Web Analytics Made Easy - Statcounter

همزمان با روز قلم, آیین عملیات تجهیز و بهره برداری از موزه مطبوعات آذربایجان به عنوان نخستین موزه مطبوعات کشور در خانه تاریخی صلح جو تبریز با امضا تفاهم بین میراث فرهنگی و انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی آغاز شد.

 به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز،  در روز قلم در آئین ویژه امضای تفاهم نامه تجهیز و راه اندازی موزه مطبوعات آذربایجان به عنوان نخستین موزه مطبوعات کشور بین انجمن صنفی روزنامه  نگاران آذربایجان شرقی و میراث فرهنگی آذربایجان شرقی در عابرگذر تاریخی تربیت به عنوان خاستگاه اصلی مطبوعات این خطه در 160 سال اخیر، استاندار آذربایجان شرقی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی و جمعی از فرهیختگان و فعالان عرصه رسانه و خبرنگاران حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این آیین بعد از امضای تفاهم نامه تجهیز و راه اندازی مطبوعات آذربایجان در خانه صلح جو بین احمد حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان شرقی و وحید زینالی رئیس انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی شماری از نسخه های قدیمی روزنامه های خطه آذربایجان از قبیل تبریز به تاریخ 1296 قمری، ناصری، تجدد و آذربایجان جزء لاینفک ایران توسط استاندار آذربایجان شرقی در محل موزه نصب تا تجهیز موزه مطبوعات آذربایجان در تبریز رسما آغاز شود.

آئین آغاز تجهیز و راه اندازی موزه مطبوعات آذربایجان با استقبال گسترده خبرنگاران و عکاسان خبری تلاشگر مواجه بود.

قرار است در موزه مطبوعات آذربایجان، نسخه های قدیمی جراید منتشر شده در استان های آذربایجان شرقی، اردبیل، آذربایجان غربی و زنجان و نیز دستگاه های چاپ این خطه همراه با دوربین ها و عکس های خبری قدیمی به نمایش گذاشته شود.

نمایش اسناد و ابزار آلات کار خبری همراه با دست نوشته ها و کتب نوشته شده توسط پیشکسوتان تاریخ مطبوعات آذربایجان در داخل و خارج از کشور از دیگر کارکردها و اهداف موزه مطبوعات آذربایجان در خانه تاریخی  صلح جو خیابان تربیت تبریز است.

از دیگر کارکردهای موزه مطبوعات آذربایجان می توان به ایجاد مکانی برای آشنا کردن مهیمانان و گردشگران داخلی و خارجی با تاریخ غنی مطبوعه نگاری در خطه آذربایجان به عنوان سر ایران و طلایه دار تاریخ مطبوعات ایران زمین اشاره کرد.

در واقع می توان گفت که طلسم ایجاد موزه مطبوعات آذربایجان پس از حدود 9 سال دوندگی انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی و فعالان رسانه ای و علاقه مندان این عرصه  و همکاری و همراهی رئیس جدید مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی و استاندار شکسته شد.

 

بهره برداری از موزه مطبوعات آذربایجان در روز خبرنگار

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان‌شرقی امروز در  آئین امضای تفاهم‌نامه تجهیز و بهره‌برداری از موزه مطبوعات آذربایجان به عنوان نخستین موزه مطبوعات کشور اظهار کرد: موزه مطبوعات یکی از دغدغه اصلی روزنامه‌نگاران و رسانه ها بود که از یک سال پیش مصمم شدیم تا در تبریز راه‌اندازی شود تا در آن آثار فاخری از مجموعه دست اندرکاران به نمایش گذاشته شود. 

وی با بیان اینکه بنابه مقتضیات مبنی بر محل‌یابی مناسب، راه‌اندازی آن زمان‌بر شد، افزود:  این ساختمان با حمایت‌های مدیرکل میراث فرهنگی استان آذربایجان شرقی در اختیار انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان قرار گرفت.

استاندار اذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: آیین افتتاح موزه در روز  ۱۷ مرداد ماه (روزه خبرنگار) به بهره برداری خواهد رسید. 

وی متذکر شد:  از همه شهروندان درخواست داریم تا اگر آثار مربوط به مطبوعات و رسانه‌ها را  دارند، در اختیار  این موزه قرار دهند تا به نحو شایسته نگهداری شود.

موزه مطبوعات آذربایجان" موزه‌ای در شان مطبوعات خواهد بود

رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی با تاکید بر اهمیت راه‌اندازی موزه مطبوعات در تبریز اظهار داشت:‌ پیشینه تاریخی آذربایجان در حوزه نشر و مطبوعات و اسناد تاریخی موجود در این زمینه لزوم راه‌اندازی این موزه را دو چندان  کرد ه بود.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تاسیس موزه مطبوعات در تبریز گفت: تبریز به عنوان مهد انتشار مطبوعات اثرگذار در کشور دارای منابع غنی از روزنامه‌های مطرح کشور است که بخش اعظمی از آن در کتابخانه مرکزی تبریز قرار دارد.

رئیس انجمن صنفی روزنامه‌نگاران آذربایجان‌شرقی گفت: ایجاد و راه اندازی نخستین موزه مطبوعات ایران در تبریز در  در روز قلم  و در آستانه روز خبرنگار هدیه‌ای ارزشمند برای اصحاب رسانه استان آذربایجان‌شرقی محسوب می‌شود.

زینالی از همکاری و همراهی استاندار آذربایجان شرقی به ویژه احمد حمزه زاده مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجاتن شرقی و مدیرکل فرهنگ  و ارشاد اسلامی استان در راه اندازه موزه مطبوعات تقدیر و تشکر کرد.

گزارش فارس حاکی است، آذربایجان شرقی به ویژه کلانشهر تبریز از خاستگاه های اصلی روزنامه و روزنامه نگاری در ایران است و بسیاری از چهره های تابناک نشریه و روزنامه نگاران کشور از این خطه زرخیز برخاسته اند. 

کهن شهر تبریز همچنین تنها شهر ایران است که تعداد روزنامه های منتشره در آن دور گرماگرم انقلاب مشروطه و در طول نزدیک به دو قرن تاریخ مطبوعه نویسی در کشور، برای اولین و آخرین بار، از تعداد مطبوعات پایتخت پیشی گرفته است.

مجموعه این ویژگی ها همراه با وجود مجموعه های غنی از نشریات تاریخی ایران زمین و آذربایجان در جنگ های خصوصی و کتابخانه های دولتی، ضرورت ایجاد موزه مطبوعات در کهن شهر تبریز را دوچندان ساخته است.

انتهای پیام/60027 

منبع: فارس

کلیدواژه: تبریز آذربایجان شرقی رسانه ها میراث فرهنگی خبرگزاری فارس فارس تبریز فارس آذربایجان شرقی موزه مطبوعات آذربایجان گردشگری مطبوعات تبریز انجمن صنفی روزنامه نگاران آذربایجان شرقی استاندار آذربایجان شرقی موزه مطبوعات آذربایجان مطبوعات آذربایجان مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان به عنوان آذربایجان شرقی راه اندازی بهره برداری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۵۲۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

معاون استاندار آذربایجان‌شرقی: هیچ نفوذ ریزپرنده یا غیره رخ نداده

معاون سیاسی و اجتماعی استاندار به امنیت کامل در سطح آذربایجان‌شرقی تاکید کرد و گفت: هیچ اقدام مشکوکی در سطح استان و کشور صورت نگرفته است.

به گزارش ایسنا، تراب محمدی اظهار کرد: شهر تبریز همانند سایر روز‌ها در شرایط کاملا عادی و آرامش به سر می‌برد.

وی در خصوص صدای شنیده شده در سطح کلانشهر تبریز، افزود: این صدا مربوط به رصد پدافند هوایی مربوط به اشیاع ناشناس بوده و امری عادی است و هیچ نفوذ ریزپرنده یا ... رخ نداده است.

دیگر خبرها

  • معاون استاندار آذربایجان‌شرقی: هیچ نفوذ ریزپرنده یا غیره رخ نداده
  • پیشرفت۹۰درصدی مرحله نخست جهاد آبرسانی به روستاهای آذربایجان شرقی
  • پیشرفت ۹۰ درصدی طرح جهاد آبرسانی به روستاها در آذربایجان شرقی
  • ۵۸۰ روستای آذربایجان شرقی دارای مشکل آبی است
  • آبرسانی به ۵۸۰ روستا در اولویت مدیریت آذربایجان‌شرقی
  • برگزاری رقابت‌های کشتی خردسالان و نونهالان آذربایجان شرقی در شهر تبریز
  • آغاز رسمی بهره‌برداری از ۴۰ دستگاه اتوبوس برقی ایران‌ خودرو دیزل در شهر کرج
  • بهره‌برداری از نخستین نیروگاه خورشیدی فضا در یک قدمی واقعیت
  • بهره برداری از ۱۶ هزار تخت بیمارستانی در کشور
  • روزنامه‌نگاران رکن اصلی جهاد تبیین هستند