Web Analytics Made Easy - Statcounter

تین نیوز

عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان روز دوشنبه هفته جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی آغاز می‌شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عملیات ریل‌گذاری راه‌آهن چابهار-زاهدان، روز دوشنبه، شانزدهم تیرماه با حضور محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی آغاز می‌شود.

اهمیت راهبردی و استراتژیک سواحل مکران و بندر چابهار به لحاظ اقتصادی، نظامی و فرهنگی، استفاده از سواحل امن دریای عمان و بندر چابهار برای امور بازرگانی و تجاری و تبادل کالا و بهره‌برداری حداکثری از سواحل مکران با تامین زیر ساخت‌ها و فعالیت‌های اقتصادی برای ایجاد اشتغال و رفع فقر از منطقه، اهمیت این کلان پروژه را دو چندان کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

طول راه‌آهن زاهدان-چابهار ٦٢٨ کیلومتر است و طبق برنامه‌ریزی‌ها، ریل‌گذاری ۱۵۰ کیلومتر از این محور تا پایان امسال انجام خواهد شد.

ایجاد کریدور تمام ریلی شرق کشور، اتصال چابهار به‌عنوان تنها بندر اقیانوسی کشور به شبکه ریلی کشور، کمک به توسعه سواحل مکران از طریق ایجاد حمل و نقل ریلی، اتصال کشورهای آسیای میانه و افغانستان به آب‌های آزاد اقیانوسی، ایجاد بستر مناسب برای توسعه و رشد اقتصادی‌، صرفه‌جویی در مصرف سوخت و کاهش تصادفات جاده‌ایی، ایجاد توسعه و امنیت پایدار در منطقه و ایجاد همکاری‌های دائمی با کشورهای منطقه و سایر کشورها با تبادلات تجاری و ترانزیتی از اهداف طرح راه‌آهن چابهار-زاهدان و ادامه زاهدان-زابل-بیرجند-مشهد برشمرده شده است.

شهرهای واقع در مسیر

بندر چابهار، شهر جدید تیس، بخشی از شهرستان کنارک، نیکشهر، ایرانشهر، خاش و زاهدان از جمله شهرهای واقع در این خط ریلی هستند.

اهداف اقتصادی

جابجایی ۹۲۷ هزار مسافر و دو میلیون و ۸۰۰ هزار تن بار برای سال ۱۴۰۱ از اهداف اقتصادی کوتاه‌مدت این طرح عنوان شده است.

منابع مالی

منابع مالی این طرح از محل فروش سهام، منابع اعتباری قانون بودجه، تسهیلات صندوق توسعه ملی و نیز منابع مالی قرارگاه سازندکی خاتم‌الانبیا تامین خواهد شد.

مشخصات طرح 

طول این خط ۶۲۸ کیلومتر و عرض آن ۷ متر است. سرعت طراحی برای قطار مسافری در این خط۱۶۰ کیلومتر و قطار باری ۱۲۰ کیلومتر در نظر گرفته شده است. همچنین تعداد ایستگاه‌های در مسیر ۳۴ دستگاه خواهد بود. همچنین ساخت ۳۹ دستگاه تونل به‌طول ۱۵هزار و ۶۰۰ متر، ۱۲۸ دستگاه پل به‌طول ۱۵ هزار و ۴۰۰ متر و ۸۰ تقاطع با راه‌های اصلی و فرعی از دیگر ویژگی‌های فنی این خط ریلی است.

به گفته مسوولان، راه‌آهن چابهار-زاهدان، اشتغال ۱۳ هزار نفر را در پی خواهد داشت که سه هزار نفر از این تعداد به صورت مستقیم در این پروژه مشغول به کار خواهند شد.

 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: ریل گذاری راه آهن چابهار زاهدان راه آهن چابهار زاهدان ریل گذاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۳۹۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار

به گزارش خبرگزاری مهر، شایسته مراد زاده معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان در دیدار با علی‌اکبر صفای مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی بر علاقه‌مندی دولت این کشور برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در بندر چابهار تاکید کرد.

معاون وزیر حمل و نقل تاجیکستان در این نشست افزود: روابط دو جانبه تجاری و اقتصادی بین تهران و دوشنبه در سطح خوبی قرار دارد.

وی با اشاره به سوابق تاریخی و فرهنگی مشترک بین ایران و تاجیکستان، اظهار داشت: در ۲ سال گذشته سطح روابط اقتصادی و جابه‌جایی کالا بین دو کشور رو به رشد بوده و افزایش یافته است.

مراد زاده همچنین از علاقه تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار خبر داد.

اهتمام دولت سیزدهم برای توسعه روابط تجاری با کشورهای فارسی زبان

در این دیدار همچنین علی‌اکبر صفایی، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اشاره اهتمام دولت سیزدهم برای توسعه همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی با کشورهای همسایه به ویژه با کشورهای فارسی زبان، تاکید کرد: رویکرد تهران در توسعه همکاری‌های حمل‌ونقلی و ترانزیتی با کشورهای همسایه، منافع برد- برد و اشتراکی برای همه فعالان اقتصادی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه مطابق برنامه‌ریزی انجام شده و اهتمام وزیر راه و شهرسازی ایران برای اتصال بندر چابهار به راه‌آهن سراسری کشور در یک سال آینده، تاکید کرد: با حضور دولت هند و سرمایه‌گذاری یک شرکت هندی در بندر چابهار، علاوه بر ارتقای ظرفیت‌های زیرساختی و تجهیزاتی این بندر، عملکرد تخلیه و بارگیری بندر چابهار نیز به بیش از پنج میلیون تن افزایش یافته است.

صفایی با بیان اینکه آینده تجاری و بازرگانی بسیار خوبی در انتظار بندر چابهار است، افزود: هم اکنون کشتی‌های لاینر به صورت مستقیم از هند و چین در بندر شهید بهشتی چابهار پهلوگیری می‌کنند.

وی با استقبال از سرمایه‌گذاری زیرساختی دولت و شرکت‌های خصوصی مورد تأیید تاجیکستان در بندر چابهار برای ساخت محوطه لجستیکی در این بندر تاکید کرد: مدل اقتصادی و بازرگانی مد نظر دولت تاجیکستان، میزان و مدت قرارداد سرمایه‌گذاری این کشور در بندر اقیانوسی چابهار را تعیین خواهد کرد.

به گفته صفایی، سرمایه‌گذار تاجیکی این امکان را دارد با ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار، از آن برای ترانزیت کالاهای کشورش و کالاهای سایر کشورها استفاده کند و از تسهیلات و تخفیف‌های ترانزیتی بندر چابهار بهره ببرد.

کد خبر 6087361 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • سفر هیات تجاری و‌ اقتصادی تاجیکستان به بندر چابهار
  • بهار روابط تجاری ایران - تاجیکستان/سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • علاقه‌مندی تاجیکستان برای سرمایه‌گذاری لجستیکی در چابهار
  • آمادگی تاجیکستان برای ساخت محوطه لجستیکی در بندر چابهار
  • کارت‌های بانکی اعتباری روسی در راه ایران
  • ایجاد منطقه آزاد تجاری برای تجار افغانستانی در چابهار
  • حریت: پس از سفر اردوغان به عراق، عملیات زمینی علیه پ‌ک‌ک آغاز می‌شود
  • سیستان و بلوچستان فرودگاهی که فقط یک مسیرپروازی داشت
  • زمان تغییر آغاز شده است / تحلیل «المیادین» از وضعیت ایران در منطقه پس از عملیات «وعده صادق»
  • بازی‌گوشی‌های اسرائیل خللی در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نمی‌کند