Web Analytics Made Easy - Statcounter

چرخ تولید نوشت‌افزار ایرانی اسلامی زیر سایه کرونا سخت‌تر از قبل می‌چرخد. به گفته یکی از تولیدکنندگان، «هر سال دریغ از پارسال» بهترین جمله برای توصیف حال تولید در این حوزه است. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نوشت‌افزار ایرانی اسلامی که کار خود را با دو برند آغاز کرده بود، امروز با بیش از 100 تولیدکننده فعال، یکی از پرطرفدارترین محصولات بازار نوشت‌افزار را در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولیدکنندگان این حوزه که در سال‌های گذشته با مشکلات متعددی مانند جلب نظر بازار، طراحی شخصیت‌های متناسب با فرهنگ ایرانی اسلامی، تأمین مواد اولیه، واردات محصولات چینی و ... مواجه بودند، امسال اما وضعیت ناپایدارتری نسبت به سال‌های گذشته دارند.

شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها تأثیری مستقیم بر روند کار این تولیدکنندگان داشته است. آنها که در سال‌های قبل این روزها گُل کارشان بود، حالا می‌گویند خریداری نیست. نامشخص بودن وضعیت باز یا بسته بودن مدارس در سال تحصیلی جدید، آینده نامعلومی را برای این تولیدکنندگان رقم زده است. از سوی دیگر، نوسانات غیر منتظره ارز که هر روز رکورد جدیدی را ثبت می‌کند، عملاً بر چرخه تولید در این بخش تأثیر منفی گذاشته است. 

هر سال دریغ از پارسال

سیدحامد فیروزی، مدیر مجموعه نوشت‌افزار ایرانی اسلامی «خلیج فارس»، در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به تأثیر منفی این شرایط بر تولیدکنندگان نوشت‌افزار می‌گوید: تولید در کشور قصه پرغصه است. «هر سال، دریغ از پارسال»؛ توصیف حال ما تولیدکنندگان است. نمی‌دانیم چه سیستم و ساختاری بر اقتصاد کشور حاکم شده است که چرخه کلی اقتصاد چرخه نزولی شود؟! در حوزه نوشت‌افزار نیز همانند دیگر حوزه‌های تولید ما به عنوان تولیدکننده با مشکلات متعددی مواجه هستیم.

او ادامه می‌دهد: پارسال شرایط اقتصادی خاصی حاکم شد که نتیجه آن تورم چند برابری و کمرشکن بود. اتفاقات پارسال نیز مصادف شد با بازه زمانی تولید نوشت‌افزار در کشور. تولیدکننده مبهوت شده بود که تولید کند یا نه؟ واکنش بازار و مردم به تولیدات چه خواهد بود؟ به همین خاطر دست به عصا حرکت کرده و با تیراژ پایین‌تر محصولات را تولید وعرضه کردیم تا اگر توان مردم برای خرید محصول نکشید، جنسی در انبار سرمایه نماند اما امسال داستان متفاوت‌تر شد. علاوه بر اینکه مشکلات پارسال سر جای خود باقی است، به نظر می‌رسد عملاً تولیدکننده‌ها با مشکلاتشان رها شده‌اند. 

بیشترین ضرر متوجه مجموعه‌های مردمی است

کرونا بر همه بخش‌ها تأثیر منفی گذاشته است. تولیدکنندگان نوشت‌افزار که در شرایط عادی در همین ماه‌ها باید میزان تولید خود را افزایش می‌دادند، حالا منتظرند تا ببیند شرایط بازگشایی مدارس به عنوان بیشترین مصرف‌کننده لوازم‌التحریر به چه صورت خواهد بود. نامشخص بودن برنامه دولت در این زمینه، بر روند کار آنها نیز تأثیر منفی گذاشته است. فیروزی در این‌باره با اشاره به مجموعه تولیدی خود می‌گوید: مشکل کرونا که ابر شوکی به بازار بود، یک سر این ماجراست. این شوک از قبل از عید آغاز شد و بر تمام فضای کشور تأثیر گذاشت. غیر از تولید محصولات بهداشتی و اقلام ضروری، که مورد نیاز مردم است، سایر بخش‌ها که بخش عمده تولید را تشکیل می‌دهد، اصلاً اوضاع خوبی ندارند. قدرت خرید مردم پایین آمده، هیچ چیز ثبات ندارد و آینده نیز ناروشن است. الآن نمی‌دانیم که مدارس که عمده مصرف‌کننده محصولات نوشت‌افزار هستند، در سال تحصیلی جدید به چه صورت فعالیت خواهند داشت؟ سیاست دولت هم به این شکل است که در همان لحظه اطلاع‌رسانی می‌کند؛ به همین خاطر از قبل مشخص نیست که چه اتفاقی قرار است بیفتد. همه این عوامل سبب می‌شود که کار تولید متوقف شود. در این میان خیلی‌ها از جمله ما که مجموعه‌های مردمی هستیم، ضرر می‌کنیم. 

مدیر مجموعه «خلیج فارس» تأمین مواد اولیه را دیگر مشکل تولیدکنندگان این حوزه می‌داند و توضیح می‌دهد: همیشه در سخت‌ترین شرایط که می‌گویند کاغذ گران است، کاغذ نایاب است و ... همیشه کاغذ وجود داشته است. حتی پارسال که می‌گفتند در مشهد کاغذ نیست و باید از تهران به مشهد توزیع شود، در شهر کاغذ بود اما عرضه نمی‌شد. قیمت و میزان توزیع کاغذ رابطه مستقیمی با نرخ ارز و نوسانات آن دارد. در قیمت کاغذ ثبات خاصی وجود ندارد و به نظرم سیستم‌های نظارتی هم گاه کارشان را دقیق انجام نمی‌دهند. برخی در این میان سعی دارند که از آب گل‌آلود به نفع خود ماهی بگیرند. 

قانون اجرا شود

فیروزی بر اجرای قوانین به منظور حمایت از تولیدکنندگان بومی تأکید می‌کند و ادامه می‌دهد: همیشه گفته‌ام که خوب است مجموعه‌هایی در ساختار حاکمیت ایجاد شود تا متولی حمایت از مجموعه‌های فعال در عرصه اقتصاد فرهنگ باشند. اگر کاغذ نیست، حمایت معنوی کنند تا چرخ تولید نخوابد. 

به گفته او؛ حمایت از طرح‌های ایرانی اسلامی و کارهایی که مروج سبک زندگی ایرانی اسلامی هستند باید به صورت قانونی مورد حمایت قرار گیرند، اما متأسفانه این موضوع جدی گرفته نمی‌شود. به عنوان مثال طبق قانون چاپ آثار با طرح‌ها و کاراکترهای غربی ممنوع است، اما الآن در چاپخانه‌ها تولید و عرضه می‌شوند و مورد استقبال بچه‌ها هم قرار می‌گیرند. کاراکترهای غربی در محصولات مرتبط با بچه‌ها با کیفیت تولید و عرضه می‌شوند و برخوردی هم با آنها صورت نمی‌گیرد. 

تلاش تولیدکنندگان نوشت‌افزار برای خروج از رکود بازار/ قیمت کاغذ لحظه‌ای اعلام می‌شودکرونا و آینده نامعلوم تولیدکنندگان نوشت‌افزار/ انبارها پر است، اما خریداری نداریمستاد اجرایی فرمان امام(ره) تولید کاغذ با ضایعات نیشکر را کلید زد/ آینده مبهم تولیدکنندگان نوشت‌افزار در سایه کرونارونق تولید در نوشت‌افزار ایرانی اسلامی/ همت ایرانی سهم واردات لوازم‌التحریر را کاهش داد

انتهای پیام/

R1013197/P/S4,35/CT7 واژه های کاربردی مرتبط نوشت افزار ایرانی اسلامی بیشتر بخوانید... تلاش تولیدکنندگان نوشت‌افزار برای خروج از رکود بازار/ قیمت کاغذ لحظه‌ای اعلام می‌شود کرونا و آینده نامعلوم تولیدکنندگان نوشت‌افزار/ انبارها پر است، اما خریداری نداریم ستاد اجرایی فرمان امام(ره) تولید کاغذ با ضایعات نیشکر را کلید زد/ آینده مبهم تولیدکنندگان نوشت‌افزار در سایه کرونا

منبع: تسنیم

کلیدواژه: نوشت افزار ایرانی اسلامی نوشت افزار ایرانی اسلامی نوشت افزار ایرانی اسلامی تولیدکنندگان نوشت افزار تأثیر منفی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۵۸۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار لاستیک ترمز برید

  براساس اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین سخنگوی انجمن صنعت تایر، نیازداخلی کشور به لاستیک سواری رقمی بین ۲۴ تا ۲۵ میلیون حلقه است اما میزان تولید داخلی این محصول جوابگوی تقاضای داخلی نیست وهرسال کشور مجبور است رقمی بین۱.۵ تا ۲.۵میلیون حلقه لاستیک سواری وارد کند.سال گذشته نیز تولیدکنندگان داخلی در بهترین حالت۲۱میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه لاستیک سواری در کشور تولید کردند که برای برطرف کردن نیاز داخلی کشور، دولت باید حدود ۲.۵میلیون حلقه لاستیک وارد می‌کرد. با وجود این‌که واردات لاستیک بعد از یک وقفه دو ساله، آزاد شد اما واردات آن به‌دلیل تعرفه بالای وارداتی که حدود ۳۲ درصد اعلام شده بود، به‌صرفه و جذاب نبوده و به همین دلیل نیمه دوم سال قبل مشکلات جدی برای تأمین لاستیک به‌ویژه لاستیک‌های رینگ ۱۳و۱۴ به‌وجود آمد.اواخر آبان سال قبل با تشدید مشکلات کمبود لاستیک در بازار، دلالان را فعال کرد و با سوءاستفاده از این موقعیت، رقم این کالای مصرفی را در چند نوبت بالا بردند و از طرف دیگر تأمین لاستیک توسط مردم هم با مشکلات زیادی مواجه می‌شود. 
   
کاهش تعرفه واردات
در همین راستا وزارت صمت با ایجاد جذابیت برای واردکنندگان سعی کرد میزان واردات تایر را افزایش دهد. حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در توضیح این اقدام گفت: «تعرفه واردات لاستیک از ۳۲به ۱۰درصد کاهش پیدا کرده و توسط هیأت وزیران ابلاغ شده تا از این طریق ناترازی با واردات و افزایش تولید داخلی رفع شود.» با یک‌سوم شدن تعرفه واردات لاستیک، واردکنندگانی که لاستیک آنها در گمرک رسوب کرده بود و توان ترخیص آن را نداشتند، توانستند کالای خود را ترخیص کرده و به این ترتیب ناترازی در بازار تایر برطرف شد.با تداوم این سیاست، کمبودلاستیک سواری باید در بازار برطرف می‌شد اما با شروع اسفند ورسیدن سال۱۴۰۲ به روزهای پایانی، مسافرت‌ها ودرنتیجه آن تقاضا برای خرید لاستیک سواری افزایش یافت. انتظار می‌رفت واردات لاستیک درپنج ماه گذشته این تقاضا رامدیریت کند اما بار دیگر کمبود لاستیک منجر به جهش ناگهانی قیمت این محصول شد. در دو ماه گذشته هم اختلاف چندمیلیونی بین عرضه و تقاضا در بازار تایر باعث بی‌نظمی در این بازار شده، تا جایی که نبود لاستیک به ‌اندازه تقاضا دوباره به گرانی لاستیک دامن زد.
   
بحران سود تولید
گرچه عده‌ای از کارشناسان معتقدند که تولیدکنندگان تایر از عرضه صد‌درصدی محصولات خود به بازار خودداری کردند تا بتوانند از این طریق قیمت این محصول را بالاتر و تولید آن را به‌صرفه‌تر کنند اما به گفته مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر، قیمت‌گذاری دستوری و پرداخت ارز به‌صورت قطره‌چکانی درنیمه اول سال گذشته ازعوامل موثر برکمبود تایر سواری است. وی معتقد است:قیمت‌گذاری درمورد این تایر‌ها به‌گونه‌ای است که تولیدتایر‌های سواری با سایز‌های ۱۳و۱۴برای کارخانجات مقرون به‌صرفه نبوده ونیست ودرنتیجه تولیدکنندگان درسال گذشته عمدتا تایر‌هایی باسایز‌های دیگر که صرفه اقتصادی داشت، تولید‌کردند. سخنگوی انجمن صنفی تایر علت عدم تأثیرگذاری کاهش تعرفه واردات لاستیک روی موجودی بازار و قیمت نهایی آن را بی‌برنامگی دولت در کاهش تعرفه واردات دانسته و گفت: تامین نیاز داخلی با واردات نیز محقق نشد زیرا وارد‌کنندگان به‌علت عدم صرفه اقتصادی واردات رینگ‌های ۱۳و۱۴رغبتی به واردات این لاستیک‌ها با این سایز نداشتند و بیشتر تایر‌هایی وارد کردند که تولیدکنندگان داخلی آن را تولید می‌کردند و نیازی به واردات آن نبود.مصطفی‌ تنها بیان کرد: با توجه به این‌که کاهش تعرفه واردات لاستیک خودروی سواری درراستای تامین نیازداخلی صورت گرفت وازآنجا که کمبود بازار نیز مربوط به لاستیک‌های سواری سایز‌های ۱۳ و۱۴بود، بنابراین وزارت صمت ابتدا باید تولیدکنندگان را ملزم به واردات ۱.۵تا دو میلیون حلقه لاستیک سواری با رینگ‌های مذکور می‌کرد و سپس به واردکنندگان اجازه می‌داد تا لاستیک با سایز‌های دیگر  وارد کنند.

معضل قیمت‌گذاری دستوری
عدم مدیریت واردات درکنارکارشکنی تولیدکنندگان درعرضه لاستیک‌های تولیدشده رامی‌توان دوعامل اصلی گرانی وکمبود لاستیک سواری دراین روزها دانست؛ تولیدکنندگان به دنبال فشاربروزارت صمت برای خروج این محصول ازشمول قیمت‌گذاری دستوری هستند تابه این ترتیب محصول خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند.توجه به میزان نیازداخلی کشور به لاستیک سواری نشان می‌دهدکه هرسال تولیدکنندگان دومیلیون حلقه لاستیک ازمیزان نیاز بازارعقب هستندبه همین جهت راه‌اندازی طرح‌های توسعه‌ای تولید این محصول در کشور وهمچنین توجه به راه‌اندازی خطوط تولیدی جدید تایر درکشور می‌تواند این مشکل را برای همیشه حل کند. درهمین راستا مصطفی تنها می‌گوید: «یکی از طرح‌های توسعه‌ای تولید لاستیک سواری در کشور که صددرصد آماده بهره‌برداری است تولید دو میلیون و۵۰۰هزارحلقه لاستیک سواری از۱۵هزار تن ماده اولیه است که با این طرح دو میلیون و ۵۰۰ هزار حلقه تایر به تولیدات کشور تا پایان سال اضافه می‌شود.وی بیان کرد: طرح توسعه‌ای دیگری نیز وجود دارد که تا پایان سال محقق می‌شود و البته پیش‌بینی ما تولید ۲۵میلیون و۵۰۰هزار حلقه لاستیک سواری در سال ۱۴۰۳است که بر این اساس یک میلیون حلقه مازاد نیاز صادرات خواهیم داشت.

دیگر خبرها

  • تقویت حمایت از تولیدکنندگان با توسعه ارتباطات مجموعه‌های علمی
  • دستگاه‌های اجرایی قم از تولیدکنندگان حمایت کنند
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر در دام بدافزار‌ها می‌افتند؟
  • تولید نوشت‌افزار ایرانی با کاغذ ایرانی
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • توسعه فناوری همگام با تحولات آموزشی/ تولید نرم‌افزار داخلی با قابلیت آزمایشگاه فیزیکی شخصی
  • ۹۰ درصد نیرو‌های پتروشیمی ایلام بومی هستند
  • کارگران اخراجی کاغذپارس به کار برگشتند/ برچیدن بساط قرارداد‌های یک ماهه کارگری
  • نقشه سرایدار برای سرقت میلیاردی از خانه ۲ ایرانی مقیم کانادا
  • کاهش ۵۰ درصدی قیمت برنج ایرانی با حمایت بخش خصوصی