Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-16@04:00:39 GMT

آب‌تنی در داغترین آب معدنی جهان!

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۲۹۲۴

آب‌تنی در داغترین آب معدنی جهان!

به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، مشگین شهر یکی از شهرهای استان اردبیل است که چشمه‌های متعددی در آن وجود داشته و مجتمع‌های مدرنی در سال‌های اخیر در آن احداث شده است.


آب‌های گرم معدنی از جمله پدیده‌های جذاب گردشگری و درمانی است که همواره مورد توجه همگان قرار گرفته که از این نظر استان اردبیل، بیش از 60 دهنه چشمه آبگرم را تنها در شهرستان مشگین شهر در خود جای داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیش از ۱۱۰ دهنه آب‌های معدنی گرم و سرد در استان اردبیل وجود دارد که بخش خصوصی در محدوده ۲۲ منطقه آبگرم سرمایه‌گذاری کرده است و این سرمایه‌گذاری‌ها در مناطق نیر، سرعین، مشگین‌شهر و گیوی با هدف توسعه گردشگری و رونق اشتغال با حمایت دولت صورت گرفته است؛ این را سیدتوحید راثی‌نظامی، نماینده مجری طرح‌های توسعه آب‌های معدنی شرکت آب منطقه‌ای اردبیل پیش از این گفته و یادآور شده است" ۷۵ دهنه آبگرم و ۳۵ دهنه آب سرد در استان اردبیل وجود دارد که سالانه پذیرای هزاران گردشگر تابستانی و زمستانی است."

قرار گرفتن اصیل‌ترین آبگرم های شناخته شده در دنیا در استان اردبیل


استان اردبیل آب گرم با ویژگی های متفاوتی دارد اما منطقه آب گرم "گاومیش‌گلی" سرعین با بیشترین دبی آب، قینرجه مشگین‌شهر با بالاترین دما و قوتورسویی مشگین‌شهر از اصیل‌ترین آبگرم های شناخته شده در دنیا محسوب می‌شوند.

و یا چشمه قوتورسویی یکی از مشهورترین چشمه‌های استان اردبیل واقع در شهرستان مشگین‌شهر و دامنه سرسبز سبلان است که در ۲۵ کیلومتری جنوب لاهرود و ۴۸ کیلومتری جنوب مشگین‌شهر واقع شده‌است.


آب قوتورسویی در ردیف آب‌های معدنی سولفاته کلیسیک سدیک و گوگرد خیلی گرم است که آثار اسید سولفوریک آزاد دارد. آبگرم قوتورسویی به علت داشتن گوگرد خالص خاصیت درمانی ویژه‌ای برای از بین بردن امراض مختلف پوستی دارد. دمای چشمه آن ۴۲ درجه سانتی‌گراد و دبی آن ۱۳ لیتر در ثانیه است و البته همیشه توصیه کرده اند به علت وجود گوگرد زیاد در آب قوتورسویی از استنشاق مستقیم گاز آن خودداری شود.


به علت شهرت بسیار بالای قوتورسویی در درمان برخی امراض، از سال‌های بسیار دور، این آبگرم همه ساله و در اکثر فصول سال بویژه تابستان میزبان علاقه‌مندان زیادی از سراسر ایران و حتی جهان است. قوتورسویی در ۲۴ کیلومتری شهر لاهرود و در ۴۹ کیلومتری مشگین شهر واقع شده است.

"قینرجه"، گرمترین آب در ایران است

قینرجه نیز یکی از چشمه‌های آب گرم کم نظیرمشگین شهر با ۸۶ درجه سانتی‌گراد دما و در ارتفاع 1990 متر از سطح دریا قرار دارد که مشابه آن در دنیا کمتر است. این آبگرم با آبدهی ۹ لیتر در ثانیه در ردیف آب‌های کلروره، هیپوتونیک گازدار و خیلی گرم بوده و علاوه بر اینکه در بین آبگرم‌های استان اردبیل ویژگی‌های منحصربه‌فردی از آن خود کرده، در بین آبگرم‌های شناخته شده کشور نیز در رتبه گرم‌ترین آبگرم قرار گرفته است.


قینرجه با وجود بی‌بو و بی‌رنگ بودن از دیرباز جزو آب‌های معدنی با خواص درمانی شناخته شده است و برای درمان انواع امراض مورد استفاده قرار می‌گیرد.چشمه آبگرم قینرجه با دمای ۸۶ درجه داغ ترین چشمه معدنی جهان است و در سال‌های نه چندان دور اولین مجتمع آبدرمانی توسط دولت در این منطقه احداث شده است.


آب گرم "دودو؛ مفید برای بیماری‌های عصبی

همچنین آب گرم "دودو" در قسمت شرقی آب گرم "قینرجه" و مابین سه آب گرم "قینرجه"، "ایلاندو" و "موئیل" سویی واقع شده است. این چشمه دارای خاصیتی شبیه ایلاندو است و درجه حرارت آب به مراتب بالاتر از ایلاندو دارد. این آب بر بالای دره عمیقی قرار گرفته است که در ته درّه رودخانه خیاو چای در جریان است. آب این چشمه نیز برای بیماری‌های عصبی مفید و دارای خاصیت آرام بخشی است.


چشمه آبگرم موئیل در حدود ۱۲ کیلومتری جنوب مشگین شهر با بیش از هشت دهنه در ارتفاع ۲۳۰۰ متری و درجه اسیدی حدود پنج و درجه حرارتی حدود ۴۵ برای امراض عصبی مفید است.


چشمه ملک سویی نیز یکی از آبهای گرم معدنی است که در ۱۵ کیلومتری جنوب مشگین شهر در کنار آبشار زیبای گور گور و چشمه آق سو قرار دارد و درجه حرارت آن ۴۵ درجه محاسبه شده است.

مجتمع آب‌درمانی شابیل؛ مفید برای درمان بیماری‌های حرکتی و عصبی


مجتمع آب‌درمانی شابیل نیز در ۵۰ کیلومتری مشگین شهر و ۲۵ کیلومتری شهر لاهرود قرار دارد. چشمه شابیل که در دامنه قله ساوالان و در مسیر صعود به آن قرار گرفته، دمای ۴۹ درجه سانتی‌گراد و دبی پنج لیتر در ثانیه دارد. آب این چشمه در ردیف آب‌های معدنی اسید بیکربنات یا بیکربناته سدیک قرار گرفته و به خاطر وجود مقدار زیادی اسید بیکربنیک، از آب آن برای درمان بیماری‌های حرکتی، عصبی (درمان پادرد و کمردرد) استفاده می‌شود.


هم‌اکنون بیش از ۱۰ مجتمع مدرن آبدرمان لوکس و مجهز در شهرستان مشگین شهر به عنوان یکی از قطب های گردشگری استان اردبیل فعالیت دارند و به گفته بهنامجو، استاندار، موقعیت خاص جغرافیایی شهرستان مشگین‌شهر و پراکندگی چشمه‌های آبگرم با فاصله کم از یکدیگر جایگاه این شهرستان را در جهان ممتاز ساخته است.


وی پیش‌بینی کرد با اتمام بیماری کرونا و از سرگیری سفرهای گردشگری، این شهرستان میزبان تعداد زیادی از گردشگران خارجی باشد.


شهرستان مشگین‌شهر در شمال غربی اردبیل قابلیت‌های متعدد گردشگری از جمله آبهای گرم معدنی، کوهستان سبلان، جنگل‌های بکر ارسباران و آثار متعدد باستانی و تاریخی دارد. این شهرستان دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه، کاروانسرای قانلی بولاغ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد، کهنه قلعه و چند حمام قدیمی است. ده‌ها اثر باستانی و نیز سایت تاریخی شهر یئری با ده‌ها پیکره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان واقع شده است.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سیروس گرجستانی قانون سزار سقوط ایرباس ایران دهه کرامت سایت غنی سازی نطنز ادوار فیلیپ آبگرم آب درمانی اردبیل مشگین شهر قینرجه سیروس گرجستانی قانون سزار سقوط ایرباس ایران دهه کرامت سایت غنی سازی نطنز ادوار فیلیپ شهرستان مشگین شهر کیلومتری جنوب استان اردبیل آب های معدنی واقع شده مشگین شهر شناخته شده آب گرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۲۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۳۷ درصدی ذخایر معدنی در هرمزگان


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز خلیج فارس، خلیل قاسمی افزود: پارسال ۱۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی فلزی و غیر فلزی جدید در نقاط مختلف هرمزگان کشف شد.
وی گفت: هرمزگان با شناسایی و داشتن ۲۰ نوع ماده معدنی و ۳۰۰ معدن فعال با احتساب معادن شن و ماسه رودخانه‌ای، از تنوع زمین شناسی و معدنی بسیار مطلوبی برخوردار است.
سنگ‌های آهن، گچ، نمک، آهک، لاشه، چینی، مرمریت، سنگ تزئینی، و دولومیت، کرومیت، منگنز، مارن، خاک صنعتی، و مخلوط کوهی از معدن‌های فعال و غنی این استان اقتصادی به شمار می‌رود.

بیشتربخوانید:افزایش ۴۵ درصدی کشفیات معدنی در هرمزگان

دیگر خبرها

  • اهدای ۵۰ هکتار از اراضی میرکندی مشگین شهر به موکب حضرت معصومه
  • رژه خودرویی و تجمع مردم مشگین‌شهر در حمایت از سپاه پاسداران
  • تداوم دست‌اندازی‌ها به چشمه مرغک رونیز استهبان اصفهان
  • کشف ۱۰۰ میلیون تن ذخیره معدنی در هرمزگان
  • تکمیل زیرساخت آب‌گرم بندرخمیر
  • حضور گردشگران در طبیعت زیبای گرداب بن+فیلم
  • طبیعت زیبای گرداب بن در چهارمحال و بختیاری
  • افزایش ۳۷ درصدی ذخایر معدنی در هرمزگان
  • احداث بیش از ۲۳ هزار متر سایبان در مرز مهران
  • برگزاری آیین سنتی جوی روبی در روستای کذاب