Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمد کرمی با بیان اینکه برنامه های سازمان بسیج کشاورزی امسال در قالب طرح نهضت جهش تولید در مزارع استان همدان اجرا می شود گفت: این طرح در ۵ محصول راهبردی است و اطلاعات کشاورزان به صورت آنلاین در سامانه امیت غذایی ثبت می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از عصر همدان؛ سازمان بسیج مهندسین کشاورزی از همان روزهای ابتدای تشکیل همواره با حضور در مزارع و روستاها به یاری کشاورزان شتافته و از آنان حمایت کرده و امسال نیز همزمان با نزدیک شدن به فصل تابستان که اوج فعالیت کشاورزان است اعضای بسیج مهندسین کشاورزی فعالیت خود را در غالب “نهضت جهش تولید” در مزارع آغاز کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این رابطه محمد کرمی، مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان همدان در گفتگو با خبرنگار عصر همدان؛ با اشاره به نامگذاری سال به نام جهش تولید از سوی مقام معظم رهبری گفت: امسال برنامه های بسیج کشاورزی در قالب طرح “نهضت جهش تولید” در محصولات کشاورزی و دامپروری اجرا می شود.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان همدان اظهار کرد: برنامه های سال های قبل سازمان بسیج کشاورزی بیشتر به صورت عادی و در قالب طرح بسیج همگام با کشاورز بود که فعالیت هایی در عرصه های مختلف کشاورزی و محصولات راهبردی صورت می گرفت.

هم افزایی بین بسیج مهندسین و جهادکشاورزی در طرح نهضت جهش تولید

وی با اشاره به نشست ویدئوکنفرانسی روز یکشنبه با وزیر جهادکشاورزی و مسول سازمان بسیج مستضعفین گفت: در این نشست طرح نهضت جهش تولید رسما فعالیتش آغاز و اعلام شد و با هماهنگی و هم افزایی که ما بین بسیج و جهاد کشاورزی اتفاق افتاده این طرح با قوت بیشتری امسال پیگیری می شود.

کرمی عنوان کرد: در طرح نهضت جهش تولید هدف گذاری در ۵ محصول راهبردی شامل گندم، جو، کلزا، ذرت و برنج است که البته چون در همدان برنج کشت نمی شود در استان بر روی موارد دیگر کار می شود.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ما در سال جاری افزایش بهره وری در محصولات راهبردی است، افزود: به طور مثال در بحث گندم آبی هدف گذاری سازمان، ۱۲ درصد افزایش بهره وری در سال ۹۹ است.

نهضت جهش تولید برنامه سه ساله است

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی سپاه انصارالحسین ع با بیان اینکه نهضت جهش تولید یک برنامه سه ساله است، افزود: سال اول اجرای طرح امسال و سال دوم و سوم هم ادامه دارد و ما بنا داریم در این محصولات راهبردی در پایان سه سال به یک افزایش بهره وری قابل ملاحظه ای برسیم.

وی در خصوص تفاوت طرح نهضت جهش تولید با همگام با کشاورز گفت: این طرح متفاوت و بسیار علمی و فنی تر است.

کرمی ادامه داد: طرح همگام با کشاورز شامل محصولات غالب همه شهرستان ها می شد ولی در طرح نهضت جهش تولید محصولات راهبردی چون قوت غالب مردم هستند بنابراین امتیاز ویژه ای دارند و پیگیری های مخصوصی برای آن ها صورت می گیرد.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان همدان به تشریح جزییات روش اجرای طرح پرداخت و گفت: در این طرح قرار است کارشناسان ما در روستای هدف که برایشان تعریف شده هر کدام کشت محصولات کشاورزی آن روستا را بررسی کنند به طور مثال هر کارشناس که دو الی سه روستا انتخاب می کند حداقل باید ۲۵۰ هکتار گندم را رصد کند.

ثبت اطلاعات کشاورزان در سامانه رصد امنیت غذایی

وی ادامه داد: رصد به این صورت است که کشاورزان از طریق گوشی های هوشمند یا تب لت وارد مزارع می شوند و مشخصات کشاورزان را در سامانه ای به اسم سامانه رصد “امنیت غذایی”  ثبت کنند.

کرمی افزود: کارشناسان ما باید در طول سال زراعی که در روستا و زمین های کشاورزی حضور می یابند اطلاعات محصول را به صورت آنلاین در آن سامانه بارگذاری کنند و مواردی همچون مشکلات محصول، مشاوره ها، کمک به کشاورز و دفعات مشاوره به کشاورز باید در سامانه ثبت شود.

وی تاکید کرد: موارد و مشکلاتی که مورد رصد قرار گرفته در سامانه ثبت و اطلاعات متمرکز جمع آوری و در سطح شهرستان، استان و کشور این فعالیت ها رصد می شود.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان همدان عنوان کرد: قبل از این برنامه ها به صورت دستی و روی کاغذ انجام می شد اما الان به صورت سیستمی و فنی در قالب سایت و سامانه انجام می شود.

تخت پوشش قرار دادن ۱۴۰ هزار راس دام سبک در طرح نهضت جهش تولید

وی با بیان اینکه در بحث خودکفایی گوشت قرمز در طرح نهضت جهش تولید برنامه داریم، گفت: در این طرح قرار است ۱۴۰ هزار راس دام سبک را تحت پوشش قرار داده و کارشناسان دامپزشکی و دامپروری به دامداری ها اعزام و مشکلات و مسائلی که دامداران دارند رصد، بررسی و مشاوره دهند و در سامانه ثبت کنند.

اعزام ۲۱۰ کارشناس کشاورزی به روستاها

کرمی با اعلام تعداد کارشناسان به کار گرفته شده در طرح نهضت جهش تولید گفت: در بحث محصولات کشاورزی راهبردی ۲۱۰ نفر به کارگیری کردیم و در خصوص خودکفایی گوشت قرمز هم بنا داریم ۳۰ کارشناس را به کار گیری کنیم.

وی اظهار کرد: در بحث محصولات مختلف یک میانگین استانی داریم و برنامه ما این است که هر سال یک درصدی از کشاورزانی که در محصولات مختلف راهبردی فعالیت می کنند به آن میانگین استانی برسند و یا حتی در حد کشاورزان یا دامپروران نمونه ارتقاء یابند.

مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی استان همدان در ادامه در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در خصوص طرح حمایتی از کشت محصولاتی همچون کلزا گفت: یکی از اهداف ما در طرح نهضت جهش تولید شناسایی محدودیت های تولید است و در خصوص ترغیب کشاورزان به کشت کلزا پیگیری ها را انجام خواهیم داد.

وی در پایان با بیان اینکه پیشرفت کارهای طرح در داخل استان هم در قرارگاهی به اسم امنیت غذایی شهید هاشم صادقی پیگیری می شود، گفت: در این قرارگاه افرادی همچون فرمانده سپاه استان و مسؤلین استانی حضور دارند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: طرح نهضت جهش تولید محصولات راهبردی بسیج کشاورزی قالب طرح برنامه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۴۰۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندار تهران بر کاهش مصرف آب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، استاندار تهران در نخستین جلسه حفاظت منابع آب و سازگاری با کم آبی استان تهران گفت: مصرف ۴۸ درصدی آب درحوزه کشاورزی استان عدد بالایی است و باید برای کاهش هشت درصدی مصرف آب در این بخش، هدف گذاری و برنامه ریزی شود. علیرضا فخاری افزود:کشت غرقابی برای کشاورزی منسوخ شده و باید با یک آمایش جدید در حوزه کشاورزی و شناسایی ظرفیت‌های هر منطقه، زمین‌هایی با پایه کشت غرقابی را شناسایی و در صورت امکان ، آنها را به آبیاری زیرسطحی و قطره‌ای مجهز کنیم. استاندار تهران با اشاره به اهمیت بازچرخانی آب در حوزه فاضلاب و پساب گفت: توسعه طرح فاضلاب و بازچرخانی آب در استان تهران با کمک بخش خصوصی یکی از راهکارهای مناسبی است که سبب می‌شود، آب تولید شده از طریق بخش خصوصی ارزان‌تر به دولت فروخته شود. علیرضا فخاری افزود: با جدی گرفتن تنش آبی و پیگیری رفع هدر رفت آب در همه حوزه‌های مسکونی، کشاورزی و صنایع می‌توانیم از بحرانی شدن وضع آب جلوگیری کنیم. استاندار تهران با اشاره به اهمیت تشخیص مسیرهای هدر رفت آب برای رفع این معضل گفت: در حوزه آب پایتخت نباید از تنش به بحران برسیم. علیرضا فخاری افزود: مسئولان حوزه آب استان تهران باید با برآورد صحیح، زمان رسیدن به بحران را هم مشخص کنند تا برنامه ریزی ها طبق این سنجش‌ها صورت بگیرد. استاندار تهران با اشاره به احتمال وقوع حوادث غیرمترقبه در حوزه سدها و منابع آبی افزود: باید برای شرایط بحرانی آماده باشیم و از متولیان این حوزه می‌خواهم پیشنهادهای خود را به شورای عالی برنامه ریزی استان ارائه دهند. علیرضا فخاری همچنین برضرورت فرهنگ سازی، آگاهی و همراه سازی مردم برای جلوگیری از هدر رفت آب تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • توسعه کشت دانه‌های روغنی و حبوبات در لرستان
  • ۴۰ درصد تولید دام سبک در اختیار جامعه عشایر است
  • بخش خصوصی ۸۰۰ میلیارد ریال برای ساخت واحدهای مرغداری در فنوج سرمایه گذاری کرد
  • رشد ۲۰ درصدی تولید انواع محصولات کشاورزی در کردستان
  • تاکید استاندار تهران بر کاهش مصرف آب
  • توجه ویژه طرح ملی «توسعه مشاغل خانگی» به تکمیل زنجیره ارزش محصولات کمک می‌کند
  • طرح نهضت ملی مسکن، اولویت نخست برنامه‌های دولت
  • تولید ۱۸ هزار و ۶۶۱ تن گوشت مرغ در خراسان رضوی طی حدود یک ماه
  • تامین بخش زیادی از نهاده‌ها در سال جاری/ بازار گوشت قرمز به ثبات می‌رسد
  • بازار گوشت قرمز به ثبات قیمتی می‌رسد