Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@09:17:54 GMT

انتشار ۱۰۰۰ عنوان کتاب طی سال ۹۸ در فارس

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۷۰۶۳

انتشار ۱۰۰۰ عنوان کتاب طی سال ۹۸ در فارس

ایسنا/فارس مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ضمن پاسداشت روز قلم، خاطرنشان کرد که طی سال ۹۸ بالغ بر هزار عنوان کتاب با متوسط تیراژ ۱۰۰۰ نسخه در فارس چاپ شده است.

صابر سهرابی شنبه ۱۴ تیر به مناسبت بزرگداشت روز قلم در جمع خبرنگاران گفت: برای هر عنوان کتاب به طور متوسط سه نویسنده همکاری می‌کنند و با توجه به تعداد کتابهای منتشر شده در استان فارس، شمار زیادی از نویسندگان صاحب قلم در فارس فعالیت دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی همچنین گفت: در استان فارس ۱۰۰ کانون ادبی و بیش از ۵۰ مؤسسه فرهنگی و پژوهشی فعال است و جوانانی علاقمند، بی‌هیچ چشم‌داشتی، روشنگرانه و آزادانه در این فضاهای سالم فرهنگی، قلم را وسیله‌ای برای ارتقاء منزلت انسانی و اسلامی خود کرده‌اند. 

سهرابی ادامه داد: بیش از ۱۵۰ مرکز نشر نیز با این گروه خوش‌ذوق‌ همراه شده‌اند تا در مسیر چاپ، نشر و پخش نوشتارها در دنیای صنعتی امروز کمک کنند. همچنین بیش از ۳۰۰ رسانه برخط و چاپی استان، نویسندگان پرتوان و پرتلاش این شهر و دیار را همراهند تا هر روزشان را با انباشت کلمات رنگین این نویسندگان، زیبا کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با اشاره به قرارداشتن در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس، گفت: ۱۰ انتشاراتی فعال در زمینه دفاع مقدس در استان فارس فعال است که تنها در سه ماه اول امسال بیش از ۳۰ عنوان کتاب مرتبط با مضامینی همچون خاطرات، داستان و رمان، شعر و پژوهش‌های تحلیلی از رزمندگان استان فارس در راستای پاسداشت رشادت‌ها و فداکاری‌های آنان منتشر کرده‌اند.

سهرابی به رشد فعالیت فضای مجازی در سال‌های اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: فعال شدن فضای مجازی، زمینه‌ای برای حضور فعال‌تر نویسندگان را فراهم آورده؛ زمینه‌ای که به تولید و انتشار نوشته‌ها به ویژه نوشته‌های کوتاه انجامیده است و نویسندگان و فعالان حوزه قلم فارس با بهره‌گیری مناسب از آن توانسته‌اند با بیش از میلیون‌ها بیننده، زمینه تأثیرگذاری بیشتر را در جامعه فراهم کنند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اصحاب قلم را پاسداران و نگاهداران فرهنگ، ادب و دانش برشمرد و گفت: روز قلم، بهانه‌ای است برای گرامی‌داشت اندیش‌ورزانی که اندیشه‌های‌شان را، سوار بر پیکان قلم کرده، تا صفحات تفکر را زینت بخشند.

سهرابی ادامه داد: فارس، از دیرباز، دیار نام‌آوران و اندیشمندانی بوده است که نوشته‌های‌شان سال‌ها، دهه‌ها، سده‌ها و هزاره‌ها بر روان و اندیشه‌ها نه تنها ایرانیان، بلکه جهانیان نشسته است؛ بزرگانی چون شیخ ابواسحق کازرونی، علامه جلال‌الدین دوانی، حافظ، ملاصدرای شیرازی، ابوحیان شیرازی، قطب‌الدین کازرونی، شوریده شیرازی، جهانگیرخان صور اسرافیل، مجدالدین فیروزآبادی و ... و تا به امروز که بزرگانی چون نصرالله مردانی، رضا شیرازی، سیمین دانشور، شهریار مندنی‌پور، محمد کشاورز، ابوتراب خسروی و اکبر صحرایی و دیگر کسانی که هر کدام در زمان حال خوش درخشیدند و پرچمدار قلم در این استان بوده و هستند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری استان فارس کتاب روز قلم عنوان کتاب استان فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۷۰۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ کتاب جدید در فروردین ۱۴۰۳

در نخستین‌ماه سال ۱۴۰۳ حدود ۴ هزار و ۶۰۹ عنوان کتاب در حوزه‌های مختلف منتشر شده است که این عدد در فروردین‌ماه سال گذشته حدود ۳ هزار و ۸۹۵ عنوان بود که نشان‌دهنده بیش از ۱۵ درصد رشد در انتشار کتاب در مدت مشابه است.

نگاهی به آمار موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران نشان می‌دهد که در میان کتاب‌های منتشر شده، ۳ هزار و ۴۷۰ عنوان تالیفی و هزار و ۲۰۲ عنوان ترجمه شده هستند، همچنین بیشترین سهم در اختیار حوزه ادبیات با ۸۵۹ عنوان کتاب و پس از آن حوزه‌های کودک و نوجوان با ۸۳۹ عنوان و کمک درسی با ۶۸۵ عنوان است. بر این اساس، کمترین آمار انتشار کتاب به حوزه زبان با ۴۵ کتاب و علوم طبیعی و ریاضیات با ۷۲ عنوان کتاب است.

همانند ماه‌های گذشته، استان تهران بیشترین آمار انتشار کتاب را با ۳ هزار و ۲۸۲ عنوان از آن خود کرده و سهم سایر استان‌ها هزار و ۳۲۷ عنوان بوده است؛ همچنین نگاهی به آمار کتاب‌های چاپ اول نشان می‌دهد که ۲ هزار و ۸۲۵ عنوان کتاب چاپ نخست و هزار و ۷۸۴ عنوان کتاب تجدید چاپی هستند.

براساس این آمار، شمارگان کل کتاب در فروردین‌ماه ۱۴۰۳، ۵ میلیون و ۹۸۴ هزار نسخه و میانگین شمارگان نیز هزار و ۲۹۸ نسخه بوده است؛ همچنین میانگین قیمت کتاب در این ماه یک‌میلیون و ۷۵۴ هزار ریال بوده است.

طبق این آمار، در حوزه ادبیات، از میان ۸۵۹ عنوان کتاب حدود ۵۷۸ عنوان کتاب تالیفی و ۲۸۱ عنوان ترجمه شده هستند که از میان آنها ۵۴۸ عنوان چاپ نخست و آثار تجدید چاپی ۳۱۱ عنوان بوده است. در حوزه کودک و نوجوان از میان ۸۳۹ عنوان اثر منتشر شده نیز ۳۸۷ عنوان چاپ نخست و ۴۵۲ عنوان تجدید چاپ هستند.

منبع: ایبنا

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری ادبیات

دیگر خبرها

  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • انتشار کتابی متفاوت درباره آلبرکامو
  • کتاب در فروردین؛ رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ عنوان جدید
  • سهم فرهنگ آب رفت
  • رشد ۱۵ درصدی تولید و انتشار ۲۸۲۵ کتاب جدید در فروردین ۱۴۰۳
  • انتشار زندگینامه فرمانده گردان تبوک در «خواب‌های زنگ‌دار»
  • کمک ۲۳ میلیاردی موسسه خیریه‌ای شیرازی به سیل سیستان‌وبلوچستان
  • افتتاح مدرسه خیرساز به همت خیر شیرازی
  • غاز حرکت دومین کتابخانه سیار تایباد خراسان رضوی
  • تولید و انتشار ۱۰ چارت جدید از آب‌های خلیج فارس توسط ایران