Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-03-28@10:01:08 GMT

ساداتیان: برجام منافع زیادی برای ایران داشت

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۵۹۹۴

ساداتیان: برجام منافع زیادی برای ایران داشت

دیپلمات سابق وزرات امورخارجه گفت: دونالد ترامپ از برجام خارج شد تا بتواند در قالب مذاکرات بعدی امتیازات بیشتری از ایران بگیرد، اما تا امروز به این هدف دست نیافته است. این رفتار رئیس جمهور آمریکا نشان از این دارد که برجام منافع زیادی برای ایران داشت.

سیدجلال ساداتیان در گفت و گو با خبرنگار ایمنا پیرامون پیشنهاد خروج از برجام توسط نمایندگان اظهار کرد: برخی جریانات سیاسی داخلی از ابتدای مذاکرات برجام با آن به مخالفت پرداختند و اعتقاد داشتند که نباید با آمریکا مذاکره کنیم و امتیازی به این کشور بدهیم و نهایتاً با خروج ترامپ از برجام این جریان سیاسی فشارهای خود را بر وزارت امور خارجه مضاعف کرد و مدعی شد که ما از همان اول گفتیم که نباید با آمریکا مذاکره کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: رهبر معظم انقلاب به وزارت امور خارجه اجازه مذاکره داده بودند و کاملاً در جریان مذاکرات قرار داشتند.

دیپلمات پیشین وزارت خارجه تاکید کرد: معاهده برجام تصمیم نظام بود و باعث شد سایه جنگ از ایران دور شود؛ زیرا شش قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، کشورهای دنیا را موظف به جنگ علیه ایران می‌کرد. در چنین وضعیتی برجام به تصویب رسید و بسیاری از تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در سال اول آن برداشته شد که باعث شد بسیاری شرکت‌های بزرگ خارجی برای سرمایه گذاری به ایران بیایند.

ساداتیان ادامه داد: دونالد ترامپ برجام را زیانبارترین قرارداد تاریخ آمریکا تلقی کرد و از برجام خارج شد تا بتواند در قالب مذاکرات بعدی امتیازات بیشتری از ایران بگیرد، اما تا امروز به این هدف دست نیافته است. این رفتار رئیس جمهور آمریکا نشان از این دارد که برجام منافع زیادی برای ایران داشت.

وی خاطرنشان کرد: برخی جریانات خاص درون کشور، در زمین آمریکا بازی می‌کنند و با پیشنهاد خروج از برجام بر طبل درگیری می‌کوبند، اما وزارت امور خارجه باید منافع کشور را در نظر بگیرد. ایران نیازمند بعد نظامی و دیپلماسی بوده و این دو باید در یک راستا تحقق یابند.

کد خبر 432117

منبع: ایمنا

کلیدواژه: برجام نقض برجام خروج آمریکا از برجام خروج از برجام کمیسیون مشترک برجام شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۵۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت بورل از تماس تلفنی با امیرعبداللهیان

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با اشاره به تماس تلفنی با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان گفت: بسیار مهم است که ایران از نفوذ منطقه ای خود برای کاهش تنش‌ها استفاده کند.

به گزارش مشرق، جوسپ بورل ساعاتی پس از تصویب قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره آتش‌بس فوری در غزه، طی پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت که با وزیر امور خارجه کشورمان درباره اوضاع غزه گفت‌وگو کرده است.

وی افزود: بسیار مهم است که ایران از نفوذ منطقه‌ای خود برای کاهش تنش‌ها استفاده کند.

وضعیت محکومان امنیتی در ایران و برنامه هسته‌ای کشورمان از دیگر مسائلی است که به گفته بورل در تماس تلفنی با امیرعبداللهیان مورد بحث قرار گرفت. وی همچنین با تکرار ادعای بی‌اساس درباره کمک نظامی ایران به روسیه در جنگ اوکراین مدعی شد که نگرانی شورای اتحادیه اروپا در مورد «انتقال احتمالی» موشک های ایران به روسیه را تکرار کرده است.

جمهوری اسلامی ایران بارها ادعای مطرح شده درباره ارسال تسلیحات به روسیه را برای به‌کارگیری در جنگ اوکراین رد و بر لزوم توقف درگیری‌ها تاکید کرده است. امیرعبداللهیان در این تماس، تکرار ادعاها در مورد ارسال سلاح ایرانی برای استفاده علیه اوکراین را داستان‌سرایی و ادعایی کسل‌کننده و فاقد پایه و اساس خواند.

بر اساس اعلام وزارت امور خارجه کشورمان، دو طرف درباره اهمیت تداوم گفتگوها برای لغو تحریم‌ها نیز رایزنی کردند. وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به مذاکرات و تماس‌های مستمر میان انریکه مورا معاون دبیر کل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و علی باقری معاون سیاسی وزارت امور خارجه تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران مصمم به تداوم همکاری سازنده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و متقابلاً انتظار جدی دارد طرف‌های غربی در قبال تعهدات خود در موضوع مذاکرات هسته‌ای و رفع تحریم‌ها کاملاً پایبند باشند.

گفتنی است، مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام در هشت دور با حضور نمایندگان گروه ۱+۴، اتحادیه اروپا و ایران در وین برگزار شد. هیات آمریکایی نیز به صورت غیر مستقیم در گفت‌وگوها حاضر بود. اما نتیجه مذاکرات به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل ماند.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح»
  • فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • ادعای فیلیپین: ایران ۱۸ خدمه نفتکش سنت‌نیکلاس را آزاد کرد
  • آمریکا: از ادامه اجرای خط لوله انتقال گاز پاکستان و ایران حمایت نمی‌کنیم
  • افشاگری ظریف در خصوص عدم احیای برجام در تابستان + فیلم
  • آمریکا: از ادامه خط لوله گاز پاکستان و ایران حمایت نمی‌کنیم
  • خبر خروج هیات اسرائیلی از قطر تکذیب شد؟
  • ظریف : چون از آمریکا آمدم خودی محسوب نمی‌شدم/ برای کشت بادمجان در این دولت گفتند شش ماه صبر کنید، از برجام توقع داشتند یکی دو ماهه جواب دهد!
  • روایت بورل از تماس تلفنی با امیرعبداللهیان
  • روحانی: ترامپ 8 بار پیغام داد که مذاکره کنیم/ در داخل کشور ماجراهایی اتفاق افتاد که ترامپ احساس کرد به‌ راحتی می‌تواند از برجام خارج شود/ عربستان و اسرائیل در دوره مذاکرات برجام علیه ما بسیار فعال بودند