Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان رئیس محیط‌زیست شهرستان مهدیشهر از این شهرستان به عنوان مهمترین زیستگاه پلنگ ایرانی در کشور نام برد و گفت: مناطق حفاظت شده پرور و صیدوا در این شهرستان مهمترین زیستگاه‌های پلنگ در استان و کشور هستند.

اسفندیاری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: این مناطق حفاظت شده از توان اکولوژیکی و تنوع گونه‌های جانوری بسیار بالایی برخوردارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به ثبت مشاهده یک ماده پلنگ و سه توله در صیدوا از آن به عنوان یک رکورد نام برد و خاطرنشان کرد: در هیچ زیستگاهی چنین اتفاقی نیفتاده و لذا مشاهده یک پلنگ ماده با سه توله گویای این حقیقت است که این زیستگاه از شرایط بسیار مطلوبی برای زیست این گربه‌سان بسیار مهم برخوردار است. در حقیقت ثبت بزرگ‌ترین گله پلنگ در ایران که شامل یک خانواده چهار قلاده‌ای در صیدوای مهدیشهر بوده و مشاهده و رویت این گونه مهم در زیستگاه های صیدوا و پرور و...که به کرات انجام شده گویای این است که این شهرستان همچنان به مهمترین زیستگاه بزرگترین و باشکوه ترین گربه سان ایران مطرح است.

رئیس محیط‌زیست شهرستان مهدیشهر با بیان اینکه این زیستگاه از شرایط مساعدی برای بقاء حیات‌وحش و خصوصا پلنگ برخوردار است اضافه کرد: مشاهده سه توله با مادر نشان‌دهنده این است که زیستگاه از توان و ظرفیت بالایی برخوردار است و ماده پلنگ می‌تواند سه توله را در آن بزرگ کند.

وی با بیان اینکه این مناطق از تنوع جانوری خوبی برخوردارند خاطرنشان کرد: خوشبختانه پلنگ و دیگر گربه‌سان‌ها و حیات‌وحش هیچ مشکلی از نظر طعمه ندارند و همین به بهبود جمعیت حیات‌وحش در این زیستگاه‌ها کمک شایانی می‌کند.

اسفندیاری به وسعت 63 هزار هکتاری مناطق حفاظت شده در این شهرستان اشاره و تصریح کرد: مناطق حفاظت شده استان و خصوصا شهرستان مهدیشهر از کم‌نظیرترین مناطق حفاظت شده در کشور محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: این مناطق علاوه بر پلنگ ایرانی خاستگاه حیات‌وحشی مانند مرال، شوکا، خرس قهوه‌ای، کل، قوچ، بزوحشی، میش، کبک دری، پرندگان شکاری و...هستند.

رئیس محیط‌زیست شهرستان مهدیشهر از حفاظت مناسب از مناطق حفاظت شده این شهرستان به عنوان عاملی موثر در افزایش جمعیت حیات‌وحش منطقه نام برد و گفت: خوشبختانه جدا از توجه ویژه سازمان محیط زیست به زیستگاه‌های این شهرستان، مردم نیز در حفاظت از این گنجینه‌های ارزشمند همکاران ما را یاری می‌دهند.

وی با بیان اینکه حفاظت از حیات‌وحش در این شهرستان به یک فرهنگ تبدیل شده افزود: مردم محلی همکاری بسیار خوبی با محیط زیست دارند و با مشاهده کوچکترین تعرضی به حیات‌وحش، مراتب را با همکاران ما در میان می‌گذارند. ضمن اینکه حفاظت از حیات وحش در شهرستان نیز در سطح بسیار بالایی انجام می‌شود و خوشبختانه مناطق حفاظت شده شهرستان از امکانات و ماشین آلات مناسبی برای حفاظت بهتر از حیات وحش این مناطق برخوردارند.


تصویری از پلنگ در منطقه حفاظت شده پرور-مهدیشهر
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: شهرستان مهدیشهر سمنان منطقه حفاظت شده پلنگ شهرستان مهدیشهر مهمترین زیستگاه مناطق حفاظت شده محیط زیست گربه سان حیات وحش سه توله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۳۶۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: «حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ با تهیه فیلمی از این گونه ارزشمند مستندسازی شد.»

به گزارش ایرنا، وی اظهار کرد: این منطقه دارای ارزش زیستی زیادی است و دارای گونه‌های ارزشمندی همچون پلنگ، گربه پالاس، کفتار، گربه وحشی، کل و بز و قوچ و میش است و این ثبت و مشاهده پلنگ، محیط بانان و فعالان محیط زیست منطقه را بسیار امیدوار کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: پلنگ، گربه‌سانی شب‌زی و مخفی کار است و به همین دلیل مشاهده و ثبت حضورش در روز و به راحتی ممکن نیست و، چون یکی از گونه‌های بسیار ارزشمند در چرخه تنوع زیستی است مشاهده و ثبت آن در یک منطقه، ضمن این که گواهی بر غنای زیستگاهی آن منطقه است مسیر حفاظتی آن محدوده را تغییر خواهد داد.

اله‌پور افزود: این منطقه از لحاظ اکولوژیکی، دارای اکوسیستم متنوعی است و برای گونه‌های پستاندار علفخوار همچون کل و بز و قوچ و میش و دیگر گونه‌های حیات وحش نیز بسیار مناسب است.

وی ادامه داد: حدود ۳۵ درصد منطقه سید مرتضی کاشمر داخل شهرستان کوهسرخ قرار گرفته است و حدود ۱۰.۲ درصد کل شهرستان کوهسرخ تحت پوشش مناطق تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست استان قرار دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص ویژگی‌ها و منابع طبیعی این شهرستان، به زیستگاه‌های کوهستانی و ارتفاعات آن که باعث به وجود آمدن منابع آبی و زیستگاه مطلوب برای بقای گونه‌های مهم گوشتخوار و علفخواران بزرگ جثه در سطح منطقه شده است اشاره کرد.

پلنگ ایرانی هم اکنون در فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (red list) طبقه‌بندی شده و در کنار اردک سرسفید جزء گونه‌های در معرض خطر یا (ENDANGERED) به شمار می‌رود.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • آغاز سرشماری سمندرهای کوهستانی در آذربایجان غربی
  • ثبت تصویر پلنگ ایرانی در مناطق جنگلی رودبار
  • حضور یک قلاده پلنگ در شهرستان کوهسرخ مشاهده شد
  • خطر حمله گاندو‌ها در کمین سیل‌زدگان
  • (ویدیو) حضور پلنگ برای نخستین بار در کوهسرخ
  • ثبت نخستین حضور پلنگ در کوهسرخ
  • مشاهده و ثبت پلنگ برای نخستین بار در شهرستان کوهسرخ
  • حیات وحش شاهوار شاهرود
  • ثبت تصویر دوقلوزایی بز کوهی در منطقه حفاظت شده «خائیز»+ فیلم
  • دوقلوزایی بز کوهی منطقه حفاظت شده خاییز + فیلم