Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@08:25:12 GMT

مرمت خانه تاریخی معین‌التجار شوشتر آغاز شد

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۴۳۱۱

مرمت خانه تاریخی معین‌التجار شوشتر آغاز شد

علی محمد چهار محالی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد : در این فاز از مرمت ساماندهی و استحکام بخشی قسمت‌های آسیب دیده ظرف مدت سه تا چهار ماه انجام می شود.  

وی افزود : حدود ۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات استانی و مبلغی هم از طریق اعتبارات ملی به این پروژه تزریق می‌شود .

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر ادامه داد: خانه معین‌التجار یکی از خانه‌های ارزشمند و تاریخی در شهرستان شوشتر می‌باشد که در دوره قاجار حدود سال ۱۳۰۳ قمری در محله عباس این شهر در ۲ بخش اندرونی و بیرونی ساخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: ورودی این اثر ارزشمند با تزیینات سنگی و آجرکاری های بسیار زیبا آراسته شده است و تزیینات حجاری این خانه برخی مضامین اسلامی و آیات قرآنی نظیر آیه و ان یکاد ، یا قاضی الحاجات و یا کافی المهمات و نیز برخی  نقش گل‌های ایرانی نظیر گل لوتوس می باشد که در گوشه ورودی این خانه چشم هر بیننده را نوازش می‌دهد .

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر ادامه داد  : تزیینات آجری از دیگر عناصر ارزشمند و به کار رفته در معماری این خانه است که هم در ورودی  و هم در حیاط های اندرونی و بیرونی از آن استفاده فراوان شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری شوشتر ادامه داد : از دیگر عناصر تزیینی به کار رفته تزیینات چوب بوده که در نوع خود از نظر کاربردی بسیار حایز اهمیت است و پنجره‌های ارسی خانه از قدیمی‌ترین و با اصالت ترین پنجره‌های موجود ارسی در شوشتر و حتی استان خوزستان می باشد.

وی افزود: خانه معین‌التجار در دوره پهلوی یکی از مدارس شهرستان شوشتر با نام مدرسه اردشیر بوده و بسیاری از بزرگان شوشتر تحصیل‌کرده این مدرسه قدیمی و تاریخی

می‌باشند.

برچسب‌ها شوشتر میراث فرهنگی بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شوشتر میراث فرهنگی بنای تاریخی شوشتر میراث فرهنگی بنای تاریخی میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۴۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی اتمام مرمت پل خاتون تا پایان سال ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی ارباب‌نیا با اشاره به اینکه عملیات مرمت پل خاتون از ۱۵ فروردین از سر گرفته شد، گفت: بر اساس قرارداد منعقد شده ما بین اداره کل میراث فرهنگی استان البرز و پیمانکار مدت زمان اتمام مرمت پل خاتون ۱۸ ماه در نظر گرفته شده است.

وی مطرح کرد: در صورت بروز عوامل پیش بینی نشده امکان تمدید این زمان وجود دارد. در مراحل مرمت انجام شده تاکنون بخش‌هایی که از لحاظ سازه‌ای و ایستایی غیر قابل نگهداری و همچنین مرمت‌های غیراصولی دوره‌های مختلف که موجب سنگینی پل شده بود، برداشته شد.

به گفته معاون میراث‌فرهنگی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان البرز، پس از اقدامات فنی استحکام بخشی و اجرای قسمت پایه‌ها و پایین پل، طاق پل مطابق با الگوی قدیمی سازه به شکل پر (ضربی) اجرا شد و قسمت‌های فوقانی طاق به شکل رومی اجرا می‌شود.

کد خبر 6085553

دیگر خبرها

  • سازه جدید در عمارت منسوب به «فخرالدوله» برچیده شد
  • موزه چینی خانه شیخ صفی مهمترین مکان برای معرفی هویت ملی
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • نمای عمارت منصوب به فخرالدوله به حالت اولیه برگشت
  • خانه انصاری ارومیه مرمت می‌شود
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی
  • پیش‌بینی اتمام مرمت پل خاتون تا پایان سال ۱۴۰۳