Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-23@18:47:14 GMT

آمادگی اسرائیل برای حمله احتمالی ایران

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۰۹۱۴

آمادگی اسرائیل برای حمله احتمالی ایران

آفتاب‌‌نیوز :

کانال ۱۲ اسراییل اعلام کرد: اسراییل نگران اقدامات احتمالی از سوی ایران است.

ژنرال عموس یادلین فرمانده پیشین ستاد اطلاعات ارتش اسراییل ضمن ابراز نگرانی از حمله احتمالی ایران، بر ضرورت آمادگی در مقابل اقدام نظامی تاکید کرد.

یادلین گفت: اسراییل باید آماده مقابله با اقدامات نظامی از سوی ایران باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منبع: خبرگزاری ایلنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: اسرائیل ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۰۹۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بی بی سی خسارت‌های حمله ایران به پایگاه اسرائیل را تأیید کرد + جزئیات

به گزارش همشهری آنلاین، وبسایت بی‌بی‌سی با انتشار این ارزیابی نوشت: مقامات ارشد نظامی ایران می‌گویند حمله به اسرائیل را «محدود» نگه داشتند و اهداف حمله پایگاه‌های نظامی بوده‌اند نه «مراکز جمعیتی و اقتصادی». اولین ساعات بامداد ۲۵ فروردین، ایران حمله «تلافی‌جویانه» خود در پاسخ به حمله به کنسولگری‌اش در دمشق را آغاز کرد که نام آن را «وعده صادق» گذاشت.

ارتش اسرائیل اعلام کرد ایران با ۱۷۰ پهپاد، ۱۲۰ موشک بالستیک و ۳۰ موشک کروز به اسرائیل حمله کرد در مجموع حدود ۳۲۰ پرتابه. بخش نظامی حمله در سه بخش طراحی شده بود: ابتدا پرتاب پهپادهای انتحاری، سپس موشک‌های کروز و در مرحله آخر موشک‌های بالستیک. صداوسیما در گزارشی، تصاویری از پهپادهای شاهد-۱۳۶، موشک‌های کروز پاوه و موشک‌های بالستیک عماد-۳ را نشان داد. رسانه‌های دیگر ایران از موشک‌های بالستیک خیبرشکن و قدر نیز نام بردند.

بی‌بی‌سی‌فارسی داده‌ها و اطلاعاتی را که درباره این حمله موجود است، تجزیه و تحلیل و تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد از حمله را مقایسه کرده است. حمله به پایگاه هوائی نواتیم، حمله به یکی از پایگاه‌های اصلی اسرائیل است. پایگاهی که در ۲۰ کیلومتری مرکز هسته‌ای دیمونا قرار دارد و می‌تواند حامل پیامی تهدیدآمیز باشد. برخی از تحلیلگران امور نظامی چون عمر آشور، پروفسور مطالعات امنیتی- نظامی انستیتو دوحه، حمله ایران را هم از نظر نظامی و هم اطلاعاتی پراهمیت خوانده است.

اهداف حمله ایران نشان می‌دهد، جدای از توانایی‌های موشکی که همواره غرب از آن نگران بوده و در جریان برجام هم سعی کرد با قطعنامه ۲۲۳۱ آن را مهار کند، ایران شمال و تقریبا جنوب اسرائیل را هدف قرار داد. گستردگی حمله ایران حاوی این پیام است که به هر نقطه‌ای از اسرائیل دسترسی دارد. به گفته عمر آشور، این تعداد پهپاد و مسافت طی شده، در حملات پهپادی تاکنون «بی‌سابقه» بوده است.

پایگاه نواتیم کانون اصلی بحث‌ها درباره حمله ایران بوده و در تصاویر ماهواره‌ای تغییرات آن مشهود است. پایگاه هوائی نواتیم تقریباً در مرکز اسرائیل، جنوب کرانه باختری و غرب بحرالمیت قرار دارد. طبق تصاویر ماهواره‌ای بین روزهای ۱۲ تا ۱۴‌آوریل، دست‌کم در چهار نقطه از پایگاه نواتیم تغییراتی دیده می‌شود البته این تصاویر به‌تنهائی نمی‌توانند نشانگر اصابت موشک باشند. پایگاه نواتیم پنج باند بزرگ پرواز دارد که در دو بخش شمالی و جنوبی پایگاه هستند و محل مورد اشاره در باند جنوبی است. چنان‌که در تصاویر ۱۲‌آوریل پیداست، در باند جنوبی پایگاه نواتیم که آشیانه هواپیماهاست، هیچ تغییری دیده نمی‌شود. اما یک روز بعد، یعنی پس از حمله ایران، لکه بزرگی بر روی همان باند پرواز قابل شناسایی است. عرض این باند نزدیک به ۲۳ متر است و این لکه تقریباً تمام عرض باند را پوشانده است. این تغییر محسوس تقریباً تنها ۱۹۰ متر با آشیانه هواپیماهای جنگنده فاصله دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی تأیید کرد که در حمله ایران به اسرائیل بخشی از باند پرواز پایگاه هوائی نواتیم آسیب دیده است. ایران می‌گوید نواتیم پایگاه جنگنده‌های اف-۳۵ رادارگریز اسرائیل است که در حمله به ساختمان کنسولگری در دمشق شرکت داشتند. عمر آشور، پژوهشگر ارشد امور نظامی می‌گوید اینکه «ایران از نظر اطلاعاتی، درباره مبدا حمله اشراف داشته، موضوع حائز اهمیتی است.»

یکی دیگر از نقاطی که مقام‌های اسرائیلی به عنوان اصلی‌ترین خسارت ایران به زیرساخت‌های اسرائیلی نشان دادند، گودالی در کنار دیوار یک ساختمان تازه‌ساخت است. این ساختمان در نزدیکی باندهای شمالی پایگاه قرار دارد. تحقیقات بی‌بی‌سی نشان می‌دهد با اینکه اسرائیل خود را در مهار موشک‌ها پیروز دانسته، اما موشک‌ها از لایه‌های پدافند هوائی عبور کرده‌اند. دست‌کم دو نقطه دیگر از پایگاه نواتیم شناسایی شده که دگرگونی‌های قابل ملاحظه‌ای در آن دیده می‌شود که بلافاصله پس از حمله ایران به وجود آمده است.

عمر آشور، درباره حمله به پایگاه نواتیم در مطلبی نوشت: «ازدحام پهپادها و سایر مهمات هوایی، حواس دفاع هوائی چندلایه و یکپارچه اسرائیل را منحرف کرد و به چند موشک بالستیک اجازه نفوذ و اصابت به اهداف خود را داد.» به گفته اسکات ریتر، بازرس سابق تسلیحات سازمان ملل متحد «۵ تا ۷ موشک به نواتیم اصابت کرده» است. شبکه آمریکایی ای‌بی‌سی هم به نقل از برخی منابع اسرائیلی نوشت که ۵ موشک به پایگاه نواتیم اصابت کرده است.

پایگاه مخفی اطلاعاتی هرمون هم در بلندی‌های جولان، در نزدیکی مرز سوریه و عراق قرار دارد. گفته می‌شود واحد ۸۲۰۰، که مهم‌ترین یگان اطلاعات نظامی اسرائیل است و مسئولیت شنود الکترونیک را برعهده‌ دارد در این پایگاه مستقر است. ارتش اسرائیل می‌گوید این واحد بزرگ‌ترین یگان اطلاعات نظامی و «واحد اصلی گردآوری اطلاعات» است. سپاه پاسداران می‌گوید پایگاه هرمون در جمع‌آوری اطلاعات برای حمله به کنسولگری نقش داشته است، به همین دلیل یکی از اهداف حمله بوده است. رسانه‌های دولتی ایران همچنین مدعی‌اند که پایگاه هوائی رامون از جمله اهدافی بوده که با موفقیت هدف قرار گرفته است.

اسپوتنیک: موشک‌های ایران به حفاظت‌شده‌ترین نقطه اصابت کرد

تحلیلگر خبرگزاری اسپوتنیک با اشاره به پاسخ تنبیهی ایران به رژیم صهیونیستی خاطرنشان کرد: گستردگی اقدام ایران، اسرائیل را واداشت تا فناوری‌های ضدموشکی خود و آمریکا در سراسر منطقه را رو کند؛ ایران حالا نقشه کاملی از سیستم دفاع موشکی اسرائیل در اختیار دارد.
دکتر جیم کاوانا، روزنامه‌نگار در گفت‌وگو با اسپوتنیک درباره پاسخ تنبیهی ایران به حمله متجاوزانه اسرائیل گفت: «این شروع یک بازی جدید است که دو موضوع در آن روشن است: اسرائیل از حمایت سامانه دفاعی آمریکا، انگلیس فرانسه و اردن برخوردار بود حال آنکه ایران اهداف خود را به تأسیسات نظامی خاصی محدود کرد و هدف گسترده‌ای را علیه هیچ هدف غیرنظامی یا شهری انتخاب نکرد.»

وی ادامه داد: «آنچه ایران نشان داد این بود که علیه اسرائیل اقدام خواهد کرد و می‌تواند این کار را به‌طور مؤثر و هوشمندانه به اهدافی مجهز به بهترین رادارها و بهترین سیستم دفاع هوائی جهان انجام دهد. ایران از هفت موشک برای هدف قرار دادن مواضع مشخص‌شده استفاده کرد و با پنج موشک آن را مورد اصابت قرار داد. بنابراین در این عملیات پنج یا هفت موشک به قوی‌ترین منطقه دفاع‌شده و بهترین دفاع هوائی جهان اصابت کرد».

تحلیلگر اسپوتنیک ادامه می‌دهد: «عجیب نیست که ایالات ‌متحده، انگلیس و فرانسه همگی در یک حمله نظامی شرکت کردند؟ اما بار بعد آنها اخطار ۷۲ساعته دریافت نخواهند کرد. اگر حمله واقعی صورت گیرد فرصتی به این سه داده نخواهد شد. آن‌وقت، قرار است اسرائیل به شدت آسیب ببینند و این واقعیتی است که آنها نمی‌توانند تحمل کنند».

طبق گزارش‌ها، دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا به بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم اسرائیل گفته است که ایالات ‌متحده از ضدحمله اسرائیل حمایت نخواهد کرد. کاوانا افزود: ایران می‌گوید تنها کاری که اسرائیل می‌تواند انجام دهد تا موضع واقعی‌اش را نشان دهد، حمله مستقیم است و اگر به شکل مستقیم به ایران حمله کند، ایران پاسخ خواهد داد. به ‌دلایل انتخاباتی یا هر دلیل دیگر، دولت بایدن این را نمی‌خواهد.

کد خبر 846210 منبع: کیهان برچسب‌ها ایران و اسرائیل خبر ویژه

دیگر خبرها

  • هنوز در خیابان‌های دمشق از پاسخ ایران به اسراییل حرف می‌زنند!
  • آیا ایران از اسرائیل خواسته بود که در ازای توقف حمله به غزه، به سرزمین های اشغالی حمله نکند؟
  • استعغای رئیس اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل
  • بی بی سی خسارت‌های حمله ایران به پایگاه اسرائیل را تأیید کرد + جزئیات
  • واکنش وزیرجنگ اسراییل به تحریم آمریکا علیه نظامیان
  • واکنش وزیرجنگ اسراییل به تحریم‌های آمریکا علیه نظامیان صهیونیست
  • افزایش تنش بین ایران و اسرائیل یا بازگشت به منطقه خاکستری؟!
  • دولت بایدن ملتمسانه به‌دنبال منصرف کردن ایران از حمله به اسرائیل بود | انتظار عذاب‌آور بایدن در مدت حمله ایران
  • ایران؛ بازدارندگی منطقی/کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟! /جنگ روانی اسرائیل
  • کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟! /ایران؛ بازدارندگی منطقی/جنگ روانی اسرائیل