان امرار معاش می‌کردند اما سال‌هاست درختان مثمر از بین رفته است. وقتی امنیت نباشد حتی باغدار هم جرئت نمی‌کند سراغ درختان برود. اینجا به نظر من زیباترین جای تهران است. فرحزاد با داشتن روددره می‌تواند بسیار زیباتر از بوستان نهج‌البلاغه ساماندهی شود. طبیعت زیبای دره فرحزاد می‌تواند به محلی امن برای حضور گردشگران تبدیل شود. طرح دهکده گردشگری می‌تواند امنیت را به محله فرحزاد برگرداند. اگر قرار است شهرداری یا دولت این زمین‌ها را تملک کنند باید مردم در نظر گرفته شوند. برای مثال اگر فردی چند هزارمترمربع باغ دارد بتواند در آن باغ خانه‌ای برای خود بسازد و با خانواده‌اش در آن، زندگی و باغ را احیا کند. امیدواریم با حمایت مسئولان و کمک باغداران، این طرح به خوبی اجرا شود. » 

 حل مشکلات سکونتگاهی ساکنان فرحزاد 

«محمد تقی‌زاده» معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری تهران با تأکید بر ضرورت هماهنگی در رفع مسائل و مشکلات پیرامونی محله فرحزاد می‌گوید: «مسائل فرحزاد در چند بخش مالکیت، زیرساختی و همچنین کمبود سرانه‌های ورزشی و آموزشی هست که تلاش می‌شود با هماهنگی و همکاری بین بخشی نهادها و دستگاه‌های مسئول این مسائل رفع شود. » او در سی و چهارمین جلسه کمیته خدمات زیرساخت ستاد بازآفرینی پایدار کلانشهر تهران درباره ضوابط ساخت‌وساز در طرح تفضیلی گفت: «براساس طرح تفصیلی، حداقل ضوابط ساخت‌وساز ۳ طبقه روی پیلوت پیش‌بینی شده است که با این ضوابط مشکلات سکونتگاهی ساکنان این محله حل خواهد شد. »

افزایش سرانه فضای سبز با احیای باغ‌های طرشت رضا طرشتی‌راد/ دبیرشورایاری محله طرشت

باغ‌های میوه و زمین‌های کشاورزی محله طرشت که با ۵ رشته قنات آبیاری می‌شد اکنون به دلیل خشک شدن قنات‌ها و مشکلات زیادی که سر راه باغداران وجود دارد رو به نابودی است. «رضا طرشتی‌نژاد» دبیر شورایاری محله طرشت درباره وضع باغ‌های طرشت می‌گوید: «به دلیل ۵ رشته قناتی که در طرشت وجود داشت تنوع باغ‌های میوه زیاد بود و این محله زمین‌های کشاورزی وسیعی داشت. اکنون زمین‌های کشاورزی تقریباً از بین رفته و باغ‌های باقی مانده هم حال و روز خوبی ندارند. مالکان اولیه باغ‌ها به دلیل کهولت سن فوت کرده‌اند و باغ‌ها به ورثه رسیده است. یک باغ ۲ هزارمترمربعی حدود ۸۰ تا ۱۰۰ ورثه دارد و باغ‌ها به دلیل اینکه سود چندانی برای مالکان ندارد رها شده‌اند. از ۵ رشته قنات فقط ۲ رشته باقی مانده و بقیه تقریباً خشک شده‌اند. از طرفی آبی که به سمت این باغ‌ها می‌آید کیفیت مطلوب را ندارد و باعث خشک شدن درختان می‌شود. » او درباره پیگیری‌های انجام شده برای احیای باغ‌های طرشت می‌گوید: «در طول ۲ دوره شورایاری پیشنهاد کرده‌ایم طرحی برای حفظ باغ‌ها که مصوب شهرداری و شورای‌شهر باشد اجرا شود تا باغداران و مردم طرشت بتوانند از این باغ‌ها استفاده کنند. طرشت حدود ۵۴ باغ دارد و اگر مالکان به احیای باغ ترغیب شوند، هم گردشگری رونق می‌گیرد و هم به نفع باغدار است. طرشت شمالی بوستان ندارد و احیای باغ‌های طرشت و تبدیل به فضای سبز عمومی و گردشگری می‌تواند این کمبود را جبران کند. »

کد خبر 527108 برچسب‌ها همشهری محله شورای شهر شورا یاری منطقه ۲ بوستان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: همشهری محله شورای شهر شورا یاری منطقه ۲ بوستان دهکده تفریحی و گردشگری احیای باغ محله فرحزاد دره فرحزاد طرح تفصیلی شورای شهر شهر تهران زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۹۲۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد

اسماعیل زارعی کوشا در نشست هم اندیشی با اعضای انجمن فرهنگی قلم هورامان که در محل سالن شهدای گمنام استانداری برگزار شد، اظهار کرد: احداث دهکده گردشگری می‌تواند اقدامی ماندگار در راستای تقویت فعالیت‌های انجمن قلم و نیز الگویی برای مشارکت مردم در رونق اقتصادی منطقه باشد.

وی با تأکید بر اینکه فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد، اظهار داشت: این ظرفیت‌ها می‌تواند پتانسیلی برای برگزاری رویدادی بین‌المللی در راستای معرفی فرهنگ و تاریخ این منطقه باشد.

استاندار کردستان با اشاره به فعالیت‌های عمرانی در سطح استان و منطقه هورامان، اظهار داشت: در راستای توسعه فعالیت‌های عمرانی تمام سعی و تلاش مجموعه این است که پروژه‌های نیمه تمام سالیان گذشته که بالغ بر ۶۰ هزار میلیارد تومان است به اتمام برسد.

وی به نقش گردشگری در توسعه کردستان گریزی زد و گفت: توسعه استان نیازمند تسهیل حضور گردشگران داخلی و خارجی است و در همین راستا مراسم اربعین در باشماق مریوان سال گذشته در جذب گردشگران و معرفی نقاط گردشگری و جاذبه‌های استان نقش حائز اهمیتی داشته کما اینکه آمار قابل توجه گردشگران در نوروز امسال بیانگر این ادعا است.

استاندار کردستان تصریح کرد: طبق اعلام نهاد‌های مسئول کردستان جزو سه استان اول کشور در ورود مسافران نوروزی بوده و این می‌تواند به عنوان یک پدیده کم نظیر و امید بخش در حوزه گردشگری استان باشد.

زارعی کوشا ادامه داد: در راستای توسعه زیرساخت‌های گردشگری تمامی تمهیدات برای جذب سرمایه گذار و برنامه ریزی‌های لازم صورت گرفته است و امیدواریم در سال آتی شاهد حضور هرچه بیشتر هموطنان در کردستان باشیم.

وی در پایان با اشاره بر لزوم توسعه فعالیت‌های رسانه‌ای برای معرفی فرهنگ هورامان، گفت: رسانه‌ها نقش مهمی در جریان اطلاع رسانی دارند و در همین راستا با توسعه زیرساخت‌های رسانه‌ای و ایجاد تلویزیون اینترنتی هورامان می‌توانیم فرهنگ و اصالت هورامان را به تمام مردم دنیا معرفی کنیم.

در پایان این نشست هم اندیشی، اعضای انجمن فرهنگی قلم هورامان ضمن بیان ایده، درخواست‌ها و مطالبات خود به بحث و تبادل نظر در این باره پرداختند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • شورای توسعه گردشگری استان را تقویت می‌کنیم
  • ضرورت برپایی هفته‌های گردشگری در استان کرمانشاه
  • از برگزاری رویدادهای گردشگری شناسنامه‌دار در کرمانشاه حمایت می‌کنیم
  • پتانسیل های گردشگری استان کرمانشاه هنوز بخوبی معرفی نشده اند
  • توجه بیشتر به مشاهیر ادبی در نمایشگاه کتاب به گردشگری ادبی کمک می‌کند
  • رئیس جدید جامعه هتل، متل و هتل‌آپارتمان داران استان گلستان معرفی شد
  • فرهنگ، زبان و آداب و رسوم هورامان آوازه جهانی دارد
  • فرهنگ و آداب و رسوم هورامان شایسته معرفی به جهان است
  • معرفی ظرفیت‌های گردشگری کرمان در شبکه‌های تلویزیونی روسیه
  • معرفی ژئوپارک جهانی طبس در نمایشگاه ITB برلین