Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-19@10:31:20 GMT

تصویر کارت پستالی مریخ برای تعطیلات زمستانی

تاریخ انتشار: ۱۴ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۰۵۸۸

تصویر کارت پستالی مریخ برای تعطیلات زمستانی

به گزارش ایسنا، کسانی که از دیدن مناظر برفی برای تعطیلات لذت می‌برند قطعا با دیدن این تصویر خوشحال می‌شوند اما نمی‌توان برای تعطیلات به این مکان رفت زیرا امکان حیات در آنجا وجود ندارد.

مأموریت اکتشاف فضا مدارگرد مارس اکسپرس نتیجه تلاش ماموریت اکتشاف فضایی آژانس فضایی اروپا است. قسمت دیگر این پروژه "بیگل ۲ "(Beagle ۲) بود که قرار بود اکتشافات سطحی را اخترزیست‌شناسی و ژئوشیمی انجام دهد اما موفق نشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"بیگل ۲ "(Beagle ۲) یک مریخ نورد بریتانیایی است که به وسیله ماموریت ۲۰۰۳ مارس اکسپرس آژانس فضایی اروپا به مدار مریخ منتقل شد. این یک ماموریت شکست خورده اخترزیست‌شناسی است که می‌توانست چگونگی زندگی در گذشته مریخ را در سطح کم عمق آن بررسی کند.

این فضاپیما با موفقیت در ۱۹ دسامبر ۲۰۰۳ از مارس اکسپرس برای فرود بر روی سطح مریخ جدا شد با این حال، در زمان انتظار هیچ‌گونه تماس یا خبری از فرود بر روی مریخ برقرار نشد. در فوریه ۲۰۰۴، پس از تلاش‌های متعدد برای تماس با این فضاپیما، آژانس فضایی اروپا این ماموریت را از دست‌رفته اعلام کرد.

سرنوشت "بیگل ۲ "به صورت یک معما باقی‌مانده بود، تا این که در ژانویه ۲۰۱۵ آن را دست نخورده در سطح مریخ و در یک سری از نگاره‌های دوربین "های‌رایز"(HiRISE) مدارگرد شناسایی مریخ ناسا پیدا کردند. نگاره‌ها نشان می‌دهند که دو عدد از چهار پنل خورشیدی فضاپیما موفق به باز شدن و استقرار در جای پیش‌بینی‌شده نشدند و این باعث پوشیده ماندن آنتن ارتباطات فضاپیما شده‌ است. نام بیگل ۲ از کشتی" اچ‌ام‌اس بیگل"، همان کشتی که توسط "چارلز داروین" استفاده شده، اقتباس شده‌ است. این ماه پانزدهمین سالگرد ورود مدارگرد مارس اکسپرس به مدار است. دوربین استریو با وضوح بالای مارس اکسپرس (HRSC) تصاویر زیبایی از دهانه کارالیوف(Korolev‎) ثبت کرده است.

کارالیوف(Korolev‎) یک دهانه برخوردی در مریخ است که به نام سرگئی کارالیوف، فضانورد شوروی سابق نامگذاری شده است. پهنای این دهانه، ۸۲ کیلومتر و ضخامت یخ آن ۱.۸ کیلومتر است. بنابر گزارش سایت آژانس فضایی اروپا این نمای دهانه کارالیوف شامل پنج "نوار یا لایه" مختلف است که برای ایجاد یک تصویر واحد ترکیب شده‌اند و هر نوار در یک مدار متفاوت جمع شده است.

این دهانه نه با برف بلکه با یخ پوشیده شده است. این دهانه گنبدی شکل فرو رفته، یک یخچال طبیعی را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل در حدود ۵۲۸ مایل مربع یخ غیرقطبی در مریخ تشکیل شده است. مقادیر کوچک یخ و آب در داخل و اطراف لبه دهانه در قالب لایه‌های نازک یخ زدگی وجود دارد.

این حضور همیشگی یخ در این دهانه به دلیل یک پدیده شناخته شده به عنوان "cold trap" است که از کف دهانه آغاز شده و به صورت عمودی تا دو کیلومتری زیر لبه آن قرار دارد. "cold trap" یک مفهوم در علوم سیاره‌ای است که منطقه‌ای را که به اندازه کافی یخ زده است توصیف می‌کند. "cold trap" ها می‌توانند بر روی سطوح اجسام بی‌هوازی یا در لایه‌های بالا یک فضای "آدیاباتیک" وجود داشته باشند. فرایند "آدیاباتیک" فرایندی است که در طول مدت زمان انجام واکنش، گرما بین سیستم و محیط مبادله نمی‌شود.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: آژانس فضایی اروپا مارس اکسپرس بیگل ۲

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۰۵۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشمندان : زنبور عسل ملکه به طرز شگفت‌ انگیزی تا یک هفته زیر آب زنده می‌ماند

دانشمندان می‌گویند، توانایی ملکه زنبورهای گرده شرقی(Bumblebee) در هنگام خواب زمستانی می‌تواند به آن کمک کند تا در برابر سیل مقاومت کند.

به گزارش ایسنا، زنبورهای گرده ممکن است در محیط‌های شهری و روستایی حضور داشته باشند، اما اکنون محققان دستکم یک گونه دیگر پیدا کرده‌اند که حتی سازگارتر از این محیط ‌هاست و می‌تواند در زیر آب هم زنده بماند.

به نقل از گاردین، دانشمندان نشان داده‌اند که ملکه‌های زنبور گرده شرقی معمولی، گونه‌ای که در شرق آمریکای شمالی گسترده است، می‌توانند در هنگام خواب زمستانی تا یک هفته در زیر آب دوام بیاورند.

با توجه به اینکه ملکه‌های زنبور عسل برای خواب زمستانی در خاک فرو می‌روند، محققان می‌گویند این پدیده می‌تواند به آنها کمک کند تا از سیل در طبیعت جان سالم به در ببرند. این گروه می‌گویند که اولویت بعدی آنها بررسی این است که آیا این نتایج را به سایر گونه‌های زنبور عسل می‌توان تعمیم داد یا خیر.

دکتر سابرینا روندو(Sabrina Rondeau) از دانشگاه گوئلف در کانادا می‌گوید: ما می‌دانیم که در حال حاضر حدود یک سوم از همه گونه‌های زنبور عسل در حال کاهش هستند اما این مورد در مورد زنبور معمولی شرقی صدق نمی‌کند. آیا تحمل سیل می‌تواند در تاب‌آوری آنها نقش داشته باشد یا خیر.

روندو  و نویسنده همکارش، پروفسور نایجل رین(Nigel Raine)، اولین بار زمانی که یک اتفاق ناگوار در آزمایشگاه منجر به ورود آب به داخل ظروفی شد که در آن زنبورهای ملکه در خواب زمستانی بودند، این کشف را انجام دادند.

روندو می‌گوید: بعد از آن کنجکاوی راه را برای انجام یک آزمایش کامل با تکرارهای زیاد پیش برد.

دانشمندان در مقاله‌ای در مجله Biology Letters توضیح می‌دهند که چگونه ۱۴۳ ملکه بی‌جفت و در خواب زمستانی را گرفتند و هر کدام را در لوله پلاستیکی حاوی خاک سطحی مرطوب قرار دادند. سپس لوله‌ها با درپوش‌های سوراخ‌دار بسته شدند و به مدت یک هفته در یخچال تاریک نگهداری شدند.

پس از بررسی زنده بودن زنبورها، محققان ۱۷ لوله را به عنوان کنترل نگه داشتند و به ۱۲۶ لوله باقیمانده آب سرد اضافه کردند. در حالی که در نیمی از این لوله‌ها ملکه اجازه داشت در بالای آب شناور شود، در باقی لوله‌ها به زیر آب هل داده شد.

در هر دو وضعیت، یک سوم از لوله‌ها هر کدام به مدت هشت ساعت، یک سوم به مدت ۲۴ ساعت و یک سوم به مدت هفت روز باقی ماندند و شرایط سیل متفاوت را شبیه‌سازی کردند. این تیم متعاقبا زنبورها را به لوله‌های جدید منتقل کردند و بقای آنها را زیر نظر گرفتند.

نتایج نشان می‌دهد که نرخ بقا صرف‌نظر از مدت زمان و شرایطی که ملکه‌ها تحت آن قرار گرفته‌اند مشابه بوده است و در واقع ۸۸ درصد از زنبورهای گروه شاهد و ۸۱ درصد از ملکه‌هایی که به مدت یک هفته در آب غوطه‌ور بودند، در طی هشت هفته هنوز زنده بودند. با این حال، ملکه‌هایی با وزن بالاتر شانس بیشتری برای زنده ماندن داشتند.

روندو می‌گوید، احتمالا ملکه‌های دیگر گونه‌های زنبور عسل نیز در برابر سیل مقاوم هستند.

در میان زمینه‌های تحقیقاتی آتی، این گروه می‌گویند که بررسی مکانیسم‌هایی که تاب‌آوری ملکه‌ها در برابر سیل را تقویت می‌کند با در نظر گرفتن نیاز کم به اکسیژن آنها در طول خواب زمستانی از جمله عوامل مهم احتمالی، جالب خواهد بود.

پروفسور دیو گولسون(Dave Goulson)، کارشناس زنبور عسل از دانشگاه ساسکس که در این کار دخالتی نداشت، گفت که علاقه‌مندان به زنبور عسل از مدت‌ها پیش گمان می‌کردند که افزایش باران زمستانی در بحبوحه بحران آب و هوا می‌تواند بسیاری از ملکه‌های زنبور عسل را که در زیر زمین به خواب زمستانی می‌روند، غرق کند.

او می‌گوید: به طرز شگفت انگیزی، این تحقیق جدید نشان می‌دهد که قرار گرفتن ملکه گرده در زیر آب در طول خواب زمستانی برای یک هفته تاثیری بر آنها نگذاشته است. به نظر می‌رسد این یکی از جنبه‌های کوچک تغییرات آب و هوایی است که ما نیازی به نگرانی در مورد آن نداریم.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۳۱  فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • احداث ۸۶ کیلومتر راه روستایی طی سال ۱۴۰۲ در استان اصفهان
  • زنبور عسل ملکه تا یک هفته زیر آب زنده می‌ماند
  • یافته‌های جدید و شگفت‌انگیز درباره ملکه زنبورها
  • دانشمندان : زنبور عسل ملکه به طرز شگفت‌ انگیزی تا یک هفته زیر آب زنده می‌ماند
  • فرمانده نیروی دریایی ارتش: کشتی‌هایمان را از خلیج عدن تا دهانه سوئز اسکورت می‌کنیم
  • ناسا در مریخ با مشکلی بزرگ مواجه شد
  • ناسا در پی راه سریع‌تر و ارزان‌تر برای انتقال نمونه‌های مریخ به زمین
  • کشتی خرس‌های قهوه‌ای در قلب کوه‌های شمال ایران
  • برخورد زباله فضایی با خانه‌ای در فلوریدا