Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-16@18:03:35 GMT

راز ۳۸ ساله حاج ‌احمد متوسلیان

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۶۰۳۴

راز ۳۸ ساله حاج ‌احمد متوسلیان

به گزارش همشهری آنلاین،‏ این‌بار مسئول سازمان هنری اوج در یادداشتی گزارش داد: «پس از ۳۸سال از واقعه تلخ ربوده‌شدن ۴دیپلمات ایرانی، به‌جای تجسم و تصور و تخیل، خبر آورده‌اند که فاتح راستین خونین‌شهر، حاج‌احمد متوسلیان و ۳همرزم او سیدمحسن موسوی، تقی رستگارمقدم و کاظم اخوان پس از ربوده‌شدن و سپری‌کردن ایام کوتاهی در اسارت نیروهای مزدور شبه‌نظامی فالانژ وابسته به رژیم صهیونیستی، در ساحل مدیترانه تیرباران شده‌اند و محل دفن ایشان هم مشخص است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

» سال گذشته کتاب سی‌وهفت‌سال نوشته حمید داوودآبادی منتشر شد، این نویسنده و تاریخ‌نگار جنگ تحمیلی در کتابش نوشت حاج‌احمد متوسلیان در روز اسارتش در لبنان به شهادت رسیده و مسئولان کشور از بیان صریح این مسئله شانه خالی می‌کنند. خانواده این ۴دیپلمات نیز در گفت‌وگوهای متعدد رسانه‌ای خود تنها خواهان ارائه شواهد معتبری دال بر تعیین سرنوشت آنها شده بودند، ازجمله فریده متوسلیان، خواهر حاج‌احمد متوسلیان که گفته بود: «ما می‌گوییم اگر شهید شده‌اند، سند بیاورید.»

بیشتر بخوانید:

حاج احمد متوسلیان سال ۶۲ شهید شد؟ | روایت متفاوت آیت‌الله هاشمی در خاطراتش

واکنش خانواده متوسلیان به خبر شهادت و بازگشت پیکر حاج احمد | تیرباران ۲ سال پیش مطرح شد | مطمئن نیستیم ...

همشهری TV | چرا سرنوشت احمد متوسلیان اعلام نمی‌شود؟

تصویر توئیتر سایت رهبر انقلاب از حاج احمد متوسلیان

بازگشت حاج احمد بعد از ۳۸ سال | حاج احمد و سه همرزمش در ساحل مدیترانه تیرباران شده‌اند

هنوز چند روزی از عملیات بیت‌المقدس و آزادسازی خونین‌شهر در ۳خرداد۶۱ نگذشته بود که حاج‌احمد متوسلیان، فرمانده تیپ۲۷ محمد رسول‌الله با تصویب شورای‌عالی دفاع عازم لبنان می‌شود تا به یاری برادران لبنانی در جنگ با رژیم صهیونیستی بپردازد. محسن رضایی، فرمانده وقت سپاه در آن زمان مسئولیت این اعزام را برعهده داشت. او سال۹۳ در یک برنامه تلویزیونی درباره اقدام به چنین تصمیمی گفت: «قبل از اینکه ما به خاک عراق ورود کنیم، اسرائیل به جنوب لبنان حمله کرد. ما فرصت پیدا کردیم که یک تیپ خود را به آنجا (لبنان) بفرستیم که اولا موضعمان را نسبت به اسرائیل مشخص کنیم، ثانیا از یک کشور اسلامی دفاع کنیم و در آینده هم از این فرصت به‌عنوان جای پایی برای جمهوری اسلامی بهره ببریم؛ لذا نیرو به آنجا فرستادیم تا جلوی این جوسازی را بگیریم و موضعمان را نسبت به اقدامات اسرائیل نشان دهیم.» 
در فیلم ایستاده در غبار به کارگردانی محمدحسین مهدویان که به ماجرای ربوده‌شدن حاج‌احمد متوسلیان می‌پردازد، بخشی از صدای محسن رضایی پخش می‌شود که می‌گوید: امام‌خمینی(ره) وقتی از موضوع مطلع شدند، ابراز نارضایتی کردند؛ بنابراین دستور بازگشت به نیروهای اعزامی داده شد.

متوسلیان به همراه هیأتی رسمی از مسئولان سیاسی نظامی ایران با همین مأموریت راهی سوریه شد تا رویارویی ایران با رژیم صهیونیستی در لبنان را بررسی کنند. چهاردهم تیر۶۱، اتومبیل هیأت نمایندگی دیپلماتیک کشور حین ورود به شهر بیروت و در هنگام عبور از پست ایست و بازرسی توسط حزب فالانژ لبنان متوقف شد و ۴سرنشین خودروی مزبور به‌رغم مصونیت دیپلماتیک، توسط ربایندگان به گروگان گرفته شدند. در این آدم‌ربایی سردار احمد متوسلیان وابسته نظامی سفارت ایران در بیروت، سیدمحسن موسوی کاردار سفارت ایران در بیروت، تقی رستگارمقدم کارمند سفارت ایران و کاظم اخوان عکاس خبرگزاری جمهوری اسلامی به اسارت درآمدند و طی اخباری رسمی و غیررسمی بعدا تحویل رژیم صهیونیستی داده شدند.

خردادماه سال۹۵ سردار حسین دهقان، وزیر وقت دفاع خبر داد که ۴ دیپلمات ربوده‌شده ایرانی در اسارت رژیم صهیونیستی بوده و زنده هستند. با این حال، در پایان همان سال محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که اعلام کرده بود اخبار خوبی درباره حاج‌احمد متوسلیان اعلام خواهد کرد، به دیدار مادر حاج‌احمد رفت و در این دیدار یک جلد قرآن به او هدیه داد که بر صفحه اول آن نوشته بود «تقدیم به مادر گرامی شهید بزرگوار سردار سپاه اسلام احمد متوسلیان». شهید خطاب‌کردن حاج‌احمد متوسلیان احتمالا پایانی بر ماجرای چندساله این ربایش بود که امضای محسن رضایی به تاریخ ۱۲دی۹۵ را پای خود داشت. سرلشکر رحیم صفوی، فرمانده پیشین سپاه نیز ۱۴تیرماه سال۹۶ در همایش سالگرد این ربایش درباره سرنوشت احمد متوسلیان، گفت: بعید می‌دانم اکنون در قید حیات باشد.

احسان محمدحسنی، رئیس سازمان اوج در بخشی از یادداشت خود تصریح کرده: «اگر منافعی در «زنده‌نمایی» و نیامدن این پیکرهای دورافتاده از وطن برای عده‌ای خاص نباشد، حتما آن جریان مصلحت‌اندیش و منفعت‌طلب هم در برابر مطالبه عمومی مردم و اصحاب رسانه، مقاومت نخواهند کرد و تسلیم اراده و پیگیری منسجم و یکپارچه خواهند شد.» حمید داوودآبادی در جریان نگارش کتاب راز احمد از یک دیدار غیررسمی خود با سرلشکر قاسم سلیمانی، فرمانده شهید سپاه قدس نقل قول می‌کند که سردار سلیمانی به‌صورت قاطع شهادت این عزیزان را تأیید می‌کند.

      دیپلمات‌ها، دربند زندان رژیم صهیونیستی

وزارت امور خارجه در بیانیه‌ای به‌مناسبت ۱۴تیرماه سالروز ربایش ۴دیپلمات ایرانی به‌دست مزدوران رژیم صهیونیستی، تلویحا گزارش اخیر منتشر شده درباره شهادت حاج احمد متوسلیان، محسن موسوی، کاظم اخوان و تقی رستگارمقدم را تکذیب کرد.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «همانطور که طی این سال‌ها اعلام شده، شواهد و قرائن گویای آن است که دیپلمات‌های ربوده شده در لبنان، به نیروهای اشغالگر رژیم صهیونیستی تحویل داده شده و متعاقبا به سرزمین‌های اشغالی منتقل شده‌اند و اکنون در زندان‌های این رژیم نامشروع به‌سر می‌برند. بر همین اساس و با توجه به اشغال لبنان در آن زمان توسط رژیم صهیونیستی که با حمایت کامل آمریکا صورت می‌گرفت، جمهوری اسلامی ایران مسئولیت سیاسی و حقوقی ربایش و این اقدام تروریستی را متوجه رژیم صهیونیستی و حامیان آن می‌داند.» این بیانیه در پایان‌بندی خود آورده است: «وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با گرامیداشت یاد و خاطره دیپلمات‌های ربوده شده و تأکید بر ادامه تلاش‌های خود برای تعیین تکلیف سرنوشت این عزیزان، مراتب همدردی خود را با خانواده آنها که سختی‌های زیادی را در طول این سال‌ها متحمل شده و همواره چشم به راه بازگشت آنان به میهن اسلامی بوده‌اند، اعلام می‌کند و امیدوار است که همه اسرا و زندانیان در بند رژیم صهیونیستی به‌ویژه ۴ دیپلمات عزیز کشورمان به‌زودی آزاد شوند.»

کد خبر 527910 برچسب‌ها دفاع - سپاه پاسداران شهید احمد متوسلیان

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: دفاع سپاه پاسداران شهید احمد متوسلیان حاج احمد متوسلیان رژیم صهیونیستی جمهوری اسلامی محسن رضایی شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۶۰۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویدیو/آخرین تحولات سرزمین‌های اشغالی پس از حمله ایران

ارتش رژیم صهیونیستی صبح امروز یک‌شنبه (۲۶ فروردین) بعد از پایان عملیات «وعده صادق» کشورمان و حمله لبنان به سرزمین‌های اشغالی، به منطقه جباء در جنوب لبنان حمله کرد. رژیم صهیونیستی صبح امروز درخواست برگزاری تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت سازمان ملل را مطرح داد.

دریافت 30 MB

مترجم: محیا ذوالفقاری / خبرنگار: سمیه ایمانیان / تدوینگر: حمیدرضا برزگر
 

دیگر خبرها

  • حمله رژیم صهیونیستی به یک خودرو در جنوب لبنان
  • احمد خاتمی: عملیات علیه اسرائیل مبنای فقهی و قرآنی دارد | مردم را ترساندند چنین و چنان می‌کند، هیچ غلطی که نتوانست بکند
  • احمد خاتمی : در عملیات « وعده صادق » مردم را ترساندند که رژیم صهیونیستی چنین و چنان می‌کند، در حالی که هیچ غلطی نتوانست بکند
  • احمد خاتمی: مردم را ترساندند که رژیم صهیونیستی چنین و چنان می‌کند، در حالی که هیچ غلطی نتوانست بکند
  • تداوم جنایات رژیم صهیونیستی در جنوب لبنان
  • تونل شهید متوسلیان در مدت ۵ سال ساخته می‌شود
  • حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
  • ویدیو/آخرین تحولات سرزمین‌های اشغالی پس از حمله ایران
  • پیش‌بینی عجیب احمد متوسلیان از حمله ایران به اسرائیل + فیلم
  • آسمان لبنان و عراق به روی پروازها بسته شد