Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@07:11:12 GMT

پارچه ضد کرونا ساخته شد

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۹۴۴۰

پارچه ضد کرونا ساخته شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که پارچه‌ حاوی ذرات نقره که توسط شرکت نانوکس و با همکاری چند مرکز تحقیقاتی تولید شده می‌تواند ویروس SARS-CoV-۲ را در مدت زمان ۲ دقیقه از بین ببرد. این پارچه قرار است برای تولید ماسک و لباس بیمارستانی استفاده شود.

شرکت نانوکس (Nanox) موفق به تولید پارچه‌ای شده که قادر به از بین بردن ویروس SARS-CoV-۲ در تست‌های آزمایشگاهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نتایج آزمون‌های انجام شده روی این پارچه نشان می‌دهد که تماس تقریبا دو دقیقه‌ای این پارچه با ویروس موجب از بین رفتن ۹۹.۹ درصد ویروس‌ها می‌شود.

در این پروژه شرکت نانوکس با  موسسه علوم پزشکی دانشگاه سائوپائولو (ICB-USP)، آزمایشگاه شیمی نظری و محاسباتی دانشگاه Jaume I اسپانیا (UJI) و همچنین مرکز توسعه مواد کاربردی (CDMF) و با کمک بنیاد تحقیقاتی سائو پائولو (FAPESP) همکاری داشته است.

شرکت نانوفکس در حال ثبت پتنت مربوط به این فناوری است. برای تولید این پارچه، محققان از ترکیب کتان (پلی‌کتان) و پلی‌استر استفاده کردند، که روی این مواد از ذرات نقره استفاده شده است. برای نشاندن ذرات نقره روی سطح، غوطه‌وری، خشک‌کردن و فرآیند تثبیت انجام شده است.

لوئز گوستاوا پاگوتو سایموز، مدیر شرکت نانوکس گفت: ما با چند شرکت و کارخانه فعال در حوزه نساجی به توافق رسیدیم تا از این مواد برای تولید ماسک و لباس بیمارستانی استفاده کنند.

اخیرا دانشمندان CDMF همکاری مشترکی با محققان UJI آغاز کرده‌اند که این پروژه با هدایت جوان آندرس بورت از دپارتمان فیزیک و شیمی تجزیه UJI انجام می‌شود. این گروه تحقیقاتی شروع به انجام تست‌هایی کردند تا اثربخشی نانوذرات نقره را روی ویروس کرونا بررسی کنند.

این پروژه با توجه به شواهد به دست آمده از مقالات عملی تعریف شده است، شواهدی که در آنها پتانسیل اثربخشی نانوذرات نقره روی انوع مدل‌های ویروس نشان داده شده است.

با توجه به این مسئله، شرکت نانوکس با محققان ICB-USP همکاری مشترکی آغاز کرده است تا روی نمونه‌های ویروس SARS-CoV-۲ که از دو بیمار برزیلی که اولین بیماران کرونایی این کشور هستند، مطالعاتی انجام دهند.

نتایجی که تا کنون به دست آمده نشان می‌دهد که پارچه‌های حاوی میکروذرات نقره می‌توانند در مدت زمان ۲ تا ۵ دقیقه این ویروس را از بین ببرد. در کنار این تست‌ها که به بررسی خواص ضدویروس، ضدقارچ و ضدمیکروبی می‌پردازد، این پارچه برای از بین بردن برخی مشکلات پوستی نیز مورد بررسی قرار گرفته است.

کد خبر 4962518 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: ویروس کرونا فناوری نانو صنایع نساجی ویروس کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تحقیقات علمی شرکت دانش بنیان نوآوری فیس بوک امنیت اطلاعات فناوری فضایی فناوری نانو ناسا ماهواره شبکه اجتماعی استارت آپ ایالات متحده آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۹۴۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از ربات ۱۸۵ هزار یورویی هوش مصنوعی در پرورش لاله‌های سالم

ایتنا - مزارع لاله در کشور هلند از سوی انواع ویروس‌ها مورد تهدید بودند تا اینکه یک ربات هوش مصنوعی وارد عمل شد و به داد کشاورزان رسید.
این ربات هوشمند که «تئو» نام دارد، شب و روز نمی‌شناسد و در همه روزهای هفته از جمله آخر هفته‌ها و شب‌ها هم حواسش به مزارع لاله هلندی است و تک تک گل‌های بیمار را شناسایی می‌کند.

این ربات مکعبی‌شکل در هنگامه فصل بهار و در زمان شکوفا شدن گل‌های رنگین، همچون یک سلاح پیشرفته جدید در خدمت نبرد برای ریشه‌کن کردن بیماری‌ها و آفت‌ها از مزارع لاله عمل می‌کند.

این ربات در صبح‌های بادخیز بهاری، در امتداد ردیف‌هایی از لاله‌های زرد و قرمز حرکت می‌کند و تک‌تک گیاهان را وارسی می‌کند و در صورت لزوم، پیازهای بیمار را نابود می‌کند تا از انتشار «ویروس شکستگی گل لاله» جلوگیری کند. پیازهای مرده پس از برداشت از پیازهای سالم جدا می‌شوند.

«ویروس شکستگی گل لاله / TBV» رشد و نمو گل‌ها را متوقف می‌کند و منجر به کاهش رشد گل‌ها و ضعیف‌تر شدن آن‌ها می‌شود. علاوه بر این، باعث می‌شود تا خود پیاز گل نیز ضعیف شده و در نهایت آن‌ها را از شکفتن می‌اندازد.

برای مقابله با این نوع از ویروس، هم اکنون تعداد ۴۵ ربات هوشمند در حال گشت‌زنی در مزارع لاله در سراسر هلند هستند.

با گرم شدن هوا، کشاورزان به فصل اوج کار خود نزدیک می‌شوند و شکوفا شدن پیازهای گل به صورت قلمبه‌های رنگی رنگی گردشگران زیادی را از سراسر جهان به خود جذب می‌کند.

در سال‌های گذشته، شناسایی ویروس گل‌های لاله به صورت انسانی و دستی انجام می‌شد. با این حال به نظر می‌رسد قیمت این ربات تا حدی مقرون به صرفه نباشد چرا که با قیمت ۱۸۵ هزار یورویی آن می‌توان یک ماشین اسپورت بسیار زیبا خرید.

با این حال، یک کشاورز هلندی در این رابطه می‌گوید که ترجیح می‌دهد این ربات را داشته باشد «چرا که یک ماشین اسپرت نمی تواند لاله‌های بیمار را از زمین بیرون بکشد. بله، گران است، اما کمتر و کمتر کسی پیدا می‌شود که واقعاً بتواند لاله‌های بیمار را با دقت تشخیص بدهد.»

عملکرد این ربات چگونه است؟
سرعت این خودرو خیلی آهسته‌تر از یک خودروی اسپورت است و با سرعت یک کیلومتر در ساعت در لابه‌لای شیارهای مزارع چرخ میزند و نوارهای قرمز رنگی را که روی برگ‌های گل‌های آلوده تشکیل می‌شوند را رصد می‌کند.

این ربات با دوربینی که در جلوی آن تعبیه شده از لاله‌ها هزاران عکس می‌گیرد و با مدل هوش مصنوعی خود تشخیص می‌دهد که کدام گیاه بیمار است یا خیر.

هوش مصنوعی به این ربات این امکان را می‌دهد تا گل‌های بیمار را شناسایی کند و مختصات GPS بسیار دقیق آن‌ اجازه می‌دهد تا گل‌های بیمار را تعیین موقعیت کند.

دیگر خبرها

  • این پهپاد ایرانی متخصص جنگ روانی است؟
  • افراد بزرگسال تا ۸۰۰ بار در روز صورت خود را لمس می‌کنند/ ما چطور مریض می‌شویم؟
  • راز کثیف؛ دستان ما چگونه بیماری‌ها را انتقال می‌دهند؟
  • استفاده از ربات ۱۸۵ هزار یورویی هوش مصنوعی در پرورش لاله‌های سالم
  • دستان ما چگونه بیماری‌ها را منتشر می‌کنند؟
  • ◄ شرکت های بزرگ مقیاس رانندگان کامیون را نقره داغ کردند
  • کاربردهای بالقوه بازخورد لمسی| انتقال حس مجازی به تجربه‌ای واقعی
  • شرکت‌های فناوری جعل عمیق ساخته شده توسط هوش مصنوعی را شناسایی کنند
  • (تصاویر) تکرار تاریخ؛ شباهت همه گیری آنفلوآنزای اسپانیایی و کرونا
  • با گران‌ترین و لوکس‌ترین خودروساز خاورمیانه آشنا شوید +تصاویر