فرمانده ای که بخاطر اعتراف نکردن، ۶ هزار و ۴۱۰ روز در اسارت بود/وقتی صدام، وحشیانه بدن خلبان ایرانی را دو تکه کرد +تصاویر
تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۱۹۶۸
تقویم دوران دفاع مقدس همواره پر است از دلاورمردیها و فداکاریهای جوانان و همه مردم ایران اسلامی. مردمی که از عزیزترین دارایی خود یعنی جانشان گذشتند تا ذرهای از خاک این سرزمین کم نشود و همین طور هم شد؛ هشت سال دفاع مقدس تنها جنگی بود که ایران حتی یک وجب از خاک خود را از دست نداد و جوانانمان نشان دادند جان می دهند و خاک نمی دهند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
امیر شهید سرلشگر خلبان حسین لشکری مدت ۶ هزار و ۴۱۰ روز در اسارت نیروهای عراقی بود. او در سال ۱۳۵۹ به اسارت نیروهای عراقی درآمد و تا سال ۱۳۷۷ در اسارت عراق ماند.
او بیشترین مدت از دوران اسارت خود را در انفرادی گذراند. شهید لشکری فشارهای جسمی و روانی بسیاری را تحمل کرد، آن هم فقط به دلیل که در مقابل دوربین حاضر شود و اعتراف کند که پیش از آغاز جنگ به اسارت درآمده است.
این اعتراف دروغ به صدام کمک میکرد تا ایران را به عنوان آغازگر جنگ معرفی کند؛ اما او حاضر به این کار نشد.
حجت الاسلام سیدعلی اکبر ابوترابی فردجنگ تحمیلی که شروع شد، ابوترابی فرد دوشادوش شهید چمران به جبههها رفت تا با دشمن مبارزه کند. اما اسیر شد و این شد آغاز مسیر تبدیل او به مهمترین اسیر ایرانی.
او تا سالها رهبر معنوی اسرای ایرانی بود و تا سالها به آنها کمک میکرد تا روحیه خود را حفظ کنند و در برابر دشمن مقاوم باشند. او فرمانده بی نام و نشان هزاران اسیر ایرانی بود که مرور آزادگان ایرانی بدون ذکر نام او ممکن نیست.
شهید محمدجواد تندگویانشهید تندگویان به عنوان وزیر نفت کابینه شهید رجایی برای بازدید از مناطق نفتی به مناطق درگیر جنگ رفته بود که به اسارت نیروهای عراقی درآمد. او از آبان ۱۳۵۹ تا اوایل دهه ۶۰ که به شهادت رسید در اسارت عراق بود.
تا سالها بعد خبری از او نبود و عراقیها حتی اجازه نمیدادند که شهید تندگویان با نماینده صلیب سرخ دیدار و یا با خانواده خود نامه نگاری کند؛ اما هیچ کدام از این آزار و اذیتها باعث نشد که او با دشمن همکاری کند.
شهید امیر سرتیپ شهید محمود امان اللهیشهید امان اللهی از دانشجویان دانشگاه افسری ارتش بود که داوطلبانه خود را به خرمشهر رساند و در ۲۳ مهرماه ۵۹ با جراحتهای زیاد نیز به اسارت نیروهای بعثی در آمد.
وضعیت مجروحیت او به حدی شدید بود که صلیب سرخ عراق را مجبور کرد که او را آزاد کنند. او چند ماه پس از بهبودی نسبی دوباره عازم جبهههای حق علیه باطل شد و نهایتا در سال ۱۳۷۹ بر اثر جراحتهای وارده در دوران اسارت به دیار حق شتافت.
شهید محمد شهسواریشهید شهسواری به همراه همرزمانش در عملیات بدر و پس از چند روز مقاومت در برابر دشمن بعثی به اسارت نیروهای عراقی درآمد.
خبرنگاران خارجی که به همراه نیروهای بعثی در حال تصویر گرفتن از اسرای ایرانی بودند، اسرا روحیه خود را باخته بودند به جز شهید شهسواری که با دست بسته هم بر علیه دشمن شعار میداد. او ۶ سال در اسارت بود و به نمادی از مقاومت اسرای ایرانی تبدیل شد.
شهید خلیل فاتحیاین شهید یکی از اسرای اردوگاه موصل بود. یک روز شهید فاتحی به همراه چند نفر از دوستانش توانستند در حین آتش سوزی از انبار مهمات اردوگاه چند قبضه سلاح را بردارند و مخفی کنند تا در روز موعود استفاده شود، اما مخفیگاه سلاحها لو رفت و دشمن شروع کرد به شکنجه کردن او و همرزمانش.
شهید فاتحی به تنهایی مسئولیت این کار را بر عهده گرفت تا دوستانش از شکنجه خلاص شوند و چند روز بعد نیز به شهادت رسید.
شهید محمد رضاییاو یکی از غواصان دریادل ایرانی بود که در عملیات کربلای ۴ مجروح شد و به اسارت دشمن بعثی درآمد.
چند ماه بعد از اسارت استخبارات اردوگاه تکریت به این تصور رسید که او از نیروهای بخش اطلاعات و عملیات ایران است.
همین تصور کافی بود تا دشمن بعثی شکنجههای زیادی را بر روی بدن او ایجاد کند. دشمن او را روزهای متمادی با آب داغ، کابل برق و اتو شکنجه داد تا اطلاعاتش را لو دهد؛ اما در نهایت زیر همین شکنجهها به شهادت رسید و پیکرش تا ۱۵ سال در خاک عراق بود.
سرلشکر خلبان شهید علی اکبر اقبالی دوگاههسرگرد خلبان علی اقبالی دوگاهه جوانترین استاد خلبان نیروی هوایی ایران در زمان آغاز جنگ تحمیلی بود. او در نخستین ماه از جنگ بارها وارد خاک دشمن شد و اهداف مهم و راهبردی را در خاک عراق مورد اصابت قرار داد. اما روز اول آبان ماه ۵۹ بود که مجبور به فرود در خاک عراق شد. نیروهای بعثی یکی از وحشیانهترین جنایتها را بر روی بدن او انجام دادند.
سربازان بعثی بدن او را از دو طرف به دو خودروی جیپ بستند و به دو طرف کشیدند تا پیکر مطهرش از وسط به دو نیم تقسیم شود. آنها سپس هر کدام از این تکهها را در یک پایگاه نظامی دفن کردند.
جالبترین نکتهای که در مورد او وجود دارد این است که عمر اسارت او تنها یک روز بود.
مهدی طحانیانمهدی طحانیان همان پسر نوجوانی بود که پس از پخش فیلم مصاحبه اش با یک خبرنگار زن خارجی در یکی از اردوگاههای عراقی بسیار معروف شد و این مصاحبه او را به یکی از نمادهای شاخص دفاع مقدس تبدیل کرد.
دشمن، خبرنگاران خارجی را به دیدار اسرای نوجوان عراقی آورده بود تا با استفاده تبلیغاتی از این حرکت، جمهوری اسلامی ایران را ناقض حقوق کودکان نشان دهد که با هوشیاری نوجوانان ایرانی این توطئه آنها خنثی شد.
علی والیاو از قهرمانان وزنه برداری کشورمان بود که در مسابقات ارتشهای جهان، بازیهای آسیایی، مسابقات قهرمانی آسیا و بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ به مقام قهرمانی جهان دست پیداکرده بود.
۲۲ روز از آغاز جنگ گذشته بود که دشمن توانست ستوان یکم علی والی را در خرمشهر به بند اسارت درآورد و ده سال در اسارت خود نگه دارد. در طول ۱۰ سال اسارت او، جام قهرمانی مسابقات وزنه برداری استان تهران به نام آزاده قهرمان علی والی برگزار میشد.
2727
کد خبر 1406682منبع: خبرآنلاین
کلیدواژه: صدام حسین ایران و عراق دفاع مقدس جنگ تحمیلی آزادگان جنگ تحمیلی اسارت نیروهای عراقی اسارت نیروهای تا سال
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۱۹۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسیح مهاجری: تا وقتی تکلیف واعظ توهین کننده به پیامبر و قضیه باغ ازگل را روشن نکنید، نمی توانید جامعه را ملتزم به رعایت حجاب کنید
مدیرمسئول روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مسئولان دولت و نظام برای اجرای حکم شرعی و قانونی حجاب نمیتوانند با توسل به روشهائی از قبیل گشت ارشاد و بگیر و ببندهای معمول موفق شوند. دستیابی به هدف شرعی و قانونی در این زمینه به تجدید نظر اساسی در عملکردهای مسئولین و سیاستهای موجود و معمول حکمرانان نیاز دارد. حتی ما نیروهای باسابقه و شناخته شده انقلاب و نظام که عمرمان را صرف خدمت به اسلام و تقویت آرمانهای انقلابی و ترویج ارزشهای دینی کردهایم، اکنون به خاطر حاکم شدن فضای پرمغالطه بر جامعه که محصول قدرت گرفتن عناصر و جریانهای افراطی است، چارهای غیر از این نداریم که قبل از هر اظهارنظری، شهادتین سیاسی بر زبان و قلم جاری کنیم تا به بیدینی و ضدیت با انقلاب و نظام متهم نشویم. به همین دلیل اکنون که میخواهیم درباره گشت ارشاد اظهارنظر کنیم شهادت میدهیم مسلمان شیعه اثناعشری هستیم و به انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی التزام عملی و زبانی و قلمی و قلبی داریم. این اعتقاد شرعیمان را نیز اضافه میکنیم که حجاب، یک حکم الهی است و رعایت آن قطعاً به سلامت اخلاقی جامعه کمک میکند. این را هم قبول داریم که دشمن برای ترویج بیحجابی در ایران برنامه دارد و تمام ایرانیان غیور لازم است برای خنثیسازی این توطئه دشمن برنامه حساب شده، معقول و منطقی داشته باشند. اما حضرات مسئولین مطمئن باشند بدون بازگشت به اصول و آرمانهای اولیه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی که در قانون اساسی متبلور هستند، هیچ توفیقی برای اجرای احکام شرعی و مقررات قانونی مرتبط با شرع به دست نخواهند آورد. علت، کاملاً روشن است و تعجب در اینست که حکمرانان ما چرا به موضوعاتی با اینهمه وضوح و بداهت توجه ندارند و عجیبتر اینکه بعد از اینهمه شکست در تلاشهای مکرر در زمینه موضوعات مشخص باز هم به سراغ امتحان کردن همان روش میروند و از خیرخواهان دلسوز هم نمیپذیرند که این روشها جواب نمیدهند و باید به مسیر صحیح بازگردند. منظور کسانی که توصیه میکنند روشهای تجربه شده و شکست خورده را کنار بگذارید این نیست که حکمرانان از حکم شرعی و قانونی حجاب صرفنظر کنند و کشف حجاب را به رسمیت بشناسند. منظور اینست که مدیریت جامعه براساس سیاستهائی مبتنی باشد که مردم را به دین جذب کند و گرایش قلبی به انجام وظایف دینی و احکام الهی به وجود بیاورد. عملکردها متأسفانه اکنون در جهت عکس آن چیزی است که باید باشد و همین نوع عملکرد است که میان مردم و مسئولین و حتی احکام دینی فاصله میاندازد. مردم میگویند شما که به نام دین بر این کشور حکومت میکنید اگر بیعدالتی، تبعیض، مماشات با مفسدان، نادیده گرفتن اهانت به پیامبر و امیرالمؤمنین در موارد خاص، تکریم کسانی که تخلفشان در جابجائی اموال و زمین و باغ کاملاً محرز و دروغ بستنشان به امام زمان کاملاً مستند است، خواست دین است ما را با چنین دینی نسبتی نیست. حکمرانان بپذیرند که فقط همین دو فقره اخیر مماشات با آن واعظ اهانتکننده و تکریم این امام جمعه موقت مرتبط با ماجرای باغ گل اُزگُل، میلیونها نفر را نسبت به دین بدبین و در اعتمادشان به نظام تزلزل ایجاد کرد چون این برخوردهای حاکمیتی به نام دین صورت گرفتهاند. اگر گزارشهائی برخلاف این واقعیت به حکمرانان رسیده، لازم است در گزارشگران تجدید نظر کنند و تردیدی به خودشان راه ندهند که این گزارشگران حتی اگر خودشان افراد صالحی هستند، از متن جامعه بیخبرند. در چنین وضعیتی چگونه فکر میکنند ازسرگرفتن مبارزه با بیحجابی جواب میدهد؟! با عملکردی که ما داریم، دشمن برای اجرای برنامههایش به هیچ تلاش و سرمایهگزاری و هزینه کردن و حتی تبلیغات نیازی ندارد. ما با کارهائی که میکنیم به صورت مجانی برنامههای دشمن را به دقیقترین شکل به اجرا درمیآوریم.
برای خنثی کردن توطئه دشمن، این ما هستیم که باید در سیاستهایمان و عملکردهایمان تجدید نظر کنیم. اگر ما عدالت را بدون اغماض اجرا کنیم، تبعیضها را کنار بزنیم، مفسدان را بطور یکسان به محاکمه بکشانیم، متخلفان را در هر مقام و لباس و جایگاهی که هستند به سزای تخلفشان برسانیم، بحران اقتصادی را ریشهکن نمائیم، مشکلات معیشتی مردم را حل کنیم، آزادیهای مشروع را تأمین نمائیم و حقوق قانونی مردم را به رسمیت بشناسیم، بدون اینکه نیازی به گشت ارشاد و بگیر و ببند باشد مردم احکام دین و قانون را داوطلبانه عمل میکنند، نقشه دشمن نقش بر آب میشود و ریزشها به رویشها تبدیل میشوند. در غیر اینصورت، متأسفانه باز هم دین باید هزینه اشتباهات حکمرانان را بپردازد. چرا اینهمه از دین خرج میکنید؟ کانال عصر ایران در تلگرام