Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-16@06:41:39 GMT

توصیه های غذایی برای پیشگیری از دیابت

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۲۳۳۰

توصیه های غذایی برای پیشگیری از دیابت

مهدی عاملی اظهار داشت: الگوی غذایی سرشار از غلات تصفیه شده، گوشت فرآوری شده و شکر افزوده خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، این در حالیست که مصرف سبزی‌ها، میوه‌ها و غلات کامل و چربی‌های سالم مثل روغن زیتون می‌تواند از ابتلا به دیابت پیشگیری کند.

وی اظهار داشت: پروتئین‌ها باید حدود ۲۰ درصد کالری روزانه را تامین کنند، در مواردی که آسیب کلیه ناشی از دیابت وجود دارد ممکن است این مقدار کمتر شود و مصرف چربی‌ها نباید بیشتر از ۳۰ درصد کالری روزانه باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان مصرف چربی‌های حیوانی باید کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه را فراهم کند.

عاملی ادامه داد: تا چند سال پیش افراد مبتلا به دیابت از خوردن غذا‌های حاوی کربوهیدرات‌های ساده مثل قند و یا شیرینی به طور کامل منع می‌شدند، اما تحقیقات جدید نشان داده که تفاوت چندانی میان کربوهیدرات‌های ساده و مرکب از نظر میزان بالا بردن قند خون وجود ندارد، در واقع مصرف بعضی از غذا‌های حاوی نشاسته مثل سیب زمینی، قند خون را حتی بیشتر از خوردن شکر بالا می‌برد، باید در رژیم غذایی خود از کربوهیدرات‌های ساده نیز استفاده شود.

وی تصریح کرد: مصرف روزانه فیبر باید حداقل ۲۰ گرم شامل نان جوی سبوس دار، نان سنگک، جوی پوست نکنده، ذرت، بادام زمینی، فندق، گردو، انواع لوبیا، عدس، سویا، سبزیجات شامل لوبیا سبز، نخود فرنگی، هویج، گل کلم، اسفناج، میوه‌ها شامل توت فرنگی، شاه توت، گلابی، سیب باید در رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت گنجانده شود.

این متخصص غدد افزود: به منظور پیشگیری از افزایش فشار خون، مصرف نمک بهتر است، محدود شود، در این میان غذا‌های خانگی به علت اینکه سدیم کمتری دارند نسبت به غذا‌های آماده مثل انواع کنسرو، انواع کنسرو، سوسیس و کالباس ترجیح داده می‌شوند و بهتر است از اضافه کردن نمک در سر سفره نیز خودداری شود.

به گفته عاملی، مقدار کلسترول مصرفی در بیماران مبتلا به دیابت روزانه باید کمتر از ۳۰۰ میلی گرم باشد، کلسترول نوعی چربی است که در غذا‌هایی مانند گوشت، زرده تخم مرغ، دل و جگر و لبنیات دیده می‌شود و بالا بودن آن عامل مهمی در ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی است.

وی افزود: اکنون ۱۵۰ میلیون نفر در دنیا مبتلا به دیابت هستند و تا ۱۵ سال دیگر این تعداد به ۳۰۰ میلیون نفر می‌رسد، در ایران نیز حدود دو میلیون نفر دچار این بیماری هستند و سالانه ۲۰۰ هزار نفر در کشور به این بیماران افزوده می‌شوند.

به گفته این متخصص غدد، فرد مبتلا به دیابت ممکن است سال‌ها از بیماری خود بی خبر باشد و طی این مدت، قند خون بیش از حد طبیعی، منجر به صدمات جبران ناپذیر در قسمت‌های مختلف بدن بویژه چشم، کلیه ها، اعصاب محیطی و عروق قلب و مغز و سایر قسمت‌های بدن شود. تشخیص و کنترل بیماری در مراحل ابتدایی می‌تواند جلوی بسیاری از عوارض را بگیرد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل افرادی که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری دیابت هستند، مانند افراد با سن بیش از ۴۵ سال حتی بدون وجود هیچ علامتی باید حداقل هر ۳ سال یکبار آزمایش قند خون ناشتا انجام دهند تا با تشخیص زودرس و کنترل قند خون در حد مناسب از ایجاد بسیاری از این صدمات پیشگیری شود یا وقوع آن‌ها به تاخیر انداخته شود.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: پیشگیری از دیابت رژیم غذایی دیابت سبک زندگی پارسی خبر مبتلا به دیابت قند خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۲۳۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشگیری از دیابت با این میوه

آفتاب‌‌نیوز :

در دهه‌های اخیر تمایل به استفاده از دارو‌های گیاهی، برای کنترل بیماری هایی، چون دیابت در جهان افزایش یافته است. یکی از دالایل این علاقمندی می‌تواند اثر بخشی باالینی این دارو‌ها وپرهیز از عوارض جانبی ناخواسته دارو‌های شیمیایی باشد.

جنس عناب اثرات درمانی گوناگونی مانند کاهش دهندگی قندخون، خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و اثرات محافظت کبدی دارد. در مطالعات فیتوشیمیایی آنتی اکسیدان‌های فراوان و ترکیباتی مانند فلاونوئیدها، ساپونین ها، تانین ها، استرول‌ها و سیکلوپپتید‌های آلکالوئیدی از میوه این گیاه جداسازی شده که اثرات درمانی عناب را به آن نسبت می‌دهند ترکیبات اتری موجود در آن عامل مهار کننده‌ای در افزایش قند خون است. همچنین مقادیر پارامتر‌های بیوشیمیایی مانند اوره، کراتینین، کلسترول سرم، تری‌گلیسیرید سرم، HDL، LDL، هموگلوبین و هموگلوبین گلیکوزیله را به طور قابل توجهی به سطح نرمال نزدیک می‌کند.

 به طور کلی میوه عناب دارای فعالیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است و در پیشگیری از التهاب ناشی از دیابت و درمان دیابت موثر است

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین
  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت
  • پیشگیری از دیابت با این میوه
  • سونامی دیابت در ایران/ بسیاری از مبتلایان به دیابت از بیماری خود بی اطلاع هستند
  • اگر این ۵ نشانه را دارید به بیماری جدی مبتلا شده اید
  • عوارض جدی خوردن دوغ
  • عوارض مصرف دوغ برای سلامت بدن و موارد منع نوشیدن آن
  • ۵ علامت هشداردهنده که نشان می‌دهد شما به بیماری جدی مبتلا هستید
  • ۵ نشانه خطر نشانه اینکه به بیماری جدی مبتلا هستید
  • ۵ نشانه خطر که شما به بیماری جدی مبتلا هستید