Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@21:20:13 GMT

چرا برخی افراد از پوشیدن ماسک امتناع می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۰۹۸۹۹

چرا برخی افراد از پوشیدن ماسک امتناع می‌کنند؟

ایسنا/خراسان رضوی باوجوداینکه در شرایط بیماری همه‌گیر هستیم و توصیه‌های پزشکی حاکی از ضرورت پوشیدن ماسک و رعایت فاصله فیزیکی است، اما شاهد رفتار افرادی هستیم که با شرایط کنونی بیگانه هستند و به نظر می‌رسد هیچ اتفاقی در جهان رخ نداده است و مانند معمول و بدون مراقبت از خود مشغول فعالیت هستند.

به گزارش ترکیش نیوز، آغاز فعالیت‌ها به‌تدریج موجب عادی شدن شرایط برای برخی افراد شده و دیگر باوجود توصیه‌های روزانه مقامات بهداشتی، افراد مشکل کنونی را از یاد بردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از موارد نگران‌کننده اشتباه پوشیدن ماسک است که بسیاری از افراد (به‌خصوص مردان) ماسک را زیر چانه قرار می‌دهند و پوششی برای بینی ایجاد نمی‌شود و یا حتی اصلا از ماسک استفاده نمی‌کنند.

بر اساس آمار منتشرشده، ابتلا به این بیماری بر اساس جنسیت تفاوت چندانی ندارد، اما شاهد سهل‌انگاری استفاده از ماسک در مردان بیش از زنان هستیم. آمار میزان مرگ‌ومیر در نیویورک در ماه آوریل نشان می‌دهد که مردان 68 درصد از مرگ‌های ناشی از کووید-19 را شامل می‌شوند. البته این آمار در کشورها متفاوت است، اما به‌طورکلی آمار مرگ‌ومیر مردان بر اساس این بیماری 51 تا 68 درصد است.

بر اساس نتایج آمار منتشرشده، شدت بیماری در مردان بیشتر از زنان است. علت این مورد، تفاوت بیولوژیکی زنان و مردان است و مردان نسبت به ویروس آسیب‌پذیرتر هستند و برخی از سلول‌ها در مردان دارای گیرنده‌های ACE2 هستند که به کرونا ویروس‌ها اجازه حمله به ریه‌ها می‌دهد. علت دیگر نیز داشتن سیستم ایمنی قوی‌تر در زنان به دلیل وجود کروموزوم ایکس است که ژن‌های مرتبط با سیستم ایمنی را حمل می‌کنند. همچنین مردان به‌احتمال‌زیاد درگیر رفتارهای پرخطرتر مانند نادیده گرفتن فاصله اجتماعی و جدی نگرفتن علائم هستند.

با توجه به شرایط کنونی پوشیدن ماسک و رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای تمامی افراد ضروری است. هرچند پوشیدن ماسک کار ساده‌ای نیست اما در وضعیت بیماری همه‌گیر ضروری است.

پوشیدن ماسک در گرمای تابستان دشوار است و این مورد در مردان به دلیل موهای صورت دشوارتر است اما به دلیل کارایی آن در برابر کاهش انتقال کروناویروس مجبور به پوشیدن ماسک هستیم.

نتایج تحقیق جدید والریو کاپارو از دانشگاه میدلزکس لندن و هلن بارسلو از انستیتوی تحقیقات علوم ریاضی برکلی نشان داد که مردان پوشیدن ماسک را "شرم‌آور و نشانه ضعف" می‌دانند.

این تحقیق با 2459شرکت‌کننده در ایالات‌متحده انجام شد. از شرکت‌کنندگان خواسته شد که نظر خود را در مورد پوشیدن ماسک صورت در ملاءعام در مقیاس از صفر (کاملا مخالف) تا 10 (کاملا موافق) اعلام و عواطف خود را توصیف کنند و انتخاب‌های آنان "آرامش" ، "عدم آرامش" ، "شرم‌آور" و "نشانه ضعف" بود.

نتایج این تحقیق نشان داد که مردان بیش از زنان از پوشیدن ماسک اجتناب می‌کنند و پاسخ آنان گزینه‌های صفر تا چهار بود.

یکی از علل استفاده نکردن از ماسک در مردان تصور اشتباه آنان از تاثیرپذیری کمتر از کروناویروس است باوجوداینکه آمار خلاف این تصور را بیان می‌کند.

این رفتار عدم تمایل به پوشیدن ماسک محدود به همه‌گیری کروناویروس کنونی نیست. این رفتار در شیوع مرگبار بیماری سارس در سال 2003 نیز وجود داشت. مطالعه‌ای در سال 2004 در هنگ‌کنگ نشان داد که مردان، افراد مجرد و جوانان، کمتر به‌عنوان بخشی از اقدامات پیشگیری از سندرم حاد تنفسی از ماسک استفاده کردند، اما زنان مسن و افراد متاهل نمونه بارزی در پوشیدن ماسک در آن دوران محسوب می‌شوند.

همین مورد برای همه‌گیری آنفلوآنزای خوکی نیز وجود داشت و زنان بیشتر از مردان هنگام ترک خانه ماسک پوشیدند.

بنابراین، به‌طور خلاصه، مردان از ماسک استفاده نمی‌کنند زیرا فکر می‌کنند که به بیماری مبتلا نمی‌شوند و ماسک را پوششی ناخوشایند تلقی می‌کنند.

در حال حاضر، مهم این است که همه ماسک بپوشند، پوشیدن اجباری ماسک و مجازات قانونی به کاهش انتشار کروناویروس کمک خواهد کرد. مطالعه کاپارو و بارسلو نیز بیانگر این مهم است. آنان دریافتند که اگر پوشیدن ماسک قانونی شود، زنان و مردان انگیزه بیشتری برای پوشیدن ماسک خواهند داشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ماسك کروناویروس کووید 19 پوشیدن ماسک بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۰۹۸۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، «طراحی و ساخت زیست حسگر الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک» عنوان رساله دکتری جلیل پرچکانی چوزکی از دانشگاه تربیت مدرس تهران، است.

پرچکانی چوزکی با مدرک دکتری بیوفیزیک از دانشگاه تربیت مدرس درباره این طرح توضیح داد: سرطان یکی از موضوعات حساس و مورد توجه است که یافتن راهی برای پیشگیری و تشخیص زود هنگام آن، همیشه از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: تشخیص دیرهنگام این بیماری، می‌تواند باعث گسترده شدن آن و آلوده کردن بافت‌های دیگر از طریق پدیده متاستاز شود که این موضوع از طریق خون یا لنف صورت می‌گیرد.هنگامی که متاستاز رخ دهد، درمان بسیار مشکل شده و در اصطلاح به آن سرطان بدخیم گفته می‌شود.

وی افزود: طبق گزارش سازمان جهانی بهداشت سرطان سینه به همراه سرطان ریه شایع‌ترین سرطان‌ها بین افراد هستند و سرطان سینه شایع‌ترین سرطان در زنان ایرانی نیز محسوب می‌شود.

این محقق و پژوهشگر دانشگاه تربیت مدرس بیان کرد: نکته مهم این است که سرطان سینه هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود، اما شیوع آن در زنان بسیار بیشتر از مردان است.

ور در پایان گفت: به طوری که از هر ۸ زن ۱ نفر در طول عمرش به سرطان سینه مبتلا می‌شود اما مردان تنها ۱ درصد کل موارد سرطان سینه را تشکیل می‌دهد.

وی تأکید کرد: متأسفانه هیچ نشانگر سرمی معتبر برای پیش‌آگاهی اولیه وجود ندارد که حساس و به‌اندازۀ کافی خاص باشد تا به‌طور معمول مورد استفاده قرار گیرد اما در این زمینه، میکروRNA به‌عنوان نشانگر پیش‌آگاهی اولیه در بیماری سرطان در جامعه علمی، مورد توجه قرار گرفته است.

پرچکانی چوزکی خاطرنشان کرد: در این تحقیق به دنبال طراحی و ساخت بیوسنسور الکتروشیمیایی جهت تشخیص زودهنگام میکروRNAهای دخیل در سرطان سینه در بستر میکروفلوئیدیک بودیم چرا که به کمک این سنسور می‌توان سرطان سینه را در مراحل ابتدایی و با سرعت بالا تشخیص داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران
  • ورزنه شهر فرشتگان چادر سفید ایران + فیلم
  • حسگر تشخیص زودهنگام سرطان سینه طراحی شد
  • تیم‌های ریکرو مردان و زنان از صعود بازماندند
  • حذف ریکرو مردان و زنان ایران از کاپ جهانی شانگهای
  • کاپ جهانی شانگهای| حذف ریکرو مردان و زنان تیم ملی
  • بازگشت تیم ملی قایقرانی مردان و زنان ایران به میهن
  • در اکثر خانواده‌های ایرانی یک مورد ابتلا به سرطان دیده می‌شود | ابتلای مردان به این سرطان بیشتر شده است
  • سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند
  • تغییر محل نشستن مردان و زنان در بی.‌آرتی + فیلم