Web Analytics Made Easy - Statcounter

فناوری‌هایی که در دوربین‌های امروزی می‌بینید در ابتدا با اهداف دیگر اختراع شده‌اند اما سرانجام سر از جهان دوربین و عکاسی درآورده‌اند، درواقع به همین دلیل است که دوربین‌های دیجیتال همیشه در حال تغییر بوده و هر بار ویژگی‌های جدیدتری به آنها اضافه می‌شود.

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش‌بنيان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، 187 سال پیش در چنین روزی ژوزف نیسه‌فور نیپس که به عنوان مخترع فرانسوی عکاسی شناخته می‌شود دارفانی را وداع گفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در سال 1822 با اختراع ورق حساس به نور(نگاتیو امروزی) توانست تصویر سایه‌ها را بر آن ثبت کند و به صنعت عکاسی مدرن معنا ببخشد. اکنون با گذشت قریب به دو قرن، عکاسی آنالوگ به تدریج کنار رفته و دوربین‌های دیجیتالی مطرح شده‌اند که فرایند دوربین‌های ژوزف نیسه‌فور نیپس را به صورت دیجیتالی شبیه‌سازی می‌کنند البته این امر بدین معنی نیست که عکاسی امروزی به سر حد پیشرفت خود رسیده باشد.

دوربین‌های دیجیتال همیشه در حال تغییر هستند، ویژگی‌های جدیدی به آنها افزوده می‌شود و دستگاه‌های قدیمی بهبود پیدا می‌کنند. فناوری‌هایی که در دوربین‌های امروزی ظاهر می‌شوند، برای اهدافی دیگر اختراع می‌شوند اما درنهایت بخشی از دنیای دوربین‌ها می‌شوند. در ادامه برخی از جالب‌ترین و امیدوارکننده‌ترین تغییراتی که در آینده نزدیک در دوربین‌های دیجیتال مشاهده می‌کنیم را می‌خوانید.

خداحافظ، دکمه شاتر!

دوربین‌های دیجیتال جدید دیگر نیازی به دکمه شاتر نخواهند داشت. در عوض، عکاسان می‌توانند چشمک بزنند، علامتی نشان دهند یا از یک فرمان صوتی استفاده کنند تا به دوربین بگویند تصویر را ثبت کند. این عمل می‌تواند به طور مشابهی با سرویس‌های دستیار تلفن همراه تلفیق شود. فرمان صوتی به افراد اجازه می‌دهد بدون نیاز به لمس صفحه‌ موبایل و از طریق دستورات صوتی، جستجوها یا دیگر اعمال مورد نظر خود را در تلفن همراه انجام دهند. دوربین را می‌توان در عینک افراد(عینک‌های هوشمند مانند Google Glass که در حال حاضر در بازار موجود است) یا هر وسیله‌ روزمره‌ دیگری تعبیه کرد. با قرار دادن دوربین داخل یک جفت عینک، هدف‌گیری آن نیز آسان‌تر خواهد بود.

همچنین به لطف فناوری‌های هوش مصنوعی می‌توان دوربین را وادار کرد تا به طور خودکار در زمانی عکاسی کند که به طور مثال تمام افراد حاضر در عکس لبخند بر لب داشته باشند.

تعریف مجدد  Ultra Compact

یک دوربین فوق کامپکت معمولا به دوربینی گفته می‌شود که ضخامت تقریبی یک اینچ داشته باشد. چنین دوربین‌های کوچکی عالی هستند چرا که به راحتی در جیب شلوار یا کیف دستی جا می‌شوند.

با این حال دوربین‌های آینده می‌تواند مفهوم «فوق فشرده» را بازتعریف کنند. تولیدکنندگان می‌توانند دوربین‌هایی با ضخامت نیم اینچ ایجاد کنند که ابعاد کمتری نسبت به دوربین‌های امروزی دارد. این پیش‌بینی منطقی است زیرا دوربین‌های دیجیتال یک دهه قبل بسیار بزرگ‌تر از مدل‌های امروزی هستند و اجزای پیشرفته فناوری در داخل آن همچنان در حال کوچک‌تر شدن است. از آنجا که صفحه نمایش‌های لمسی به طور روزافزون در دوربین‌ها تعبیه می‌شود، می‌توان تمام اندازه‌ دوربین را مطابق با مختصات صفحه نمایش تعیین کرد و تمام کنترل‌ها و دکمه‌های دیگر را حذف کرد، دقیقا مانند یک تلفن هوشمند.

بوی گرافیکی!

دوربین عکاسی یک رسانه بصری است اما ممکن است دوربین آینده حس بویایی را به عکس‌ها اضافه کند.

قابلیت عکس‌هایی که بتوانند حس‌هایی به جز از بینایی را تحریک کنند،  ایده جالبی به نظر می‌رسد. به عنوان مثال، یک عکاس می‌تواند به دوربین دستور دهد بوی صحنه را ضبط کند و آن را با تصویر بصری ضبط شده تلفیق کند. هرچند توانایی اضافه کردن قابلیت استنشاق به تصاویر باید اختیاری باشد. برای مثال اضافه کردن رایحه‌ غذا یا مزرعه‌ای از گل به تصویر می‌تواند بسیار عالی باشد اما افزودن بوی لانه‌ میمون باغ وحش شاید چندان ایده‌ مطلوبی نیست.

باتری نامحدود

باتری‌های قابل شارژ در دوربین‌های دیجیتال امروزی قدرتمند هستند و در هر بار شارژ، ثبت صدها عکس گوناگون را امکان‌پذیر می‌کنند اما اگر می‌توانستید دوربین را به طور خودکار شارژ کنید، بدون اینکه نیاز باشد به یک پریز برق وصل شوید، چه؟ ایده‌ای رویایی!

در حال حاضر گروهی از صنعتگران در حال طراحی دوربینی هستند که بتواند نوعی سلول انرژی خورشیدی را در خود جای دهد و بدین ترتیب این باتری امکان کار کردن تنها با استفاده از انرژی خورشیدی  را دارد، همچنین  این باتری می‌تواند همزمان قابلیت شارژ از طریق برق را نیز داشته باشد.

با این حال پرسش‌هایی در این رابطه مطرح است برای مثال اینکه سلول خورشیدی تا چه مقدار ابعاد دوربین را بزرگ‌تر می‌کند. با این وجود، به نظر می‌رسد ایده‌ اینکه از باتری نامحدود استفاده کنید و دیگر هرگز نگران از بین رفتن موقعیت برای ثبت یک سوژه نباشید، صرف‌نظر از اندازه‌ دوربین وسوسه‌برانگیز است.  

دوربین دید نقطه‌ای

دوربین با قابلیت بزرگنمایی بسیار بالای Olympus SP-100  در رقابت در زمینه‌ مکانیسم دید نقطه‌ای (dot sight) با اختلاف نسبت به سایر دوربین‌ها در صدر جدول قرار می‌گیرد. این دوربین به شما کمک می‌کند تا در حالی که بزرگنمایی اپتیکال قدرتمند 50X برخوردار هستید، سوژه‌های خود را در فواصل دور ردیابی کنید. بیشتر عکاسانی که از دوربین‌هایی با لنز بزرگنمایی استفاده می‌کنند، بارها این اتفاق را تجربه کرده‌اند که در هنگام عکس‌برداری در مسافت‌های طولانی، سوژه  از قاب خارج شده است. 

قابلیت دید نقطه‌ای، در قالب فلش pop-up  تعبیه شده است و به دوربین SP 100 یک ویژگی منحصربه‌فرد می‌دهد. در حال حاضر این قابلیت را در هیچ دوربین دیگری در سطح مصرف‌کنندگان عادی پیدا نمی‌کنید اما این وضعیت می‌تواند در آینده نزدیک تغییر کند.

ضبط زمینه‌ی نور

دوربین‌هایLytro  از فناوری زمینه نور (Light Field) استفاده می‌کنند اما این ایده ممکن است به زودی به بخشی از عکاسی رایج بدل شود. عکاسی با فناوری زمینه نور، بدین معنی است که عکس را بگیرید و سپس در زمانی دیگر قسمتی از تصویر را که می‌خواهید در کانون توجه قرار داشته باشد (روی آن فوکوس شود) را مشخص کنید.

نور لازم نیست!

دوربین‌هایی که در نور کم یا در شرایط فقدان نور قادر به عکاسی خواهند بود در راهند. تنظیم ISO در دوربین‌های دیجیتال، حساسیت به نور را برای سنسور تصویر تعیین می‌کند اما دوربین کانن ME20F SH دارای رقم باورنکردنی حداکثر ایزوی 4 میلیون است که به طور مؤثری به دوربین اجازه می‌دهد تا عملا در تاریکی عکس بگیرد! 

در عین حال، آخرین تلفن‌های هوشمند پیکسل گوگل از ویژگی‌هایی دیجیتالی به نام Night Sight بهره می‌برند که در آن با استفاده از یادگیری ماشین به ایجاد تصاویر خوب در شرایط کم نور کمک می‌شود. طبیعتا انتظار می‌رود دوربین‌های بیشتری در آینده‌ نزدیک دارای این قابلیت باشند.

انتهای پیام/

منبع: آنا

کلیدواژه: عکاس دوربین دیجیتال دوربین عکاسی شاتر نگاتیو دوربین های دیجیتال دوربین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۵۶۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مازندران، رییس کل دادگستری استان مازندران در جلسه شورای برنامه ریزی دادگستری استان بر اهمیت و ضرورت اجرایی شدن سند تحول قضایی در دادگستری استان تاکید کرد و گفت: در راستای نیل به اهداف سند تحول قضایی فرایند به رسیدگی پرونده‌ها باید به گونه‌ای باشد که در کمترین زمان و با دقت فراوان انجام شود.


عباس پوریانی افزود: سند تحول قضایی و برنامه عملیاتی سال۱۴۰۳ باید به صورت مشخص برای هریک از مجریان تعیین و مراحل مختلف اجرای آن به دقت پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسیم
وی خاطرنشان کرد: مقدمات اجرای موضوعات و بند‌های مختلف سند تحول قضایی دراستان باید در اسرع وقت فراهم و تبیین شود و مهم‌ترین و اثربخش‌ترین راهکار‌های سند تحول به صورت منظم در دستور کار هریک از مجریان و معاونان قرار گیرد
دکتر پوریانی به اهمیت ایجاد انگیزه درهمکاران قضایی و اداری اشاره کرد و گفت: بی شک اجرای درست سند تحول نیازمند انگیزه وهمت همکاران دادگستری استان است بر این اساس، توجه به همکاران و ایجاد انگیزه در آنان برای اجرای مسئولیت‌های محول شده در سند تحول ضروری است.
وی همچنین اهمیت همکاری و تعامل بخش‌های مختلف بدنه دستگاه قضایی در اجرایی شدن سند تحول را مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: انجام هریک از تکالیف محول شده در سند تحول به عهده همه ما است و باید پاسخگوی تک تک بند‌های مقرر در سند تحول باشیم.
رییس کل دادگستری استان مازندران افزود: درحوزه‌های مختلف به ویژه در زمینه پیشگیری از وقوع جرم باید ازدستگاه‎های مختلف فرهنگی، آموزشی، سیاسی، اقتصادی و اجرایی مطالبه گری و ازهمه ظرفیت‌های موجود استفاده کرد تا دستگاه‌های مختلف به وظیفه خود به‎ درستی عمل کنند و درپی آن زمینه‎های بروز ناهنجاری‎های مختلف در جامعه وتشکیل پرونده‌های مختلف شکل نگیرد.
دکتر پوریانی همچنین بر اهمیت اجرای احکام قضایی، تقویت جایگاه دادسرا، به کارگیری قضات شجاع، انقلابی و نترس در دادسراها، مدیریت درست پرونده‌های قضایی، اتخاذ راهکار‌های مناسب در جهت کاهش اطاله دادرسی، رفع مشکلات مردم و همکاران قضایی تاکید کرد
شایان ذکر است سومین جلسه شورای برنامه ریزی دادگستری کل استان مازندران با حضور کلیه اعضا و به منظور بررسی سند تحول قضایی و چگونگی اجرایی شدن برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۳ برگزار و در ابتدای جلسه هریک از اعضا به بیان نظرات و راهکار‌های پیشنهادی خود پرداختند.

دیگر خبرها

  • ضرورت رسیدگی به پرونده‌ها در کمترین زمان
  • انتخاب بهترین دوربین کانن: چالشی جذاب برای عکاسان!
  • پرورش نسل زد برای ورود به دنیای کسب‌وکارهای نوآور بررسی می‌شود
  • هوش مصنوعی دوربین‌ها را شاعر کرد!
  • دوربینی که تصاویر را به شعر تبدیل می‌کند!
  • راهکار سند تحول برای استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین
  • راهکار سند تحول قوه قضاییه برای ارزیابی ادله در محاکم
  • راهکار سند تحول برای استفاده حداکثری از فناوری‌های نوین در تحصیل و ارزیابی ادله
  • تحول صنعت رباتیک انعطاف پذیر با جوهر پلیمری نرم اما محکم
  • راهکار‌های سند تحول قوه قضائیه برای رفع مشکل غیرمتقن بودن آرا و تصمیمات قضایی