Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قزوین معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین گفت: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کمتر به سراغ مشاغل خانگی می‌روند درحالی‌که این دست مشاغل برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های تولیدات دامی، شیلات و صنایع تبدیلی مطلوب‌تر است.

طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در راستای پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌های وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی در سراسر کشور توسط جهاددانشگاهی در حال انجام است که در همین راستا جهت تکمیل مطالعات مصاحبه‌ای با محمدرضا شکوهی معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی کارفرمای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی بوده و در استان‌ قزوین نیز اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی متولی آن است که توسط معاونت آموزشی جهاددانشگاهی در حال انجام است.

محمدرضا شکوهی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: استان قزوین شرایط خاص جغرافیایی دارد و علاوه بر آن شاهراه کشور به شمار می‌رود و نزدیکی به پایتخت از دیگر مزیت‌های استان محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: استان قزوین به لحاظ دارا بودن آثار تاریخی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد و باید از این فرصت به نحو احسن استفاده کنیم؛ راه‌اندازی خانه‌های بوم‌گردی در منطقه الموت یکی از این فرصت‌ها است که می‌تواند برای افراد ساکن در منطقه، اشتغال‌زایی به همراه داشته باشد.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین تصریح کرد: در استان قزوین تولیدکنندگان و فعالان مشاغل خانگی نسبت به تولید شیرینی خانگی و باقلوا اقدام می‌کنند که در این بخش حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم و حتی می‌توانیم آن را در سطح کشور عرضه کنیم.

وی اشاره کرد: کشمش و زیتون ازجمله محصولات استان هستند و در صنایع تبدیلی نیز می‌توانیم در این بخش‌ها ورود کنیم؛ در حقیقت باید بگوییم که صنایع تبدیلی زیتون و انگور حلقه مفقوده مشاغل خانگی است؛ همچنین از دیگر پتانسیل‌های قزوین می‌توانیم به هنر خوشنویسی و صنایع‌دستی در استان اشاره‌کنیم.

شکوهی تأکید کرد: تسهیلات و اخذ مجوز ازجمله قوانینی است که راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی را با مشکل مواجه می‌کند و متقاضیان برای دریافت آن باید بروکراسی اداری را طی و معرفی‌شدگان از سوی نهادهای حمایتی نیز باید از دیگر مراجع ذی‌صلاح مجوز دریافت کنند برای مثال متقاضی تحت پوشش کمیته امداد برای راه‌اندازی یک واحد دامداری باید علاوه بر کمیته امداد از دیگر نهادها نیز مجوز دریافت کند و در حقیقت می‌توانیم بگوییم دوگانگی مجوزات پیش می‌آید.

مالیات ازجمله مشکلات مشاغل خانگی است

وی توضیح داد: مالیات نیز از دیگر قوانین و مقرراتی است که برای متقاضیان راه‌اندازی مشاغل خانگی مشکل ایجاد کرده است؛ طبق قانون وضع‌شده، صاحبان مشاغل خانگی نیز باید مالیات پرداخت کنند، هر کسب‌وکار خانگی به‌مانند یک تولیدی و حتی یک صنف درآمد ندارد که بخواهد مالیات پرداخت کند؛ طی رایزنی‌های صورت گرفته نام صاحبان مشاغل خانگی در لیست مالیات قرارگرفته و سپس بخشوده می‌شوند به همین جهت بسیاری از علاقه‌مندان به فعالیت در حوزه کسب‌وکارهای خانگی به دلیل مالیات از راه‌اندازی مشاغل منصرف می‌شوند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین بیان کرد: آموزش، مهم‌ترین مؤلفه جهت حمایت از توسعه مشاغل خانگی است و پس‌ازآن به ترتیب حمایت از پیشران‌ها، توجه به بازاریابی و فروش محصولات، اعطای تسهیلات و ایجاد شبکه کسب‌وکار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند.

وی با اشاره به اینکه تولیدکنندگان تک‌تک توان فروش محصولات خود را ندارند، اشاره کرد: باید پتانسیلی را به وجود آوریم و بازارچه فروش برای آن‌ها ایجاد کنیم، ۸۰ درصد افراد بانوان هستند و اگر این‌ها تک‌تک به دنبال فروش محصول باشند از تولید بازمی‌مانند اگر یک پشتیبان، محصول آن‌ها را خریداری و در بازارچه‌ها عرضه کند شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه خواهیم بود.

شکوهی اظهار کرد: با توجه به پتانسیل قزوین تولیدات دامی، شیلات، صنایع تبدیلی، تکمیلی کشاورزی، عشایری، امور تولیدات گیاهی مهم‌ترین فرصت‌ها و ظرفیت‌های قزوین در مشاغل خانگی به شمار می‌روند و پس‌ازآن «فرش دستبافت»، «صنایع‌دستی»، «صنعت و خدمات» و «فعالیت‌های فرهنگی و هنری» در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: شیرینی سنتی و باقلوای قزوین یک برند است و بدون تعصب استانی می‌توانیم بگوییم که کیفیت بالایی نسبت به باقلوای تولیدشده در یزد دارد؛ در این میان کشمش و زیتون و فرش دستباف ازجمله ظرفیت‌هایی است که باید به آن‌ها توجه جدی صورت گیرد.

 پیشران‌ها می‌توانند محصولات خانگی را هم صادر کنند

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: یک پیشران می‌تواند محصولات تولیدشده در مشاغل خانگی را جمع‌آوری کرده و با بسته‌بندی مناسب صادر کند چون در صادرات بسته‌بندی حرف نخست را می‌زند.

وی اشاره کرد: در تاکستان محصولات تولیدشده در منازل دست‌به‌دست می‌چرخد و کمتر به بازار می‌رسد، با یک برنامه‌ریزی مناسب می‌توانیم محصولاتی مانند پسته و برنج الموت را به بازار دیگر استان‌ها نیز ارسال کنیم.

شکوهی تصریح کرد: صاحبان کسب‌وکارهای خانگی در تأمین مواد اولیه و سپس در نقدینگی ضعف دارند و بسیاری از افراد با تکیه‌بر تسهیلات بانکی وارد این مشاغل می‌شوند و این در حالی است که به دلیل تورم در میانه راه با کمبود نقدینگی مواجه می‌شوند. البته لازم به ذکر است که بگوییم از دیگر مشکلات مشاغل خانگی این است که بسیاری از تسهیلات در محل خود هزینه نشده و وارد دیگر بازارها می‌شوند.

وی بیان کرد: بنده عقیده دارم ایجاد یک شغل پایدار بهتر از چند شغل معیوب است ولی با این تفاسیر می‌توانیم بگوییم ۵۰ درصد در بخش مشاغل خانگی موفق بودیم.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین گفت: مهم‌ترین مشکل توسعه کسب‌وکارهای خانگی قوانین دست‌وپا گیر در این حوزه است و در مشاغلی مانند شیرینی و صنایع تبدیلی با مشکل قوانین بهداشتی مواجه هستیم؛ این در حالی است که ضوابط کارگاه صنعتی را برای کارگاه‌های خانگی در نظر می‌گیرند و باید بگوییم که در کارگاه‌های خانگی نمی‌توان تمامی ضوابط کارگاه‌های صنعتی را رعایت کرد.

وی تصریح کرد: اگر مشکل فروش محصولات خانگی را با راه‌اندازی بازارچه حل کنیم و یک پشتیبان برای مشاغل کوچک مواد اولیه تهیه‌کرده و بازار فروش محصولات آنان را تضمین کند در سطح کشور حرف‌های بسیاری برای گفتن داریم.

شکوهی خاطرنشان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کمتر به سراغ مشاغل خانگی می‌روند درحالی‌که این دست مشاغل برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های تولیدات دامی، شیلات و صنایع تبدیلی مطلوب‌تر است و برای بانوان مشاغلی مانند شیرینی‌پزی، قالی‌بافی و تهیه سبزیجات مطلوب است.

وی عنوان کرد: در بنیاد شهید قزوین طرح‌های موفقی را در مشاغل شیرینی‌پزی و قالی‌بافی داشتیم. عمده تقاضا برای راه‌اندازی دامداری سنتی است که اغلب در هنگام دریافت مجوز با اشباع مواجه شده و مجوز صادر نمی‌شود برای همین امر متقاضیان به‌ناچار مجبور هستند وارد مشاغلی شوند که در آن تجربه‌ای ندارند و پس‌ازآن اغلب نیز محکوم به شکست می‌شوند.

کرونا پتانسیل‌های مغفول مانده را فعال کرد

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین عنوان کرد: شیرینی خانگی تولیدشده در مشاغل خانگی، خانه به خانه عرضه می‌شود و در حقیقت می‌توانیم بگوییم که اصلاً وارد بازار نمی‌شود و اگر بازار فروش داشته باشد این پتانسیل در این بخش وجود دارد که تولید بیشتری داشته باشند کماکان اغلب این مشاغل تنها ۲ ماه در سال مشتری دارند. کرونا علی‌رغم مشکلاتی که به بار آورد پتانسیل‌های مغفول مانده را فعال کرد که فروش مجازی ازجمله آن‌هاست.

شکوهی در پایان تأکید کرد: درمجموع می‌توان گفت که علی‌رغم مشکلات طرح مشاغل خانگی طرح خوبی بوده است و در کنار نقاط ضعف، نقاط قوت هم داشته است که با برطرف کردن نقاط ضعف می‌توانیم در این بخش مشاغل زیادی را ایجاد کنیم و بخشی از چرخه تولید در خانه‌ها شکل گیرد و نقاط ضعف را به نقاط قوت تبدیل کنیم؛ املای نانوشته بدون غلط است و نباید فراموش کنیم که املای نوشته غلط هم دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی مشاغل خانگی ماليات فروش کسب وکارهای خانگی توانیم بگوییم فارغ التحصیلان فروش محصولات صنایع تبدیلی مشاغل خانگی راه اندازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۰۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم خراسان‌جنوبی شتاب می‌گیرد

استاندار خراسان‌جنوبی گفت: روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم استان شتاب می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از خراسان‌جنوبی و به نقل از روابط عمومی استانداری، جواد قناعت، امروز_ چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در خصوص دیدار خود با مسعود شکیبایی‌فر رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور اظهار کرد: با عنایت به اینکه خراسان‌جنوبی در مسیر دو کریدور اصلی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور واقع شده، موضوع کیفیت محورهای مواصلاتی در راستای ارتقای ایمنی سفر مسافران و گردشگران، برای ما از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی تصریح کرد: این دیدار با هدف پیگیری دو موضوع اساسی تخصیص اعتبارت باندهای دوم استان و اجرای طرح بازآفرینی شهری انجام شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نتایج مطلوب این نشست، اظهار داشت: در این دیدار ضمن ارائه گزارشی از وضعیت موجود باندهای دوم، محورهای مواصلاتی و راه‌های روستایی استان، درخواست مساعدت و تخصیص اعتبارات باندهای دوم و مصوبات سفر رئیس جمهور در این زمینه، ارائه شد.

وی ادامه داد: روش‌های تأمین مالی تکمیل باندهای دوم و استفاده از ظرفیت‌های قانونی همچون تهاترها و ماده ۵۶ در این زمینه، به جهت سرعت بخشیدن به روند اجرای کار از دیگر مباحث مطرح شده در این دیدار بود.

قناعت تأکید کرد: رئیس امور راه و ترابری و مدیریت عمران شهری و روستایی سازمان برنامه و بودجه کشور این قول مساعد را داد که حداکثر تلاش را برای تخصیص اعتبارات باندهای دوم استان داشته باشد.

به گزارش ایمنا، در این دیدار که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و مدیرکل راه و شهرسازی استان حضور داشتند، بر اساس گزارشی که کارشناسان دفتر راه و ترابری سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه کردند، استان خراسان‌جنوبی بیشترین عملکرد را در حوزه باندهای دوم و پروژه‌های افتتاحی در سطح کشور داشته است.

کد خبر 747580

دیگر خبرها

  • راه اندازی بازارچه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری
  • بازارچه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری راه‌اندازی می‌شود
  • مرادصحرایی: امتیاز ویژه دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند
  • امتیاز ویژه برای دانشجومعلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سر کلاس درس می‌روند
  • امتیاز ویژه برای دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند
  • امتیاز ویژه دانشجو معلمانی که زودتر از فارغ‌التحصیلی سرکلاس درس می‌روند
  • نقش مؤثر مراکز مشاوره در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ‌التحصیلان
  • بررسی نقش مراکز مشاوره و سبک زندگی در اشتغال‌پذیری دانشجویان و فارغ التحصیلان
  • روند تخصیص اعتبارات باندهای دوم خراسان‌جنوبی شتاب می‌گیرد
  • پرداخت بیش از یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به فعالان مشاغل خانگی در همدان