Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-20@04:05:10 GMT

مافی‌کندی روستایی با تولید هفتگی ۸۵ تُن مجسمه که بیکار ندارد

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۶۰۶۹

مافی‌کندی روستایی با تولید هفتگی ۸۵ تُن مجسمه که بیکار ندارد

‍‍‍‍‍‍

دریافت 10 MB

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها، سکینه اسمی: روستای ۱۸۴ خانواری مافی‌کندی در شمال شهرستان سلماس واقع شده که همه اهالی این روستا به جز کودکان ۴ الی ۵ ساله آن نزدیک سه دهه است به شغل مجسمه سازی روی آورده‌اند، شغلی که همه صفر تا صد آن از تهیه مواد اولیه، ساخت، رنگ آمیزی و بسته بندی آن را خودشان انجام می‌دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این روستا بیشتر خانواده‌ها کارگاه‌های مجسمه سازی برپا کرده‌اند که در آن به ساخت مجسمه‌های گچی، پلی استری و انواع وسایل تزئینی مشغول هستند، مجسمه‌هایی که نه تنها زینت بخش منازل و بخش‌های مختلف همه شهرهای ایران است بلکه به کشورهای خارجی زیادی از جمله ارمنستان، عراق و جمهوری آذربایجان نیز صادر می‌شود.

به گفته کمال عثمان‌پور، دهیار روستای مافی‌کندی، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد مجسمه‌های تولیدی کشور توسط اهالی روستای مافی‌کندی تولید و روانه بازار می‌شود.

در این روستای ۷۳۰ نفره در سلماس، بیش از ۵۰۰ نفر از اهالی آن غیر از کودکان مشغول به‌کار بوده و این روستا نه تنها یک نفر بیکار هم ندارد، بلکه جوانان بیکار روستاهای اطراف مافی‌کندی نیز در این روستا مشغول به کار هستند.

طراحی‌های متنوع و کم نظیر، کیفیت بالای مجسمه‌های تولیدی، تولید و ساخت مجسمه‌هایی با نیاز روز بازارهای داخلی و خارجی موجب شده همه ساله علاقه‌مندان خرید مجسمه از جای جای ایران اسلامی و حتی کشورهای خارجی افزایش یابد.

ظرفیت و توانمندی اهالی این روستا در ساخت مجسمه‌های پلی‌استری و گچی به حدی است که هم اکنون تولیدات آن با مجسمه‌های تولیدی سایر نقاط و کشورهای دیگر رقابت می‌کند و در بسیاری از مواقع گوی رقابت را از تولیدات دیگر نیز ربوده است.

در حال حاضر روستای مافی‌کندی نمود بارزی از اقتصاد مقاومتی و اشتغال‌زایی در کشور به‌شمار می‌رود، هر هفته گردش مالی اهالی این روستا براساس اعلام دهیار آن بالای ۱.۵ میلیارد تومان است، هر چند به‌دلایل مختلف سودی از این گردش مالی چندان عاید اهالی آن نمی‌شود.

در این روستا همه منازل به کارگاه‌های کوچک و بزرگ مجسمه‌سازی تبدیل شده که از صبح تا غروب مردان و زنان به همراه جوانان مشغول ساخت مجسمه‌های زیبا و کم نظیری هستند و ۴۰ کارگاه مجسمه‌سازی نیز در این روستا دایر است.

دهیار روستای مافی‌کندی سلماس اظهار کرد: اهالی این روستا هر هفته بیش از ۸۵ تن مجسمه تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می‌کنند و این ظرفیت اگر مورد حمایت مسئولان قرار بگیرد، می‌تواند به رونق اقتصادی در منطقه و حتی کشور کمک کند.

کد خبر 4965467

منبع: مهر

کلیدواژه: روستا مجسمه سازی شهرستان سلماس ویروس کرونا شیراز بوشهر قزوین شیوع کرونا گرگان دهه کرامت شهرکرد بیرجند ایلام استانداری سمنان خطبه های نماز جمعه ستاد مقابله با کرونا مواد مخدر اهالی این روستا ساخت مجسمه مجسمه سازی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۶۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود روان آب به روستای زین آباد داراب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس ،دهیار روستای زین آباد داراب گفت: بارندگی شدید دیشب سبب شکستن گوراب بالا دست روستا شده و آب بدون توقف در روستا در حال حرکت است.
حق پرست افزود: با تلاش مجموعه شورا، دهیار و مردم از ورود روان آب به منازل جلوگیری شد و تا کنون این سیلاب هیچ خسارتی نداشته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • (تصاویر) آیین سنتی برف چال در مازندران
  • مراسم نذر باران در روستای کوریجان کبودراهنگ
  • مراسم نذر باران در روستای کوریجان
  • مشکلات آبرسانی در روستاهای بخش گابریگ از زبان اهالی
  • تجمع ضدصهیونیستی در روستای کچوئیه لنجان
  • گازکشی نشدن برخی از محله‌های روستای بهارستان و دردسرساز شدن آن برای اهالی
  • لحظات نفس‌گیر نجات هفت نفر از اهالی روستای تلمیشان گرفتار در آب
  • بازگشت اهالی ۴ روستای تخلیه شده جاسک به منازل خود
  • بهره مندی اهالی روستای هفتوان سلماس از آب سالم و بهداشتی
  • ورود روان آب به روستای زین آباد داراب