Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/قم همایش «جایگاه امام رضا(ع) در فرهنگ ملل» با حضور شخصیت‌ های فرهنگی جهان اسلام در قم برگزار شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی نمایندگی قم، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالله دقاق از فعالان سیاسی، دینی و فرهنگی بحرین روز گذشته در همایش «جایگاه امام رضا(ع) در فرهنگ ملل» در مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت مطالعاتی المصطفی(ص) با اشاره به روایت «رَحِمَ اللّهُ عَبْدا اَحْیا أمْرَنا» فَقُلْتُ لَهُ: «فَکَیْفَ یُحْیِی أمْرَکُمْ؟» قالَ: «یَتَعَلَّمُ عُلُومَنا و یُعَلِّمُها النّاسَ فَإِنَّ النّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحاسِنَ کَلامِنا لاَتَّبَعُونا»، گفت: بحرین از کشورهایی است که از ابتدای اسلام با این دین، پیامبر(ص) و ائمه(ع) آشنا شد و در همان آغاز اسلام را بدون کراهت پذیرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اضافه کرد: پیامبر(ص) به تمیمی، حاکم بحرین نامه نوشت که سه کلمه بیشتر نبود «اسلم و اسلم و السلام» و تمیمی هم پاسخ داد که «قد اسلم اهل البحرین جمیعاً»؛ یعنی همه اهل بحرین ایمان آوردند و بعد از مدینه دومین نمازجمعه در بحرین برپا شد. بحرین دو معنا دارد؛ معنای خاص مملکت بحرین کنونی به عنوان یک جزیره است، ولی بحرین در معنای اعم شامل قطیف، احصاء، بصره، قطر و ... به همراه سواحل آن‌ها بوده است و بحرین به این دلیل بحرین نامیده شده که دو دریای آب شور و شیرین را با هم مخلوط کرده است.

دقاق بیان کرد: مردم بحرین ولایت بنی‌امیه را نپذیرفتند و پیرو زید بن سوهان والی امام علی(ع) در بحرین بودند و تا امروز مردم بحرین موالی اهل بیت(ع) و این کشور دار ایمان است و ولایت آنان به امام رضا(ع) مشهود و معروف است و در آن تردیدی نیست.

دقاق با بیان اینکه اسلام حقیقی شیعه است، اظهار کرد: چند سال قبل بعد از زیارت امام رضا(ع) میهمان رهبر انقلاب بودیم، بعد از نماز به دیدار ایشان رفتیم و ایشان فرمودند که این دیدار به‌یادماندنی است و به ما توصیه کردند که شما در تبلیغ خودتان، عقاید اسلامی و نه صرفاً عقاید شیعه را مطرح کنید تا بدون حساسیت بتوانید شیعه را تبلیغ کنید.

وی تأکید کرد: زکزاکی سبب شده تا به واسطه تبعیت از حدیث امام رضا(ع) طوری شیعه و اسلام را تبلیغ کند که طبق آمار رسمی ۷ و غیررسمی ۱۲ تا ۱۵ میلیون شیعه تربیت شده‌اند. امروز در فضای مجازی موفقیت‌های زیادی می‌توانیم کسب کنیم؛ زیرا آینده جهان در این فضا تعریف می‌شود، لذا تشکیل مؤسسه تبلیغی و فرهنگی در فضای مجازی لازم است. 

تشکیل پایگاه‌های مجازی برای نشر اندیشه امام و تشیع

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین فضیل ریال، از فعالان فرهنگی و دینی الجزایر، گفت: الجزایر قبل از انقلاب اسلامی تحت تأثیر نفوذ وهابیت عربستان، به سمت فرهنگ تکفیر و وهابی پیش رفته بود و ایدئولوژی صوفیه هم در اینجا رشد کرد، اما بعد از انقلاب، لیبی، الجزایر، مغرب و مصر نمونه‌هایی از جهان اسلام است که فرهنگ عرفانی و شیعی به برکت وجود امام خمینی(ره) بر پایه فرهنگ اصیل اهل بیت(ع) در میان شیعیان، شکل گرفت.

ریال بیان کرد: امام خمینی(ره) قوای نظامی، فرهنگی، سیاسی و ... را در جهان اسلام احیا کرد و موجب بیداری در یمن، سوریه، بحرین، لیبی و دیگر کشورهای اسلامی شد و دو شاخصه مهم علم و مقاومت را در بین شیعیان بلکه مسلمین منطقه رواج داد. من براساس تجربه‌ای که در تبلیغ در کشورهای اسلامی داشته‌ام معتقدم تا ذهنیت تغییر نکند تحولی هم ایجاد نمی‌شود. ذهنیت وهابی غیرقابل تغییر است و به همین دلیل به مجرد اینکه در مورد اهل بیت(ع) صحبت می‌شود موضع می‌گیرند و وقتی در مورد شیعه سخن گفته شود، برآشفته می‌شوند و عناد می‌ورزند.

این فعال دینی و فرهنگی تصریح کرد: حتی دانشگاه‌های مسیحی و یهودی هم یه اعتقادات شیعه موضع می‌گیرند و تحت تأثیر تبلیغ آنان هستند. عصر ما عصر تعاملات فرهنگی است، تعامل فرهنگی در شبکه‌ها و فضای مجازی به زبان‌های مختلف در حال انجام است، از این رو تشکیل پایگاه‌های مجازی برای نشر اندیشه امام و تشیع ضروری است.

فعال فرهنگی دینی شبه قاره

حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد رضوی، از فعالان فرهنگی و دینی شبه‌قاره هند، نیز در ادامه این همایش گفت: امام رضا(ع) فرمودند که امامت، زمام دین و نظام مسلمین است و ما امروز در تداوم امامت، زیر سایه ولی امر مسلمین هستیم.

وی افزود: جایگاه امام رضا(ع) در شبه‌قاره هند روشن است و همه ائمه(ع) و پیامبر(ص)، در این شبه‌قاره با احترام زیادی مواجه هستند. مردم در شبه‌قاره آن قدر ولایی هستند که ممکن است حج نروند، ولی زیارت امام رضا(ع) را بر خود واحب می‌دانند. به لحاظ معرفتی، یادکردن از امام رضا(ع) حتی در بین هندوها و اهل سنت جایگاه مهمی دارد و ارادتی که به این امام نشان می‌دهند، موجب حیرت مؤمنان و شیعیان است.

آثار فرهنگ رضوی در شبه‌قاره

رضوی با اشاره به حدیث «رحم‌الله من احیا امرنا...» اضافه کرد: امام رضا(ع) به مبلغان ابلاغ فرموده‌اند که مبلغان نباید حرف خود را بگویند، بلکه باید محاسن کلام ائمه(ع) را که نور است به مردم بفهمانند. از جمله آثاری که فرهنگ رضوی در شبه‌قاره داشته است، این بوده که بعد از پیروزی انقلاب، اولین کشوری که انقلاب اسلامی را به رسمیت شناخت، پاکستان است و این کار به برکت امام رضا(ع) رخ داد، چون مردم این کشور به واسطه بارگاه امام(ع) از قبل با ایران و مردم آن آشنا بودند.

این فعال دینی و فرهنگی شبهه قاره هند بیان کرد: گاهی اوقات تندروی‌هایی در شبه قاره وجود دارد، ولی شاید در بین ائمه(ع)، امام رضا(ع)، تنها امامی است که مذاهب مختلف در اعتقاد به ایشان متفق‌القول هستند. ممکن است در مورد امامی، شبهه و سؤالی داشته باشند، ولی امام رضا(ع) را اعلم‌الناس و افقه‌الناس و بارگاه ایشان را دارالشفای امراض روحی و جسمی می‌دانند.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) و بارگاهش فقط برای ایران و شیعیان نیست و برای همه ارادتمندان است، گفت: لذا اپر با پای پیاده به قم و مشهد می‌روند، نباید این دید را نسبت به زائران داشته باشیم که کم‌فرهنگ هستند، اینها ارادت دارند تا جایی که نخست وزیر پاکستان از فرودگاه پابرهنه شد و به حرم امام رضا(ع) رفت. زائران شبه‌قاره حتی در اقصی نقاط ایران به زیارت امامزادگان منتسب به امام رضا(ع) می‌روند، مثلاً در نیشابور علاوه بر قدمگاه به زیارت بانو شطیطه می‌روند، چون امام(ع) در تشیع جنازه وی حاضر بوده است.

 

فعال دینی و فرهنگی آرژانتین

رکسانا الیزابت، فعال دینی و فرهنگی آرژانتین و آمریکای لاتین، در ادامه این همایش گفت: آرژانتین که در جنوب آمریکای لاتین قرار دارد، مردم مهاجر زیادی از اروپا و آسیا دارد و مسلمان هم عمدتاً از سوریه و لبنان در آنجا هستند و بنده هم اصالتاً لبنانی هستم.

وی افزود: آرژانتین گرچه سکولار است، ولی عمده مردم دارای فرهنگ مسیحی هستند؛ مسلمین هم در این کشور در اقلیت قرار دارند، قبل از انقلاب اسلامی ایران، بسیاری از مسلمین هیچ خبر و اطلاعی در مورد ائمه(ع) و معارف آنان نداشتند و تنها شاید ۵ تن را به عنوان خانواده پیامبر(ص) می‌شناختند و نه امام(ع).

الیزابت تصریح کرد: بعد از انقلاب اسلامی، کار مهم و اساسی تبلیغ شیعه و اهل بیت(ع) شروع شد، قبل از انقلاب فکر  کسانی که مسلمان می‌شدند، تقریباً وهابی بود و حتی اهل بیت(ع) را انکار می‌کردند، ولی بعد از انقلاب بسیاری با شیعه آشنا شده‌اند.

وی افزود: مسلمین عمدتاً ابتدا به اهل سنت می‌پیوندند، ولی بعد از مدتی به خاطر غنای عقلانی و معرفتی به شیعه روی می‌آورند. وقتی کسی امیرمؤمنان(ع) را شناخت، امام رضا(ع) و سایر ائمه(ع) را هم خواهد شناخت.

این فعال دینی و فرهنگی آمریکای لاتین با بیان اینکه شناخت تازه‌شیعیان عمدتاً با شناخت امام رضا(ع) و کرامات ایشان آغاز می‌شود، اظهار کرد: در آرژانتین به علت کارهای تبلیغی، حتی غیرمسلمین هم به امام رضا(ع) محبت و ارادت دارند؛ پیرو کدا، نماینده واتیکان، کتابی در زمینه صوفیه نوشته و از تأثیر امام رضا(ع) در ایمان مسلمانان به خصوص اهل سنت تعحب کرده است. 

الیزابت با اشاره به تلاش صهیونیست‌ها برای بدنام کردن شیعه در آرژانتین و تخریب رابطه ایران با این کشور، اظهار کرد: لابی صهیونیست از حضور یکی از راهبان مسیحی آرژانتین در ایران به شدت گلایه و سنگ‌اندازی کرد و همواره تلاش می کنند تا رابطه میان ایران و آرژانتین را تخریب کند.

وی با بیان اینکه این لابی تلاش می‌کند که بگوید ایران تروریست است و امام رضا(ع) را هم در نظر غیرمسلمین و حتی مسلمین تخریب کنند، افزود: متأسفانه برای تقریب با اهل سنت فعالیت زیادی در این کشور وجود ندارد، البته افرادی از اهل سنت مصر به اینجا می‌آیند، ولی آنها هم تفکرات وهابی و سلفی دارند که در تضاد با تفکرات شیعه است.

ارادت مسیحیان و اهل سنت نیجریه به امام رضا(ع)

همچنین آسیه آدم، از فعالان دینی و فرهنگی نیجریه، گفت: نیجریه میان آفریقا پرجمعیت‌ترین کشور است و تا قبل از انقلاب فقط مذهب سنی وجود داشت و شیعه به هیچ وجه وجود نداشت، ولی بین همان سنی‌ها، عالمان آنان با ائمه(ع) آشنا بودند، گرچه نمی‌گذاشتند پیروانشان با امام رضا(ع) و آموزه‌های ایشان آشنا شوند.

وی اضافه کرد: بعد از انقلاب به تدریج شیعه در این کشور رشد پیدا کرد و امروز افراد زیادی برای تحصیل و تحقیق و زیارت و ... به ایران می‌آیند. امروز تعداد قابل توجهی از مردم با شیعه آشنا شده‌اند؛ برای امام رضا(ع) جشن می‌گیرند و حسینیه و مسجد و ...به نام امام(ع) تأسیس می‌کنند.

آدم با بیان اینکه پرچم حرم امام رضا(ع) چندین بار به رهبر شیعیان نیجریه اهدا شده حتی الان که ایشان در زندان هستند، اظهار کرد: در ایام دهه کرامت و میلاد باسعادت امام رضا(ع)، مسابقاتی میان مداحان برگزار و زیارت کربلا به عنوان جایزه اهدا می‌شود تا امام(ع) را بیشتر به مردم بشناسانند.

وی با بیان اینکه رسم این بوده که مردم نیجریه هر وقت به کربلا می‌روند به ایران آمده و به زیارت امام رضا(ع) بروند، تصریح کرد: در میان مسیحیان هم یکی از کشیش‌های بزرگ آنان شیعه را دوست دارند و دو سال پیش هم به زیارت امام رضا(ع) مشرف شده بود.

آدم تصریح کرد: شیخ زکزاکی از ابتدا بدون اینکه خود را شیعه معرفی کند با رفتار و اخلاق خود مردم را جذب کرد و بعد از اینکه تعداد زیادی از افراد جذب معارف مطرح شده از سوی ایشان شدند، گفتند که اینها اعتقاد شیعه است.

وی افزود: رهبر شیعیان نیجریه با علمای اهل سنت جلسات مختلف برگزار کرد و رویکرد تقریبی زیادی داشت و همین سبب شده تا صوفیان زیادی از اهل سنت به صورت مخفیانه به زیارت امام(ع) می‌آیند.

آسیه آدم تاکید کرد: رهبر ما نه فقط به سنی‌ها، بلکه با غیرمسلمین و مسیحیان هم اگر نیازی به کمک داشتند، کمک می‌دهند و همین سبب جلب دیگران به زکزاکی و تقریب ادیان و مذاهب شده و سبب شده تا مسیحیان خیلی ما را دوست داشته باشند و به زیارت امام رضا(ع) بیایند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، رئیس دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی

حجت‌الاسلام والمسلمین علی راد، رئیس دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی، در ادامه این همایش اظهار کرد: امام رضا(ع) فرمودند: خداوند رحمت کند کسی که امر ما اهل بیت(ع) را احیاء می‌کند». احیای امر اهل بیت(ع)، از سویی وظیفه و تکلیف ما و از سویی مطالبه ائمه(ع) از همه است.

وی افزود: اگر فیلم، جریان، رسانه و هنری به احیای امر امام(ع) اهتمام کند، مورد خواسته خداوند و ائمه(ع) است؛ زیرا براساس مبانی کلامی ما، دعای امام قطعاً مستجاب است و در جمله فوق هم در حقیقت امام(ع) فرموده‌اند: کسی که امر اهل بیت(ع) را احیا کند، قطعاً مشمول رحمت خدا واقع خواهد شد. دعای ما ممکن است مستجاب بشود و یا نشود، ولی دعای امام(ع) قطعاً اجابت می‌شود، لذا اگر ما محبین حضرت(ع) به امر ایشان اهتمام بورزیم، قطعاً عنایت الهی شامل حال ما خواهد شد.

پژوهش‌های فرهنگی از ضروریات حوزه دین

راد با بیان اینکه این اجلاسیه یکی از مصادیق احیای امر اهل بیت(ع) است، تصریح کرد: احیای امر اهل بیت(ع) چیست؟ یکی از اضلاع و ابعاد این احیا، احیای کرامت وجودی انسان است؛ زیرا انسان ذاتاً شایسته کرامت است و کرامت، هدیه اعطایی خداوند است. بعد دوم کرامت، جهاد و مقاومت است؛ کرامت منهای جهاد و مقاومت میسور نیست و جوامعی که امروزه در جهان در حال از دست دادن کرامت خود هستند، به علت این است که عنصر جهاد و کرامت را رها کرده‌اند؛ پس میان دو مقوله جهاد و کرامت، ملازمه و پیوند است و کرامت صرفاً ادعا و شعار نیست.

وی تصریح کرد: اگر می‌خواهیم کرامت اعطایی خداوند را حفظ کنیم و جامعه ما کریمانه بماند باید بر عنصر جهاد در تمامی ابعاد یعنی جهاد اقتصادی، فرهنگی، علمی، هنری، خبری و نظامی توجه داشته باشیم و امروز جامعةالمصطفی(ص) مصداق جهاد در عرصه فرهنگ و علم است. امروزه مطالعات و پژوهش‌های فرهنگی از ضروریات حوزه دین، جامعه‌شناسی، سیاست و اقتصاد است و ناگزیر به شناخت فرهنگی از یکدیگر هستیم.

رئیس دفتر قم بنیاد پژوهش‌های آستان قدس رضوی با اشاره به برخی اهداف این همایش، افزود: در این همایش به دنبال این هستیم تا بدانیم شیعیان ملل مختلف دارای چه آئین‌های فرهنگی در مورد امام رضا(ع) هستند؛ در ایران اقوام مختلفی مانند کرد و لر و آذری و ... وجود دارند و هر کدام رسوم و آداب عزاداری و اظهار محبت متنوعی دارند؛ در اینجا دنبال آن هستیم که این ابراز محبت در دنیای اسلام نسبت به امام رضا(ع) چگونه است؟.

دانشیار پردیس فارابی دانشگاه تهران، اظهار کرد: این اجلاسیه اولین گام برای هدف مهم دیگر یعنی هم‌افزایی و همگرایی شیعیان برای مقابله با فرهنگ غرب است؛ مفهوم زیارت، بسترساز فرهنگ است و می‌توانیم در این بستر، هم‌گرایی و هم‌افزایی داشته و به تقریب فرهنگی ملل جهان اسلام کمک کنیم.

دهه کرامت را جهانی کنیم

وی اضافه کرد: حرکت به سوی اجماع فرهنگی شیعه با محوریت دهه کرامت از دیگر اهداف این اجلاسیه است؛ همان طور که در بحث عاشورا خرافاتی رخنه کرده است، باید پیش‌دستانه دهه کرامت را مدیریت کرده و به آئینی واحد تبدیل و به اجماع فرهنگی برسیم و این دهه را در کشورهای اسلامی، نهادینه کنیم.

راد در پایان بیان کرد: تعریف المان و نمادهای مشترک، پایش ادبیات رضوی در جهان اسلام و جهان شامل شعر و نثر و داستان و ... از اهدافی است که می‌توانیم دنبال کنیم یا همایشی بین‌المللی برگزار کنیم. همچنین هنر و موسیقی اسلامی را به خدمت کرامت و جهاد و مقاومت بگیریم. این اجلاسیه از جمله برنامه‌های جشنواره سیره امام رضا(ع) است که با پیام آیت‌الله جوادی آملی از ابتدای دهه کرامت آغاز شد، همچنین در طول این دهه، وبینارهای مذهبی حدیث کرامت در حال برگزاری است و مجموعه محتواها در کتاب حدیث کرامت منتشر خواهد شد.

حجت الاسلام محمد احمدی میانه‌جی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمود احمدی میانه‌جی، رئیس مؤسسه آموزش‌های کوتاه‌مدت و فرصت‌های مطالعاتی جامعةالمصطفی(ص)، نیز در همایش «جایگاه امام رضا(ع) در فرهنگ ملل» گفت: ابتدای دهه کرامت با تولد بانویی بزرگوار شروع و با تولد آقایی کریم که نماینده ۱۴ کریم بزرگوار است، ختم می‌شود.

وی افزود: امروز گمشده بشریت نبود کرامت است؛ امروز در خیابان‌های آمریکا فریاد برای نبود کرامت و علیه حاکمیت لئیمان و نبود حاکمیت انسان‌های کریم است و چنین اجلاسیه‌هایی این پیام را به دنیا مخابره می‌کند که جهان باید به دست افراد با کرامت مدیریت شود.

میانه‌جی تصریح کرد: دهه کرامت به نقش بانوان در گفتمان کرامت اشاره دارد و تداعی‌کننده عزم و قاطعیت و اراده آهنین زنان بزرگ جهان اسلام و یادآور تمام خوبی‌ها است؛ دهه کرامت یادآور مهر و وفای خواهری دلداده است که به غربت تن داده و مرگ در جوانی برای او آسان می‌شود.

کرامت به معنای سخا و بزرگواری

وی با بیان اینکه کرامت به معنای جود، سخا و بزرگواری است، اظهار کرد: پیامبر فرمودند: «مردی بزگوار است که تقواپیشه باشد و از گناه دوری کند»؛ کریم کسی است که حوادث ناگوار در روح او اثر نمی‌گذارد و از چیزی که لئیم به آن افتخار می‌کند بیزار است. لئیم کسی است که مال را به وسیله آبرو حفظ می‌کند و کریم کسی است که آبرو را با بخشش مال حفظ می‌کند.

احمدی میانه‌جی افزود: رسول اکرم(ص) فرمود که ریشه هر معیصت و گناهی حب دنیاست. امیرمؤمنان(ع) فرمودند که دنیا انسان را خوار و ذلیل می‌کند و کرامت بدون تقوا حاصل نمی‌شود. در این جلسه از هر ملیتی به صورت نمادین افرادی حاضر هستند تا پیامی از قم به دنیا مخابره شود که این جلسه نماد مقاومت کریمان در برابر لئیمان است؛ امروز در دنیا دو جبهه وجود دارند؛ جبهه کریمان و لئیمان.

دو فرهنگ کرامت و لئامت

وی بیان کرد: در رأس کریمان انسانی فقیه، شجاع و عادل است که دعوت به کرامت می‌کند و امروز آقا و سید و امام مقاومت دعوت به حفظ کرامت انسان‌ها می‌کند و در مقابل، رئیس لئیمان و نظام لئامت، رئیس جمهور آمریکا دعوت به لئامت می‌کند و مقابله میان دو فرهنگ کرامت و لئامت است.

رئیس مؤسسه آموزش‌های کوتاه مدت و فرصت‌های مطالعاتی المصطفی(ص)، تصریح کرد: امروز آمریکا و دنیای غرب از تکنولوژی دفاعی ما واهمه ندارد چون بهتر از ما دارند ولی آنچه ندارند و از آن می‌ترسند انسان‌های مقاوم، کریم و جبهه مقاومت است که دنیا جغرافیای این جبهه را به رسمیت شناخته است. امروز جبهه مقاومت، استوار، محکم و اثرگذار است؛ از برادران یمن، حجاز و بحرین گرفته تا لبنان، عراق و فلسطین و ... همه نمونه‌هایی برای مقاومت بزرگ و اتفاق عظیم است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی جشنواره امام رضا ع بين المللي بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی حجت الاسلام والمسلمین فعال دینی و فرهنگی جایگاه امام رضا ع زیارت امام رضا ع انقلاب اسلامی بعد از انقلاب قبل از انقلاب زیارت امام امر اهل بیت ع امام رضا ع فرهنگ ملل شبه قاره جهان اسلام احیای امر دهه کرامت پیامبر ص اهل سنت امام ع ائمه ع

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۰۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در خصوص نتایج برگزاری هفته‌های فرهنگی گفت: هفته‌های فرهنگی برجسته‌سازی موضوعات و قله‌ها است بدان معنا که به‌عنوان قله از آن‌ها یاد می‌شود، همچنین این ایام فرصتی برای معرفی هنرمندان، اندیشمندان و... است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید مهدی سیدین‌نیا شامگاه چهارشنبه _پنجم اردیبهشت_ در برنامه تلویزیونی بهار بهار ضمن تبریک هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: اگر دنبالیم در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم و در خدمت بشریت باشیم، نقش هنر در تمدن‌سازی خود را نشان می‌دهد و گذشته تاریخی نیز مصداقی برای امر است.

وی با اشاره به نقش هنر در میان اقوام مختلف افزود: هنر ظرفیت عجیبی در جمع‌آوری اندیشه‌ها دارد چون زبان بیان است و در این راستا شاهدیم زبان مشترکی است که در قالب‌های مختلف ارائه می‌شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اصفهان در خصوص نقش حل مسئله هنر نیز عنوان کرد: یکی از پایه‌های تمدنی، هنر است که باید به آن توجه داشت و در این راستا باید به این نکته نیز توجه داشت که هنر قدرت حل مسئله نیز دارد.

سیدین‌نیا بیان کرد: نیاز است مسائل به میدان بیاید تا از طریق فرهنگ و هنر حل شود، چرا که بسیاری از مشکلات به فرهنگ افراد باز می‌گردد و یعنی این مسیر، مسیری فرهنگی و اندیشه‌ای است و باید ظرفیت هنر را باور کرد.

وی در خصوص نتایج برگزاری هفته‌های فرهنگی خاطرنشان کرد: هفته‌های فرهنگی برجسته‌سازی موضوعات و قله‌ها است بدان معنا که به‌عنوان قله از آن‌ها یاد می‌شود؛ هفته‌های فرهنگی فرصتی برای معرفی هنرمندان، اندیشمندان و… است و در این راستا نیاز است به مباحث نظری نیز پرداخته شود و یکی‌از اقداماتی که می‌توان انجام داد، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی است تا اصفهان خود را در این عرصه بیشتر عرضه کند.

کد خبر 747720

دیگر خبرها

  • حضور در جوار آستان مقدس رضوی بهترین خدمت فرهنگی است
  • اجتماع ۲۰ هزار نفری امام رضایی‌ها در کرج
  • تجلیل و تکریم خانواده شهدا باید به عنوان یک فرهنگ در جامعه نهادینه شود
  • برگزاری دومین همایش بین المللی تاریخ، فرهنگ و تمدن خلیج فارس
  • هفته‌ فرهنگی اصفهان فرصتی برای معرفی هنرمندان و اندیشمندان است
  • میدان امام (ره) اصفهان جمعه میزبان همایش بزرگ «پهلوان ایرانی»
  • برگزاری رویداد «چهارباغ جان اصفهان» در گذر فرهنگی چهارباغ
  • ۳۰۰ برنامه متنوع در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • استفاده از ظرفیت‌های مردمی در برگزاری برنامه‌های دهه کرامت
  • وحدت در بین مردم شیعه و سنی گلستان مثال زدنی است