Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-25@13:07:51 GMT

اطلاعات در فضای مجازی ویروسی منتشر می‌شود

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۱۷۸۴

علیرضا پورجعفری، کارشناس و پژوهشگر حوزه رسانه در گفت و گو با فارس، با بیان این که از ابتدای شکل‌گیری و گسترش فضای مجازی در کشور ما تا کنون نگاه تهدید محور به این فضا وجود داشته است، گفت: غلبه این نوع نگاه منجر به فرصت‌سوزی نهادهای متولی فرهنگ و رسانه جهت برنامه‌ریزی برای حضور موثر در این فضا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: به دلیل آن که تاکنون در مواجهه با فضای مجازی یک دوگانه خود و دیگری تعریف شده طبعاً دیگری یعنی فضای‌مجازی به عنوان دشمن فرض می‌شود؛ بنابراین باید پذیرفت پیامد این نگاه، عدم توانایی در استفاده از فرصت‌های فضای مجازی است.

برای جلوگیری از خشونت مجازی باید بسترها ایمن‌سازی شود

این کارشناس رسانه با اشاره به این که برای جلوگیری از ایجاد خشونت در فضای مجازی می‌بایست بسترهای مجازی ایمن‌سازی شود، بیان داشت: پیرو نظریه فرصت جرم که چارچوب مباحث پیشگیری از جرم مطرح است باید زمینه برای عدم شکل‌گیری جرم فراهم باشد.

وی ادامه داد: با تکیه بر همین مطلب به دلیل اینکه بسترهای مجازی هم اکنون ایمن نیستند، فرصت جرم فراهم است بنابراین اما شاهد آن هستیم که در فضای مجازی به جای تولید محتوا و ایجاد بستر مناسب برای کاربران، زمینه‌ای مناسب برای وقوع خشونتی فراهم شده که در نهایت به وقوع جرم می‌رسد.

فیلترینگ صرفاً پاک کردن صورت مساله است

پورجعفری در بخشی دیگری از اظهارات خود در پاسخ به این سوال که آیا فیلترینگ می‌تواند راهکار مناسبی برای مقابله با خشونت موجود در فضای‌مجازی باشد، گفت: مقوله فیلترینگ در کشور را باید از دو دیدگاه حاکمیت و جامعه مورد بررسی قرار داد.

استقرار شبکه ملی اطلاعات راه‌حلی عملی

پژوهشگر حوزه رسانه در خصوص نقش شبکه ملی اطلاعات در کنترل محتوای نامناسب در فضای مجازی گفت: شبکه ملی اطلاعات نیاز امروز جامعه در مواجهه با محتواهای تولید شده در شبکه‌های اجتماعی است.

وی همچنین با بیان اینکه حتی در صورت فیتلر شدن محتواهای نامناسب مجددا مخاطب نوجوان و جوان به سمت آن گرایش پیدا خواهد کرد، تصریح کرد: برای جلوگیری از این امر در شرایط کنونی می‌بایست با آموزش‌های کاربردی، مهارت تولید محتوا را به کاربران فضای مجازی آموزش داده تا به این سبب خود از گرایش به محتواهای نامناسب اجتناب کنند.

اطلاعات به شکل ویروسی در رسانه‌های نوین دست به دست می‌شود

پورجعفری همچنین با اشاره به اهمیت ظرفیت رسانه‌های نوین و لزوم شناخت ظرفیت‌های آن اظهار داشت: از آنجاییکه در فضای رسانه‌های نوین اطلاعات به شکل ویروسی در میان کاربران منتشر می‌شود، باید دقت داشت که شناخت ظرفیت‌هایی از جمله تعاملی بودن این رسانه‌ها می‌تواند به جلوگیری از مخاطرات آن کمک شایانی کند.

وی در پایان گفت: اطلاعات و محتوا در شبکه‌های مجازی به واسطه بی انتها بودن این فضا بسیار سریع منتشر شده و این خود نشان دهنده ظرفیت بالای این رسانه‌ها در گفتمان‌سازی میان مخاطبان است.

منبع: الف

کلیدواژه: فضای مجازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۱۷۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست

حجت الاسلام پناهیان در نشست هم اندیشی سالیانه ۷۰۰ هیئت رزمندگان اسلام ضمن معرفی دو شاخصه مهم هیئت از نگاه رهبر انقلاب گفت: کسی حق ندارد هیئت خود را با جمعیت، رسانه ای بودن یا نبودن و ... بسنجد. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیست و هشتمین نشست هم‌اندیشی سالیانه و سراسری 700 هیأت رزمندگان اسلام در سراسر کشور از صبح امروز در مشهد مقدس آغاز شد. در این نشست علما و مسئولان مربوطه به تبیین سیاست‌ها و برنامه‌های هیأت رزمندگان اسلام در سال 1403 پرداختند.

در روز آغازین این همایش، حجت الاسلام راشد یزدی با موضوع «اخلاق در هیئت» صحبت کرد. او گفت: در این جلسه میخواهم دو جمله مهم اخلاقی بیان کنم که درس بزرگی برای همه ما خواهد بود، اما قبل از بیان این دو مورد، باید مقدمه ای را بگویم.

اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزی

حجت الاسلام راشد یزدی بیان کرد: فلاسفه بحثی در مقوله حرکت دارند و معتقدند حرکت بر دو نوع است: «حرکت قطعیه» و «حرکت توسطیه». حرکت قطعیه بدین معناست که همه شما از نقاط مختلف ایران به سمت مشهد مقدس حرکت کردید تا در این همایش حضور داشته باشید. در نقطه مقابل، حرکت توسطیه در درون حرکت قطعیه قرار دارد و به معنای آن «هدف و نیتی» است که شما برایش در اینجا گردهم آمدید. دقت داشته باشید همه اعمال عبادی از این دو حرکت برخورداراند. برای مثال، در حین نماز، قامت می بندیم و وارد نماز می شویم و اعمال آن را انجام می دهیم. همه این کارها، حرکت قطعیه نام دارد اما حرکت توسطیه، آن است که نماز را برای چه کسی و به چه دلیلی خواندید؟ اگر نماز را برای خدا خواندید، حرکت توسطیه شما، پاک خواهد بود اما اگر غیر از این باشد، ناپاک است.

اگر مُهر اخلاص بر هیئت زده شود، عمل ما پسندیده خواهد بود

وی اضافه کرد: فراموش نکنید که خداوند متعال برای ارزیابی اعمال ما به حرکت توسطیه نگاه می کند. در روایتی از پیامبر اسلام آمده است: خدا به طول، عرض و حجم عمل نگاه نمی کند، بلکه به «عمق» عمل نظر می کند. همچنین در روایت دیگری از افرادی یاد می شود که حج خود را برای غیر خداوند انجام دادند و بنابراین هیچ خیری برایشان نوشته نشده است. درس مهمی که از این دو روایت برای امروز ما دریافت می شود این است که اگر مُهر اخلاص پروردگار بر اعمال، روضه و هیئت داری ما زده شد، عمل ما پسندیده خواهد بود و در بازار ملکوت عرضه خواهد شد. خریدار این عمل هم خود خداوند است اما اگر مُهر اخلاص بر اعمال ما زده نشود، هیچ ارزشی ندارد. بنابراین شرط کافی برای پذیرش اعمال «اخلاص» است. برای مثال، در آیه ای از قرآن می خوانیم: «من عمل صالحا او ذکر او انثی و هو مومن ...»

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون در جمع شما اهالی هیئت رزمندگان قرار داریم و باید این سوال را از خود بپرسیم که مدال «رزمندگان» را برای خدا زدیم یا غیر خدا؟ اگر کسانی را به سوی هیئت دعوت می کنیم باید در راستای جلب نظر الهی باشد نه غیر از آن. حضرت موسی به خداوند گفت: خدایا می خواهم سوالی ازت بپرسم؛ سوال بسیار حساسی است اما پرسشگر آن نیز حضرت موسی کلیم الله است که از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. حضرت پرسید: خدایا، اگر تو خدایی داشتی، برای جلب نظر او چگونه عبادتش می کردی؟ چه میزان نماز می خواندی و روزه می گرفتی؟ پروردگار متعال جواب داد: «اگر من خدایی داشتم، برای جلب نظر او به بندگانش خدمت می کردم.»

وی در پایان گفت: امیدوارم هیئت رزمندگان همانطور که با اخلاص شروع کرده، با همین اخلاص ادامه بدهد و فرزندان شما جایتان را بگیرند.

در بخش دیگری از نخستین روز همایش هیات رزمندگان اسلام، سیدمحمدرضا آل داود با موضوع «سواد رسانه ای و جنگ شناختی» صحبت کرد. او گفت: رهبر معظم انقلاب در 6 فروردین ماه سال 1403 سخنان بسیار مهمی را در جمع شاعران بیان کردند که 2-3 هفته بعد همه ما اهمیت آن را درک کردیم. ایشان فرمودند: «در دنیای امروز، چالش ها و درگیری ها، چالش های رسانه ای است و بیش از آنکه ابزارهای جنگی در عقب راندن دشمن تاثیر بگذارند، رسانه ها موثراند. جنگ، جنگ رسانه ای است و هر کس رسانه قوی تری داشته باشد در اهدافش موفق تر خواهد بود.» دقت داشته باشید که رهبر معظم انقلاب درباره جنگ شناختی صحبت کردند.

وی با اشاره به یک سند افشا شده از آمریکایی ها درخصوص جنگ شناختی گفت: سال ها قبل سندی از آمریکایی ها به دست آمد که عنوان اصلی آن چنین بود: «آمریکایی ها چگونه می توانند ذهن ها و قلب ها را در جهان اسلام تسخیر کنند؟» در سال 2004 یکی از محققین آمریکایی متوجه شد که ما در قلب مان 40 هزار نورون عصبی داریم و یکی از راه اصلی تسخیر قلب ها، «هک ادراکی» است. موضوع هک ادراکی بسیار گسترده است اما یکی از شیوه های آن استفاده از فضای مجازی و تاثیرگذاری با استفاده از آن است. سند دیگری هم از آمریکایی ها به دست آمده است که می گوید: «در جنگ شناختی و ادراکی هر چه قدر بیشتر اطلاعات جمع آوری کنیم، تاثیر بیشتری بر اذهان خواهیم داشت.»

نیاز به تشکیل یک سپاه سایبری در فضای مجازی داریم

این کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به تشکیل یک سپاه سایبری در فضای مجازی داریم، گفت: در درون این سپاه سایبری باید نیروهای دغدغه مند و مردمی بسیجی داشته باشیم تا بتوانند فعالیت دشمنان در فضای مجازی را خنثی کنند. در عملیات وعده صادق دیدید که ایران تبدیل به تنها کشوری شد که به 4 کشور مهم هسته ای دنیا، حمله موشکی موفق انجام داد، اما آیا در فضای مجازی و بازنشر اطلاعات و اخبار نیز به همین اندازه موفق بودیم؟ جالب است بدانید حجم تولید محتوا در روزهای قبل از عملیات مذبوحانه اسرائیلی ها به اصفهان، 8 برابر تولید محتوای آنان بعد از عملیات وعده صادق است. این موضوع بسیار قابل تامل است. به نظر می رسد در حوزه جنگ شناختی ضعف هایی داریم که باید پوشش داده شود.

4 فعالیت مهم دشمن در فضای مجازی و جنگ شناختی

وی تاکید کرد: فراموش نکنید که دشمن در حوزه جنگ شناختی چند کار بسیار مهم انجام می دهد که یکی از آنها تضعیف روحیه است. بارها شده که از من می پرسند ما در فضای مجازی چه باید بکنیم؟ پاسخ می دهم که باید به گونه ای مجهز شویم که در بمباران اطلاعاتی در فضای مجازی دچار تضعیف روحیه نشویم. یکی از بخش های مهم جهاد تبیین، ارتقای سواد رسانه ای جامعه است. جامعه ما نباید درگیر یک خبر تقطیع شده بشود و روحیه خود را ببازد.

آل داود بیان داشت: کار دیگری که دشمن در حوزه جنگ شناختی انجام می دهد بی ثبات سازی است. یکی از مصادیق بی ثبات سازی، تغییر سبک زندگی زنان و مردان ما با استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است. در این شرایط، اگر می خواهیم در این زمینه ورود پیدا کنیم و با جنگ شناختی دشمن مقابله کنیم باید سراغ افسران جنگ نرم برویم. افسر کسی است که شجاعانه هیمنه دشمن را میشکند. فضای مجازی هیئت باید تبیین گر باشد و به مقابله با دشمن در فضای مجازی بپردازد. بحران سازی دیگر کاری است که دشمن با استفاده از فضای مجازی به آن دامن می زند و از آن بهره می گیرد. فعالیت چهارم دشمن نیز عادی سازی است که نمونه آن را در موضوع حجاب می بینید.

وی در پایان گفت: امروز سنگین ترین جنگ نرم تاریخ علیه ما جریان دارد و آنهم اغوای توده های عوام توسط خواص اغوا شده است. خواص چگونه اغوا می شوند؟ دشمن آنها را حرام خور و تبدیل به حیوان جلاد و بی رحم میکند. چه کسی باید این خواص را به مسیر درست بازگرداند؟ بدون شک، هیئت؛ نباید شبکه اجتماعی هیئت به شبکه اجتماعی اینستاگرام ببازد. عمر شبکه اجتماعی هیئت، مسجد، راهیان نور و اربیعن بسیار طولانی تر از فناوری های غربی است و حتما بر آنها مقابله خواهد کرد.

حجت الاسلام احمد پناهیان با موضوع «بایدها و نبایدهای هیئت» صحبت کرد.

او در مقدمه سخنان خود با اشاره به اهمیت زیارت امام رضا علیه السلام گفت: امام معصوم و امت هر دو حقی بر گردن هم دارند؛ امام رضا می فرمایند اگر شما حقی که ما گردن شما داریم را ادا کردید، سپس نوبت به ما می رسد که حق شما را ادا کنیم. بنابراین در وهله اول، شیعیان باید حق امام را ادا کنند.

هیئت، مهم ترین بخش های قدرت نرم جمهوری اسلامی

وی با اشاره به «بایدها و نبایدهای هیئت» گفت: موضوع صحبت امروز من بایدها و نبایدهای هیئت است و می خواهم یکی از بایدهای هیئت را از بیان رهبر معظم انقلاب به شما بگویم. دستور مقام معظم رهبری در دیدار ایشان با جمعی از مداحان در میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار روشن است. ایشان می فرمایند: هیئت از مهم ترین بخش های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است. در این قدرت نرم، دو شاخصه مهم وجود دارد؛ یکی، توانایی برانگیختن و حرکت آفریدن است.

پناهیان تاکید کرد: زمانی هیئت قدرت نرم به شمار می رود که برانگیزنده باشد و در جامعه حرکت ایجاد کند. یک هیئت می تواند برنامه ای برگزار کند که هیچ تاثیری در شرایط معنوی، اخلاقی و شرعی جامعه خود نداشته باشد. دقت داشته باشید اگر هیئتی مراسمی را برگزار کرد و نتوانست موج آفرینی کند، رسالت خود را به درستی انجام نداده است.

حجت الاسلام احمد پناهیان با اشاره به قدرت نرم هیئت در طول تاریخ انقلاب اسلامی گفت: البته هیات های ما از قدرت خوبی برخوردار بودند که نمونه آن را در خرداد 1342، سال های 1356 و 1357 میبینیم. هیئت ها بودند که موج پیروزی انقلاب اسلامی را به وجود آوردند. فراموش نکنید که هیچ مجموعه ای به اندازه هیئت چنین قدرتی را ندارد. هیئتی ها به معارف اهل بیت مجهز هستند و همین موضوع قدرت برانگیزنده بسیار بزرگی است. برای برانگیختن، اولین گام گفتمان سازی است. فضای مجازی هم باید در اختیار این گفتمان سازی قرار گیرد.

او با اشاره به شاخصه دوم هیئت که می تواند قدرت نرم آن را تثبیت کند، گفت: شاخصه دوم هیئت که نباید از آن غافل شد، هدف زنی دقیق است. معظم له در همان دیدار به صورت مفصل درباره ماجرای موشک ها صحبت کردند و تاکید داشتند همانطور که موشک های ما نقطه زنی می کند، هیئت های ما نیز باید نقطه زنی کند. هیئت های ما باید بدانند که در روزگار امروز دقیقا به چه موضوعاتی باید بپردازند؟ محرم امسال باید به صورت دقیق بدانیم که درباره چه موضوعاتی صحبت کنیم تا نقطه زن باشیم؟ از منبری بخواهیم درباره چه موضوعی صحبت کند؟ مداح درباره چه موضوعی بخواهد؟ اینکه بگوییم آقا بیا و هر چه دلت خواست بخوان، بسیار اشتباه است.

مسیر ارزیابی هیئت مشخص است

پناهیان در پایان گفت: از الان به بعد، مسیر ارزیابی هیئت مشخص است. شاخص ها معلوم است و باید براساس همین شاخصه ها هیئت ها را ارزیابی کرد. از این به بعد کسی حق ندارد هیئت خود را با جمعیت، رسانه ای بودن یا نبودن و ... بسنجد. هیئتی موفق است که پویایی ایجاد کند و تاثیرگذار باشد. دوستان، هیئت را جدی بگیرید. هیئت، قدرت نرم امام زمان است و امیدوارم با هدایت خود ایشان عالم را برای حکومت جهانی حضرت مهیا کنیم.

براساس این گزارش، در نخستین روز از برگزاری همایش هیات رزمندگان اسلام، کارگروه های تخصصی با موضوعات مختلف مرتبط با هیئت تشکیل شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • شباهت جالب نوه گوگوش به ترلان پروانه همه را شوکه کرد + عکس
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • «آینده شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌های سنتی ایران» منتشر شد
  • از دلنوشته غم‌انگیز آقای پژوهشگر تا قصه یک پل موسیقایی در روسیه!
  • ۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
  • موج واگذاری حیوانات خانگی در شبکه‌های اجتماعی/پت‌های خانگی در فضای مجازی دست به دست می‌شوند
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • طنز در فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است