Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-03-29@13:03:54 GMT

شن های روان در حال بلعیدن روستاهای ریگان هستند

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۴۲۶۲

شن های روان در حال بلعیدن روستاهای ریگان هستند

به گزارش باشگاه خبرنگاران، ریگان یکی از شهرستان‌های کویری استان کرمان است که همه ساله با گرم شدن هوا اهالی این شهرستان با گرمی آتش وار منطقه دست وپنجه نرم می‌کنند.

ریگان دارای ۳۰۲ آبادی است که نیمی از روستا‌های این شهرستان در حال فرو رفتن در شن‌های روان هستند و قرار گرفتن این روستا‌ها در حاشیه کانون بحران فرسایش بادی باعث شده است که همه ساله روستا‌های زیادی در این شهرستان در زیر شن‌های روان مدفون شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ریگان شهرستانی است که نیمی از سال را طوفان شن دارد و این امر بر انباشته شدن شن‌های روان افزوده است، اما با گرم شدن هوا این شن‌های روان که مردم از روی اجبار با آن‌ها انس گرفته اند پس از گرم شدن ، گرمای  روستا‌ها را دو چندان می‌کند.

با گرم شدن شن‌های روان شدت گرما اهالی این شهرستان را در منازل محبوس می‌کند و ساعت‌ها مردمان این روستا‌ها در منازل خود به سختی زندگی می‌کنند.

وقتی در شن ها به دلیل وجود در همه مناطق قدم می‌گذاریم به دلیل گرمای زیاد پای کودکان وبزرگسالان آبله می زند به طوری که روز آبله و شب سوزش آبله را در پی دارد و این ناله‌های مردمانی است که از گرمای این روز‌های شهرستان ریگان به گوش می‌رسد مردمانی که فقط منتظر شب هستند.

دعای این روز‌های مردمان فرو رفته در شن‌های روان این است که خداوندا فقط شب را برای ما زودتر برسان تا گرمای طاقت فرسا بر ما غلبه نکند.

با طلوع آفتاب شن‌های روان داغ ودر اوج گرما از ظهر به بعد آنقدر داغ می‌شوند که دیگر نمی‌توان بر روی آن‌ها قدم زد.

در شهرستان ریگان طوفان شن و بیابان‌زایی چنان سرعتی دارد که بیابان در حال بلعیدن روستاهاست ،شن‌های روان این روز‌ها جان اهالی این شهرستان را تهدید می‌کند.

با گرم شدن هوا وشن‌های روان وجود خزندگانی همچون مار وعقرب جان روستائیان ریگان را تهدید می‌کند به طوری که بسیاری از عقرب گزیدگی‌ها در روستا‌های حاشیه کانون بحران فرسایش بادی است.

خوبیار فرامرزی دهیار یکی از روستا‌های شهرستان ریگان است او درباره زندگی سخت مردمان ریگان گفت: شن‌های روان تا کنار درب منازل اهالی روستای ما آمده و شن‌های روان اهالی روستاها را خانه نشین کرده است.

او گفت: طوفان شن وگرمای هوا اهالی این روستا را در گرمای بالای ۵۰ درجه در منازل محبوس می‌کند.

محمد شهیکی یکی از اهالی روستا  گفت: وقتی دمای شهرستان به بالای ۵۰ درجه می‌رسد ما دیگر قادر به حرکت بر روی شن‌های روان نیستیم.

او افزود: این شن‌های روان آنقدر داغ می‌شوند که وقتی کودکان و بچه‌های ما در کوچه و خیابان حرکت می‌کنند پا‌های آن‌ها آبله می‌زند وصدای ناله‌های آن‌ها بلند می‌شود.

صغری دستی نیز یکی از بانوان میانسال روستا‌ گفت: سنی از ما گذشته است و دیگر در گرمای تابستان وبا وجود این شن‌های روان قادر به نفس کشیدن نیستیم ونمی توانیم بر روی شن‌های داغ حرکت کنیم.

او بیان داشت: همه ساله با شروع فصل گرما نیمی از سال را ما در خانه هایمان به دلیل شدت گرمای شهرستان محبوس می‌شویم ودیگر توان بیرون رفتن از منزلمان را نداریم.

این بانوی ریگانی افزود: همه ساله این شن‌های روان بیشتر می‌شوند و روستا در حال فرو رفتن در زیر شن‌ هستند.

خانم شهیکی نیز اظهار داشت: فرزندان ما در حال مهاجرت از روستا‌ها هستند و روستاها در حال خالی شدن از سکنه می باشند.

صدوپنجاه روستای ریگان در محاصره شن های روان

در ادامه مجید امیر زاده ، رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری ریگان با اشاره به وجود ده‌ها کانون بحران فرسایش بادی در شهرستان ریگان بیان داشت: طرح‌های منابع طبیعی در شهرستان ریگان در حال انجام است.

مجید امیر زاده گفت: طرح نهالکاری در ۷۰۰ هکتار از کانون‌های بحران فرسایش بادی شهرستان از جمله اقداماتی است که انجام شده و رشد مطلوبی داشته است.

او بیان داشت: تا کنون ۱۶ روستای شهرستان به دلیل شن‌های روان خالی از سکنه شده اند و اکنون ۱۵۰ روستای ریگان در محاصره شن‌های روان قرار دارند.

رئیس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری ریگان گفت: طرح‌های بین المللی واستانی برای مهار شن‌های روان در ریگان در حال انجام است که امیدواریم با تخصیص اعتبارات شاهد کاهش هجوم شن‌های روان به روستا‌های شهرستان باشیم.

امیرزاده وضعیت روستا‌های در محاصره ی شن‌های روان شهرستان ریگان را غیر مطلوب برشمرد و افزود: مردم وجوامع محلی در احیا پروژه های منابع طبیعی مشارکت جدی داشته باشند.

او بیان داشت: مالچ پاشی واحداث باد شکن‌های طبیعی ومصنوعی می‌تواند نقش به سزایی در مهار شن‌های روان در این شهرستان داشته باشد که این امر در دستور کار منابع طبیعی شهرستان قرار دارد.

فرو رفتن سی روستای ریگان در شن های روان

فرماندار ریگان نیز گفت: دمای هوا در این فصل از سال به ۵۰ درجه هم می‌رسد و طبق اعلام هواشناسی کرمان طی هفته گذشته ریگان به‌دفعات در لیست گرم‌ترین شهر کشور با دمایی نزدیک به ۵۰ درجه قرار گرفته است.

امین باقری تصریح کرد: هزاران خانوار از اهالی روستا‌های شهرستان که در محاصره شن‌های روان قرار دارند این روز‌ها به دلیل گرمای شدید و شن‌های روان در خانه ها محبوس هستند.

او بیان داشت: ۱۵۰ روستای ریگان در محاصره شن‌های روان قرار دارد که این در حالی است که ۳۰ روستای ریگان در حال فرو رفتن در شن‌های روان است.

فرماندار ریگان اعتبارات کنونی منابع طبیعی شهرستان را جوابگوی مهار شن‌های روان در این شهرستان ندانست و گفت: همه ساله بر کانون‌های بحرانی فرسایش بادی در این شهرستان افزوده می‌شود.

باقری از تعطیلی مالچ پاشی طی دو سال اخیر در این شهرستان خبر داد وابراز کرد: ریگان یکی از شهرستان‌های بحران خیز استان است که باید به آن بیشتر توجه شود.

او افزود: در صورتی که برای مهار شن‌های روان در این شهرستان اقدامی صورت نگیرد شرق استان خالی از سکنه خواهد شد.

ریگان بعد از خوزستان دومین نقطه کانون بحران فرسایش بادی در کشور است که تا مرکز استان ۲۸۵ کیلومتر فاصله دارد.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: کانون بحران فرسایش بادی محاصره شن های روان مهار شن های روان روستای ریگان شن های روان شهرستان ریگان شن های روان منابع طبیعی اهالی روستا روز ها گرم شدن روستا ها همه ساله فرو رفتن ۵۰ درجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۴۲۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تردد اتوبوس و کامیون در محور روستا‌های خرو و ازمیغان شهرستان طبس ممنوع است


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،سرهنگ حسین پور افزود: با توجه به نزدیک شدن به روز‌های پایانی نوروز و افزایش حجم تردد خودرو‌های سواری در محور‌های هدف گردشگری خرو و ازمیغان و کم عرض بودن جاده برای افزایش ضریب ایمنی، تردد اتوبوس و کامیون تا ۱۳ فروردین درمحور‌های خرو و ازمیغان ممنوع شد.

وی گفت:  پلیس راه درصورت مشاهده هر گونه تردد برخورد قانونی می کند .

دیگر خبرها

  • پایش سلامت آب آشامیدنی در روستاهای بندرعباس
  • تردد اتوبوس و کامیون در محور روستا‌های خرو و ازمیغان شهرستان طبس ممنوع است
  • گلایه اهالی روستای دارشیرخان از وضعیت نامناسب جاده + فیلم
  • رهاسازی آب از سد مهاباد/ توصیه به اهالی روستاهای اطراف شهرستان
  • مشکل آب روستای شعیب نبی شوشتر از زبان اهالی
  • آب شرب روستاهای سیل‌زده لرستان وصل شده است
  • ۷۶۰ لیتر ماده اولیه روان گردان شیشه در زاهدان کشف شد
  • کشف بیش از ۷۰۰ لیتر ماده اولیه روان گردان شیشه در زاهدان
  • کشف ۷۶۰ لیتر ماده اولیه روان گردان شیشه در زاهدان
  • بهره‌مندی ۱۳ هزار نفر از اهالی روستاهای کردستان از آب سالم