Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- نماینده ولی‌فقیه در گلستان با بیان اینکه برگزاری جشنواره رضوی، فرصت مناسبی برای آشنایی مردم با سبک وسیره اهل‌بیت(ع) است گفت: شرکت در چنین جشنواره‌های ارزشمندی زمینه تقویت سبک زندگی دینی را در جامعه رقم می‌زند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، آیت‌الله سیدکاظم نورمفیدی در دیدار با دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره کتابخوانی رضوی اظهار داشت: فرهنگ بشری همواره از طریق کتاب به نسل‌های بعد منتقل می‌شد و بشر بارجوع به کتاب نه تنها از سرنوشت اقوام پیش از خود مطلع می‌شد بلکه از تجربیات ارزشمند گذشتگان هم استفاده می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه کتاب یکی از مهم‌ترین منابع معرفتی بشر و همواره از گذشته دور تاکنون به عنوان یک منبع مهم برای شناخت ارزش‌ها و انتقال آنها بوده است گفت: در عصر جدید نیز کتاب در کنار سایر رسانه‌ها نقش خود را ایفا می‌کند. کتاب چه به شکل فیزیکی و چه به شکل الکترونیک می‌تواند در فرهنگ‌سازی و نهادینه کردن ارزش‌های دینی نقش موثری از خود در جامعه نشان دهد.

«جشنواره رضوی» در مرکز تخصص‌های دریایی نداجا در رشت برگزار شدقم| تلفیق "زیارت و فرهنگ کتابخوانی" گامی درخشان در جشنواره رضوی استقم| جشنواره رضوی فرصتی برای گسترش و ترویج معارف اهل بیت(ع) است

نورمفیدی بیان داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز با هدف تبیین، ترویج و بسط فرهنگ دینی اسلامی به خصوص فرهنگ رضوی در چند سال گذشته در قالب جشنواره مسابقات کتابخوانی رضوی اقدامات در خوری انجام داده است.

وی گفت: این اقدامات از حوزه مسابقات مکتوب تا فضای مجازی برای اقشار مختلف سنی در حوزه‌های گوناگونی چون مسابقات کتابخوانی مکتوب و آنلاین، مسابقات نقاشی ویژه کودکان، پویش رضوی و غیره را شامل می‌شود که می‌تواند زمینه حضور خانواده‌ها را در این جشنواره با در نظر گرفتن سلایق و ذائقه‌های مختلف فراهم کند.

امام جمعه گرگان افزود: جشنواره کتابخوانی رضوی فرصتی است تا هم شهروندان گلستانی با مراجعه به منابع در نظر گرفته شده توسط نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با سیره اهل بیت(ع) و سبک زندگی رضوی آشنا شوند. شرکت در چنین جشنواره‌های ارزشمندی زمینه تقویت سبک زندگی دینی را در جامعه رقم می‌زند.

انتهای پیام/582/ح

R41471/P/S6,70/CT12 بیشتر بخوانید... نشست هم اندیشی دهمین جشنواره رضوی در قم برگزار شد ‌دومین نشست کتاب آنلاین با محوریت جشنواره رضوی در قم برگزار می‌شود کردستان|جشنواره رضوی باعث رشد و تعالی فکری انسان‌ها می‌شود

منبع: تسنیم

کلیدواژه: جشنواره رضوی سبک زندگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۵۷۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰راهکار توسعه نشر در ایران

۱- اصلاح و تدوین قوانین مربوط به حقوق نشر

مهم‌ترین مقرره‌ای که باید تعیین تکلیف شود،الحاق ایران به کنوانسیون برن است.البته درشرایط تحریمی، پیوستن به این کنوانسیون می‌تواند محدودیت‌هایی راایجاد کند ولی به هرحال، عدم الحاق موجب مشکلات و بی نظمی‌هایی در رعایت حقوق مؤلفان و به‌خصوص مترجمان و ناشران شده است.موضوع بعدی، به‌روزرسانی قوانین حقوق نشر داخلی است که با توجه به تحولات و پیشرفت‌های زیاد در تولید و انتشار کتاب، یا باید قانونی جدید به تصویب رسد یا قوانین موجود اصلاح شده و تنقیح و تجمیع شود.

۲- سازماندهی جریان تولید محتوا 
مهم‌ترین شاخصه کتاب خوب یا بد، محتوای آن است؛ چه ازنظر فرهنگی وعلمی و چه ازنظر اقتصادی وفروش. اگر امروزاستقبال از کتاب و مطالعه نسبت به گذشته کمتر شده، دلیل اساسی آن، ضعف محتوای کتاب‌های جدیدالانتشار است. اکنون کمتر با کتاب‌های شاخص و خوب مواجه هستیم. دلیل آن را باید بررسی دقیق کرد اما فعلا مهم آن است که سیاستگذاران حوزه فرهنگ به این مهم پی ببرند.جریان ترجمه نیز به‌شدت نابسامان است، هم در حوزه فرهنگ و هم در حوزه علم و دانش. در حوزه فرهنگ به معنای واقعی مورد تهاجم هستیم و در حوزه دانش به‌شدت با کمبود منابع مواجه‌ایم. برای هر دو بخش باید تدابیر ویژه اندیشید.

۳- ایجاد زیرساخت نشر حرفه‌ای
نشر کتاب به دلیل اقتصادی نبودن آن و مشکلات تولید و نشر باید حرفه‌ای باشد تا دوام یابد وگرنه نشر سالم به حاشیه خواهد رفت و نشر آثار زرد و کتابسازی رواج می‌یابد، همچنان که اکنون تاحدود زیادی با آن مواجه هستیم.نشر حرفه‌ای دارای شرایط و خصوصیاتی است که در دنیا تجربه شده و در کشور ما نیز ناشران حرفه‌ای، هرچند کم‌تعداد، وجود دارند. هدف سیاستگذاران حوزه نشر کتاب باید حرفه‌ای سازی نشر باشد تا جامعه بتواند از مواهب آن استفاده کند.

۴- انجام رتبه‌بندی ناشران
ناشران نیز مانند همه فعالان تأثیرگذار موجود در جامعه باید دارای رتبه‌بندی باشند. بدون رتبه‌بندی امکان هیچ‌گونه سیاستگذاری مؤثر وجود ندارد. مخاطبان یارانه‌های دولت و بازخوردهای آن باید مشخص باشند و قابلیت رصد وجود داشته باشد تا هدفمند بودن یارانه‌ها محقق شود.

۵- ایجاد ساختار مدیریت جامعه نشر
فعالیت‌های حرفه‌ای در جامعه، نیازمند سازماندهی و هماهنگی گروهی است وگرنه اطلاق حرفه‌ای بودن بی‌معنی است. فعالیت پزشکان، مهندسان، وکلا، دفاتر اسناد ومانند آنها در قالب سازمان، کانون واتحادیه مدیریت می‌شود و هیچ‌گونه هزینه‌ای برای دولت ایجاد نمی‌کند.فعالیت نشر درحوزه‌های مختلف دانشگاهی،عمومی، کودک ونوجوان، آموزشی و...نهاد تخصصی را می‌طلبد تا بتوان با کمک جمعی بر مشکلات فائق آمد.

۶- مشارکت تشکل‌های نشر در سیاستگذاری و برنامه‌ریزی 
واسپاری امور هر صنف از طرف دولت به نهاد و سازمان مدیریتی هر نوع فعالیت، مهم‌ترین عامل پیشرفت در جوامع توسعه‌یافته است. هرچه دولت برای اداره فعالیت‌های تخصصی اجتماعی بی‌انگیزه است در عوض، بخش خصوصی برای توسعه و پیشرفت امور حرفه‌ای خود باانگیزه و باتدبیر عمل می‌کند. این خاصیت را نباید نادیده گرفت و به آن بی‌توجه بود.

۷- نوسازی عوامل فنی چاپ
تغییر شرایط بازار کتاب که مهم‌ترین آن شامل افزایش عناوین و کاهش شمارگان می‌شود، اقتضا دارد تا دستگاه‌ها و تکنولوژی متناسب با این شرایط تهیه و به‌کار گرفته شود. کیفیت و قیمت مناسب برای کتاب، می‌تواند جذابیت آن را افزایش داده یا کم کند.

۸- اصلاح ساختار توزیع کتاب
دسترسی به کتاب در شهرستان‌ها هنوز به شکل حداقلی، امکان‌پذیراست واین مهم‌ترین دلیل استقبال ازنمایشگاه بین‌الملی کتاب تهران است. هر کالایی باتوجه به سطح تماس آن با مخاطب، موردارزیابی اقتصادی قرارمی‌گیرد.متاسفانه سطح تماس کتاب با مخاطب به هیچ وجه قابل قبول نیست و بسیاری از کتاب‌های خوب از دید مخاطبان پنهان است.

۹- توجه به توسعه نشر در حوزه الکترونیکی و صوتی
بخشی از بازار کتاب دردنیا به کتاب الکترونیکی وصوتی اختصاص یافته است.کتاب الکترونیکی دارای مزیت‌هایی مانند حذف پارامتر حجم و انتقال فیزیکی وامکان جست‌وجوی محتوایی است واین، برای پژوهش وتحقیق علمی بسیارحائزاهمیت است. همچنین کتاب صوتی که دارای قابلیت استفاده در هنگام رانندگی یا دیگر فعالیت‌های عمومی است، مورد استقبال مخاطبان کتاب است.

۱۰- تلاش برای هدفمندسازی یارانه‌ها
حوزه فرهنگ و کتاب در همه دنیا نیازمند حمایت دولت است. این حمایت باید با تدبیر و دقیق صورت گیرد تا مورد سوء‌استفاده قرار نگرفته و برای پیشبرد اهداف جامعه مؤثر باشد.تخصیص بودجه کافی برای کمک به دسترسی عموم به کتاب و محصولات فرهنگی را نباید جزو سرفصل‌های هزینه‌ای دانست، بلکه مؤثرترین اقدامی است که می‌تواند در آینده جامعه تأثیرگذار باشد. بیشتر ناهنجاری‌های اجتماعی که برخورد با آنها مستلزم صرف هزینه‌های زیاد است با سرمایه‌گذاری فرهنگی قابل پیشگیری است. بنابراین دولت نباید نقش خود را فراموش کند.

دیگر خبرها

  • تاکید نماینده ولی فقیه در گلستان بر ترویج اقامه نماز از آموزش و پرورش
  • تحقق دومین وعده صادق با حماقت دوباره جانیان صهیونیست
  • اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی با معرفی ۱۷۱ برگزیده
  • مشارکت ۵۱ هزار نفری مردم فارس در دوازدهمین جشنواره کتابخوانی رضوی
  • بدون عرفان حرکت انقلابی خشک و شکننده می‌شود
  • مشارکت ۵۱ هزار نفری فارسی‌ها در جشنواره کتابخانه رضوی
  • وقف در حوزه ترویج مطالعه توسعه فرهنگی را به دنبال دارد
  • تقویت بنیان‌های فرهنگی در شهرستان فرخ‌شهر
  • ۱۰راهکار توسعه نشر در ایران
  • امور تربیتی منحل شد، تا جا برای نفوذ ۲۰۳۰ باز شود!