Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-18@21:36:46 GMT

تایید امکان انتقال کرونا از انسان به حیوانات

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۶۱۵۹

تایید امکان انتقال کرونا از انسان به حیوانات

رویداد۲۴ دکتر بهزاد امیری، با اشاره به اینکه بر اساس اعلام سازمان بهداشت جهانی و بر اساس شواهد موجود به نظر می‌رسد ویروس کووید_۱۹ از یک منبع حیوانی پدید آمده است، گفت: داده‌های توالی ژنتیکی نشان می‌دهد که ویروس کووید_۱۹ از خویشاوندان نزدیک ویروس‌های کرونایی است که در جمعیت خفاش Rhinolophus (خفاش نعل اسب) در گردش است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر مدارک علمی کافی برای شناسایی منبع ویروس کووید_۱۹ یا توضیح مسیر اصلی انتقال به انسان (که ممکن است یک میزبان واسطه باشد) وجود ندارد، تصریح کرد: از سوی دیگر دریافته‌ایم که امکان آلوده شدن برخی حیوانات از طریق تماس نزدیک با انسان‌های آلوده وجود دارد و این موضوع به خصوص در مورد گربه‌ها اثبات شده است؛ در حالیکه تاکنون مورد اثبات شده‌ای از انتقال ویروس کووید۱۹ از حیوانات به انسان گزارش نشده است.

امیری با بیان اینکه آزمایش بررسی ویروس کووید۱۹ در چندین سگ و گربه (گربه خانگی) و یک ببر به دنبال تماس نزدیک با انسان‌های آلوده، مثبت شده است، افزود: گربه‌ها حساس‌ترین گونه حیوانی برای کووید_۱۹ هستند و می‌توانند به بیماری بالینی مبتلا شوند. همچنین امکان سرایت بیماری کووید_۱۹ از گربه آلوده به سایر گربه‌ها در صورت تماس نزدیک و طولانی بین آن‌ها وجود دارد.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: سایر گربه‌سانان نظیر شیر و ببر نیز می‌توانند به بیماری کووید۱۹ مبتلا شوند.

وی درباره احتمال انتقال ویروس از انسان به سایر گونه‌های جانوری، اظهار کرد: به نظر می‌رسد راسو‌ها (Ferrets) نیز مستعد ابتلا به عفونت هستند، اما کمتر به بیماری مبتلا می‌شوند و این در حالی است که در محیط آزمایشگاه راسو‌های آلوده به ویروس نیز قادر به انتقال عفونت به سایر راسو‌ها بودند.

امیری با اشاره به اینکه سگ‌ها نیز مستعد ابتلا به عفونت هستند، اما کمتر از گربه‌ها و راسو‌ها مبتلا می‌شوند، ادامه داد: امکان آلوده شدن خفاش‌های میوه‌خوار مصری به ویروس کووید_۱۹ در محیط آزمایشگاه اثبات شده، اما علائمی از بیماری یا توانایی انتقال موثر عفونت به خفاش‌های دیگر را نشان ندادند. همچنین به نظر می‌رسد طیور و خوک‌ها، مستعد ابتلا به عفونت کووید۱۹ نیستند.

وی افزود: در صورتی که فردی هر نوع علائم بیماری (به خصوص تب و سرفه) را دارد باید از ماسک استفاده کرده و از تماس با حیوانات (اعم از حیوان اهلی، خانگی و یا وحشی) جددا خوداری کند. همچنین در صورتی که به بیمار مبتلا هستید و حیوان خانگی دارید، مراقبت و تغذیه حیوان خود را به فرد دیگری که فاقد علائم بیماری است واگذار کنید و در صورت امکان حیوان را به مکان دیگری غیر از محل زندگی خود انتقال دهید. حتی در زمانی که سالم هستید قبل و بعد از دست زدن به حیوانات، حتما دست خود را با آب و صابون بشویید و تا حد امکان از دستکش یکبار مصرف استفاده کنید.

رئیس گروه مدیریت بیماری‌های قابل انتقال بین انسان و حیوان مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت با تاکید بر جلوگیری از تماس حیوانات خانگی با سایر حیوانات به ویژه سگ‌ها و گربه‌های ولگرد، تصریح کرد: دقت کنید تا از مصرف غذا و آب آلوده توسط حیوانات خانگی جلوگیری کنید. توجه کنید که حیوانات خانگی باید بطور منظم، دوره‌ای و مستمر از سوی دامپزشک مورد معاینه قرار گیرند و به محض بروز علائمی دال بر بیماری، تا رفع کلیه علائم و تایید دامپزشک مبنی بر درمان کامل، حیوان بیمار در مکانی مجزا از انسان‌ها و سایر حیوانات نگهداری شود. منبع: ایسنا لینک کوتاه: کپی در کلیپ بورد کپی لینک خبر های مرتبط

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 ویروس کرونا پیشگیری از کرونا مدیریت بیماری ویروس کووید ۱۹ گربه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۶۱۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناسا در پی راه سریع‌تر و ارزان‌تر برای انتقال نمونه‌های مریخ به زمین

از تارنمای «فیز»، آوردن نمونه خاک و سنگ از مریخ به زمین در چند دهه گذشته در فهرست اقدامات در دست اقدام ناسا است، اما با افزایش هزینه‌ها تاریخ این کار نیز مدام به عقب افتاد. ناسا به تازگی در یک بازبینی مستقل هزینه کلی این برنامه را هشت تا ۱۱ میلیارد دلار برآورد کرد و تاریخ رسیدن (محموله) را نیز سال ۲۰۴۰ پیش بینی کرد که یک دهه دیرتر از تاریخ اعلام شده است.

بیل نلسون مدیر اداره کل ملی هوانوردی و فضا آمریکا (ناسا) در یک نشست خبری گفت: این تاریخ بسیار دیر و هزینه‌اش هم بسیار زیاد است. او از صنایع خصوصی و مراکز سازمان ناسا خواست که گزینه‌های دیگری برای تجدیدنظر در این پروژه ارائه دهند.

وی ادامه داد: ما می‌خواهیم که هر ایده جدید و تازه‌ای را به دست آوریم.

این در حالی است که مریخ نورد «استقامت» ناسا از زمان فرود بر مریخ در سال ۲۰۲۱ تاکنون ۲۴ نمونه جمع آوری کرده است و هدف این است که بیش از ۳۰ نمونه برای بررسی نشانه‌های احتمالی حیات باستانی در مریخ جمع کند.

ناسا می‌خواهد حداقل برخی از این نمونه‌ها را در دهه ۲۰۳۰ با هزینه‌ای کمتر از هفت میلیارد دلار به زمین منتقل کند. این مستلزم فضاپیمایی برای رفت و برگشت به مریخ است.

نیکی فاکس مسئول علمی ناسا هم در این نشست خبری از گمانه زنی درباره زمان انتقال این نمونه‌ها به زمین خودداری کرد و گفت: جزییات طرح پیشنهاداتی که ارائه می‌شود، ارائه می‌شود.

وی افزود: تاکنون فضاپیما از هیچ سیاره دیگری پرتاب نکرده‌ایم و این موجب می‌شود که بازگشت نمونه‌ها از مریخ کار پُر چالشی باشد.

نلسون نیز در این زمینه اظهار داشت: انتقال نمونه‌ها به ناسا کمک می‌کند تا تصمیم بگیرد که فضانوردان در دهه ۲۰۴۰ روی مریخ به کجا بروند. ناسا امیدوار است که ایده‌های مطرح شده در این زمینه را تا اواخر پاییز دریافت کند.

 آوردن نمونه مریخ، یکی از اهداف بلندمدت اصلی اکتشافات سیاره‌ای بین‌المللی در دو دهه گذشته بوده است. مریخ‌نورد «استقامت» (Perseverance) ناسا در حال جمع‌آوری نمونه‌های علمی قانع‌کننده است که دانشمندان را یاری می‌دهند تا تاریخ زمین‌شناسی مریخ و تکامل آب‌وهوای آن را درک کنند و برای اکتشافات انسانی آینده آماده شوند. آوردن نمونه‌های مریخ، به جستجوی ناسا برای یافتن نشانه‌هایی از حیات باستانی نیز کمک می‌کند.

منبع: ایرنا

tags # مریخ ، زمین ، ناسا سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • امکان انتقال پایتخت؛ چرا احمدی‌نژاد موفق نشد؟
  • ناسا در پی راه سریع‌تر و ارزان‌تر برای انتقال نمونه‌های مریخ به زمین
  • فعالیت ۷۵۰۰ آزمایشگاه پزشکی در کشور / کرونا؛ تجهیزات آزمایشگاهی را فرسوده کرد
  • آپدیت جدید تلگرام دل کاربران را برد
  • تصویری از یک تابلو که صاحبان سگ و گربه را می‎‌ترساند!
  • استفاده هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی اصفهان از فراورده‌های خونی
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • فیلم/ عمل زیبایی یا حیوان آزاری؟
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم