Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-25@13:24:01 GMT

کویر قم به سمت تغییر الگوهای کشت قدم برمی‌دارد

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۱۸۲۸۵

کویر قم به سمت تغییر الگوهای کشت قدم برمی‌دارد

عباس پورمیدانی امروز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: با توجه به اقلیم و شرایط خاص استان قم و محدودیت منابع آبی، کشاورزی با مشکلاتی روبه‌رو است، لذا تغییر الگوهای کشت برای پوشش گیاهی استان ضروری است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم افزود: با توجه به شرایط استان برای حفظ سطح سبز موجود و تقویت بازدهی آن باید از روش‌های سنتی کشاورزی فاصله بگیریم و روش‌های نوین علمی در قالب راهبرد تغییر الگوی کشت جایگزین کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به مزیت‌های تغییر الگوهای کشت در بخش کشاورزی استان کویری قم، گفت: حفظ سطح سبز و پوشش گیاهی استان؛ تأمین امنیت غذایی و اقتصاد پایدار از مزیت‌های راهبرد تغییر الگوی کشت خواهد بود و این راهبرد نوین برای محیط‌زیست هم اهمیت دارد و از برخاستن گردوغبار به‌خصوص در ایام گرم سال جلوگیری می‌کند.

قم پیش رو در تغییر الگوی کشت

پورمیدانی با اشاره به اینکه حفظ گیاهان از آسیب‌های محیطی در قم به دلیل موقعیت جغرافیایی این استان، کاری دشوار است گفت: با استفاده از روش‌های سنتی دیگر نمی‌توان سطح سبز آن‌را نگه‌داری کرد پس اجرای راهبرد تغییر الگوی کشت در سطح باغات و مزارع استان و هم چنین دشت‌های ساوه و شریف‌آباد زیر نظر کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی قم و با همکاری خوب کشاورزان انجام می‌شود در این امر در کشور نمونه و پیشرو هستیم.

وی افزود: راهبرد تغییر الگوی همچنین موجب بالا رفتن بهره‌وری در فرآیند تولید محصولات کشاورزی استان و افزایش کیفیت آن‌ها می‌شود و به بهبود وضعیت درآمدی کشاورزان کمک می‌کند.

پورمیدانی با تاکید بر اینکه بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند، گفت: کشاورزی به‌تنهایی ۴۵ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است؛ کل زمین‌های قابل‌کشت قم برابر ۱۰۵ هزار و ۷۳۰ هکتار است، یعنی ۴۶ صدم درصد کل اراضی قابل‌کشت کشور و در مجموع کشت سبز استان شامل ۲۱ هزار هکتار باغ و ۴۴ هزار هکتار زراعت است.

کد خبر 4965596

منبع: مهر

کلیدواژه: قم الگوی کشت کشاورزی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان قم ویروس کرونا شیراز بوشهر قزوین شیوع کرونا گرگان دهه کرامت بیرجند ایلام شهرکرد استانداری سمنان خطبه های نماز جمعه مواد مخدر ستاد مقابله با کرونا راهبرد تغییر الگوی تغییر الگوی کشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۱۸۲۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رفع تصرف ۱۲ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان

سرهنگ مسلم مویدی گفت: بر اساس تبصره دو ماده ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی به تعداد ۴ مورد به مساحت ۶ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی و تعداد ۷مورد حکم ماده ۳ به مساحت ۶ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی با حضور پرسنل یگان حفاظت امور اراضی، مدیر جهاد کشاورزی، نماینده دادستان، نیروی انتظامی و سایر عوامل مرتبط در شهرستان دورود به حالت اولیه بازگشت.

فرمانده یگان حفاظت امور اراضی استان لرستان تصریح کرد: اطلاع‌رسانی و برگزاری دوره‌های آموزشی و ترویجی در مورد قوانین مربوط به تغییر کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها برای افزایش سطح آگاهی عمومی مردم از مهمترین اقدامات و اولویت‌های این یگان است.

سرهنگ مسلم مویدی در پایان ضمن تشکر از مدیریت جهادکشاورزی شهرستان دورود افزود: با توجه به اینکه طبق قانون تشخیص تغییر کاربری به عهده کمیسیون تبصره یک ماده یک هست مردم عزیز فریب افراد سودجو و فرصت‌طلب را نخورند و قبل از هرگونه معامله حتماً از مدیریت امور اراضی استان و مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان‌ها استعلامات لازم را به عمل آورند و در صورت مشاهده هرگونه تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی با سامانه ارتباط مردمی ۱۳۱ سازمان امور اراضی کشور تماس بگیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • شناسایی سه هزار مورد تغییر کاربری اراضی کشاورزی در آذربایجان‌غربی
  • کپا آریزابالاگا به چارچوب دروازه رئال مادرید برمی‌گردد
  • 39 تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • ۳۹ تغییر کاربری غیر مجاز در ساری قلع و قمع شد
  • تغییر تصمیمات جبهه مقاومت و ضرورت بازنگری دربرخی تحلیل های رسمی
  • استفاده از الگوهای نوین مشارکتی در پروژه‌های شهری اصفهان
  • رفع تصرف ۱۲ هزار مترمربع از اراضی کشاورزی در لرستان
  • طراحی الگوهای جدید برای جشن‌های خیابانی در تهران
  • آزادسازی ۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی گرگان
  • ۳۹۵ هکتار اراضی کشاورزی در آذربایجان شرقی واگذار شد