Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@09:28:43 GMT

فعالیت بیش از ۳۷ هزار دهیاری در روستاهای کشور

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۱۱۹۰

فعالیت بیش از ۳۷ هزار دهیاری در روستاهای کشور

سعیدرضا جندقیان بیدگلی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به مناسبت گرامیداشت هفته دهیاری‌ها (۱۴ تا ۲۰ تیر ماه) افزود: همچنین در سال گذشته ۴۱۴۶ دهیاری در کشور در جه بندی شدند که با احتساب این رقم در مجموع ۲۷ هزار و ۷۱۰ دهیاری در کشور درجه بندی شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه هر دهیاری از یک تا ۶ درجه‌بندی می‌شود، سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور با توجه به اصلاح دستورالعمل نحوه درجه‌بندی دهیاری‌های کشور، از دفاتر امور روستایی و شوراهای استانداری خواسته تا اطلاعات دهیاری‌های واجد شرایط را احصا و بررسی کرده و طبق فرآیند مندرج در دستورالعمل، برای تعیین درجه و یا ارتقا درجه به این سازمان ارسال کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

جندقیان بیدگلی خاطر نشان کرد: با توجه به تنوع بسیار زیاد سکونتگاه‌های روستایی کشور و به تبع آن روستاهای دارای دهیاری، درجه‌بندی دهیاری‌ها می‌تواند نقش به‌سزایی در ساماندهی و انتظام‌بخشی دهیاری‌ها داشته و نحوه فعالیت دهیاری‌ها، نحوه جذب نیرو، شاخصه‌های انتخاب دهیار، ساختار سازمانی و تشکیلاتی این نهاد، نحوه توزیع منابع و اعتبارات را نظام بخشد.
وی درخصوص اصلاح ماده ۴۸ مکرر و به دنبال آن اصلاح دستورالعمل نحوه درجه‌بندی دهیاری‌های کشور تصریح کرد: در دستورالعمل جدید، دهیاری‌های کشور علاوه بر شاخص‌های‌ درآمد، جمعیت و وسعت، بر اساس شاخص‌های جدیدی از جمله  مرکزیت دهستان یا بخش (قبل از ایجاد شهرداری در مرکز بخش) و دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا، به درجات (۱) تا (۶) درجه‌بندی می‌شوند.
وی افزود: در دستورالعمل جدید درجه‌بندی دهیاری‌های کشور، امتیازدهی شاخص‌های پیشین تغییر یافته و نحوه امتیازدهی شاخص‌های جدید نیز مشخص شده که بر این اساس درجه دهیاری‌های کشور با دقت و واقعیت بیشتری تعیین خواهد شد.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها دهیاری ها درخصوص شاخص‌های جدید درجه‌بندی گفت: پس از تعیین درجه دهیاری‌ بر اساس سه شاخص درآمد، جمعیت و وسعت، درصورتی که دهیاری مربوطه مشمول بهره‌مندی از هر کدام از شاخص‌های «مرکزیت دهستان یا بخش (قبل از ایجاد شهرداری در مرکز بخش)» و «دارا بودن ظرفیت گردشگری روستا»  باشد، یک درجه به درجه اولیه تعیین شده برای دهیاری اضافه خواهد شد.

 اقدامات ویژه در زمینه امنیت شغلی دهیاران

جندقیان بیدگلی در مورد اقدامات ویژه در زمینه امنیت شغلی دهیاران گفت: تهیه لایحه اصلاح و الحاق موادی به ماده واحده قانون تأسیس دهیاری‌های خودکفا در روستاهای کشور و ارسال آن به هیات دولت برای تصویب و ارسال به مجلس شورای اسلامی از جمله این اقدامات در سال گذشته بود.
وی ادامه داد: همچنین تهیه و ابلاغ اصلاحیه آیین‌نامه استخدامی دهیاران کشور در سال ۱۳۹۸ که از دستاوردهای آن می‌توان به، لحاظ سابقه خدمت دهیاران در دستگاه‌ها اجرایی، تعیین ساختار سازمانی برای دهیاری‌ها و تهیه و ابلاغ قرارداد تیپ دهیار و نیروهای دهیاری با دهیاری اشاره کرد که در سال گذشته انجام شد.
معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها گفت: ابلاغ آیین‌نامه اجرایی تشکیلات، انتخابات داخلی و امور مالی شوراهای اسلامی روستا و نحوه انتخاب دهیار اصلاحی سال ۱۳۹۸ که از دستاوردهای آن می‌ توان به کاهش حد نصاب جمعیت دهیاری‌های تمام‌وقت از ۱۵۰۰ نفر به ۱۰۰۰ نفر، اولویت انتخاب دهیاران سابق و نیروهای شاغل در دهیاری به‌عنوان دهیار توسط شوراهای اسلامی سایر روستاها و ایجاد تغییر در فرایند عزل دهیاران در سال گذشته اشاره کرد.
وی افزود: همچنین در سال ۱۳۹۸  آیین‌نامه انضباطی کارکنان دهیاری با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه و ابلاغ شد.

چگونگی انتخاب دهیار

وی در مورد نحوه انتخاب دهیاران نیز تصریح کرد: به دنبال صدور مجوز فعالیت نهاد دهیاری با انتصاب دهیار، این نهاد توسط شورای اسلامی روستا به صورت قانونی آغاز به کار می‌کند و به جمعیت روستایی زیر پوشش خدمات ارائه می‌دهد.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: در صورتی که روستایی واجد شرایط جمعیتی برای تاسیس مجوز دهیاری باشد، شورای اسلامی روستا باید به نمایندگی از اهالی روستا برای این امر اعلام آمادگی کند.
وی اظهار داشت: شورا و دهیاری از طریق جلب مشارکت عمومی و خیرین، نقش موثری در کاهش هزینه‌های اجرای پروژه‌های عمرانی و خدماتی روستا دارند.
جندقیان بیدگلی نقش شورا و دهیاری در شناسایی ظرفیت‌های توسعه‌ای محلی با بهره‌گیری از دانش بومی و دانش زیست محیطی را قابل تامل ذکر کرد و افزود: دهیاری‌ها نقش موثری در هماهنگی دستگاه‌های اجرایی و پیگیری امور آنها و تسهیل فرآیند انجام امور در سطح محلی دارند.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور به تبیین نقش قابل پیش‌بینی دهیاری‌ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی پرداخت و نقش دهیاری‌ها در زمینه مدیریت و کاهش هزینه‌های مدیریت روستا را با اهمیت برشمرد.
جندقیان بیدگی، اهتمام در راستای ایجاد منابع درآمدی پایدار برای مدیریت روستایی را دیگر نقش قابل پیش‌بینی دهیاری‌ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: دهیاری‌ها درباره توانمندسازی جامعه محلی از طریق برنامه‌ریزی و اجرای آموزش‌های شغلی و مهارتی برای توسعه اشتغال در روستا و تشویق اهالی به راه‌اندازی صندوق‌های اعتباری خرد روستایی می‌توانند ایفای نقش کنند.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها ادامه داد: شناسایی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری روستا و کمک به ایجاد و توسعه بازارچه‌های محلی و مرزی را از دیگر نقش‌های قابل پیش‌بینی دهیاری‌ها در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد.

برچسب‌ها روستائیان سعید رضا جندقیان پروندهٔ خبری وعده‌هایی که تحقق یافت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: روستائیان روستائیان معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری ها درجه بندی دهیاری ها دهیاری های کشور انتخاب دهیار سال گذشته دهیاری ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۱۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری‌ها در انتظار سهم خود از مالیات

مشاور امورمجلس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها گفت: سهم سازمان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور از محل ارزش گمرکی کالا‌های وارداتی از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تاکنون پرداخت نشده و باتوجه به مشکلات و کاهش درآمد شهرداری‌ها نیازمند سریع پرداخت سهم سازمان هستیم. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، ‌امید کاظمی؛ مشاور امورمجلس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها با اشاره به جلسه کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها گفت: در هفته جاری جلسه‌ای در کمیسیون امورداخلی کشور و شورا‌ها در خصوص بررسی نحوه اجرای مواد 38، 39 و 42 قانون مالیات بر ارزش افزوده با حضور دستگاه‌های زیربط برگزار شد.

مشاور امورمجلس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: با توجه به پیگیری‌های کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در خصوص عدم پرداخت سهم سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مقرر شد موضوع مجدداً از طریق همین کمیسیون جهت پیگیری در دستور کار قرار بگیرد.

شهرداری‌های استان اصفهان اولویت طرح‌ها را مشخص کنند

وی خاطرنشان شد: سهم سازمان سازمان شهرداری‌ها و دهیاری کشور از محل ارزش گمرکی کالا‌های وارداتی از نیمه دوم سال 1401 تاکنون پرداخت نشده و باتوجه به مشکلات و کاهش درآمد شهرداری‌ها نیازمند سریع پرداخت سهم سازمان هستیم.

کاظمی اظهار کرد: برنامه دولت حمایت و توانمند‌سازی شهرداری‌ها از طریق کمک به اعتبارات شهرداری و تأمین مورد نیاز ماشین آلات است که با تدابیر صورت گرفته اقدامات خوبی در این راستا صورت گرفته است.

مشاور سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در پایان گفت: باتوجه به جلسات کارشناسی و پیگیری‌های صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی، ‌امیدواریم مشکلات منابع پایدار درآمدی سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور مرتفع شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • آخرین اخبار از سیل خراسان جنوبی؛ تخلیه برخی از روستاهای زیرکوه
  • مدیریت اجرایی استان زنجان خود را مدیون مردم می‌داند
  • موافقت سازمان امور دانشجویان با راه‌اندازی و فعالیت مرکز آموزش زبان فارسـی به غیرفارسی زبانان دانشگاه شهرکرد
  • ‍ بازدید مدیر کل از نحوه فعالیت مراکز نیکوکاری درخدمت رسانی به نیازمندان خراسان شمالی
  • شهرداری‌ها در انتظار سهم خود از مالیات
  • بیش از ۸۰۰۰ عضو هیات علمی خانم در دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند
  • ۳۶ هزار میلیارد ریال اعتبار مالیات بر ارزش افزوده در زنجان هزینه شد
  • پسماند و زباله معضل اصلی شهرها و روستاهای چهارمحال و بختیاری
  • کنتور برق ۸۵ درصد روستاهای کردستان تکخوانی شد
  • کمک به روستا با درآمدزایی دهیاری‌ها