Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید سامانه هوشمند تشخیص حرارت بدن و غربالگری کرونا شده است که کاربرد بسیاری در اماکن شلوغ و پرتردد دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم،فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،  تب یا افزایش حرارت بدن بیش از حد استاندارد یکی از علائم بیماری کرونا به شمار می‌رود. درواقع کرونا نیز مانند بسیاری از بیماری‌های دیگر وقتی بدن را درگیر عفونت می‌کند، باعث افزایش حرارت آن می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گفتنی است که افزایش دمای بدن در علم پزشکی علامت مثبتی در نظر گرفته می‌شود زیرا به این معناست که بدن در حال مبارزه با عوامل بیماری‌زاست و سیستم ایمنی در حال مقابله با ویروس‌ها یا میکروب‌های واردشده به بدن است.

تشخیص دمای بدن به صورت گروهی

یک شرکت دانش‌بنیان که حوزه اصلی فعالیتش ساخت تجهیزات امنیت الکترونیک است، بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور با تغییر و ارتقای کارایی سیستم‌ دوربین‌های خود موفق به ایجاد سامانه‌ای برای تشخیص دمای بدن شد. این سیستم شکارچی تب نام دارد و می‌تواند کاربرد بسیاری در مکان‌ها و فضاهای پرتردد مانند پاساژها، فروشگاه‌ها و سازمان‌ها داشته باشد.

سحر مهدی‌زاده کارشناس فنی این شرکت دانش‌بنیان، می‌گوید؛ سامانه تشخیص گروهی دما در اسفند ماه به بهره‌برداری رسید و میزان خطای آن زیر یک دهم درجه سانتی‌گراد است. این سیستم می‌تواند دمای بدن 30 نفر را به صورت همزمان اندازه‌گیری کند که به نوعی غربالگری کرونا به شمار می‌رود.

سامانه هوشمند تشخیص و غربالگری بیماران مبتلا به کرونا از تلفیق یک دوربین حرارتی و دوربین دید در شب تشکیل شده که  مجهز به سنسور کالیبراسیون (نوعی سنسور پزشکی) بوده و می‌تواند درجه حرارت بدن افراد را از فاصله دو تا هفت متری تشخیص دهد.  علاوه‌بر اعمال تغییرات در سخت‌افزار این سامانه، نرم‌افزار آن نیز توسط دانشمندان ایرانی بومی‌سازی و شخصی‌سازی شده است.  سامانه هوشمند تشخیص کرونا قابل سفارشی‌سازی برای سازمان‌های مختلف را نیز دارد.

حمایت بیشتر، تولید بیشتر

پس از انجام آزمایش‌های نهایی، این سامانه به اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی فرستاده شد تا مجوز نهایی آن گرفته شود. این شرکت دانش‌بنیان در هفته 15 تا 20 دستگاه غربالگری کرونا تولید می‌کند و در صورت حمایت بیشتر می‌تواند ظرفیت تولید خود را به 50 دستگاه در هفته برساند.

این محصول از نظر کیفی قابل‌ رقابت با نمونه‌های مشابه خارجی است  و علاوه‌بر این دسترسی به خدمات پس از فروش و گارانتی آن آسان‌تر و ارزان‌تر است. این شرکت در صورت حمایت می‌تواند نیاز کشور به دوربین حرارتی را تأمین کند تا کشور از واردات این محصول بی‌نیاز شود. نمونه اولیه سامانه شکارچی تب با حمایت‌ها و تسهیلات معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده است. سنسورهای مورد نیاز برای ساخت این سامانه 8 هزار دلار قیمت دارند که این شرکت با استفاده از تسهیلات معاونت توانست سنسورها را با قیمت پایین‌تری تحویل بگیرد.

خلاقیت و نوآوری؛ کلید مبارزه با همه‌گیری کرونا

با شیوع کرونا در جهان مشکلات بسیاری گریبان‌گیر بشر شد، از کمبود ماسک و ونتیلاتور گرفته تا بحران‌های بهداشتی و اقتصادی. در این شرایط بحرانی شرکت‌های دانش‌بنیان به سرعت دست به کار شدند و با بکارگیری خلاقیت، نوآوری، دانش فنی و پشتکار خود گوشه‌ای از کار را گرفتند تا نیازهای جامعه را برطرف کنند. برخی از این شرکت‌ها خطوط تولید جدید راه‌اندازی کردند، برخی توان تولید خود را افزایش دادند و برخی دیگر خط تولید خود را به طور کلی تغییر دادند تا اقلام و کالاهای مورد نیاز کادر درمانی و مردم را فراهم کنند. کمترین کاری که می‌توان برای قدردانی از این شرکت‌های دانش‌بنیان انجام داد استفاده و خرید از محصولات آنهاست. البته حمایت از دانش‌بنیان‌ها نباید تنها به مردم ختم شود، بلکه انتظار می‌رود سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ و کوچک نیز از شرکت‌های دانش‌بنیان و محصولات آنها حمایت کنند تا کشور به خودکفایی برسد.

انتهای پیام/4021/

منبع: آنا

کلیدواژه: تب دانش بنیان کرونا کووید 19 سامانه هوشمند تشخیص شرکت دانش بنیان غربالگری کرونا دمای بدن شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۰۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی

آفتاب‌‌نیوز :

پژوهشکده سامانه‌های هوشمند شهید رضایی دانشگاه صنعتی شریف میزبان روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری برای رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی بوده است.

انجام پژوهش‌های کاربردی ـ توسعه‌ای، تجاری‌سازی ایده‌های نو و پژوهش‌های فناورانه در حوزه دانش‌های نوین و سطح بالا، انجام فعالیت‌های ترویجی به منظور اعتلای نهضت نرم‌افزاری و توسعه صنایع کشور در بستر مناسب ارتباطی صنعت و دانشگاه و با بهره‌گیری از ساختار‌های چابک و پویا از ماموریت‌های این پژوهشکده است. از این رو این مرکز تحقیقاتی چشم‌انداز خود را "تبدیل شدن به یکی از اصلی‌ترین مراکز پیشرو در تجاری‌سازی ایده‌های فناورانه در حوزه دانش‌های نوین و سطح بالای کشور" تعریف کرده است.

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان این پژوهشکده که با همکاری اعضای هیات علمی و برخی از محققان ایرانی مقیم خارج شکل گرفته است، پس از ۴ سال تحقیق و توسعه به دانش فنی ساخت موتور ۶ سیلندر با ظرفیت ۴۰۰۰ سی سی بنزینی خورجینی دست یافت.

دهقانی فیروزآبادی در آیین رونمایی از موتور ۶ سیلندر بنزینی خورجینی در جمع خبرنگاران گفت: قوای محرکه با حجم و توان بالای بنزینی انواعی از قوای محرکه هستند که در بسیاری از خودرو‌های استراتژیک و راهبردی و تاکتیکی کاربرد دارند.

وی با بیان اینکه این نوع موتور‌ها همچنین دارای کاربرد‌های تفریحی مانند خودرو‌های افرود را نیز دارند، اظهار کرد: این نوع موتور‌ها یک نیاز کاملا راهبردی است و کشور نیز در طی چند سال گذشته به آن موضوع رسید که کشور نیازمند دستیابی به دانش فنی این نوع موتور‌ها است. 

دهقانی اضافه کرد: بر این اساس یکی از شرکت‌های دانش بنیان که با حضور چندین نفر از اعضای هیات علمی و نزدیک به ۴۰ نفر از بهترین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان و محققان کشور تشکیل شده بود، و در طی ۳ تا ۴ سال گذشته با ترسیم برنامه مطالعاتی عمیق، اقدام به کسب فناوری‌های موتور‌های ۶ سیلندر خورجینی ۴ لیتری دنیا کرد.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: این شرکت دانش بنیان امروز توانست نمونه مهندسی معکوس شده این موتور را با استاندارد‌های بالا تولید و رونمایی کند.

وی باتاکید بر اینکه رونمایی از این دستاورد، اثبات فناوری‌های موتور خورجینی ۶ سیلندر حجم بالا است، اظهار کرد: دانش فنی این محصول توسط پژوهشکده شهید رضایی دانشگاه شریف و محققان این شرکت دانش بنیان به دست امده و امیدواریم این جریان علمی قوی که از سوی محققان این شرکت ایجاد شده است، توسعه یابد و به زودی شاهد تولید این موتور‌ها برای کاربرد‌های خاص در کشور باشیم.

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، فناوری‌های موتور را از فناوری‌های اصلی و کلیدی در هر سامانه‌ای توصیف کرد و یادآور شد: دانش فنی که در این شرکت و با حجم و کیفیت به دست آمده بسیار ارزشمندتر از خود محصول است، چون این دانش فنی قابل تسری به سایر حوزه‌ها است.

دهقانی با اشاره به حمایت‌های معاونت علمی از این طرح گفت: ما به عنوان پشتوانه اصلی حمایتی شرکت‌ها، بخشی از سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه را بر عهده گرفتیم. ولی یکی از خوشحالی‌های ما این است که این شرکت در همکاری با چندین نفر از محققان ایرانی که در شرکت‌های بزرگ دنیا فعال بودند شکل گرفته و اجرای این تحقیقات سبب شد تا این افراد به کشور بازگردند تا دانش اصولی در کشور شکل بگیرد.

به گزارش ایسنا، "گیربکس مغناطیسی"، "طراحی و ساخت موتورسیکلت برقی اسکوتر آویتا" با سرعت ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت، "آب شیرین کن خورشیدی" و "رونمایی از محصول فناورانه نرم افزار ابرسازه" از دیگر دستاورد‌های این پژوهشکده به شمار می‌رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • امضا تفاهم نامه همکاری میان جهاد کشاورزی و شرکت‌های دانش بنیان
  • تاکنون از ۳۹ شرکت دانش بنیان حمایت کرده ایم
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • گسترش حمایت از دانش‌بنیان‌ها در مازندران
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • رونمایی از موتور ۶ سیلندر خورجینی
  • نبرد خونین مار ۱۵ متری و خرس گریزلی/ کدام شکارچی پیروز می‌شود؟
  • صدور اولین سند اعیانی توسط سازمان ثبت
  • هوش مصنوعی نارسایی قلبی را از طریق اسکن پا تشخیص می‌دهد