Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@15:04:57 GMT

روز پرنوسان بورس در معاملات امروز

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۶۶۸۰

روز پرنوسان بورس در معاملات امروز

خبرگزاری آریا - شاخص کل در بازار بورس امروز (شنبه) هشت هزار و 466 واحد رشد داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و 621 هزار واحد رسید.
به گزارش خبرگزاری آریا ، براساس معاملات امروز بیش از 14 میلیارد و 56 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش 206 هزار و 764 میلیارد ریال داد و ستد شد.
همچنین شاخص کل (هم وزن) با یک هزار و 816 واحد کاهش به 464 هزار و 529 واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و 197 واحد افت به 306 هزار و 130 واحد رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شاخص بازار اول 9 هزار و 733 واحد و شاخص بازار دوم دو هزار و 563 واحد افزایش داشتند.
علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد پالایش نفت اصفهان (شپنا) با یک هزار و 889 واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و 688 واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و 521 واحد، گروه مپنا (رمپنا) با یک هزار و 496 واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با یک هزار و 448 واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با یک هزار و 442 واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.
در مقابل نماد بانک ملت (وبملت) با یک هزار و 572 واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با یک هزار و 97 واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با 893 واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با 890 واحد، بانک پارسیان (وپارس) با 749 واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با 649 واحد مبین انرژی خلیج فارس (مبین) با 539 واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با 460 واحد و معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با 414 واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.
برپایه این گزارش، امروز نماد بانک ملت، بانک تجارت، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، بانک صادرات ایران، گسترش سرمایه گذاری ایران خودرو در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.
گروه بانک‌ها هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه پنج میلیارد و 773 میلیون برگه سهم به ارزش 27 هزار و 108 میلیارد ریال داد و ستد شد.
آخرین وضعیت شاخص فرابورس
شاخص فرابورس نیز بیش از 12 واحد افت داشت و بر روی کانال 16 هزار و 987 واحد ثابت ماند.
همچنین در این بازار چهار میلیارد و 423 میلیون برگه سهم به ارزش بیش از 76 هزار و 140 میلیارد ریال داد و ستد شد.
امروز نمادهای سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، بانک دی (دی)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)، مدیریت انرژی امید تابان هور (وهور) و پتروشیمی زاگرس (زاگرس) تاثیر مثبت بر شاخص این بازار را داشتند.
همچنین نماد هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، اعتباری ملل (وملل)، صنایع ماشین های اداری ایران (مادیرا)، سرمایه گذاری صبا تامین (صبا)، توکاریل (توریل)،‌بیمه کوثر (کوثر) و سرمایه گذاری مس سرچشمه (سرچشمه) با تاثیر منفی بر شاخص این بازار همراه بودند.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: سرمایه گذاری یک هزار پالایش نفت بر شاخص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۶۶۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

محرک جدید بورس

معاملات روز گذشته بورس تهران با واگرایی نماگر‌های سهامی پیگیری شد. در جریان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص‌کل افت ۰.۵۸‌درصدی را ثبت کرد و در پله‌های ابتدایی کانال ۲‌میلیون و ۳۰۰‌هزار‌واحدی کار خود را به اتمام رساند. به‌رغم افت شاخص‌کل در معاملات روز سه‏‏‏‌شنبه، شاخص هموزن با رشد ۰.۱۷‌درصدی همراه شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، از بهمن سال‌گذشته، نماد‌های شاخص‏‏‏‌ساز بیشتر در کانون توجه بازار قرار گرفته‌بودند و این موضوع در پیشتازی شاخص‌کل از شاخص هموزن نیز نمایان شد، اما در چند روز اخیر تقاضا به سمت نماد‌های کوچک رفته و در دو روز اخیر نیز شاخص هموزن عملکرد بهتری نسبت به شاخص‌کل داشته‌است. در فرابورس نیز شاخص‌کل این بازار با افت ۰.۱۸‌درصدی همراه شد.

ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، در روز گذشته رقم ۴ هزار و ۲۸۵‌میلیارد‌تومان را ثبت کرد. همچنین در روز سه شنبه، ۵۳‌میلیارد‌تومان پول حقیقی وارد بازار شد.

روند دلار نیمایی

 به رغم اینکه بورس در ماه‌های اخیر هنوز به طور جدی به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد واکنش نشان نداده‌است و به نوعی دچار نوعی جاماندگی در بورس نسبت به سایر بازار‌ها و نرخ ارز هستیم، باید به این موضوع توجه داشت که بورس همچنان با ابهامات زیادی مواجه است که تا زمان زدوده شدن سایه این ابهامات از بازار، نمی‌توان به شکل‌گیری روند جدی در بازار خوشبین بود.

اختلاف نرخ دلار نیما با بازار آزاد در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مسائلی است که اهالی بازار اعتراض جدی به حبس آن در حوالی ۴۰‌هزار‌تومان دارند و به نظر بانک مرکزی در هفته‌های آتی، اجازه دهد تا نرخ نیمایی از محدوده‌های کنونی افزایش را تجربه کند که مطمئنا اثرات مثبت این موضوع در جریان معاملات پدیدار خواهد شد.

بررسی روند قیمتی دلار نیمایی نشان می‌دهد که این نرخ با رشد ۰.۴۲‌درصدی نسبت به‌روز گذشته همراه شده و در آستانه فتح کانال ۴۱‌هزار‌تومان قرار گرفته‌است. با شکافی که میان دلار بازار آزاد و دلار نیمایی ایجاد شده‌است، سیاستگذار دیر یا زود باید این شکاف ایجادشده را با افزایش دلار نیمایی پر کند و اثرات مثبت این موضوع در ماه‌های آتی در بازار نمایان خواهد شد.

در معاملات صندوق‌ها چه گذشت؟

در جریان معاملات روز گذشته، صندوق‌های طلا یکدست سرخ‌پوش شدند. معاملات اونس طلا در بازار جهانی در روز گذشته با افت ۱.۳۳‌درصدی نسبت به جلسه معاملاتی قبل پیگیری شد و دلار نیز در لحظه تنظیم این گزارش (ساعت۱۵ روز سه شنبه) با اندکی کاهش نسبت به‌روز قبل معامله می‌شد. برآیند دو عامل فوق سبب شد تا تابلوی معاملات صندوق‌های طلا، رنگ قرمز به خود بگیرد.

با افت قیمتی که در روز گذشته در معاملات صندوق‌های طلا به‌وقوع پیوست، حباب این نوع از صندوق‌ها با کاهش معناداری مواجه شد و حتی برخی از این صندوق‌ها به زیر NAV رسیدند. از سوی دیگر شنیده‌ها حاکی از آن است که به‌زودی صندوق جدیدی در حوزه املاک و مستغلات در بازار پذیره‌نویسی خواهد شد. به‌نظر می‌رسد که با افزایش تعداد صندوق‌های مختلف و پذیره نویسی صندوق‌های جدید در بازار، توجه به سرمایه‌گذاری غیرمستقیم در بازار همچنان ادامه‌دار باشد.

صندوق‌های اهرمی حاضر در بازار نیز روز گذشته با افت قیمت همراه شدند. نکته قابل‌توجه در چند وقت اخیر این است که صندوق‌های اهرمی به‌نوعی تبدیل به لیدر بازار شده‌اند و اهالی بازار به‌دقت جریان معاملات این صندوق‌ها را رصد می‌کنند. نکته قابل‌توجه معاملات روز گذشه بورس تهران، رشد قیمت صندوق‌های بخشی خودرویی بود. با توجه به رشد سبزپوشی سهام خودرویی در روز گذشته، این صندوق‌ها با اقبال خریداران همراه شدند.

تجدیدارزیابی

موضوع تجدیدارزیابی دارایی‌های شرکت‌های بورسی در سال‌گذشته برای مقاطعی در بازار مطرح و سبب شد تا بازار برای چند روز هم که شده، جانی تازه به خود بگیرد، اما مسکوت ماندن این موضوع و به‌ورطه عمل نرسیدن آن، بازار را با ابهامات آتی مواجه کرد و بازار نتوانست از این آیتم به‌عنوان محرکی برای رشد خود استفاده کند.

به‌نظر می‌رسد که باید اتحادی همگانی در راستای به حقیقت بدل‌کردن این موضوع در تالار شیشه‌ای شکل بگیرد و رسانه‌های بورسی و اقتصادی به هر رنگ و رخساری که شده، به این موضوع بپردازند تا گامی بزرگ در جهت به روزرسانی دارایی‌های شرکت‌های بورسی برداشته شود. به هر روی باید منتظر ماند و دید که در سالی که جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده، سیاست‌های اقتصادی به کدامین سمت و سو خواهد رفت و آیا از بستر بازار سهام برای تامین مالی طرح‌ها و پروژه‌های بزرگ اقتصادی استفاده خواهد شد، یا خیر؟

دیگر خبرها

  • شاخص بورس یک‌هزار واحد رشد کرد
  • شاخص بورس پایان هفته را در سطح دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد ماند
  • رشد ۱۰۶۹ هزار واحدی شاخص بورس +نقشه
  • محرک جدید بورس
  • بورس امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • افت بازار سرمایه پس از ۴ روز رشد
  • شاخص بورس امروز ۴ اردیبهشت/ رشد ۱۳۴۲۱ واحدی
  • کاهش بیش از ۱۳ هزار واحدی شاخص کل بورس/ فاز اصلاحی شاخص شروع شد؟
  • بورس امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار
  • بورس امروز ۴ اردیبهشت۱۴۰۳ + شاخص و نمای بازار