Web Analytics Made Easy - Statcounter

شیرازیان با اشاره به نقش قابل توجه فعالان کانون‌های مساجد برای ایجاد عدالت اجتماعی و مواسات در بحران کرونا، گفت: کمک به محرومان و نیازمندان را به عنوان یک رویکرد در مناسبت‌های سال استمرار می‌دهیم.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، بحران کرونا در کنار همه تهدیدها و آسیب های اجتماعی، اقتصادی و روحی‌ که نه فقط به ایران بلکه بر جهان تحمیل کرد، فرصت‌آفرینی هایی نیز داشت، ازجمله آنها ورود بچه های مسجد از دل کانون های فرهنگی هنری مساجد به میدان مقابله با این ویروس و نیز رزمایش کمک مومنانه است که فصلی جدید را در حیات این کانون های مسجدی گشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو، در سلسله گفتگوهایی افق کانون های مساجد در عصر پساکرونا را با کارشناسان به بحث و بررسی می گذاریم. در همین راستا با «هاشم شیرازیان»، مدیرستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان شمالی گفت وگویی ترتیب دادیم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:

 

مساجد در صدر اسلام مرکز رسیدگی به مشکلات اقتصادی، اجتماعی، خانوادگی،حقوقی مردم محسوب می شدkn، بحران کرونا در احیای کارکردهای صدر اسلام مساجد چقدر تاثیرگذار بوده است؟

 

مساجد در صدر اسلام خدمت رسان و حلال مشکلات مردم بودند. در زمان شکل گیری انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی هم نقش مساجد در پشتیبانی از جبهه های حق علیه باطل بسیار ممتاز بود. ما این نقش مهم مساجد در صدر اسلام و اوایل انقلاب را در دوران اوج بحران کرونا نیز شاهد بودیم. به طوری که دیدیم فعالین کانون های فرهنگی هنری مساجد با همت جمعی در مهار این بحران وارد عمل شدند از تولید ماسک، دستکش و اقلام بهداشتی تا ضدعفونی محلات و خیابان ها و برپایی ایستگاه های سلامت در این دوران صورت گرفت و بسیاری از اقدامات در قالب طرح راهکار و رزمایش مواسات و کمک های مومنانه و همدلی و توزیع بسته های معیشتی در مناطق محروم و حاشیه نشین صورت گرفت و شاهد بودیم که بسیاری از مشکلات توسط بچه های مسجد پیگیری و حل شد.

 

بحران کرونا و تعطیلی مساجد و کانون های فرهنگی هنری موجب بهره گیری بیشتر از ظرفیت فضای مجازی را  فراهم کرد، آیا در دوران پساکرونا نیز می توان از ظرفیت بهره برد؟

 

ما در دوران بحران کرونا بسیاری از برنامه های فرهنگی، پویش ها و مسابقات  را از طریق  ظرفیت فضای مجازی انجام دادیم و خوشبختانه شاهد استقبال نوجوانان و جوانان بودیم. برای ادامه کار و در دوران پساکرونا نیز به فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد اعلام کرده ایم که ایده ها و راهکاره هایشان برای بهره گیری و اجرای برنامه های موثر در فضای مجازی اعلام کنند که تلاش خواهیم کرد که هم از ایده ها و برنامه های موفق استفاده کنیم و هم از بهترین ایده ها تقدیر به عمل آوریم، تا از این طریق زمینه رشد و تعالی آنها را نیز فراهم کنیم.

 

 با توجه به دستاوردها و موفقیت های قابل توجه کانون های مساجد در مقابله با بحران کرونا، در دوران پساکرونا از این ظرفیت قوی می توان در چه محورهایی دیگر بهره برداری کرد؟

 

نقش فعالان مسجدی در بحران کرونا در ایجاد عدالت اجتماعی و مواسات قابل توجه بوده است به گونه ای که برخی از افراد هم به این نکته اذعان داشتند که بسیاری از اطلاع رسانی ها پیرامون این ویروس را در محلات از طریق آموزش های کانون های فرهنگی هنری دریافت کردند. به نظرم در دروان پساکرونا نیز ضرورت دارد که آموزش های لازم بهداشتی، پیشگیری از بیماری ها و توجه به سلامت عمومی اهالی محله را کانون های فرهنگی هنری مساجد مورد توجه قرار دهند.

 بهره گیری از زبان و ابزار هنر و محتواهای هنری بهترین راهکار برای انتقال مفاهیم مورد نظر به مخاطبان می تواند باشد که ضرورت دارد مورد توجه قرار گیرد.

 

رزمایش مواسات و کمک های مومنانه در شناسایی نیازمندان محلات و تحت پوشش قرار دادن آنها توسط کانون های فرهنگی هنری و مساجد چقدر تاثیرگذار بوده است؟

 

 در رزمایش مواسات و کمک های مومنانه که در ماه مبارک رمضان در لبیک به تاکیدات مقام معظم رهبری صورت گرفت، شاهد بودیم که مردم به صورت خودجوش وارد میدان عمل شدند و از لحاظ مادی کمک های قابل توجهی را برای نیازمندان جمع آوری کردند، جدای از دستگیری از نیازمندان و محرومین این اقدام موجب جمع آوری بانک اطلاعاتی از مستضعفین، بیماران، بیکاران، جوانان در آستانه ازدواج برای فعالان مسجدی و بانی این رزمایش به وجود آورد که بدانند افراد پیرامونی مسجد چه کسانی و با چه محرومیت هایی هستند و در مراحل بعدی برای رفع نیازهای آنها برنامه ریزی های دقیق تری صورت گیرد.

 

آیا استمرار رزمایش مواسات و همدلی مومنانه در دستور کار فعالین کانون های فرهنگی هنری مساجد استان خراسان شمالی در آینده است؟ رویکردها و برنامه های مورد توجه در این زمینه چیست؟

 

در دهه های کرامت نیز توسط فعالان کانون های فرهنگی هنری مساجد به مناطق حاشیه نشین و کم برخوردار استان کمک هایی ارسال شد و در برخی از مساجد با رعایت پروتکل های بهداشتی بحث فرهنگ رضوی و سبک و سیره زندگی امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) در دستگیری از محرومین و نیازمندان را به نوجوانان و جوانان تبیین شد تا با تاسی و الگو برداری از این سیره و روش زندگی این بزرگان در کمک به نیازمندان برای کمک به محرومین وارد میدان عمل شود.

پایان پیام/40

منبع: شبستان

کلیدواژه: پساکرونا بچه های مسجد کانون های مساجد مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد رزمایش مواسات کانون های مساجد بحران کرونا صدر اسلام کرونا نیز قابل توجه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۲۲۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام سید رئوف تقوی سرپرست ستاد استان در خصوص توزیع گوشت در بین نیازمندان بیان کرد: طرح ملی توزیع «گوشت قربانی مشارکتی» توسط مؤسسه فرهنگی حضرت خدیجه (س) قم و خیرین برنامه تلویزیونی «سمت خدا» و با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اجرایی شد.

سرپرست ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد استان قزوین ادامه داد: بر این اساس با همکاری کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان، خانواده‌های نیازمند شناسایی و یک هزار بسته گوشت قربانی در بین این خانواده‌های عزتمند در مناطق محروم توزیع شد.

وی خاطر نشان کرد: دستگیری از محرومان و نیازمندان در روایات مختلف در دین اسلام مورد تأکید است که امیدواریم این اقدام که گامی هرچند کوچک در کمک به معیشت محرومان است، مورد رضایت پروردگار متعال قرار گیرد.

کد خبر 6086081

دیگر خبرها

  • توزیع هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  •  توزیع  هزار بسته گوشت قربانی در استان قزوین 
  • توزیع یک هزار بسته گوشت قربانی در بین خانواده‌های نیازمند قزوین
  • هویت‌بخشی به گروه‌های سرود کانون‌های مساجد امری مهم است
  • تقویت گروه‌های سرود بچه‌های مسجد در استان اردبیل
  • توزیع ۱۲۰۰ بسته گوشت گرم در استان اصفهان
  • برگزاری جشنواره سرود آوای مسجد در میناب
  • برگزاری مرحله منطقه ای جشنواره سرود آوای مسجد ویژه کانون های شرق هرمزگان در میناب
  • مسجد طراز اسلامی در سایه تعامل حداکثری متولیان مساجد محقق می‌شود
  • فعالیت ۵۳۶کانون فرهنگی هنری در لرستان