Web Analytics Made Easy - Statcounter

با وجود اینکه دولت در ماه‌های گذشته از تثبیت قیمت‌ها در بازار و نظارت هر چه بیشتر بر کالاهای اساسی و موارد ضروری مصرفی مردم خبر داد و با وجود صحبت‌های رئیس بانک مرکزی از رصد آرام بازار ارز، افزایش قیمت کالاها و خدمات به نحو نگران‌کننده‌ای جامعه را به سمت تلاطم‌های خطرناکی پیش می‌برد.

کامران ندری، اقتصاددان و عضو هیئت‌علمی دانشگاه امام‌صادق(ع)

با وجود اینکه دولت در ماه‌های گذشته از تثبیت قیمت‌ها در بازار و نظارت هر چه بیشتر بر کالاهای اساسی و موارد ضروری مصرفی مردم خبر داد و با وجود صحبت‌های رئیس بانک مرکزی از رصد آرام بازار ارز، افزایش قیمت کالاها و خدمات به نحو نگران‌کننده‌ای جامعه را به سمت تلاطم‌های خطرناکی پیش می‌برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز عده زیادی از مردم توان رفع و پاسخگویی به حداقل نیازهای خانواده خود را که ضروری‌ترین نیازها از تأمین مسکن مطلوب تا پر کردن سفره آن‌هاست را ندارند. قیمت‌ها بالا می‌روند و دولت و مسئولان تماشاچی‌های صحنه گرانی‌ها هستند، بدون اینکه کمترین سیاستی برای جلوگیری از افزایش نرخ ارز در دستور کار قرار دهند؛ چرا که افزایش نرخ ارز بهترین بهانه برای افزایش قیمت کالای تولید ایرانی است. موضوع ابهام‌زایی که این پرسش را مطرح می‌کند، چرا قیمت کالای ساخت داخل وابسته به تلاطم‌های بازار ارز است؟ با اینکه بسیاری از مواد اولیه مورد نیاز تولیدات کشور با ارز نیمایی وارد می‌شود و عدم تغییر چشمگیر قیمت ارز نیمایی، اما قیمت مصرف‌کننده با توجیه افزایش نرخ ارز، هر روز رو به رشد است.

 افزایش نرخ ارز موجب می‌شد که مردم در نهایت به عنوان مصرف‌کننده احساس ‌کنند ارز نیمایی پرداخت شده به واردات کمترین تأثیری در قیمت کالا و محصولاتی که بدست آن‌ها می‌رسد ندارد، بنابراین مردم از دولت انتظار دارند اختلاف قیمت بین ارز نیمایی و بازار آزاد را بردارند و از مردم به اشکال یارانه‌ای در خرید مواد اساسی و ضروری مورد نیاز حمایت به عمل آورند.

قطعاً دولت باید پاسخگوی این پرسش باشد که چرا همچنان بر چند نرخی بودن ارز تأکید دارد؟ هنگامی که قیمت کالاها و محصولات مورد نیاز بازار متفاوت از قیمت‌هایی است که بانک مرکزی بر آن اصرار دارد، این موضوع به خوبی نشان می‌دهد ارز نیمایی کمترین تأثیری در کاهش قیمت مواد مورد نیاز مردم نداشته است.

آقای همتی، رئیس بانک مرکزی هر چقدر استدلال کند که ارز دولتی در کاهش قیمت محصولات اساسی مورد نیاز مردم مثمرثمر است، اما فروشندگان کالای خود را با نرخ ارز آزاد به فروش می‌رسانند و توجهی به استدلال‌های رئیس بانک مرکزی ندارند؛ بنابراین مردم در برابر موجی از گرانی قرار می‌گیرند که به نام ارز دولتی منفعت را به عده کمی می‌رساند، در حالی که بخش بزرگی از مردم در وضعیت اسفبار گرانی کالاها و عدم‌ برابری حقوق و دریافتی، با نرخ رشد تورم روز به روز وضعیت آن‌ها اسفناک‌تر از قبل می‌شود.

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: همتی دلار رئیس بانک مرکزی افزایش نرخ ارز ارز نیمایی مورد نیاز قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۰۷۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد جدید قیمت سکه در بازار تهران به ثبت رسید

هر قطعه سکه طرح جدید در معاملات امروز (پنج شنبه ۹ فروردین) بازار طلای تهران با ۳۰۳ هزار تومان افزایش قیمت به ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید.

به گزارش تابناک اقتصادی، قیمت هر قطعه سکه بهار آزادی طرح جدید امروز بر اساس اعلام اتحادیه طلا و جواهر تهران ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام شد که نسبت به روز گذشته ۳۰۳ هزار تومان گران‌تر شده است.

سکه بهار آزادی طرح قدیم با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته به قیمت ۳۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

قیمت نیم سکه در روز جاری با ۱۵۳ هزار تومان افزایش نسبت به روز گذشته، به نرخ ۲۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان مبادله شد. قیمت ربع سکه نیز ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به دیروز ۱۰۰ هزار تومان گران‌تر شده است.

سکه یک گرمی نیز امروز با رشد ۱۰۰ هزار تومانی به رقم ۷ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسیده است.

این در حالی است که یک گرم طلای ۱۸ عیار امروز ۳ میلیون و ۲۸۲ هزار تومان ارزش گذاری شده است.

 

دیگر خبرها

  • افزایش قیمت طلا و سکه در بازار غیررسمی
  • رکورد جدید قیمت سکه در بازار تهران به ثبت رسید
  • قیمت مرغ تا پایان ماه رمضان نوسانی ندارد
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • نظارت بر بازار قم امسال افزایش می‌یابد
  • نظارت بر بازار در سال جدید افزایش خواهد یافت
  • افزایش قیمت دلار بازار مسکن را به کدام سو می‌برد؟
  • پیش بینی قیمت طلا و سکه ۸ فروردین ۱۴۰۳ / طلا بخریم یا نه؟
  • قیمت دینار عراق امروز سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳