Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@13:51:37 GMT

تخمین جمعیت‌ماهی‌ها با استفاده از دی ان ای محیطی

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۵۵۵۴

تخمین جمعیت‌ماهی‌ها با استفاده از دی ان ای محیطی

به گزراش روز یکشنبه پایگاه خبری ساینس، در حال حاضر برای تخمین تعداد ماهی‌های ساکن یک زیست بوم از شیوه‌ای موسوم به quantitative echo sounder استفاده می‌شود که یک شیوه تهاجمی است و در آن از امواج صوتی برای تشخیص تعداد ماهی‌ها بهره گیری می‌شود.
ارگانیسم‌های ساکن دریا مولکول‌های دی ان ای خود را درون آب آزاد می‌کنند و این مولکول‌ها که با عنوان دی ان ای محیطی شناخته می‌شوند، با جریان آب جابه‌جا شده و در نهایت تجزیه می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به اعتقاد محققان با اندازه‌گیری میزان تراکم دی ان ای محیطی می‌توان جمعیت یک گونه را تخمین زد.
برای این منظور، محققان یک مدل هیدرودینامیکی محاسباتی ساختند که قادر است فرایند آزادسازی، جابه‌جایی و تجزیه دی ان ای محیطی را در یک زیست‌بوم آبی طبیعی شبیه‌سازی کند. سپس محققان با رمزگشایی این مدل در جهت معکوس توانستند جمعیت ماهی‌های ساکن در زیست‌بوم را بر اساس میزان توزیع و تجمع دی ان ای محیطی، تخمین بزنند.
محققان از این مدل برای تخمین تعداد گونه‌ای از ماهیان ساکن بندر میازورو واقع در ژاپن استفاده کردند و نتایجی مشابه روش‌ quantitative echo sounder به دست آوردند.

برچسب‌ها پرورش ماهی ژاپن تخریب محیط زیست

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پرورش ماهی ژاپن تخریب محیط زیست پرورش ماهی ژاپن تخریب محیط زیست ماهی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۵۵۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرعت در احداث تله کابین علی آبادکتول/مجوزهای زیست‌محیطی اخذ شد

شهردار علی‌آبادکتول از روند پایانی عقد قرارداد احداث تله‌کابین علی‌آبادکتول با سرمایه‌گذار خبرداد و گفت: اعتبار اولیه این پروژه بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از گلستان ابوذر اسفندیاری‌پور عصر امروز _یکشنبه بیست و ششم فروردین_ در جمع خبرنگاران اظهارکرد: روند عقد قرارداد احداث تله‌کابین علی‌آبادکتول با سرمایه‌گذار بخش خصوصی مراحل پایانی خود را طی می‌کند و بزودی شاهد آغاز عملیات اجرایی این پروژه شاخص استانی با اعتبار اولیه افزون بر ۷۰۰ میلیارد تومان در این شهر هستیم. وی گفت: مجوزهای لازم زیست‌محیطی و منابع‌طبیعی در راستای احداث تله‌کابین اخذ شده و با توجه به توافق‌های انجام شده بین شهرداری و شرکت سرمایه‌گذار در ۱۸ شهریورماه سال گذشته، روند عقد قرارداد احداث تله‌کابین و عملیات اجرایی این پروژه شاخص با سرمایه‌گذار بخش خصوصی مراحل پایانی خود را می‌گذراند. شهردار علی‌آبادکتول عنوان کرد: این توافقنامه با سرمایه‌گذار بخش خصوصی مورد بررسی قرار گرفته و آنچه در این پروژه بسیار مهم بوده و اولویت دارد، مباحث زیست‌محیطی و منابع‌طبیعی است که باید بطور کامل رعایت و اجرا شود. وی بیان کرد: در ایستگاه‌های مبدا و مقصد فروشگاه‌ها، رستوران‌ها و اماکن موردنیاز و مورد استفاده مردم و مسافرین احداث خواهد شد. بودجه ۲۲۸ میلیارد تومانی شهرداری علی‌آبادکتول اسفندیاری پور گفت: بودجه سال گذشته علی‌آبادکتول مبلغ ۱۳۵ میلیارد تومان بود که امسال با ۶۸ درصد افزایش، مبلغ ۲۲۸ میلیارد تومان بودجه امسال مصوب شد. وی افزود: در سال ۱۴۰۲، مبلغ ۲۱۰ میلیارد تومان به عنوان بودجه شهرداری مصوب شد و ۱۳۵ میلیارد تومان آن محقق شد که از این مبلغ، ۵۰ درصد آن صرف امور عمرانی و ۵۰ درصد مابقی آن، صرف هزینه‌های جاری شد. شهردار علی اباد افزود: با توجه به تحقق بودجه در سال گذشته، امسال بودجه شهرداری با ۶۸ درصد افزایش مبلغ تحققی بودجه، مبلغ ۲۲۸ میلیارد تومان مصوب شد که از این مبلغ، ۴۹ درصد در حوزه فعالیت‌های عمرانی و ۵۱ درصد آن صرف هزینه‌های جاری خواهدشد. وی گفت: امسال با تخصیص ۷ میلیارد تومان اعتبار در برنامه است که اراضی حدفاصل چهارراه جنگلده تا پل خارکلاته تملیک و تعریض شود. اسفندیاری پور خاطرنشان کرد: یکی از معضلات شهری علی‌آبادکتول، کمبود پارکینگ و عدم مکان مناسب برای پارک خودروها در سطح شهر است‌. وی افزود: در این راستا چند مکان پرتردد و مرکز شهر را برای ایجاد پارکینگ در نظر گرفته‌شده و به استانداری اعلام شده و منتظر تأیید یکی از مکان‌ها توسط استانداری هستیم. وی اظهار کرد: یکی از مکان‌ها، محوطه مصلی است که به شکل پارکینگ طبقاتی احداث شود. شهردار علی‌آبادکتول تصریح کرد: یکی از پیشنهادات ما در خصوص پارکینگ، زمین شهرداری واقع در حاشیه پارک شهر است که در صورت توافق، قرار است آن مکان برای احداث ساختمان شهرداری درنظر گرفته شود و ساختمان کنونی شهرداری نیز در قالب مجتمع تجاری و اداری و پارکینگ طبقاتی در طبقات زیرزمین و منفی احداث شود. وی گفت: پارک جنگلی کبودوال، از سال ۴۴ تا سال ۸۴ در اختیار شهرداری بود و از سال ۸۶ تا ۹۶ نیز با تأیید سازمان حفاظت جنگل‌ها با وسعت ۱۰۳ هکتار به شهرداری واگذار شد. شهردار علی‌آبادکتول عنوان کرد: از پاییز ۱۴۰۱ این پارک جنگلی به وسعت ۴ هزارو ۳۰۰ هکتار به مدت ۱۵ سال در اختیار شهرداری قرار داده‌شد. کد خبر 744513

دیگر خبرها

  • کسب رتبه دوم خراسان رضوی در پایش‌ های زیست محیطی کشور
  • خراسان رضوی در پایش‌های زیست محیطی کشور دوم شد
  • افزایش شاخص‌های زیست محیطی در ارتفاعات شیراز
  • دستگیری ۸۷ متخلف زیست محیطی در استان قزوین
  • موضوع امسال روز زمین چه خواهد بود؟
  • سرعت در احداث تله کابین علی آبادکتول/مجوزهای زیست‌محیطی اخذ شد
  • افزایش شاخص‌های زیست‌ محیطی در ارتفاعات شیراز
  • دولت سیزدهم طرح انتقال آب به استان سمنان را اجرا کند
  • مجازات جایگزین حبس برای ۱۴ متخلف زیست محیطی گیلان
  • دستگیری ۳۶۷ متخلف زیست محیطی در آذربایجان‌غربی طی سال گذشته