Web Analytics Made Easy - Statcounter

سفیر اسبق ایران در چین توافق بین ایران و چین را نقطه عطفی در تاریخ روابط دو کشور عنوان کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش خبرگزاری تسنیم،  «حسین ملائک» روز شنبه در نشست مرکز تحقیقات راهبردی با موضوع تصویب برنامه 25 ساله همکاری‌های مشترک ایران و چین گفت: مطالب مطرح شده در این  زمینه مثل بحث تعرفه‌های ترجیحی یا حضور پنج هزار نیروی امنیتی این کشور سنخیتی با واقعیت ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آخرین مطلب مطرح شده در این زمینه توسط رئیس سازمان توسعه تجارت مطرح شد که موضوع و مطلب جدیدی نداشت.

وی نهایی شدن توافق ایران و چین را یک نقطه عطف در تاریخ دیپلماسی ایران برشمرد و ابراز داشت:‌ بعد از انقلاب ما همیشه با قدرت‌های بزرگ درگیر بوده‌ایم. این مساله تا سال 2015 ادامه داشت. در آن مقطع ما تجربه کار با روسیه به عنوان یک دولت بزرگ که منافع طیفی وسیعی دارد، یک نقطه مشترک پیدا کردیم و در 9 نقطه دیگر یاد گرفتیم که باهم کار کنیم.

سفیر اسبق ایران در پکن ادامه داد: وقتی در مورد توافق 25 ساله صحبت می‌شود، صحبت با دولتی است که اقتصاد دوم جهان است و با آمریکا مقابله می‌کند و تا چندی دیگر هم قدرت اول اقتصادی دنیا می‌شود. در این شرایط باید دانست نتیجه رقابت آمریکا و چین چیست و ایران کجا باید باشد. همین مساله موجب می‌شود در پس ذهن مذاکره‌کنندگان ما باید یک پیوست سیاسی و امنیتی باشد که اهمیت آن از توافق هم مهمتر است.

ملائک با بیان اینکه شما وقتی با کسی توافق راهبردی می‌کنید دیگر نمی‌توانید آن طرف خط باشید ولی یک پایتان در طرف دیگر باشد، عنوان کرد: سال‌ها است ایران در خط شکاف بازی می‌کند که خوب هم بازی کرده اما به سرعت در حال حرکت به شکاف ژئوپولتیکی میان چین و آمریکا هستیم و توافق 25 ساله نشان می‌دهد ایران در این رقابت خود را در کنار چین تعریف کرده است.

وی به رویکردهای چین در عرصه بین‌المللی اشاره کرد و یادآور شد: چین می‌گوید من می‌خواهم کشور خود را بسازم، نمی‌خواهم جای آمریکا را بگیرم، می‌خواهم از چین واحد دفاع کنم و نمی‌خواهم رهبری جهان را برعهده گیرم. اما کرونا موجب شد چین به دنیا بگوید سیستم من بهتر از سیستم‌ کاپیتالیستی است، من کمترین خسارت را در خطرناک‌ترین نقطه دیدم و قدرت دارم به همه جهان سرویس بدهم و از کسی هم قدرت نگیرم.

این دیپلمات پیشین با تاکید بر اینکه اگر می‌خواهیم با چین هماهنگ باشیم، این مساله موجب تعدیل در سیاست خارجی ما می‌شود، بیان کرد: آنچه این توافق را تهدید می‌کند سیالیت فکری در ایران است. کسانی که روزی موافق برجام بوده‌اند، الان مخالف برجام هستند. الان هم کسانی که مخالف چین هستند، خود از سردمداران رابطه با چین بوده‌اند.

به گزارش ایرنا، ملائک گفت: در شرایط بحرانی، جریانات، دو دسته می‌شوند؛ یکی دسته مخالف چین و یک دسته موافق چین می‌شوند. اما این مسائل نباید با مباحث روشنفکری خلط شود.

وی اضافه کرد: در اوج کرونا، یکی از مدیران وزارت بهداشت موضوعی را مطرح می‌کند. او حق ندارد سفیر یا وزارت بهداشت چین را مسخره کند اما روزنامه‌ها از او حمایت می‌کنند. این اشتباه است و نشان می‌دهد ما بلوغ سیاسی نداریم در حالی که روزنامه‌نگار ما باید ملی بوده و متوجه شرایط باشد.

سند 25 ساله ایران و چین، نقشه راه روشن برای روابط آتی دو کشوررئیس اتاق مشترک ایران و چین: تدوین نقشه راه بلندمدت در روابط تهران ــ پکن طبیعی استاقتصاددان آمریکایی: سیستم مالی آمریکا در حال فروپاشی/اقتصاد چین 2020 جای آمریکا را می‌گیردسند راهبردی 25 ساله ایران-چین| چه چیزهایی درباره این سند می‌دانیم؟/ احمدی‌نژاد دقیقاً با چه چیز مخالف است؟!

انتهای پیام/

R36447/P/S8,87,95/CT12 واژه های کاربردی مرتبط کشور چین

منبع: تسنیم

کلیدواژه: کشور چین اخبار چین ایران و چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۱۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، روز ۲۵ بهمن‌ماه در دیدار اعضای تحریریه روزنامه اعتماد به سؤالات آنان پاسخ داد که در سالنامه نوروزی این روزنامه منتشر شد.

در بخشی از این دیدار آمده است؛

عربستان و اسرائیل در دوره مذاکرات برجام علیه ما بسیار فعال بودند. ما در آذر ۹۳ می‌توانستیم در برجام به توافق نهایی برسیم. در آن مقطع با ۱+۵ بر سر سه موضوع اختلاف داشتیم، در ایران هم روی این سه موضوع حساسیت بود اما در داخل به صورتی که آن‌ها هم قبول کنند، حل‌وفصل کردیم و اختیارات لازم را به آقای ظریف دادیم. ما در آستانه توافق نهایی بودیم که سعود الفیصل، وزیر خارجه عربستان با هواپیما از عربستان به وین رفت و داخل هواپیما با جان کری مذاکره کرد. اسرائیل هم از طریق فرانسه و آمریکا فشار می‌آورد.

درست در آستانه توافق نهایی یکباره از آمریکا به کری پیام دادند مذاکره را متوقف کند و برگردد. کری به ظریف گفته بود من نمی‌فهمم چه شد؟! همه چیز که تمام شده بود! همین تاخیر باعث شد ما به جای آذر ۹۳ در ۲۳ تیر ۹۴ برجام را نهایی کنیم.

قبل از آن آقای نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق، پس از سفر به آمریکا به تهران آمد. او می‌گفت من آمریکا بودم، در کنگره به طور مداوم یا سعودی‌ها می‌آیند و می‌روند، یا اسرائیل و یا منافقین. به من می‌گفت که این‌ها نخواهند گذاشت شما به توافق نهایی برسید. بنابراین عوامل خارجی که از قبل فعال بودند، در کنار عوامل داخلی، دست به دست هم دادند و ترامپ را تشویق کردند که از برجام خارج شود.

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1888212

دیگر خبرها

  • چه بر سر سیاست بایدن در قبال ایران آمده؟ / واشنگتن دیگر باید با تهران به عنوان یک قدرت هسته‌ای رفتار کند
  • وقتی ۱۵۰ سال قبل برداشتن حجاب اعدام داشت! / مجازات عجیب مردان چشم چران!
  • فلات ایران؛ نقطه آغاز جمعیت‌های اوراسیا و مرکز مهاجرت اولیه انسان‌های برتر
  • آمادگی ایران برای تقویت روابط با امارات
  • ریشه‌های نوروز عمق تاریخ را درنوردیده است
  • افشای دیدار ضدبرجامی جان کری و سعودالفیصل در داخل هواپیما به روایت روحانی /چه کسانی ترامپ را برای خروج از برجام تشویق کردند؟
  • روحانی: ترامپ ۸ بار پیغام داد که با هم ملاقات کنیم
  • حسن روحانی: ترامپ ۸ بار پیغام داد که با هم ملاقات کنیم
  • روحانی عوامل خروج ترامپ از برجام را اعلام کرد
  • روحانی: ترامپ روز اول حضور من در نیویورک ۸ بار پیغام داد با هم ملاقات و مذاکره کنیم / دو شرط او را رد کردم