Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-04-19@22:05:27 GMT

اردوغان در دوحه؛ ترکیه و قطر چه در سر دارند؟

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۵۱۳۳

اردوغان در دوحه؛ ترکیه و قطر چه در سر دارند؟

  به گزارش «پارسینه»، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، روز پنجشنبه، ۲ ژوئیه ۲۰۲۰ (۱۲ تیر ۱۳۹۹) در اولین سفر رسمی خود به یک کشور خارجی، بعد از شیوع بیماری کرونا به قطر رفت. در این سفر که در ابعاد مختلف جمهوری معادلات میدانی و نمادین از اهمیتی فوق‌العاده برخوردار است، اردوغان با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر دیدار و گفتگو کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با توجه به شدت گرفتن درگیری ترکیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس در رقابت های منطقه ای و فرامنطقه ای، این سفر بیشتر اهمیت پیدا می کند. «الوقت» در رابطه با این سفر و علل آن سه دلیل را مطرح می کند:
افزایش مناسبات حسنه و تقویت همکاری‌های دو طرفه
بدون تردید مهم‌ترین مساله در مذاکرات میان اردوغان با امیر قطر در ارتباط با افزایش همکاری‌های اقتصادی و بحث سرمایه‌گذاری‌های قطر در ترکیه است. پس از تحریم قطر از سوی ۵ کشور عربی در ژوئن ۲۰۱۷ مناسبات دو طرف سیر صعودی داشته و صادرات قطر به ترکیه رشد ۹۹ درصدی را تجربه کرده است. در این میان، در مهم‌ترین همیاری، در اوج بحران ارزی سال ۲۰۱۸ قطری‌ها با سرمایه‌گذاری ۱۵ میلیارد دلاری به ترکیه کمک کردند. حتی وضعیت طی دو سال اخیر به گونه‌ای پیش رفته که امیر دوحه با سرمایه‌گذاری در بانک‌ها، املاک و مستغلات و هتل‌داری ترکیه به نوعی نسبت به اردوغان ادای دین کرده است.

علاوه براین، باید به همکاری‌ها و توافقنامه اقتصادی اخیر میان ترکیه و دوحه طی چند ماه گذشته توجه داشت. در ابتدای سال جاری و همزمان با شیوع کرونا، ذخایر ارزی ترکیه از ابتدای سال ۱۷ میلیارد دلار کاهش یافته بود؛ به‌گونه‌ای که ذخایر ارزی بانک مرکزی ترکیه به ۸۹.۲ میلیارد دلار رسید و نرخ ارز این کشور در اواخر ماه می‌و اوایل ژوئن به شدت افت کرده بود. در چنین وضعیتی که آنکارا به شدت نیازمند کمک قطری‌ها بود، توافقنامه‌ای برای سه برابر شدن سقف تبادلات ارزی و بانکی ترکیه با قطر و افزایش آن به ۱۵ میلیارد دلار منعقد شد.

بر اساس تحلیل ناظران اقتصادی، افزایش سه برابری میزان تبادلات آنکارا با دوحه تا ۱۰ میلیارد دلار این ذخایر بانک مرکزی ترکیه را افزایش داد. هر چند بانک مرکزی ترکیه هدف این توافق‌نامه را تسهیل تجارت ارزیابی کرد، اما هدف اصلی را می‌توان کمک ارزی به ترکیه برای عبور از بحران مورد ارزیابی قرار داد. متعاقب کمک‌های قطر به ترکیه در وضعیت بغرنج کرونایی، ارزش «لیر» ترکیه در بازار جهانی در پی انتشار توافق‌نامه با قطر ۰.۳ درصد افزایش پیدا کرد و به ۶.۷۹ لیر در مقابل یک دلار آمریکا رسید.

در مجموع، سفر اردوغان به کشور قطر، آن‌هم به عنوان اولین سفر خارجی رسمی بعد از شیوع کرونا، نشان‌گر آن است که تا چه اندازه همکاری اقتصادی و مناسبات دو جانبه برای به ویژه آنکارا از اهمیت برخوردار است. در حقیقت، اردوغان همچنان امیدوار است کشور قطر در مقام متحد و دست ترکیه در ادامه بحران‌های ناشی از شیوع بیماری کووید -۱۹ همکار و حامی آنکارا باشد. در مقابل نیز به نظر می‌رسد قطری‌ها انتظار دارند که همچنان ترکیه به پشتیبانی سیاسی و لوجستیکی خود از دوحه در میان بحران‌های سیاسی حوزه خلیج فارس ادامه بدهد.
پیام نمادین به ریاض و ابوظبی
در سطحی دیگر، توجه به این موضوع ضروری است که سفر اردوغان به قطر در شرایطی انجام می‌گیرد که طی چند وقت اخیر، سیگنال‌هایی از سوی عربستان و امارات به منظور تنش‌زدایی با دوحه ارسال شده است. این پیام‌ها در شرایطی است که نه تنها سطح تحریم کشور‌های عربی بر قطر کاهش پیدا نکرده بلکه حتی در بحران‌های مخالف منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای عرصه رقابت میان طرفین افزایش نیز پیدا کرده است.

در این میان، پیچیدگی فزآینده بحران در کشور لیبی با افزایش رقابت میان عربستان، مصر و امارات با کشور ترکیه، می‌تواند یکی از زمینه‌های این سفر باشد. از یک سو، رهبران سیاسی قطر و ترکیه با دیدار نمادین خود قصد دارند به این کشور‌ها نشان دهند در مساله لیبی همچنان متحد و هم موضع یکدیگر هستند و از سوی دیگر، اردوغان به ریاض و ابوظبی این پیام نمادین را ارسال کرد که کشور او همچنان متحد و حامی دوحه باقی خواهد ماند و بر خلاف تلاش‌های آن‌ها برای تنش‌زدایی با قطری‌ها، این آنکارا است که متحد استراتژیک آن‌ها در اینده معادلات سیاسی منظقه خواهد بود.
وحدت‌نظر در مسائل منطقه‌ای
علاوه بر این دو سطح مسائل همچون بحران یمن، مساله فلسطین و بحران سوریه دیگر محور‌های مهمی هستند که البته در جریان مذاکرات میان ارجب طیب اردوغان و تمیم بن حمد آل ثانی، مورد بحث و رایزنی قرار گرفته است. درسطح ابتدایی، به نظر می‌رسد قطری‌ها به وضوح این پیام را به جامعه جهانی و بازیگران دخیل در بحران سوریه ارسال کردند که در بحث ادلب همچنان حامی سیاسی و نظامی سیاست‌های ترکیه و نیرو‌های تحت‌الحمایه‌اش خواهند بود.

در سطح دوم، با توجه به مطرح شدن آغاز بحث الحاق کرانه از سوی رهبران رژیم صهیونیستی و نیز موضوع اجرایی شدن معامله قرن، به نظر می‌رسد سران دو کشور ترکیه، بر رویکرد خود در ضدیت با تجاوزگری‌ها این رژیم و نقشه شوم دونالد ترامپ برای نابودی مساله فلطین هم صدا و هم‌رایی می‌باشند. همچنین، در سطح سوم نیز به نظر می‌رسد دو کشور به این نتیجه رسیده‌اند که در بحران یمن، موضعی شفاف‌تر را در تقابل با جنایات عربستانی‌ها و اماراتی‌ها اتخاذ کنند. در همین راستا، شاهد هستیم که همزمان با سفر اردوغان به دوحه، نمیانده ترکیه در سازمان ملل متحد، با محکومکردن اقدامات امارات در جنگ یمن، این کشور را به عنوان مسئول جنایات و کشتار کودکان مظلوم یمنی معرفی کرده است.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: رجب طیب اردوغان ترکیه قطر عربستان سعودی امارات متحده عربی لیبی فلسطین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۵۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

السودانی:لزوم توقف فوری جنگ غزه/ اردوغان دوشنبه در عراق است

نخست وزیر عراق اعلام کرد که رئیس جمهوری ترکیه دوشنبه پیش رو سفر رسمی خود به بغداد را آغاز خواهد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، محمد شیاع السودانی که از شنبه هفته جاری به آمریکا سفر کرده است، در دیدار با جمعی از سفرای سابق آمریکا در عراق گفت سفر وی به آمریکا در زمان حساس انجام شده است.

اردوغان: اسرائیل مسئول تنش‌ها در منطقه است

وی افزود پایان ماموریت ائتلاف بین المللی(به سرکردگی آمریکا) به معنای پایان روابط نیست، بلکه به معنای انتقال به مرحله هماهنگی دوجانبه با تمام کشورهایی که در این ائتلاف مشارکت داشتند به ویژه در سایه توسعه توانمندی های نیروهای مسلح عراق و از بین رفتن تاثیرگذاری گروههای تروریستی به شمار می رود.

نخست وزیر عراق اظهار داشت که گفتگوهای صریح و شفافی با رئیس جمهور آمریکا و دیگر  مقامات ارشد دولت وی در سایه تمایل مشترک برای موفقیت روابط دوجانبه به ویژه در پرونده های اقتصادی داشته است.

السودانی همچنین در گفتگو در شورای آتلانتیک در واشنگتن گفت که سفرش به واشنگتن برای آغاز صفحه جدیدی از روابط میان عراق و آمریکا بوده است.

وی افزود هدف از این سفر فعال سازی مفاد توافقنامه چارچوب راهبردی میان عراق و آمریکا بود.

السودانی گفت ما سیاست دولتی را با دیدگاه روشن و اصل اساسی در سیاست خارجی که عراق، اول است، اجرا می کنیم.

وی  افزود پیروزی بر داعش، همه طیفهای ملت عراق را متحد کرد.

وی در ادامه گفت که دیدارهای مهمی در خلال سفر خود به آمریکا انجام داده و یک فضای مثبت از تفاهمات را شاهد بوده است.

السودانی افزود که شرکتهای آمریکایی تمایل زیادی برای ورود به بازار عراق دارند.

وی در ادامه گفت که در دیدار با مسئولان وزارت خزانه داری آمریکا بر ضرورت بازنگری آنها در تدابیری که برخی بانکهای عراق را هدف قرار داده، تاکید کرده است.

تاکید السودانی بر ضرورت توقف فوری جنگ ظالمانه رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه

السودانی همچنین به ادامه جنگ وحشیانه رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه اشاره کرد و گفت جنگ ظالمانه علیه غزه، منطقه را در معرض خطرات بزرگ قرار می دهد و همه ما باید برای توقف فوری این جنگ تلاش کنیم.

وی در ادامه گفت عراق امروز در برابر یک واقعیت جدید قرار دارد و دستگاههای امنیتی آن تجربه زیادی کسب کرده اند.

نخست وزیر عراق افزود پایه ها و شیوه های پایدار برای روابط طولانی مدت با واشنگتن وضع کردیم.

السودانی گفت عراق نقش محوری و مهمی در منطقه دارد، عراق کلید حل بسیاری از پرونده هاست.

وی افزود عراق در نزدیک کردن عربستان و ایران به یکدیگر موفق شد.

اردوغان دوشنبه آتی به عراق سفر می کند

نخست وزیر عراق گفت رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دوشنبه آتی وارد عراق خواهد شد.

وی افزود برای اولین بار شاهد  تمایل واقعی ترکیه و عراق برای رفتن به سمت راه حلها و نه رها کردن پرونده ها هستیم.

نخست وزیر عراق گفت که حل و فصل پرونده آب را با رئیس جمهور ترکیه بررسی خواهیم کرد.

السودانی در ادامه گفت جاده توسعه، شرق را به اروپا از طریق بندر فاو  عراق وصل خواهد کرد.

وی همچنین از خودکفایی عراق در تولید گندم و کود کشاورزی خبر  داد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • السودانی:لزوم توقف فوری جنگ غزه/ اردوغان دوشنبه در عراق است
  • موضع اردوغان درباره حادثه اصفهان
  • اردوغان: اسرائیل در ارتکاب جنایت از هیتلر پیشی گرفته است
  • اردوغان به عراق سفر می‌کند
  • آتش‌بس در غزه؛ محور رایزنی‌های وزیر خارجه ترکیه با هنیه در دوحه
  • سفر هنیه به آنکارا برای دیدار با اردوغان
  • اردوغان: حماس جنبش آزادی‌بخش است/ به زودی میزبان هنیه خواهم بود
  • هنیه به ترکیه می‌رود
  • سفر قریب‌الوقوع هنیه به ترکیه
  • هنیه به ترکیه می‌رود/ برنامه دیدار با اردوغان