Web Analytics Made Easy - Statcounter

حاج‌اسماعیلی با بیان این‌که تنها 10 درصد از بیکاران بیمه بیکاری دریافت کرده‌اند، اظهار کرد: حوزه حمایت‌های دولت از کارگران و خانوده آن‌ها باید گسترش پیدا کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، دلار در یک ماه اخیر از 20 هزار تومان هم پیشی گرفته است؛ این درحالیست که در سال گذشته بارها و بارها مسئولان دولتی ادعا کردند حتماً نرخ ارز را کنترل خواهند کرد؛ دولت بارها علت پایین آمدن ارزش سرمایه‌های ریالی مردم و به طبع آن کاهش قدرت خرید را در جایی غیر از خود نشان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معیشت کارگران با تکانه‌های ارزی به خطر می‌افتد

در هفدهم خردادماه، جلسه ترمیمی شورایعالی کار، افزایش حداقل دستمزد کارگران را با تامین از محل کسر  ۷۵ هزار تومان از مبلغِ پایه سنوات، از ۲۱ درصد به ۲۶ درصد رساند؛ این ۲۶ درصد حتی در تقابل با تورم رسمی اعلام شده در اسفندماه (۴۱.۲ درصد)، فروردین ماه (۳۴ درصد) و اردیبهشت ماه (حدود ۳۰ درصد) ناعادلانه می‌نماید چه برسد به اینکه بخواهیم حداقل مزد ۲ میلیون و ۶۱۱ هزار تومانی را با سبد حداقلی و تقلیل یافته ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی مقایسه کنیم؛ سبدی که در اسفندماه سال گذشته و قبل از بروز تکانه‌های تورمی اخیر، توسط سه گروه رسمی مذاکرات مزدی تایید شد.

قبل از شوک ارزی اخیر و رسیدن نرخ دلار به ۲۰ هزار تومان، در همان روزهای انتهایی فروردین ماه، محاسبات کمیته دستمزد کانون عالی شوراها نشان داد که سبد معاش ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومانی به مرز ۶ میلیون تومان رسیده است. حالا در آستانه ورود به تابستان با یک تکانه تورمی جدید روبرو شده‌ایم.

تجربه‌های گذشته اقتصاد ایران نشان داده است که هر موج گرانی ارز حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد قدرت خرید مردم عادی را کاهش داده است و سبد هزینه‌های خانوار را بیش از یک میلیون تومان گران کرده است؛ بدون تردید یک همچین پیشامد ناگواری را در تابستان امسال بازهم در پیش خواهیم داشت. این واقعیت، یعنی بروز تورم در کالاهای اساسی و پسرفت قدرت خرید مردم، با ادعاهای مکرر دولتی‌ها مبنی بر کنترل تورم در تعارض است.

بیمه بیکاری دردی را دوا نمی‌کند

از طرف دیگر شیوع بیماری کرونا در سطح کشور نیز باعث شده که تولید بسیاری از کارخانجات و واحدهای تولیدی یا با افت محسوسی روبرو شود یا این‌که به صورت کلی این واحدها به تعطیلی گرایش پیدا کنند به همین دلیل در ماه‌های گذشته افراد زیادی از کار بیکار شده‌اند هر چند دولت قول بیمه بیکاری به آن‌ها داده است اما گزارشات حاکی است با توجه به مشکلات زیادی که دارد، دردی از بیکاران دوا نکند.

به همین دلیل به سراغ حمید حاج‌اسماعیلی، فعال بازار کار و کارگری رفتیم تا آخرین اوضاع و احوال کارگران را از وی جویا شویم.

حاج‌اسماعیلی در این باره می‌گوید: اشتغال و امنیت شغلی بعد از معیشت بزرگترین چالش‌های منابع انسانی در کشور به شمار می‌روند به همین دلیل انتظار می‌رود مسئولان دولتی و کارشناسان باید قانون کار را متناسب شرایط اقتصادی کشور و تقاضای کار در کشور تغییر دهند تا برای ایجاد ظرفیت‌های جدید کمک کند.

وی افزود: قانون کار در زمانی تصویب شده که اقتصاد کاملاً دولتی‌ بوده و جهت‌گیری‌های حاکمیت در حوزه اقتصاد هم بر اقتصاد دولتی تأکید داشته در حالی که شرایط الان تغییر کرده و برنامه‌های میان‌مدت و کلان اقتصادی بر کوچک‌سازی اقتصادی تأکید دارند چابک شود و در عین حال تصدی‌گری دولت کاهش یابد و براساس سیاست‌های اصل ۴۴ باید شرایطی ایجاد شود که قوانین با شرایط اقتصادی کشور تطابق داشته باشد.

اقدامات دولت برای حمایت از کارگران کافی نیست

این کارشناس مسائل اقتصادی عنوان کرد: دولت مشکلات و شرایطی را که هم بعد از تحریم‌ها و هم بعد از کرونا برای کشور ایجاد شده را رفع و شرایط فعالیت کارگران را در کارگاه‌ها فراهم کند تا تعداد بیکاران در کشور کاهش پیدا کند.

حاج‌اسماعیلی در ادامه با بیان این‌که در بحث معیشت کارگران، این آسیب‌ها به دلایل متعددی که بخشی به صورت طبیعی اتفاق می‌افتد، دولت باید زمینه‌های حمایت از کارگران را فراهم کند، اظهار کرد: اقداماتی را که دولت در این زمینه انجام داده کافی نمی‌دانیم، دولت به اندازه کافی از کارگران و خانواده‌های آن‌ها حمایت نکرده است، بخشی را که دولت در بحث حمایت‌های کرونایی از کارگران داشته همین پنج هزار میلیارد تومانی است که در خصوص بیمه بیکاری تصویب کرد که مقداری کم است.

وی افزود: در حال حاضر کارجویان و بیکاران زیادی داریم، این درست است دولت می‌گوید بعد از کرونا یک میلیون نفر برای بیمه بیکاری ثبت‌نام کردند اما همه افراد نمی‌توانستند ثبت‌نام کنند و همه افراد واجد شرایط دریافت بیمه بیکاری نمی‌شدند چون بعضی از مشاغل شناسنامه نداشته و کارگاه‌هایی که تعطیل شده و بیکار شدند کد کارگاهیشان را سازمان تأمین اجتماعی ندارد.

این کارشناس مسائل اقتصادی تصریح کرد: شرط‌هایی برای دریافت بیمه بیکاری در کشور وجود داشت که آن‌ها واجد این شرایط نیستند، برآورد این است که تعداد افرادی که مشمول بیمه بیکاری بعد از شرایط کرونا می‌شوند حداقل چند برابر این یک میلیون نفری است که دولت اعلام کرد و برآوردهای ما اکنون بیش از چهار میلیون نفر واجد شرایط بیمه بیکاری شدند.

تنها 10 درصد بیکاران بیمه بیکاری گرفتند

حاج‌اسماعیلی یادآور شد: شرایط دریافت بیمه بیکاری در کشور ما از گذشته سخت بوده چون بر اساس آن‌چه که ما می‌دانیم در شرایطی که بیش از سه میلیون بیکار در کشور داریم، حداکثر افرادی که توانستند از بیمه بیکاری استفاده کنند 260 هزار نفر است.

وی افزود: حوزه حمایت‌های دولت از کارگران و خانوده آن‌ها باید گسترش پیدا کند، همین مبلغی که برای بیمه بیکاری است باید بیشتر شود، بنا است برای سه ماه بیمه بیکاری در شرایط کرونا لحاظ شود که باید مورد بازنگری قرار گیرد و مقداری بیشتر شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان این‌که در قانون بیمه بیکاری شرایط حمایتی درازمدت‌تری را در قانون پیش‌بینی کرده است که برای کارگران مجرد تا 36 ماه و برای کارگران متأهل تا 50 ماه است، اظهار کرد: اما دولت اختصاصا سه ماه را برای شرایط کرونایی در نظر گرفته که به نظر خیلی کم است و اگر این مبلغ را بخواهیم در نظر بگیریم حداکثر 800 نفر می‌توانند برای سه ماه بیمه بیکاری بگیرند که این عدد خیلی کم است. این در بخش حمایت‌های قانونی و اعتباری است که دولت در نظر گرفته و خیلی کم است و باید حتما مورد بازنگری قرار گیرد.

حاج‌اسماعیلی گفت: باید به صورت غیرنقدی هم از خانواده‌های کارگری حمایت کنیم، ما در گذشته هم به دولت تأکید کردیم که با سبد کالاهای اساسی از خانواده‌های کارگری حمایت کند اما این کار را نکردند، طی این مدت در بحث و جلسات دولت هم ندیدیم که دولت همچین موردی را مدنظر قرار دهد.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: بیمه بیکاری حاج اسماعیلی هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۳۶۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش ۱۷ درصدی مقرری بگیران بیمه بیکاری

مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی از کاهش ۱۶ تا۱۷ درصدی افراد مستمری بگیر بیمه بیکاری خبر داد و گفت:کاهش حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومانی پرداخت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۳ را شاهد بوده ایم. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، براساس قانون بیمه بیکاری، تمام افرادی که مشمول قانون کار و بیمه تأمین‌ اجتماعی هستند، مشمول این قانونند و در صورت بیکاری غیرارادی تحت حمایت سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند.

یکی از نشانه های درخواست بیمه بیکاری این است که بیکاران برای مدتی که جویای کار هستند؛ مقرری بیکاری دریافت می کنند. به عبارت دیگر کاهش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری به معنی رونق کسب‌وکارها و برگشت به کار افراد و بازگشت مجدد جویندگان کار به اشتغال است.

بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی است و این سازمان مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به‌ بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون به بیمه شده‌ای که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کار است پرداخت شود. مدت زمان دریافت بیمه بیکاری، از 36 ماه برای افراد مجرد و 50 ماه برای بیمه‌شده‌های متأهل و متکفل بیشتر نیست.

بهمن ماه سال 1402 میرهاشم موسوی, مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به پرداخت بیمه بیکاری اشاره کرد و گفت: امروز بالغ بر 170 هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌کنیم و به طور متوسط سالانه 15 هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.

به گزارش تسنیم، اسفند ماه سال 1402 بود که در راستای تعدیل در بازار کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر الزام مقرری بگیران بیکاری به آموزش مهارتی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و اجرای ماده 9قانون بیمه بیکاری در زمینه آموزش و بازآموزی بیمه‌شدگانی که به دلایل غیرارادی کار خود را از دست می‌دهند، به توافق رسیدند.

در این تفاهم‌نامه که به امضا رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، علی حسن رعیتی‌فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی رسیده، مقرر شده است سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزش مهارتی ویژه مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را با هدف فراهم آوردن زمینه اشتغال مجدد آنها، متناسب با فرصت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار هر منطقه و نیز تقاضای کارفرمایان برگزار کند.

برخی اعتقاد دارند اینکه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در هفته های اخیر از کاهش میزان مستمری بیمه بیکاری خبر داده است به دلیل ضرورت آموزش مهارتی برای مقرری بگیران بیمه بیکاری است, چرا که عده ای از فرآیند انجام کار منصرف می شوند و ترجیح می دهند مقرری را نگیرند چرا که از فرآیند آموزش و فرصت و وقت گیری که برایشان دارد, رضایت ندارند.

میرهاشم موسوی,مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی چند روز گذشته  در مورد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری بیان کرد، در سال گذشته برای اولین بار روند ایجاد اشتغال از روند بیکاری و قرارگرفتن افراد در شمولیت بیمه بیکاری جلوتر شد، به گونه‌ای که روند ایجاد اشتغال و بیمه تامین اجتماعی مثبت شد و روند قرار گرفتن افراد در مستمری بیمه بیکاری 16تا 17درصد کاهش یافت.

موسوی همچنین از کاهش حدود 4500میلیارد تومانی پرداخت بیمه بیکاری در سال 1402نسبت به سال 1403خبر داد و گفت: میزان نرخ بیکاری هم کاسته شد. به گفته وی تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به حدود 15.5 میلیون نفر رسیده است.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، تعداد 1.5 میلیون نفر جدید در سال 1402تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • نگاه مثبت تشکلات کارگری و کارفرمایی به اقدامات دولت سیزدهم
  • همه چیز درباره بیمه بیکاری؛ کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری
  • چگونه بیمه بیکاری بگیریم؟
  • بیش از ۱۴‌ هزار نفر در آذربایجان شرقی عضو صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان،‌ روستاییان و عشایر شدند
  • کاهش ۱۷ درصدی مقرری بگیران بیمه بیکاری
  • پویش «حداقل دستمزد ۱۵میلیونی» توسط نمایندگان کارگری
  • کاهش قدرت خرید کارگران با افزایش ۳۵ درصدی جبران نشد
  • رقم واقعی حقوق کارگران مشخص شد
  • رقم واقعی حقوق کارگران مشخص شد/ یک روایت جدید درباره دستمزد ۱۴۰۳ کارگران
  • افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد