Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه العربیه  به نقل از آنچه منابع مطلع خواند ، گزارش داد  که این توافقنامه نظامی توسط "خلوصی آکار" وزیر دفاع و "یاشار گولر" رییس ستاد کل ارتش ترکیه از یک سو و "فایز السراج" رییس دولت "وفاق ملی لیبی" روز جمعه در طرابلس به امضا رسیده است.

انتشار این خبر یک روز بعد از آن انجام می شود که دولت آنکارا در دادگاهی متهمین قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار مخالف ولیعهد سعودی را در شهر استانبول را به صورت غیابی محاکمه کرد .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پس از سرنگونی معمر قذافی در لیبی در سال ۲۰۱۱ ، این کشور عملا به دو بخش شرقی و غربی تقسیم شد. در بخش غربی به مرکزیت طرابلس ، دولت موسوم به "دولت وفاق ملی" به ریاست "فایز السراج" بر سرکار آمد که مورد تایید و حمایت سازمان ملل متحد است و در بخش شرقی این کشور، "خلیفه حفتر" یک ژنرال بازنشسته ، کنترل این منطقه را در دست دارد.

در عرصه چنین نبرد نیابتی ، عربستان سعودی، روسیه ، مصر ، امارات، فرانسه  و یونان از ژنرال حفتر حمایت می کنند و  ترکیه ، قطر و ایتالیا نیز دولت "فایز السراج" را مورد پشتیبانی خود قرار داده اند.

در روزهای اخیر نیروهای دولت وفاق ملی لیبی از تصمیم خود برای تصرف شهر استراتژیک "سرت" خبر دادند. این  شهر کانون منابع نفتی لیبی محسوب می شود.

نیروهای دولت  وفاق ملی در هفته اخیر موافق شدند پس از ۱۴ ماه ، حمله نیروهای حفتر برای تصرف طرابلس را دفع و  آنان را وادار به عقب نشینی کنند.

پیشروی نیروهای دولت وفاق ملی بسوی شهر "سرت" که پس از عقب نشینی نیروهای ژنرال حفتر از اطراف طرابلس صورت گرفت ، موجی از نگرانی را بین دولت ها و جناح های حامی حفتر برانگیخت به گونه ای که مواضع تند دولت وفاق ملی و ژنرال حفتر علیه یکدیگر در روزهای اخیر از  سوی در محافل رسانه ای و سیاسی جهان آغاز یک بحران بین المللی جدید در لیبی تلقی شد.

این در حالی است که هر یک از دو  طرف درگیر در لیبی طی روزهای اخیر تلاش کرده اند از توافقات جدید نظامی با کشورهای حامی خود خبر دهند.

بنا بر این گزارش ، توافق جدید دولت وفاق ملی با مقامات  نظامی آنکارا در چارچوب حفظ منافع ترکیه در لیبی صورت می گیرد و به نیروهای ترکیه اجازه می دهد در صورت لزوم در لیبی وارد فاز مداخله نظامی شوند.

همچنین براساس این  توافق ترکیه می تواند یک پایگاه نظامی در لیبی احداث کند.

این توافق تایید می کند که  نیروهای نظامی ترکیه در لیبی در برابر هرگونه تعقیب قضایی مصونیت می یابند و افسران ترکیه نیز در لیبی از مصونیت دیپلماتیک برخوردار می شوند.

برچسب‌ها خلیفه حفتر مصر لیبی ترکیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: خلیفه حفتر مصر لیبی ترکیه خلیفه حفتر مصر لیبی ترکیه دولت وفاق ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۱۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای حل مشکلات لرستان، تمام‌قد در کنار دولت ایستاده‌ایم

فرمانده سپاه لرستان گفت: مجموعه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تمام‌قد در کنار دولت برای برطرف کردن مشکلات این استان ایستاده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از لرستان، سردار نعمت الله باقری عصر _ سه‌شنبه چهارم اردیبهشت_ در آئین معارفه استاندار لرستان با اشاره به اینکه اقدامات براساس ظرفیت‌های این استان رخ نداده و سپاه آماده همکاری با دولت است، اظهار کرد: تنها در حوزه آبرسانی در قالب قرارگاه امام حسن مجتبی ۴۲۵ میلیارد تومان طرح در دست اقدام بوده و ۷۰ درصد آن عملیاتی شده است.

وی افزود: ۱۸ میلیارد تومان در حوزه کشاورزی قرارداد صورت گرفته است، همچنین در مرحله دوم آبرسانی ۹۰۰ میلیارد تومان تفاهم نامه امضا شده و بیش از ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تفاهم نامه امضا شده و امیدواریم به سرانجام برسد.

فرمانده سپاه حضرت ابوالفضل (ع) لرستان تاکید کرد: ظرفیت‌های عظیمی در حوزه نیروی انسانی، منابع طبیعی و همچنین صنایع دست نخورده باقی مانده اما به اندازه ظرفیت‌ها اقدام نشده است.

سردار باقری بیان کرد: برای استفاده از استعدادهای موجود در لرستان باید ظرفیت‌های دولت پای کار بیاید، در غیر اینصورت شاهد تغییر نماینده دیگر از دولت در این استان خواهیم بود و برای آبادانی لرستان تمام قد ایستاده‌ایم و تلاش خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به عملیات وعده صادق اشاره و ادامه داد: رژیمی که فکر می‌کرد ارتش قدرتمندی دارد، اما قدرت پوشالی داشت به فرمان مقام معظم رهبری به دست نیروهای سپاه درهم شکسته شد.

کد خبر 747320

دیگر خبرها

  • اردوغان: نتانیاهو شبیه هیتلر است/ عربستان سعودی: تداوم ارتکاب جنایات جنگی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی در غزه را محکوم می کنیم/ حزب الله مقر تیپ گولانی در عکا را هدف حمله پهپادی قرار داد/ رسانه صهیونیستی: داستان حقیقی این است که ما آنگونه که نتانیاهو م
  • ۵ سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد
  • ۵ سند همکاری با حضور روسای جمهور ایران و سریلانکا به امضا رسید
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • برای حل مشکلات لرستان، تمام‌قد در کنار دولت ایستاده‌ایم
  • مادورو: آمریکا به توافقنامه امضا شده احترام نمی‌گذارد
  • آمریکا و اوکراین مذاکره درباره توافق همکاری امنیتی را آغاز کردند
  • امضای یادداشت تفاهم چهارجانبه بین عراق، ترکیه، قطر و امارات
  • عکسی از پاسخ رئیسی به احترام نیروهای نظامی پاکستان
  • اراده ایران در کنشگری فرامنطقه‌ای