Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس جمهور در جلسه امروز ستاد ملی کرونا گفت: "اگر کسی ماسک نزد اداره‌های دولتی خدماتی به او ندهند و اجازه سوارشدن بر مترو و اتوبوس را هم به آن‌ها ندهید اگر هم به محل کار آمدند آنان را برگردانیدو غیبت برایشان رد کنید".

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از آناج، «از حضور در تجمعات انسانی شدیدا پرهیز کنید» این جمله‌ای است که در طی این چند ماه گذشته بارها و بارها به گوشمان خورده است، چه آن زمان که اخبار نگاه می‌کنیم و چه اوقاتی که سرمان در گوشی هست و لابلای مطالب مختلف دنیای مجازی به دنبال خبرهای جدید از ویروس کرونا یا همان کووید19 هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از حق هم نگذریم تقریبا همه اخبار رنگ و بوی کرونایی گرفته است، البته چاره‌ای هم نداریم چون از اواخر پاییز گذشته در نظام خبری جهان واژه دلهره‌آوری به نام کرونا جای گرفته که بزرگ و کوچک را ترسانده است. ابتدا در چین و سپس در کشورهای مختلف از جمله ایران هم خبرها تغییر کرده و کرونا با اختلاف حداکثری صدرنشین اخبار شده است.

سایر خبرها و مطالب نیز با عیار کرونا سنجیده می‌شود و خلاقان عرصه رسانه‌ای هم گاه در مقام مقایسه کننده برآمدند. به طور مثال وقتی دلار وارد 19 هزار تومان شد نوشتند: کووید19 یا دلار 19 هزاری؟

به هرحال خوشبختانه یا متاسفانه همه چیز تقصیر کرونا است، وضعیت اقتصادی کشور هم به کرونا ربط داده می‌شود، آخر باید از مسئولان پرسید؟ افزایش قیمت نان، مرغ، حبوبات و انواع و اقسام مایحتاج زندگی مردم  چه ربطی به کرونا دارد؟ آیا نخود و لوبیا هم مانند ماسک در پیشگیری از کرونا مفید هستند؟ اگر نیستند چرا قیمتشان سربه فلک کشیده؟

سخن از ماسک شد و به یکباره یاد و نام این وسیله بهداشتی در خاطرمان  زنده  شد.  چند روزی بود که گفته می‌شد کرونا به ایران هم سفر کرده است که به یکباره کاملا به صورت خودجوش ماسک در داروخانه‌ها غیب شد. ماسکی که تا همین چند وقت پیش قیمتی نداشت و داروخانه ها در ازای پول خرد یک با دو بسته از این وسیله بهداشتی و گاها زینتی به مشتری می‌دانند. نکته جالبی هم در ارتباط با استفاده از ماسک وجود دارد که شنیدنش خالی از لطف نیست. ماسک قبل از ایام کرونا کارکردهای مختلفی داشت. عده‌ای به عنوان زینت استفاده می‌کردند، بدین ترتیب که با زدن ماسک در کوی و برزن خود را به عنوان چهره روشنفکر معرفی کرده و پُزش را می‌دادند. برخی ها نیز به عنوان نماد اعتراض به مسائل شهری استفاده می‌کردند یعنی هرزمان که به کوه عینالی تبریز خیره شده و بجای کوه سرخ و سبز توده خاکستری دیده می‌شد یعنی هوای تبریز قمر در عقرب است. بماند که دسته سومی هم وجود داشت که برای در امان ماندن از دوربین‌های امنیتی در مواقع خاص از این وسیله کم هزینه استفاده می‌کردند که رُخشان در خفا بماند. البته عده کثیری هم از چسب زخم  بهره میبردند و بالاخره چسب و ماسک در حکم پول خرد برای داروخانه ها و مردم بود.

علی‌ایحال از بحث اصلی دور نشویم. کرونا که آمد فورا ستادهای ریز و درشتی در کشور شکل گرفت که بزرگترینشان ستاد ملی مقابله با کرونا بود. البته گفته می‌شود تمامی تصمیمات مربوط به کرونا از دل جلسات این ستاد ملی بیرون می‌آید. مسئولان مرتبط با کرونا در ابتدا اینگونه می‌گفتند که نیازی به استفاده همگانی از ماسک نیست و فقط افراد مبتلا باید استفاده کنند. با این حال ماسک شدیدا کمیاب و به قله کوه قاف سفر کرد. یعنی ماسک معمولی در زمان قبل از کرونا بسته ای 2 هزار تومان بود، بعد از کرونا یک شبه به عددی 10 هزار و بالاتر هم رسید آن هم اگر شانس داشتیم و می‌توانستیم پیدا کنیم.

خدا پدر این گروه‌های جهادی را بیامرزد که همیشه و در سختی‌ها گره گشای مشکلات شدند. کارگاه‌های خانگی تولید ماسک در سرتاسر کشور شکل گرفت و تولید سراسری ماسک آغاز شد. حال و هوای زمان دفاع مقدس در اذهان تداعی می‌شد البته ماکه آن زمان را ندیده‌ایم  ولی آنچه که خوانده‌ایم و از بزرگترها شنیده‌ایم می‌گویند مردم در آن زمان به شکل عجیب  شانه به شانه هم ایستاده و با تمام وجود از کشور در مقابل دشمن بعثی دفاع کردند، حماسه‌هایی آفریده شده که تاریخ باید به بلندای خود دست بر سینه در مقابل ملت ایران کُرنش کند. حال بماند که چه بر سر ملت آمده که این روزها به خون هم تشنه شده و کلاه گذاشتن سر یکدیگر را از افتخارات خود می‌دانند.

کرونا هنوز تمام نشده بلکه به فاصله کوتاهی از اندک فروکش کردن، دوباره تیک‌آف کرده و روزانه بیش از دو هزار نفر را مبتلا می‌کند. در این میان بیچاره کسانیکه بدنشان ضعیف بوده و عمرشان به دنیا باقی نبود. در استان‌ها نیز تصمیماتی به فراخور وضعیت مناطق مختلف گرفته ‌شود ولی در نهایت با مخالفت ستادهای استانی از دستور کار خارج می‌شود، همین چند هفته پیش بود که فرمانداری تبریز پیشنهاد تعطیلی اتوبوس‌های تندرو تبریز معروف به (BRT) را مطرح کرد ولی ستاد استادی مقابله با کرونا مخالفت کرد.

به هرحال قصه ماسک سردراز دارد جدیدترین گفته‌های مسئولان درباره ماسک به استفاده همگانی آن اشاره دارد به طوریکه تاکید می‌شود همه افراد به محض خروج از منزل از ماسک استفاده کنند، کیفیت و نوع ماسک نیز خود حکایتی دیگر دارد. قبلا گفته می‌شد از ماسک فیلتردار استفاده شود ولی الان در تغییر 180درجه ای گفته می‌شود، ماسک فیلتر دار بازدم فرد را به بیرون منتقل می‌کند و در نتیجه  محیط اطراف را آلوده می‌کند. از امروز هم که بنابر ابلاغ ستادملی کرونا استفاده از ماسک در  همه اماکن عمومی اجباری است و کسانیکه ماسک استفاده نمی‌کنند از دریافت خدمات دولتی محروم خواهند شد.

رئیس جمهور در جلسه امروز ستاد ملی کرونا گفت: "اگر کسی ماسک نزد اداره‌های دولتی خدماتی به او ندهند و اجازه سوارشدن بر مترو و اتوبوس را هم به آن‌ها ندهید اگر هم به محل کار آمدند آنان را برگردانیدو غیبت برایشان رد کنید".

دو نکته مهم درباره سخنان رئیس جمهور وجود دارد. اول اینکه آیا ستاد ملی کرونا بعد از گذشت 5ماه از شیوع کرونا در کشور به این نتیجه رسیده و آیا نمی‌توانسته این اقدامات را در اوایل سال انجام دهد؟ دومین نکته این سوال را در ذهن‌ها متبادر می‌کند که آیا همه مردم به این قانون احترام خواهند گذاشت یانه؟ چراکه تجارب گذشته نشان داده که مردم در شدیدترین وضعیت کرونا هم ماسک را به صورت همگانی استفاده نمی‌کردند و آیا ابلاغیه جدید دولت تاثیری خواهد داشت یانه؟

مطلب دیگری هم در ارتباط با ماسک اجباری وجود دارد این است که اگر جمعیت ایران را 80میلیون نفر در نظر بگیریم و نیمی از این جمعیت در اجتماع حضور داشته باشند، آیا این مقدار ماسک در کشور وجود دارد؟ ذکر این نکته هم لازم است که در ایام کرونا، شاهد احتکار شدید اقلام پزشکی از جمله ماسک و دستکش بودیم و در کل باید پرسید آیا با اجباری شدن استفاده از ماسک در کشور شاهد همان آش و همان کاسه قحطی ماسک خواهیم بود یانه؟

 

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: ملی کرونا ستاد ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۵۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور

مرتضی افقه اقتصاددان و استاد دانشگاه در خصوص چرایی عدم مشاهده نتایج چند دوره رشد مثبت اقتصادی در معیشت مردم در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: تا دهه ۷۰ میلادی رشد اقتصادی به معنای تغییر در معیشت مردم بود؛ اما پس از این دوران به دلیل تغییر ماهیت تکنولوژی صنعتی این شرایط متفاوت شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهوازادامه داد: پس از ایجاد تحولات صنعتی در دهه ۷۰ میلادی و پیشرفت تکنولوژی سرمایه بر و اتومات می‌شود که رشد اقتصادی داشت، اما توزیع درآمد صورت نگیرد و اشتغال ایجاد نشود. این موضوع به دلیل ماهیت رشد است؛ به همین دلیل از همان دوره به کشور‌های درحال توسعه تاکید می‌شد که به موضوع رشد فقرزدا بپردازند.

رشد اقتصادی عمدتا در واحد‌های صنعتی و اقتصادی سرمایه‌بر است

افقه تاکید کرد: بنابراین می‌توان رشد اقتصادی داشت، اما توزیع درآمد انجام شود و یا توده مردم از آن بهره‌مند شوند. همچنین می‌شود رشدی داشت که آثار آن به توده بیشتری از مردم تسری پیدا کند. در کشور ما رشدی که حادث شده است به خصوص در شرایط تحریمی عمدتا در واحد‌های صنعتی و اقتصادی سرمایه‌بر مانند پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها بوده است.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: این نوع واحد‌ها صادرات دارند و با توجه به نرخ ارز درآمد و سوددهی آنها بالا می‌رود، اما با توجه به اینکه فعالیت آنها مبتنی بر تکنولوژی و اتوماسیون است و سطح اشتغال‌زایی پایینی دارند معمولا موجب رشد درآمد توده مردم نمی‌شوند.

وی تصریح کرد: این شرایط زمانی تشدید می‌شود که بخش زیادی از رشد اقتصادی فعلی ما در اثر تحولات نفتی بوده است. همچنین برخی از از رشد اقتصادی مربوط به واحد‌هایی می‌شود که در جریانات شیوع کرونا و همچنین تشدید تحریم‌های سال ۱۳۹۷ به مرز تعطیلی کشانده شده بودندو در حال حاضر با گشایش‌هایی که ایجاد شده است، احیا شده اند. از نظر می‌توان گفت که ایجاد اشتغال عظیمی اتفاق نیفتاده است که تعدادبیشتری از منافع رشد اقتصادی بهره‌مند شوند.

تاثیر دانش‌بنیان‌ها بر افزایش تولید و رشد اقتصادی

این عضو هیئت علمی دانشگاه اظهار کرد: اصولا پیشرفت کشور‌های جهان در شرایط امروز مبتنی بر علم و توسعه تکنولوژی است. اگر علم و دانش از این روند حذف شود، تبدیل به فروش منابع می‌شود؛ بنابراین اگر قرار است که رشدی پایدار و مستمر داشته باشیم باید این رشد برپایه توسعه علم و تکنولوژی باشد.

وی ادامه داد: منشاء رشد اقتصادی بر پایه تولید و تکنولوژی انسان است و نه منابع طبیعی؛ از همین رو طبیعیت که اگر بخواهیم رشد اقتصادی در ایران را پایدار کرده و با نوسانات قیمت نفت و یا شدت گرفتن تحریم‌ها دچار افت و خیز نشیم، باید توسعه خود را به نیروی انسانی و گسترش فناوری متکی کنیم.

افقه تصریح کرد: به همین جهت لازم است که توجه بیشتری به دانش بنیان‌ها که هم اکنون بازوی تحقق این امر در کشور ما هستند داشته باشیم. البته باید در نظر داشته باشیم باید سیاست‌های ما در حقیقت به سمت توسعه تولید و حمایت از تولیدکنندگان باشد؛ چرا که متاسفانه در گذشته اخباری منتشر شد که بسیاری از دانش‌بنیان‌ها به دلیل مشکلات، در پی مهاجرت از ایران هستند.

شرط تامین زیرساخت‌ها برای جوانان دانشمند

وی در ادامه گفت: تاکید می‌کنیم که اگر قرار است که رشد اقتصادی مستمری محقق شود و منافع آن به جمع بیشتری از مردم برسد، باید بر روی شرکت‌های جوان و نوپا دانش‌بنیانی سرمایه گذاری کنیم که حجم اشتغال بالایی را نیز ایجاد می‌کنند. این سرمایه گذاری رشدی پایدار و با نرخ رشد سریع را به شرط تامین زیرساخت‌ها برای جوانان دانشمند فراهم می‌کند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس: برخی خانواده‌ ها، به دلیل نداشتن درآمد کافی برای دریافت خدمات سلامت مراجعه نمی‌کنند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • جذب بیش از ۲۵ هزار نیروی انسانی جدید در بدنه وزارت بهداشت
  • تضمین رشد اقتصاد در سایه سرمایه‌گذاری شرکت‌های جوان دانش‌ محور
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • ناهم‌خوانی آمارهای گردشگری سلامت/ امارات و ترکیه رقبایی که همچنان می‌تازند
  • ایکس از کاربران جدید پول می‌گیرد
  • ایکس از کاربران جدید کارمزد می گیرد
  • شب آرامش غزه در سایه عملیات «وعده صادق» ایران
  • حجاب سلامت هر جامعه را تضمین می‌کند