Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی‌رغم دستور دولت برای نظارت و کنترل قیمت‌ بازار مسکن، گزارش‌های میدانی نشان می‌دهد نه تنها افزایش قیمت‌ مسکن طبق مصوبه دولت انجام نشده بلکه این روزها نسبت به ماه گذشته دو برابر شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح توس، این روزها مردم نیشابور نیز به‌مانند اکثر شهرهای ایران دچار مشکل مسکن شده‌اند و این امر اساسی، دغدغه بسیار مهمی را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گرانی در امر خرید منزل و رهن و اجاره مشکلات عدیده‌ای را برای مردم فراهم کرده است.

محمد محسن‌آبادی، شهروند نیشابوری در این باره به خبرنگار ما گفت: هر سال در اوایل تابستان باید یا تمدید قرارداد کنم و یا جابجا شود، در اردیبهشت ماه دنبال خانه می‌گشتم که متوجه شدم قیمت منازل چه برای رهن و چه اجاره روزانه بالا می‌رود و همان زمان قرارداد بستم و ترجیح دادم که یک ماه زودتر اجاره بپردازم ولی ریسک افزایش قیمت‌ها را نداشته باشم.

وی افزود: الآن که تازه جابجا شده‌ام متوجه می‌شوم که آن زمان تصمیم بسیار مناسبی گرفته‌ام چون اگر الآن می‌خواستم همین منزل را رهن و اجاره کنم باید حداقل 70 درصد بیشتر از قراردادم پرداخت می‌کردم.

این شهروند نیشابوری که شغل خود را آزاد عنوان کرد ادامه داد: البته باید فراموش نکنیم که با این حال هم در اردیبهشت اجاره و رهن منازل نسبت به سال قبل حداقل 100 درصد افزایش یافته است و ما که به دلیل کرونا دچار آسیب جدی شده‌ایم، مشکلاتمان مضاعف شد.

شهروند دیگری که در یکی از بنگاه‌های جنوب شهر با خبرنگار ما صحبت می‌کرد گفت: کارگر هستم و برای اجاره منزل در این اطراف چند روزی هست که اقدام کرده‌ام ولی هنوز منزل پیدا نکرده‌ام.

وی که خودش را اصالتاً از روستای فهنه معرفی کرد ادامه داد: با پول پیشی که دارم و سال پیش منزلی دو اتاق در جنوب شهر اجاره کرده بودم، الآن به زحمت و مناطقی پایین‌تر شاید بتوانم منزلی تک اتاق اجاره کنم ولی با توجه به داشتن سه فرزند واقعاً شرایط تک اتاق داشتن، زندگی را سخت می‌کند.

وی که حدود 40 سال سن داشت افزود: بسیاری از افرادی که می‌شناسم الآن منازل خود را به روستاهای اطراف نیشابور منتقل کرده‌اند و آنجا منازل روستایی اجاره کرده‌اند چون پولشان برای اجاره در شهر کافی نیست.

شهروند دیگر نیشابوری که برای خرید در یکی از بنگاه‌های املاک شهرک‌های شمالی حضور داشت نیز در گفت‌وگو با صبح توس گفت: نزدیک 800 میلیون تومان توانسته‌ایم با فروش خودرو و طلاها پول جمع کنم، در حالی که می‌شد در برخی مناطق با این پول منزلی دو اتاقِ خرید ولی طی این چند روز متوجه شده‌ام حداقل قیمت آپارتمان در این مناطق یک میلیارد است و خانه‌های بسیار متراژ پایین و در مجتمع‌های مسکونی با حدود این قیمت معامله می‌شود.

وی که خود را کارمند یکی از اداره‌های شهرستان معرفی کرده بود گفت: برای تأمین این پول منزل قبلی‌ام را در یکی از مناطق پایین‌شهر فروخته‌ام تا در شهرک‌های شمالی منزلی تهیه کنم ولی الآن شاید بتوانم اندکی از خانه قبلی‌ام بهتر بگیرم که واقعاً ارزش از دست دادن ماشین و طلا را نداشت.

یکی از مشاورین املاک نیشابور نیز در گفت‌وگو با صبح توس گفت: طی چند وقت اخیر قیمت‌های مسکن در نیشابور به‌صورت عجیبی بالا رفته است به‌نحوی‌که با عددهای زیر یک میلیارد واقعاً امکان خرید در برخی مناطق وجود ندارد.

حسن شورابی افزود: قطعاً در این افزایش قیمت‌ها مشکلات کشور دخیل بوده است و از طرفی با این گرانی‌ها تعداد افرادی که می‌خواهند منزل خود را بفروشند بسیار کم است چون نقدینگی در دستان مردم نیست.

وی ادامه داد: مبحث دیگری که باعث گرانی منزل شده است تغییرات متعدد در طرح تفضیلی شهر نیشابور است که تاکنون سه مرحله قیمت آپارتمان و ملک را طی چند ماه گذشته دچار افزایش شدید کرده است.

وی تصریح کرد: امیدواریم مسئولین فکر جدی بری این گرانی‌ها بردارند چون ما هستیم که هر روز شرمندگی را در چشمان مردم می‌بینیم و واقعاً می‌توانیم کاری انجام دهیم.

محمدمهدی فتح‌آبادی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیشابور در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه به دلیل کاهش نرخ سود در بانک‌ها مردم رغبتی برای سپرده‌گذاری ندارند، گفت: مردم در حال حاضر مجبور هستند سرمایه خود را وارد بازارهای مختلف کنند به همین جهت یکی از بخش‌های سودآور، مسکن است البته این دلیلی بر افزایش قیمت مسکن نیست بلکه عواملی چون طلا، دلار و… نوسانات را ایجاد می‌کند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیشابور با اشاره به تأکیدات دولت‌مردان که هیچ کالایی نباید گران شود به‌خصوص در این ایام کرونا ابراز کرد: دقیقاً عکس حرف دولت‌مردان اتفاق افتاد و افسار نوسانات گسیخته شده است و کسی نیست که جلوی نهاده‌های بخش مسکن را بگیرد.

وی بیان کرد: بیش از ۱۰۰ عامل در افزایش قیمت مسکن دخیل هستند و وقتی قیمت مصالح ساختمانی افزایش پیدا کند قطعاً در قیمت مسکن نیز تأثیر می‌گذارد و این موضوع تنها در نیشابور نیست بلکه در تمام کشور حاکم است.

فتح‌آبادی اظهار کرد: آن‌گونه که تصور می‌شود، مشاوران املاک در قیمت مسکن نقشی ندارند زیرا تأمین معاش و درآمد مشاوران املاک در گرو ارزانی است و اگر ارزانی باشد رونق معاملات بیشتر می‌شود و ما می‌توانیم درآمد بیشتری داشته باشیم و اگر قرار بر گرانی باشد و مردم توان خرید نداشته باشند؛ کسب‌وکار حوزه املاک داران از بین می‌رود، یقیناً اکثر مشاوران املاک در کاهش قیمت تأثیرگذارتر خواهند بود تا در افزایش قیمت مسکن.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیشابور با اشاره به ایجاد بعد روانی از سوی مشاوران املاک در خریدوفروش مسکن ابراز کرد: همکاران ما چه بعد روانی ایجاد کنند و چه نکنند، واقعیت این است که قیمت‌ها در حال افزایش است و مشاوران املاک مجبور هستند بگویند «بخرید گران می‌شود» البته، بیان این مورد هم دلیلی بر افزایش قیمت‌ها نیست.

وی با بیان اینکه فروشندگان در التهاب بازار نقش دارند و اصل تصمیم را فروشنده می‌گیرد و مشاور املاک نقش کمی در تصمیم فروشنده دارد، تأکید کرد: ما مواردی را در نیشابور داریم که فروشنده قبول کرده منزل خود را به قیمتی بفروشد و مدیر املاک ما از خریدار بیعانه گرفته ولی زمانی که قرارداد باید تضمین می‌شده است، فروشنده سر باز زده است.

فتح‌آبادی بیان کرد: اگر بشود در شهرستان منطقه بندی از طریق اتحادیه صنف مشاوران املاک صورت گیرد و در هر منطقه‌ای قیمت معینی حاکم باشد شاید در قیمت‌ها تعادلی ایجاد شود.

 

نرم‌افزار دیوار موجب نابسامانی قیمت مسکن است

وی با اشاره به تأثیر نرم‌افزار دیوار در قیمت مسکن در نیشابور افزود: ما از ابتدا با دیوار مخالف بودیم و اموری که در این نرم‌افزار انجام می‌گیرد موجب دامن زدن به قیمت‌ها می‌شود. وقتی دفاتر مسکن در نیشابور وجود دارد نقش این نرم‌افزار قطعاً سازنده و کاهش‌دهنده نخواهد بود بلکه موجب نابسامانی بیشتر در حوزه مسکن خواهد شد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیشابور با بیان اینکه در دیوار قیمتی مطرح می‌شود که مشاور املاک ما نقشی ندارد، گفت: قیمت‌های غیر کارشناسی در این نرم‌افزار وجود دارد.

وی افزود: دولت‌مردان و سیاست‌گذاران باید بر روی قیمت مسکن برنامه‌ریزی کنند و سامانی را به این التهاب در حوزه مسکن بدهند و واقعیت این است که جوانان با این وضعیت نمی‌تواند سرپناهی برای خود داشته باشد.

فتح‌آبادی در خصوص فعالیت دلالان نیز گفت: ما هیچ‌یک از مشاوران املاک را دلال نمی‌گوییم بلکه به آنان مدیر دفتر املاک میگوییم و البته در کنار مشاوران املاک ممکن است دلالانی وجود داشته باشند که به‌صورت سرپایی کار می‌کنند که ما توصیه کرده‌ایم مدیران املاک چنین افرادی را حتی به دفاتر خود راه ندهند.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیشابور ادامه داد: دلالان سرپایی گاه با چندین دفتر املاک کار می‌کنند که اگر جلوی آن‌ها گرفته نشود امکان دارد کل کار خریدوفروش به دست این افراد بیفتد. البته خیلی کم در نیشابور داریم که افرادی به‌صورت سرپایی کار می‌کنند.

وی با اشاره به افزایش بی‌رویه مشاوران املاک در نیشابور افزود: در قانون نظام صنفی محدودیتی برای صدور پروانه‌های صنفی بود اما اکنون درب را برای همه باز گذاشته‌اند و به من دستور داده‌شده است هرکه از درب اتحادیه آمد و گفت من مجوز املاکی می‌خواهم، نگویید نه ظرف ۱۵ روز به آن پروانه دهید.

فتح‌آبادی ادامه داد: کارمندان ادارات مختلف و هرکسی از جایی مانده و رانده‌شده، اقدام به اخذ پروانه مشاور املاک می‌کنند لذا از سال ۹۸ افزایش بی‌رویه اخذ پروانه مشاور املاکی را شاهد بوده‌ایم.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک نیشابور ادامه داد: اگر مسئولین به‌جای دستور کار کنند بهتر نتیجه خواهیم گرفت.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: مشاوران املاک افزایش قیمت مشاور املاک فتح آبادی نرم افزار قیمت مسکن قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۱۳۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می شود؟

به گزارش خبرگزاری مهر، ابوالفضل نوروزی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اشاره به انتشار آگهی املاک در سکوهای دیوار و شیپور، اظهار کرد: بعضاً دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و املاکی را که اصلاً وجود خارجی ندارند را در این سکوها آگهی می‌کنند.

وی با بیان این‌که این کار به صورت گسترده و با هماهنگی دلالان برای قیمت‌سازی انجام می‌شود، افزود: با توجه به مصوبه شورای عالی مسکن برای انتشار آگهی در سکوهای اینترنتی باید احراز هویت مالک و کد پستی انجام شود.

وی با تاکید بر این‌که املاکی که قرار است آگهی شود باید در سامانه املاک و اسکان باشند، تاکید کرد: اگر این سکوها تا هفته آینده این بخش وب‌سرویس را انجام ندهند، بخش املاک آنها با مجوز شورای امنیت و دستگاه‌های امنیتی مسدود خواهد شد.

کد خبر 6086157 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • هشدار وزارت راه : مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور
  • تداوم نظارت بر فعالیت مشاوران املاک در قزوین
  • هشدار وزارت راه: مسدود شدن بخش املاک دیوار و شیپور
  • گشت‌های مشترک برای ساماندهی مشاوران املاک در استان قزوین ادامه دارد
  • آگهی‌های مسکن در دو پلتفرم «شیپور» و «دیوار» حذف می شود؟
  • مانع تراشی در مسیر شفافیت بازار مسکن
  • ثبت قرارداد اجاره در سامانه خودنویس در سال ۱۴۰۳ الزامی است 
  • هشدار تعزیرات حکومتی استان اردبیل به مشاوران املاک
  • جزئیات جدید از ممنوعیت خرید و فروش امتیاز مسکن ملی
  • ممنوعیت نقل‌وانتقال تمامی امتیاز‌های نهضت ملی مسکن ابلاغ شد