امام رئوف و اسلام رحمانی
تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۶۰۷۹
ابراهیم بن عباس از یاران امام، شخصیت او را اینگونه معرفی کرده است: "هیچکس را فاضلتر از ابوالحسن الرضا (ع) نه دیدهام و نه شنیدهام. هرگز ندیدهام با سخن گفتن به کسی جفا کند، ندیدم کلام کسی را قطع کند تا خود آن شخص از گفتن فارغ شود، هیچگاه حاجتی را که میتوانست برآورده سازد رد نمیکرد، هرگز پاهایش را پیش کسی که نشسته بود دراز نمیکرد، ندیدم به یکی از دوستان و خادمانش دشنام دهد، هرگز ندیدم که آب دهان به بیرون افکند یا در خندهاش قهقهه بزند، بلکه خندهاش تبسم بود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ارائه چهرهای خشن از اسلام، در نوع رویکرد به دین و آموزههای دینی ریشه دارد. رویکرد خردمدار و عقلگرا که میکوشد آموزهها و تعالیم دینی را بهگونهای تفسیر کند با خرد انسانی در تعارض نیفتد، چهرهای رحمانی از اسلام ترسیم میکند. امام رضا (ع) در شرایطی که جدالی داغ بین گروههای مختلف کلامی و مذاهب مختلف فقهی جریان داشت، میکوشید تفسیری از اسلام ارائه کند که با معیارهای عقلانیت و خرد زمانه وی پذیرفتنی باشد. در مسائل مناقشه برانگیز مانند جبر و اختیار، معرفت الهی و خلق قرآن زمانهاش، سخنی جدید برای گفتن و استدلال تازهای برای شنیدن داشت، و اهل گفتگو بود و از آن هراسی به خود راه نمیداد.
عامل خشونت دینی، انحصارگرایی است. انحصارگرایی یعنی خود را بر موضع حق نشاندن و دیگری را ناحق و باطل دانستن. فرد انحصارگرا خودش را ارزشمندتر از دیگران میداند و برداشت خویش را در قیاس با برداشت دیگران، تنها برداشت حق جلوه میدهد و دیگران را متهم به بطلان و ناحق بودن میکند. به گفته قرآن انحصارگرایان اگر حقبهجانبشان باشد با قیافه حقبهجانب از آن دفاع میکنند ولی اگر خلاف برداشت آنها مطرح شود، آن را دروغی قدیمی میخوانند..
انحصارگرایی ازنظر روانشناختی ریشه در خودخواهی و خودبرتربینی دارد که سرچشمه بسیاری بداخلاقیها است. امام رضا (ع) چنانکه در تحف العقول گزارششده، ویژگیهای انسان خردمند را چنین بیان داشته است: "خرد انسان مسلمان کامل نگردد مگر آنکه ده خصلت در او باشد، از او امید خیر برود (به خیر او امید داشته باشند) از بدی او در امان باشند، خوبی اندک دیگری را بسیار داند و خوبی بسیار خود را کم شمارد. هرچه از او خواهند، دلتنگ نشود. در عمر خود از پی علم رفتن خسته نگردد. فقر درراه خداوندش از توانگری نزد او محبوبتر باشد. خواری درراه خدایش از عزت با دشمنش محبوبتر باشد. گمنامی را از شهرت خواهانتر باشد" سپس فرمود:" دهم"دهم چیست؟ پرسیدند یابن رسولالله دهمین خصلت چیست؟ فرمود: "اینکه احدی را نبیند جز آنکه گوید: "او از من بهتر و پرهیزکارتر است" و چون مردی که از او بدتر و پستتر باشد، ببنید، بگوید: "شاید باطن او بهتر باشد" و این خوشباطنی برای او بهتر باشد و خوبی من ظاهر است".
درواقع «بنیان اخلاق» بر چنین نگرشی استوار است. به گفته کانت: "تا زمانی که ما خودمان را ارزشمندتر از دیگران میدانیم، نمیتوانیم دم از اخلاق بزنیم". هنگامی میتوان از اخلاق سخن گفت که برای دیگران ارزشی همسان خودمان بپذیریم. در پرتو این نگرش میتوان حق برداشت متفاوت را برای دیگری شناسایی کرد و حق او را در فهم و تفسیر دین بسان خود پذیرفت. در این صورت رواداری امکانپذیر میشود.
امام رضا (ع) چنانکه در تحف العقول گزارششده در توصیف مؤمن به سه ویژگی اشارهکردهاند: "مؤمن، مؤمن نگردد مگر آنکه در او سه خصلت باشد: سنتی از پروردگارش؛ و سنتی از پیامبرش؛ و سنتی از امامش. سنت پروردگارش «رازپوشی» است. و سنت پیامبرش «مدارا با مردم» اما سنت امامش «شکیبایی» در سختی و تنگی است". علی بن شعیب میگوید: بر ابوالحسن الرضا وارد شدم به من فرمود: "علی، زندگی چه کسی بهتر است؟" گفتم: "سرورم شما بهتر از من میدانید". فرمود: "ای علی کسی که دیگری در زندگی او خوش زید (یعنی زندگی او سبب سختی و مشکلاتی برای افراد دیگر نباشد.) ای علی، زندگی چه کسی بدتر است؟" گفتم: "شما بهتر میدانید" گفت: "کسی که دیگری در زندگیاش زندگی نکند" (زندگی او سبب بشود که دیگران به مشکلات گرفتار شوند) ".
برچسبها امام رضا حرم امام رضامنبع: ایرنا
کلیدواژه: امام رضا حرم امام رضا امام رضا حرم امام رضا امام رضا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۶۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام برگزار میشود/ ساخت فیلمی با موضوع رضوی برای جشنواره فجر
نشست خبری تشریح برنامههای بیست و یکمین جشنواره و اختتامیه بین المللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) و چله رضوی برگزار شد.
مرتضی سعیدیزاده مدیرعامل بنیاد بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت: طی ماههای گذشته جلسات متعددی را در حوزه رسانهای برگزار کردیم که طی آن جزییات جشنوارههای مختلف ارایهشده بود، ما در حوزه رویکردهای تحولی، اقداماتی را در بنیاد امام رضا (ع) انجام دادهایم.
وی افزود: در این چارچوب تلاش برای برگزاری یک رویکرد محتوامحور مبتنی بر منظومه معارف امام رضا (ع)، تلاش برای ارایه رویکردهای نوین برای برگزاری جشنوارههای رضوی، راهاندازی سامانه منظومه رضوان همزمان با میلاد امام رضا (ع) با هدف تبیین ابعاد موضوعی و رویکردی پرداخت به سیره اهل بیت و امام رضا (ع) با محوریت مخاطب و تعریف اصالت بر مبنای محتوا، دسترسی آسانتر هنرمندان به منظومههای فکری حوزه سیره رضوی، استفاده از هنرمندان شاخص و تراز در فضای مدیریتی و شوراهای سیاستگذاری جشنواره با هدف برگزاری یک رویداد حرفهای و تخصصی در تمام بخشها، حضور یک هسته حرفهای، متعهد و متخصص در بنیاد امام رضا (ع)، حمایت مادی و معنوی از هنرمندان در جهت تولیدات مرتبط با توسعه فرهنگ رضوی، توجه به برگزاری دورههای آموزشی با ارتقای دانش فنی هنرمندان شرکتکننده در جشنواره امام رضا (ع)، برگزاری کارگاههای آموزشی مختلف، انتخاب موسسات تخصصی با رویکرد مردممحور برای تقویت ارکان مردمی جشنواره از جمله تاسیس کانون هنر شیعی، از جمله رویکردهای تحولی است که در بنیاد امام رضا (ع) انجام گرفته است.
سعیدیزاده بیان کرد: امیدواریم جشنواره امام رضا (ع) در پنج سال آینده به عنوان یکی از حرفهایترین جشنوارههای دینی کشور تثبیت شود. ما از دوره گذار جشنواره عبور کردیم و اکنون به آینده فکر میکنیم.
وی ادامه داد: بنابراین امیدوارم با رویکردهای جدیدی که در این زمینه انجامگرفته بتوانیم در حوزه توسعه فرهنگی رضوی با مشارکتهای دیگر دستگاههای فرهنگی شاهد اتفاقات اثرگذار باشیم. برداشت اولیه من یک افق ۱۰ ساله بود اما با کارهایی که صورت گرفته تصور میکنم در یک افق پنج سال در سال ۱۴۱۱ یا ۱۴۱۲ شاهد همترازی جشنواره امام رضا (ع) در سطح جشنوارههایی چون جشنواره فجر باشیم.
مردم روستای «کردر» خانه خود را در اختیار جشنواره گذاشتند
فرهاد قائمیان مدیر بیست و یکمین جشنواره بینالمللی فرهنگی هنری امام رضا (ع) گفت: در جشنواره امام رضا (ع) سعی کردیم بلافاصله شوراهای سیاستگذاری جشنوارههای مختلف را راهاندازی کنیم. در این زمینه توجه به روستاها و شهرهای مختلف کشور یکی از رویکردهای جدید ما بود. من اعتراف میکنم که در بخش روستایی و عشایری که در حوزه تئاتر و سرود متمرکز بود شاهد اتفاقات حیرتآوری بودم که موجب شد تمام مردم روستای «کردر» در اختیار هنرمندان و مخاطبان جشنواره قرار دادند و تلاش کردند در بهترین شکل ممکن میزبان شایستهای باشند؛ شرایطی که در محیطی سرشار از الطاف رضوی اتفاقات شگفتانگیز و ارزشمندی را رقم زد که برایم مثالزدنی بود. شرایطی که اصلا قابل مقایسه با جشنوارههای ملی ما نبود، اما افتخار میکنیم که در یک روستا شاهد بهترین و موثرترین رویدادها بودیم.
وی افزود: در این دوره از جشنواره سعی کردیم ماجرا را به سمتی هدایت کنیم که آثار راهیافته به بخش نهایی در شهرهای مختلف به مخاطبان ارایه شود.در تدارک برگزاری نمایشگاه خوشنویسی هنرمندان در جهان اسلام هستیم و امیدوارم هنرمندان عزیزمان در این عرصه افتخارآمیز باشند و ما بتوانیم شاهد برگزاری یک رویداد مهم باشیم. در این مسیر برگزاری رویداد آوای رضوی، جشنواره سرود رضوی و رویدادهای مختلف دیگر که پیشتر درباره آن توضیحات لازم ارایه شده بود از جمله بخشهایی است که امیدوارم دربرگیرنده نتایج مطلوبی باشد.
باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری قرآن و عترت