Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، مهراد مهدی پور، فارغ التحصیل دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مجری طرح «ایجاد آند‌های تزریق جریان تقویت شده با نانو لوله کربنی» اظهار کرد: آند‌های مخلوط اکسیدی (MMO) کاربرد وسیعی در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی و تصفیه آب، فرایند‌های الکتروشیمیایی شامل آبکاری، استخراج الکتریکی مواد و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. دارند؛ از آنجایی که این آند‌ها در معرض محیط خورنده و پتانسیل اکسیدی قرار می‌گیرند مهمترین مشکل آن‌ها طول عمر پایین و تعویض مداوم حین انجام فرایند است.

او با بیان اینکه بخاطر ماهیت اکسیدی این پوشش‌ها مصرف جریان الکتریکی بالا می‌رود، بیان کرد: در این تحقیق سعی بر بالا بردن کارایی آند‌های تزریق جریان (شامل طول عمر خدمتی و هدایت الکتریکی) نسبت به نمونه‌های داخلی و خارجی مشابه با استفاده از افزودن نانو کربن فعال به پوشش‌های اکسیدی بوده است.

این فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: از جمله خواص نانو لوله کربنی استحکام و هدایت الکتریکی بالا است که معمولا به عنوان تقویت کننده در بسیاری از کامپوزیت‌ها شامل شبکه‌های آلیاژی و پلیمری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

مهدی پور ادامه داد: از طرفی در سل‌های الکتروشیمیایی، آند‌های تزریق جریان MMO دارای نرخ مصرف کم در دانسیته جریان خروجی پایین است، اما دانسیته جریان خروجی در بعضی از کاربرد‌های صنعتی کافی نیست؛ بنابراین با افزودن نانو لوله کربنی به ترکیبات اکسیدی، سه ویژگی مهم فنی در نظر گرفته می‌شود.

او با اشاره به مزیت‌های این طرح افزود: ایجاد ساختاری فشرده با دانسیته ترک کمتر که سبب افزایش طول عمر خدمتی آند، افزایش دانسیته جریان خروجی از سل الکتروشیمیایی به علت ایجاد هدایت بهتر، کاهش هزینه با مصرف کمتر اکسید فلزات کاتالیستی و همچنین نیاز به تعداد مراحل پوشش دهی تجزیه حرارتی کمتر از جمله ویژگی‌های این پروژه به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید

زمان شروع ترم جدید دانشگاه علم و صنعت مشخص شد

کلیه فرایند‌های ساخت آند در دانشگاه انجام شده است

او با اشاره به اهمیت بومی سازی این طرح تصریح کرد: کلیه فرایند‌های ساخت آند از قبیل تهیه مواد اولیه، فرایند اعمال پوشش دهی در مقیاس آزمایشگاهی و نیمه صنعتی در دانشگاه تهیه شده است و در حال حاضر با احداث کارگاه در مقیاس صنعتی این آند‌ها تهیه و تولید می‌شوند.

مهدی پور با اشاره به روش کار در این پروژه گفت: فرایند انجام شده اعمال پوشش‌های مخلوط اکسید فلزات کاتالستی به همراه کربن نانو لوله بر روی زیرلایه فلزی تیتانیوم است. افزودن نانو کربن به پوشش های اکسیدی سبب تقویت مقاومت سایشی، چسبندگی، پایداری و فعالیت الکتروشیمیایی می شود.

او ادامه داد: فرایند پوشش دهی بصورت رسوب دهی حرارتی است، به طوریکه ترکیبات اکسید کاتالیست فعال به همراه اکسید پایدار کننده و نانو لوله کربنی بصورت همزمان بر روی سطح تیتانیومی اعمال می‌شود. در انتها خواص هدایت الکتریکی و طول عمر خوردگی شتاب یافته و کارایی آند‌ها در فرایند تصفیه آب مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

او گفت: از مشکلات اصلی این تحقیق اعمال پوشش دهی همزمان نانو کربن فعال به همراه اکسید فلزات کاتالستی بر روی زیرلایه‌های تیتانیومی است. یکنواختی ترکیب و توزیع نانو کربن در سراسر پوشش و همچنین احتمال انجام واکنش شیمیایی کربن با اکسید فلزات کاتالیستی که تاثیر مستقیم بر روی کارایی آند‌های تولیدی می گذارد از دغدغه‌های اصلی این پروژه بوده است.

او با اشاره به نتیجه این تحقیق یادآوری کرد: احداث کارگاه تولید آند تزریق جریان در مقیاس صنعتی به منظور تولید کلر جهت تصفیه آب و مواد ضد عفونی انجام گرفته و کلیه تاییدیه‌های صنعتی محصول در دست اقدام است.

این محقق دانشکده مهندسی مواد امیرکبیر  بیان کرد: تولید آند تزریق جریان با استفاده از فناوری نانو جهت بکارگیری در صنعت نفت و گاز (حفاظت کاتدی) و همچنین تصفیه آب آشامیدنی است و یکنواختی ترکیب شیمیایی و فشردگی ساختار میکروسکوپی از ویژگی‌های این محصول است.

او با اشاره به مزیت‌های رقابتی طرح توضیح داد: افزایش طول عمر خدمتی در محیط‌های خورنده و هدایت الکتریکی بالا نسبت به نمونه‌های موجود در بازار و همچنین کاهش قیمت تمام شده از مزیت‌های این محصول به شمار می‌رود.

مهدی پور با اشاره به کاربرد‌های پروژه گفت: فرآیند‌های الکتروشیمیایی و بکارگیری آند به عنوانی یکی از اجزاء این فرایند، کاربرد وسیعی در دنیای صنعتی امروز دارند. صنایعی، چون کشاورزی، دامداری، غذایی، تصفیه آب، نفت، گاز و پتروشیمی و همچنین صنایع فولاد از جمله صنایعی هستند که از انجام فرایند‌های الکتروشیمیایی سود می برند.

او تصریح کرد: پوشش دهی به روش آبکاری الکتریکی و همچنین استخراج الکتریکی فلزاتی، چون مس، روی، نیکل و ... در محیط‌های خورنده سولفاتی، فسفاتی و نیتراتی با بکار بردن آند‌های تیتانیومی دارای پوشش‌های اکسید فلزات نجیب دارای بازدهی و بهره وری بالاتری است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: تکنولوژی نانو فناوری نانو اختراع محققان تزریق جریان نانو لوله کربنی هدایت الکتریکی او با اشاره اکسید فلزات نانو کربن پوشش دهی تصفیه آب مهدی پور طول عمر پوشش ها بر روی آند ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۱۹۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام محصولات دانش‌بنیان ایرانی در بزرگترین رویداد نفت، گاز و پتروشیمی جهان عرضه شدند؟

در پاویون شرکت‌های دانش‌‍‌بنیان کشورمان در بزرگترین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی جهان (CIPPE ۲۰۲۴)، ۹ شرکت‌ دانش‌بنیان به معرفی محصولات و توانمندی‌های خود در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش پرداخته‌اند.

به گزارش ایسنا، بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری و تجهیزات نفت و پتروشیمی چین  (CIPPE 2024) که بزرگترین رویداد نفت، گاز و پتروشیمی جهان محسوب می‌شود، با حضور فعالان این صنعت از ۶۵ کشور مختلف جهان از امروز در پکن آغاز به کار کرده و تا روز چهارشنبه، ۸ فروردین ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت. 

فرآورده‌های نفتی، تجهیزات نفت، پتروشیمی، تجهیزات تولید بنزین، ماشین‌آلات و ابزار پردازش نفت، فناوری‌های‌ نفت، تولید، ساخت، تعمیر و نگهداری تجهیزات نفت و گاز، انرژی، انرژی‌های تجدیدپذیر، سایر محصولات و خدمات در صنایع نفت، گاز و پتروشیمی، محورهای اصلی نمایشگاه CIPPE 2024 چین هستند.

در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان در این نمایشگاه که به همت صندوق نوآوری و شکوفایی برپا شده است، ۹ شرکت‌ دانش‌بنیان به معرفی محصولات و توانمندی‌های خود در صنعت نفت، گاز، پتروشیمی و پالایش پرداخته‌اند.

محصولات فناورانه‌ای که از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در این نمایشگاه معرفی شده‌اند، به این شرح است:

تعدیل کننده بخار بویلر بازیاب، ساخت قطعات یدکی پمپ گردش آب بویلر (Main Shaft، Mechanical Seal)

اولین گروه صنعتی حاضر در این نمایشگاه، با تلفیقی از دانش، مهارت و بیش از یک دهه تجربه در صنعت نیروگاهی کشور همواره در تلاش است با بهره‌گیری از فرصت‌ها با کیفیت‌ترین محصولات را تولید و منحصر به فردترین خدمات را ارائه کند. این شرکت توانسته با ساخت قطعات و تجهیزات نیروگاهی که همگی برای نخستین‌بار در کشور ساخته شده‌اند، از واردات این تجهیزات جلوگیری کرده و باعث چند میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی شود.

سامانه پایش وضعیت کمپرسور رفت و برگشتی (گوبراس)

یک شرکت با همکاری پژوهشکده علوم و فناوری انرژی، آب و محیط زیست دانشگاه صنعتی شریف و سرمایه‌گذاری یک شرکت مهندسی، با ماموریت ارائه راهکارهای تحول دیجیتال به صنایع انرژی در اسفندماه ۱۳۹۹ ایجاد شده و در حال حاضر به عنوان یکی از فعال‌ترین اکوسیستم‌های استارتاپی ناحیه نوآوری شریف، محصول اصلی خود را برای پایش وضعیت آنلاین، تشخیص ریشه‌ای و پیش‌بینی عیوب تجهیزات دوار شامل کمپرسور، توربین، پمپ و… طراحی و تولید کرده است. این محصول به عنوان یکی از توانمندسازهای اصلی ایجاد تحول دیجیتال در صنایع سنگین بوده و می‌تواند تعداد توقف‌های برنامه‌ریزی نشده، هزینه‌های نگهداری و تعمیرات و مصرف انرژی را به شدت کاهش دهد و قابلیت اطمینان و بهره‌وری پلنت‌های پالایشگاهی و پتروشیمی را افزایش‌دهد.

تجهیزات پایه تیتانیوم (شامل مبدل حرارتی و تیوب شیت)

سومین شرکت دانش‌بنیان حاضر در این پاویون از ابتدای فعالیت خود در تلاش است در جهت گسترش فعالیت‌های خود و کاهش وابستگی و صرفه‌جویی ارزی و اقتصادی نقش مؤثری را ایفا کند. مروری بر تاریخچه در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، فولادسازی و انواع پروژه‌های صنعتی این شرکت گواه این مدعاست. تجهیزات پایه تیتانیوم (شامل مبدل حرارتی و تیوب شیت) محصول معرفی‌شده از سوی این شرکت در این پاویون است.

بازطراحی و ساخت چرخ‌دنده‌های با قطر بالا، پیگ هوشمند جهت بازرسی خطوط لوله نفت و گاز

چهارمین گروه صنعتی حاضر در این پاویون، در طی سه دهه فعالیت خود به عنوان مجموعه‌ای چند کسب و کاره، توانسته است در حوزه‌های صنایع فولاد، نفت، گاز و پتروشیمی، کانی غیر فلزی، آب و انرژی، عمرانی و خودرو توانایی‌های فنی، مهندسی و امکانات تولیدی کشور را ارتقاء دهد. این گروه از مجموعه‌های پیشرو در عرصه‌ تولید و اجرای پروژه‌های صنعتی است که در حال حاضر با فعالیت ۱۱ شرکت فنی مهندسی، یک شرکت بازرگانی و چند کنسرسیوم، یکی از گروه‌های صنعتی شاخص در بخش خصوصی به شمار می‌آید. بازطراحی و ساخت چرخ‌دنده‌های با قطر بالا، پیگ هوشمند جهت بازرسی خطوط لوله نفت و گاز از جمله دستاوردهای معرفی شده از سوی این گروه صنعتی در پاویون مذکور است.

ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته

شرکت دیگر حاضر در این رویداد، در سال ۱۳۷۹ و با هدف بومی‌سازی دانش فنی طراحی و ساخت تجهیزات در بخش انرژی توسط جمعی از کارآفرینان بخش صنعت پایه‌گذاری شده است. سابقه درخشان در زمینه طراحی، ساخت، نصب و راه‌اندازی بیش از ۴۰۰ جایگاه سوخت‌گیری CNG با ظرفیت‌های متفاوت از بزرگ، متوسط و کوچک در سراسر کشور، ساخت انواع کمپرسورهای فشار بالای گاز طبیعی، ساخت انواع مبدل‌های حرارتی فشار بالا، ساخت انواع درایرهای جذبی، ساخت انواع Separator و نیز تامین انواع Instrument و بالک متریال، این شرکت را بر آن داشت تا با ورود به حوزه انرژی‌های نو و نیز ساخت تجهیزات حفاری گامی دیگر در جهت استراتژی خود که خودکفایی و استقلال صنعتی ایران است، بردارد.

برق و الکترونیک فوتونیک مخابرات و سیستم‌های خودکار

شرکت دیگر با بهره‌گیری از پتانسیل و توان نیروی خلاق و دانشگاهی مجرب، در زمینه‌های مشاوره، پژوهش و ارائه خدمات صنعتی در سطح کشور از سال ۱۳۸۴ شروع به فعالیت کرده است. این شرکت از اولین مجموعه‌های مستقر در مرکز رشد فناوری دانشگاه فردوسی مشهد، به عنوان مجموعه‌ای دانش‌محور و با هدف توسعه تحقیق و پژوهش و انجام پروژه‌های صنعتی، آموزش با رویکرد تکنولوژیکی تأسیس شده است. محصول معرفی‌شده از سوی این شرکت در پاویون، برق و الکترونیک فوتونیک مخابرات و سیستم‌های خودکار است.

خدمات شتابدهی

هفتمین شرکت حاضر در نمایشگاه چین، فعالیت خود را با هدف پاسخگویی به نیاز آن دسته از مشتریانی که راه‌حل‌های مبتنی بر دانش مدیریت و سیستم را برای رفع مسائل و موضوعات خود برگزیده‌اند، آغاز کرده است. مدیریت کیفیت، برق و الکترونیک، مهندسی ساختمان و مصالح، خوراک و فرآورده‌های کشاورزی، حلال، صنایع شیمیایی، میکروبیولوژی، حوزه‌های فعالیت این شرکت هستند. خدمات شتابدهی محصول معرفی‌شده این شرکت در پاویون مذکور است.

نازل ست سوخت‌گیری CNG تیپ ۲، شیر بریک اوی ست سوخت‌گیری CNG

هشتمین شرکت حاضر در بزرگترین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی جهان (CIPPE ۲۰۲۴) در حوزه طراحی، مهندسی و ساخت تجهیزات نفت و گاز فعالیت می‌کند. نازل ست سوخت گیری CNG تیپ ۲ و شیر بریک اوی ست سوخت‌گیری CNG از جمله محصولات معرفی‌شده این شرکت در پاویون دانش‌بنیان‌های کشورمان است.

موتورهای دیزلی نیمه‌سنگین و سنگین برای استفاده در انواع لکوموتیوها

کارخانه ساخت و تعمیرات اساسی موتورهای دیزل سنگین، متعلق به نهمین گروه صنعتی حاضر در پاویون شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان است که در شهرک صنعتی پرند واقع شده است. این کارخانه اقدام به ساخت، بازسازی، تعمیرات اساسی، نگهداری و تعمیر مجموعه‌های اصلی لکوموتیوها، موتورهای دیزلی نیمه‌سنگین و سنگین برای استفاده در انواع لکوموتیوهای مدل‌های GE و GM، ترنست و دیگر صنایع از جمله نفت، گاز و پتروشیمی و نیز صنایع دریایی و نیروگاهی کرده است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ساخت حسگری دقیق برای نظارت بر سلول‌های قلب
  • تولید قطعات پیچیده صنعتی با پرینتر سه بُعدی فلزی ایران ساخت
  • تولید قطعات پیچیده صنعتی با پرینتر سه بعدی فلزی «ایران ساخت»
  • تولید قطعات صنعتی با چاپگر‌های سه بعدی فلزی در کشور
  • اتمام عملیات ساخت بیمارستان ۹۶ تخت خوابی بافق تا نیمه اول امسال
  • اتمام عملیات ساخت بیمارستان ۹۶ تختخوابی بافق تا نیمه اول امسال
  • ساخت نمونه اولیه تایر‌های تقویت‌شده با فناوری نانو برای کامیون
  • ساخت ابرخازن‌های تاشو که بعد از مچاله شدن باز هم کار می‌کنند
  • حضور ۹ شرکت‌ دانش بنیان ایرانی در بزرگترین رویداد نفت و گاز جهان
  • کدام محصولات دانش‌بنیان ایرانی در بزرگترین رویداد نفت، گاز و پتروشیمی جهان عرضه شدند؟