Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی با اشاره به اجباری شدن استفاده از ماسک در اماکن عمومی از امروز، گفت: وظیفه اجرای این موضوع را ارائه دهندگان خدمت بر عهده خواهند داشت. به این صورت که در ادارات مسئولان و روسای ادارات، در مترو مسئولان مترو و... و. مسئولیت اجرای این موضوع را برعهده خواهند داشت و در عین حال نکته مهم‌تر این است که به کسانی که ماسک ندارند، ارائه خدمت انجام نمی‌ شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از طرفی هم اگر کارمندی ماسک نداشته باشد، برایشان غیبت زده شده و برگردانده می شوند.

افزایش ۲.۵ برابری درخواست عموم مردم برای استفاده از ماسک

وی افزود: اصلی‌ترین ضمانت اجرا برای استفاده کردن از ماسک، خواست عمومی مردم است. در چند روز گذشته استفاده از ماسک در سطح شهر تهران بین دو تا ۲.۵ برابر بیشتر شده است. متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی در محل‌های ارائه دهنده خدمات و صنوف و همچنین در سطح کشور کاهش یافته بود. این درحالی است که همچنان فکر می‌کنیم که اکثر مردم رعایت متوسط یا بالایی را دارند. به هر حال درصد قابل توجهی از مردم خروج از منزل را محدود کردند، مهمانی و رفت و آمد ندارند، یک جمعیت ۱۴ میلیونی دانش آموزان و ۴.۵ میلیونی دانشجویانی که تعطیل شدند، ترددی ندارند و همه این موارد مهم است. دومین ضمانت اجرایی رعایت پروتکل‌های بهداشتی و استفاده از ماسک، تاکید مسئولان ادارات خواهد بود. نظارت این اقدام را در حلقه اول وزارت کشور و کمیته امنیتی و اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا برعهده دارد و با چهار لایه که ما طراحی کردیم در وزارت بهداشت هم این نظارت انجام می‌شود. بر این اساس ما ناظر می‌فرستیم و هم سامانه ۱۹۰ ما آماده گزارش های مردمی است و هم از طریق بارکدی که برای مشاغل مختلف تعریف شده، مردم می‌توانند نظارت را انجام دهند.

حریرچی ادامه داد: به هر حال کشور ما کشور بزرگی است و ۸۳ میلیون جمعیت دارد که وضعیتش با کشوری مانند هلند که از خوزستان کوچکتر است، متفاوت است. اکنون کشور آمریکا دچار قله یا پیک دوم شده و روز گذشته ۵۵ هزار مورد ابتلای جدید را شناسایی کرده بود. در منطقه ما کشور پاکستان و عربستان تعداد مواردشان به سرعت رو به افزایش است و تعداد موارد در عربستان به ۲۲۰ هزار نفر رسیده بود. در کشور ما بسیاری از استان‌ها مانند خوزستان، هرمزگان، بوشهر، آذربایجان غربی و شرقی و کردستان و کرمانشاه در اسفند و فروردین شرایط آرامی داشتند و اکنون موج اول را طی می کنند. در عین حال ما نگران استان هایی هستیم که هنوز موارد زیادی نداشتند و ممکن است در آینده نزدیک دچار موارد زیاد بیماری شوند. مانند استان فارس و ... بنابراین استان‌ها و کشورهای مختلف باید به تعبیری بدهی‌هایشان را به کرونا از نظر ابتلا بپردازند، اما کشور و استانی موفق است که بتواند این افزایش موارد را تا زمان کشف واکسن به تعویق بیندازد تا آسیب دیدگان به کمترین میزان ممکن برسد.

همچنان در موج اول کرونا هستیم

حریرچی همچنین گفت: اگر استان یا کشوری شش ماه را به صورت طبیعی و با میزان بیماری اندک طی کرده باشد، به نوعی موفقیت محسوب می‌شود. یعنی یک چهارم از این دو سال را طی کرده است. استان‌هایی مانند فارس هستند که موج اول قابل توجهی نداشتند و امیدواریم همچنان بتوانند مدیریت کنند. بر همین اساس هنوز وضعیت فعلی را موج دوم تلقی نمی کنیم و هنوز از نظر خصوصیات اپیدمیولوژیک در موج اول بیماری به سر می بریم. متاسفانه مدت زمان قابل توجهی است که میزان فوتی‌هایمان سه رقمی شده و حدود ۱۵۰ فوت است که همراه هر یک از این فوتی‌ها تعداد زیادی بستری و موارد سرپایی وجود دارد.

چرایی افزایش آمار فوتی‌های کرونا

وی ادامه داد: زمانیکه میزان فوتی‌ها دو رقمی شده بود، در حال برنامه ریزی برای رساندن میزان موارد فوت به زیر ۱۰ نفر بودیم. منتها دو اتفاق مهم رخ داد؛ یکی اینکه ما باید مانند سایر کشورها بازگشایی‌ها را داشته باشیم و روند بازگشت فعالیت های نزدیک به عادی را به خاطر معیشت مردم داشته باشیم که اکثر کشورها این را کار را انجام دادند و قابل قبول است. البته عوارض خودش را هم دارد. به این معنا وقتی بازگشایی انجام می‌شود، قاعدتا میزان مواجهه را به میزانی افزایش می‌دهد. این افزایش مواجهه تعداد موارد ابتلا، بستری و مرگ را افزایش می‌دهد.

مجوز به ۹ استان برای اعمال محدودیت در مناطق قرمز تهران در وضعیت هشدار

حریرچی همچنین گفت: تعطیلی یکپارچه کشوری به نفع نیست. در اسفند و فروردین هم که تعطیلی‌ها را داشتیم، استان‌های جنوبی ما درگیر نبودند، اما عوارض تعطیلی‌ها را تحمل کردند. بهترین الگو که در ستاد ملی کرونا تصویب شده، الگوی شهرستانی در قالب تصمیم‌گیری استانی است. در حال حاضر به  ۹ استان مجوز داده ایم تا شهرستان‌هایی که وضعیت‌شان قرمز تشخیص داده شده،  مشاغل سطح سه و چهار را تعطیل کرده‌اند. مشاغلی مانند رستوران‌ها، قهوه خانه‌ها، سالن‌های سینما، تئاتر، مصلی‌ها و مساجد نیز در این استان‌ها تعطیل شدند. بنابراین  ممکن است تعطیلی‌ها بازگردد. همانطوری که در ۹ استان تعطیلی‌ها برگشته است، اما بسته به وضعیت استان‌ها و به صورت هفتگی تصمیم گیری می‌شود. شهر تهران هنوز در وضعیت قرمز قرار نگرفته، اما در مرحله هشدار است. باید توجه کرد که رقم تهران در مرحله هشدار هم می تواند از چند استان قرمز هم بیشتر باشد، به دلیل مخرج بالاتری که نسبت به استان های دیگر دارد. ضمن اینکه به دلیل تراکم فوق العاده بالایی که در شهر، استان و حاشیه تهران داریم و استان البرز هم متصل به تهران طبقه بندی می شود، رقم های جزیی افزایش می تواند به صورت تصاعدی و انفجاری افزایش یابد. بر همین اساس اگر لازم باشد، احتمال تعطیلی برخی رده های شغلی در سطح سه و چهار در تهران هم وجود دارد.

ممنوعیت مراسم عروسی و عزا در ۹ استان

وی با اشاره به ابتلا به کرونا در مراسم‌های عروسی و عزاداری، گفت: در برخی استان‌ها و حداقل در ۹ استان انجام مراسم عروسی و مراسم ترحیم ممنوع شده است. متاسفانه در سه ماه بین ماه رمضان و محرم طبق فرهنگ برخی مردم این مراسم را انجام می دهند. در بخش آی سی یو قفسه صدری بیمارستان امام خمینی (ره) آقایی بود که دو روز بعد از عروسی‌اش مبتلا شده بود و حالا راه تنفسی او را از گلو باز کردند و در شرایط بسیار سختی قرار داشت و بسیار بدحال بود. برگزاری برخی مراسم ها هیچ توجیهی ندارد. استاندارد خوزستان اعلام می کردند که تعداد زیادی برای مراسم های ترحیم جمع می شوند. به هر حال فرهنگ مردم خوزستان، لرستان و... برای همدردی با یکدیگر بسیار بالا و غنی است، اما عوارض آن در این شرایط وجود دارد. باید توجه کرد که در حال حاضر بسیاری از مردم عالم بی‌عمل شدند. ۹۵ تا ۹۷ درصد مردم می‌دانند، اما عمل نمی‌کنند. ۵۰ تا ۶۰ درصد مردم هم بینش درستی دارند.

احتمال ابتلای مجدد بهبودیافتگان کرونا

حریرچی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می‌کرد، تاکید کرد: نکته کلیدی این است که پیر، میانسال، جوان، نوجوان و کودک از نظر ابتلا در معرض ابتلای یکسانی قرار دارند. در کودکان و نوجوانان و جوانان علائم بیماری کم یا بی‌علامت است، اما احتمال ابتلای آنها با سایر افراد برابر است، اما از آنجایی که متوجه بیماری نمی‌شوند، احتمال انتقال بیماری از سوی آنها بالاتر است. بررسی‌هایی که انجام دادیم از ۱۰ درصد تا ۲۰ درصد و حتی در مواردی ۵۰ درصد در برخی استان ها که اپیدمی آن ها زودتر شروع شده، روند ابتلا را داشته ایم. آمارهایی در حد ابتلای ۱۵ تا ۲۰ درصد جمعیت و عددهای ۱۵ تا ۱۸ میلیون، عجیب و غریب نیست، اما قبلا فکر می کردیم که افرادی که مبتلا می شوند، ایمنی طولانی تری دارند، اما متوجه شدیم که اینطور نیست. با توجه به اینکه اکنون ثابت شده که سطح سرمی آنتی بادی خصوصا در افراد کم علامت در عرض سه ماه کاهش می یابد، احتمال ابتلای مجدد افراد وجود دارد.

وی با بیان اینکه امیدواریم تعداد فوتی هایمان در حد سه رقمی پایین باقی بماند و حتی کمی نزولی باشد، گفت: در عین حال افزایش فوتی ها تا رقم های ۲۰۰ مورد هم متاسفانه بعید نیست.

ابتلا به کرونا انگ نیست

حریرچی درباره مخفی کردن ابتلا به کرونا از سوی برخی مبتلایان، گفت: متاسفانه این موضوع ایجاد شده و برخی فکر می کنند که کرونا نوعی انگ و عار است. باید توجه کرد که کسانی که مبتلا می شوند، اکثرا قربانی هستند که از افراد دیگری بیماری به آنها منتقل شده است. وقتی تست فردی مثبت شود، به خانه او مراجعه می کنیم و گاهی با برخورد بد افراد مواجه می شویم. در برخی استان ها فردی فوت کرده اما در اعلامیه نوشتند که متوفی بیماری قلبی داشت و منظورشان این است که کرونا نداشت. مردم باید بدانند که این تصور منجر به تاخیر در درمان می شود.

شرط برگزاری لیگ فوتبال

وی درباره برگزاری لیگ فوتبال نیز گفت: ما پروتکلی در این زمینه داریم. طبق پروتکل اگر تعداد بازیکنان و اعضای یک تیم که به کرونا مبتلا شده اند از یک تعدادی بیشتر شود، آن تیم مسابقه نمی دهد و بازی به تعویق می افتد. اگر پایدارتر و طولانی تر شود، تصمیمات دیگری اتخاذ می شود.

حریرچی درباره وضعیت تامین ماسک نیز گفت: خوشبتانه تعداد تولید ماسک در کشور به میزان بسیار زیادی افزایش یافته است و حتی گاهی مجوز صادرات را هم ارائه داده ایم. در حال حاضر ادارات و ارائه دهندگان خدمات وظیفه طلب استفاده از ماسک را دارند و وزارت صمت هم وظیفه تامین ماسک را بر عهده دارد. در عین حال مردم می توانند در خانه هایشان با چند تکه پارچه ماسک خانگی برای خودشان درست کنند. استفاده از هر نوع ماسکی که سه لایه باشد، اعم از پارچه ای و... موثر است. استفاده از ماسک وظیفه اجتماعی ما محسوب می شود. دولت و وزارت صمت در حال تهیه است، اما مردم حتما از ماسک استفاده کنند.

رفتارهای متفاوت ویروس کرونا نگرانی‌ها درباره آنفلوآنزا و تدارک وسیع واکسن

وی درباره جهش ویروس کرونا نیز گفت: ویروس کرونا در حال تغییر است و رفتارهای متفاوتی را از خودش نشان می‌دهد که در کشورهای مختلف و کشور ما هم دیده شده است و به تعبیر وزیر بهداشت شتر، گاو، پلنگی است که پیچیدگی های خودش را دارد. ویروس جدید آنفلوآنزا و شبه آنفلوآنزایی در چین دیده شده که قابلیت ابتلای وسیع انسان را دارد، اما هنوز به این مرحله نرسیه است. در عین حال نگران ویروس H۱N۱ معمولی هم هستیم. بر همین اساس برای تامین واکسن و گسترش تزریق واکسن به گروه های پر خطر تدارک وسیعی دیده ایم.

تابستان داغ کرونا

وی گفت: برخلاف پیش بینی های روز دنیا که قرار بود تابستان آرامی داشته باشیم، تابستان بد و داغی از نظر کرونا داریم و اگر ویروس H۱N۱ با کرونا مخلوط شود، ممکن است عواقب بسیار بدی داشته باشد. نکته کلیدی این است که راه حل مقابله با ویروس با بیمارستان و دارو نیست، اما راهکار مقابله با ویروس پیشگیری و اقدامات بهداشتی است و باید هوشیار بوده و تغییر رفتار دهیم.

      

منبع: اکوفارس

کلیدواژه: استفاده از ماسک احتمال ابتلای عین حال تعطیلی ها استان ها ۹ استان فوتی ها موج اول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۶۳۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: یکی از مؤثرترین ساختارها، واکسن نانوذره لیپیدی مبتنی بر پلتفرم mRNA بود. در ایران نیز برخی از دانشمندان به‌دنبال چنین ساختاری رفتند. دکتر سینا مظفری، متخصص ژنتیک مولکولی، یکی از این محققان بود. اگرچه با فروکش ‌کردن پاندمی کرونا نیازی اساسی برای واکسن احساس نمی‌شود، این ویروس خطرناک برای همیشه با ما هست و باید مراقب جهش‌های آن بود. از سوی دیگر، فناوری ساخت واکسن‌های کرونا می‌تواند در عرصه‌های دیگر پزشکی نیز مورد استفاده قرار بگیرد. گفت‌وگوی همشهری با دکتر سینا مظفری پیش روی شماست.

دکتر سینا مظفری، متخصص ژنتیک مولکولی

بیشتر بدانیم:

آشنایی با واکسن‌های جدید mRNA برای پیشگیری از کرونا| چشم‌انداز جدید برای پیشگیری و درمان بیماری‌ها در پزشکی


ژنتیک مولکولی پایان‌بخش انتظار
بهترین وقت زدن واکسن آنفلوانزا چه زمانی است؟ چه نوع واکسنی بزنیم؟

چطور جایزه بین‌المللی کنز را دریافت کردید؟
در سال ۱۴۰۲ موفق به دریافت جایزه بین‌المللی کنز بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) به‌دلیل توسعه واکسن کرونا شدم. هرچند به‌دلیل فروکش کردن شدت بیماری‌زایی این ویروس در نوع اومیکرون و کاهش استقبال عمومی از تزریق واکسن کرونا در ایران، تولید تجاری آن در نهایت متوقف ماند.

توضیح مختصری درباره واکسن‌های کرونا بدهید.
با شیوع پاندمی کرونا، واکسن‌هایی با پلتفرم‌های مختلف برای پیشگیری از بیماری کووید۱۹ توسعه یافتند. در این میان واکسن‌های بر پایه پلتفرم نانوذره لیپیدی mRNA که با نام واکسن‌های بیونتک/فایزر و مدرنا در بین عموم شناخته می‌شوند، سرعت بالای تولید حدود ۱۰بار سریع‌تر از واکسن‌های سنتی، به‌عنوان مثال تنها در ۴۵روز در مورد واکسن مدرنا داشتند.


اثربخشی چه نوع واکسن‌هایی بیشتر بود؟
تولید محصولات دارویی بر پایه پلتفرم mRNA با استفاده از خط تولید و فرمولاسیون تقریبا مشابه، سنتتیک بودن و عدم‌نیاز به فرایندهای کشت سلولی و کاهش احتمال آلودگی‌های بیولوژیک، اثربخشی و ایمنی‌زایی بالاتری نسبت به سایر پلتفرم‌های واکسن نشان داده‌اند. موفقیت چشمگیر این پلتفرم برای توسعه سریع واکسن‌های کارآمد علیه بیماری‌های عفونی و سرطان‌ها و به‌ویژه استراتژیک بودن آن برای کشورها در رویارویی با پاندمی‌های نوظهور، محققان بسیاری را در کشورهای مختلف ازجمله آلمان، آمریکا و چین ترغیب به توسعه واکسن‌های دیگر برپایه پلتفرم mRNA کرده است.


نام این واکسن چیست و مراحل مطالعاتی آن به چه شکل بود؟
این واکسن توسط سازمان غذا وداروی ایران با نام آیریبووکس Iribovax نامگذاری شد. نکته قابل توجه درخصوص این واکسن هم این است که در آزمایش روی میمون‌های رزوس کارایی بالاتری را در خنثی‌سازی‌ ویروس کرونا در مقایسه با دیگر واکسن‌های مورد استفاده در ایران نشان داد. همچنین علاوه بر داشتن ایمنی از گسترش عفونت ویروسی حاصل از کروناویروس در ریه و سیستم تنفسی این میمون‌ها به‌طور کاملاً مؤثری جلوگیری کرد. نتایج جامع تست‌های پیش‌بالینی این واکسن در مجله علمی Journal of Controlled Release چاپ شده است. همچنین باتوجه به اهمیت به‌دست آوردن این فناوری توسط ایران و نتایج مهم آن به‌عنوان عکس جلد این مجله برگزیده شده است. قابل ذکر است که این مجله یک نشریه شناخته‌شده در علوم دارویی و بالاترین مجله علمی است که نتایج پیش‌بالینی یک واکسن ایرانی موفق به چاپ در آن شده است.


در حال حاضر تمرکز و فعالیت شما درخصوص واکسن چه بیماری‌هایی است؟
گروه تحقیقاتی ما در حال توسعه واکسن‌های چندظرفیتی علیه ویروس آنفلوآنزا و سرطان‌هایی ازجمله روده و ریه است. قابل توجه اینکه در حال حاضر تنها واکسن‌های کرونای مورد استفاده در دنیا که علیه سویه‌های جدیدتر اومیکرون (زیرسویه XBB۱.۵) کارآمد هستند واکسن‌های به‌روز شده فایزر و مدرناست که تزریق آنها به‌خصوص برای افراد بالای ۶۵سال یا مبتلا به بیماری‌های قلبی یا مشکلات سیستم ایمنی بسیار توصیه شده‌ است. علاوه براین، موج اخیر سرماخوردگی ویروسی که بسیاری را در ایران دچار بیماری‌های تنفسی کرده، براساس داده‌های اعلام شده عمدتاً به‌دلیل آنفلوآنزای فصلی بوده است و پس از آن زیرسویه جدید اومیکرون با نام JN.۱ عامل بعدی است.


اهمیت سرمایه‌گذاری در تکنولوژی mRNA درایران چقدر است؟
در ایران توسعه و پیشرفت در حوزه تکنولوژی mRNA می‌تواند به‌عنوان یک فرصت استراتژیک برای بهبود سلامت عمومی و توسعه پزشکی محسوب شود. این فناوری نه‌تنها می‌تواند برای تولید واکسن‌های mRNA در برابر بیماری‌های عفونی و سرطان‌ها و بیماری قلبی مورد استفاده قرار بگیرد، بلکه امکان توسعه داروهای نوین و درمان‌های مبتنی بر ژن‌درمانی بیماری‌های ارثی و ژنتیک همچون هموفیلی و تالاسمی را مبتنی بر استفاده از سیستم ویرایش ژنوم انسان یا کریسپر به کمک mRNA فراهم می‌کند.


در ایران چه اقداماتی برای ایجاد هماهنگی و تسهیل در روند ساخت این واکسن‌ها شده است؟
تسریع در توسعه این فناوری لازم است باید و سرمایه‌گذاری‌های لازم صورت گیرد. این سرمایه‌گذاری‌ها باید به‌گونه‌ای باشد که علم در این رشته بومی‌سازی‌ شود. برای ایجاد هماهنگی و تسهیل در فعالیت‌های مرتبط می‌توان یک مرکز تخصصی به نام «مرکز توسعه فناوری دارویی mRNA و ژن‌درمانی» ایجاد کرد؛ همانگونه که به‌عنوان مثال کشورهای پیشرفته‌ای همچون استرالیا و انگلیس به این طریق در حال سرمایه‌گذاری، انتقال و بومی‌سازی‌ این فناوری در کشورشان هستند. این مرکز می‌تواند محلی باشد که از طریق آن تحقیقات پایه‌ای و کاربردی، توسعه فناوری، آموزش و انتقال فناوری در زمینه تکنولوژی mRNA صورت بگیرد و با همکاری دولت و بخش خصوصی، محیطی مؤثر برای رشد و توسعه این حوزه فراهم شود.
ایران در حوزه تحقیقات و توسعه تکنولوژی mRNA چه جایگاهی دارد؟
با پیاده‌سازی این طرح‌ها، ایران می‌تواند در جایگاه برجسته‌ای در حوزه تحقیقات و توسعه تکنولوژی mRNA قرار بگیرد و به‌عنوان یک پایگاه در تولید و استفاده از واکسن‌های جدید و درمان‌های نوین به منافع عمومی و بهبود سلامت جامعه خدمت کند. تاکنون حمایت‌های به عمل آمده مقطعی و محدود بوده و به هیچ‌وجه قابل مقایسه با سرمایه‌گذاری‌ در دیگر کشورها نیست. بنابراین برای تجاری‌سازی در این حوزه پیشرفته علاوه بر حمایت‌های ویژه بخش دولتی، نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در تولید صنعتی هم وجود دارد.

مکث
تحصیل در خارج، خدمت به کشور

سینا مظفری دوره دکتری و فوق دکتری خود را در انستیتوماکس‌پلانک آلمان در زمینه ژنتیک مولکولی و پزشکی به پایان رسانده است. او دوره دکتری را در آزمایشگاه بیوشیمی RNA ماکس‌پلانک که پیشتاز تولید و تعیین ساختار کمپلکس‌های mRNA در دنیا و صاحب امتیاز تکنولوژی interference RNA است، گذرانده و در سال ۲۰۱۳ موفق به دریافت جایزه و مدال علمی Otto-Hahn جامعه علوم پیشرفته ماکس‌پلانک آلمان در شاخه زیست‌پزشکی به‌دلیل شناسایی مکانیسم پردازش mRNA و همچنین جایزه ملی ژنتیک ایران در سال ۱۳۹۹ شده است. او همچنین برگزیده برتر جایزه بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) درشاخه سلامت و پزشکی در سال ۱۴۰۱ به‌دلیل ساخت واکسن نانوذره لیپیدی mRNA شده است. ضمن آنکه سرآمد علمی کشور در سال ۱۴۰۲ از نظر معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و بنیاد علم ایران نیز بوده است. دکتر سینا مظفری جوین، مقالات تأثیرگذاری هم در زمینه ژنتیک مولکولی و اصلاح بیماری‌های ژنتیک در مجله‌های علمی مطرح دنیا با ضریب اثر بالا ازجمله Science، Molecular Cell، Nature Communications، مجله آکادمی ملی علوم آمریکا PNAS و Nucleic Acids Research دارد.

کد خبر 844282 برچسب‌ها کرونا سرطان بیماری - قلبی بیماری - سرما خوردگی واکسن

دیگر خبرها

  • احتمال محرومیت هواداران بایرن در بازی با رئال
  • پیگیری مطالبات جامعه آزمایشگاهیان کشور
  • احتمال بقای اسرائیل با نا امن‌سازی ایران کم‌تر می‌شود
  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • برای دلار ۲۰ هزار تومانی و تورم ۳۰ درصدی فریاد وااسلاما سر دادند؛ الان دلار ۶۵ هزار تومانی و تورم ۴۵ درصدی را توجیه می‌کنند
  • افزایش نرخ بیکاری در انگلیس به رقمی بی سابقه
  • ابتلای ۱۳ هزار نفر به هموفیلی در ایران 
  • ارتش ۸ شهید مدافع حرم را تقدیم انقلاب کرده‌ است
  • واکنش تحلیلگر ایرانی ساکن لندن به فعالیت مجدد گشت ارشاد: به مسئولان التماس می کنم دست از این رفتارهای حیرت آور در خیابان ها با جوان های خودمان بردارید
  • عامل افزایش ابتلای جوانان به سرطان چیست؟