Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-23@11:36:42 GMT

هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید طلا

تاریخ انتشار: ۱۵ تیر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۸۵۲۶۴۹۸

هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید طلا

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، آمار بلومبرگ نشان می‌دهد جریان سرمایه‌ای که امسال به سوی صندوقهای سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس (ETF) که عمدتا در آمریکای شمالی و اروپا هستند، سرازیر شده است نزدیک به رکوردی است که در سال ۲۰۰۹ ثبت شده بود. در این بین، تقاضا در چین و هند که بزرگترین خریداران شمش، سکه و جواهرات طلا در جهان به شمار می روند، در پی شیوع ویروس کرونا، توقف واردات و خالی شدن فروشگاهها از خریداران، به شدت افت کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند بهبود فروش به دلیل افزایش قیمتها که مانع حضور خریداران شده، آهسته شده است.

داروی کانگ، مدیر بخش کالا و سهام شرکت مدیریت سرمایه گذاری امریکاس DWS انتظار دارد سرمایه گذاران اروپایی و آمریکایی بدون توجه به تقاضای آسیایی، همچنان به طلا علاقمند بمانند. اگر الگوی خرید در چین و هند هم همزمان با آنچه که اکنون در بازار ETF مشاهده می شود بالا رود، در این صورت قیمت طلا بسیار بالاتر خواهد رفت.

گروه گلدمن ساکس ماه گذشته در یادداشتی تحقیقاتی برآورد کرد که تقاضا برای سرمایه‌گذاری در کشورهای توسعه یافته که ناشی از نگرانی‌های اقتصادی است، کمک کرده است قیمت طلا از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون حدود ۱۸ درصد صعود کند در حالی که خرید ضعیفتر مصرف کنندگان در اقتصادهای نوظهور هشت درصد تاثیر منفی داشته است. بهبود اقتصادی و دلار ضعیفتر ممکن است باعث شود تقاضای مصرف کنندگان در اقتصادهای نوظهور در نیمه دوم احیا شده و به رشد بیشتر قیمت طلا کمک کند.

با این حال کارستن فریتچ، تحلیلگر کومرس بانک خاطرنشان کرد که قیمتهای بالاتر ممکن است باعث از بین رفتن بیشتر تقاضا در شرق شود و قیمت طلا بیشتر تحت تاثیر تقاضای سرمایه گذاری در غرب قرار گیرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون ۱۷ درصد رشد قیمت داشته و سه ماهه دوم را با بزرگترین رشد قیمت در بیش از چهار سال اخیر به پایان برد. قیمت هر اونس طلا سه شنبه هفته گذشته برای نخستین بار از سال ۲۰۱۱ تاکنون از مرز ۱۸۰۰ دلار عبور کرد.

قیمتهای بالاتر روی خریداران آسیایی حتی با وجود بازگشایی اقتصادی، تاثیر منفی گذاشته است. طلا همواره پناهگاهی برای دارایی بوده است اما تقاضا برای جواهرات در هند و چین در دوران قرنطینه، از دست رفتن مشاغل و رشد اقتصادی ضعیف که هزینه مصرف کنندگان را محدود کرده، سقوط کرده است.

شرکت مشاوره فلزات ارزشمند "متالز فوکوس" پیش بینی کرده که تقاضای چین برای خرید جواهرات طلا در سال ۲۰۲۰ به میزان ۲۳ درصد و تقاضای هند ۳۶ درصد کاهش پیدا خواهد کرد. مدیرعامل انجمن طلای چین اعلام کرده که فروش در چین ممکن است ۳۰ درصد نسبت به سال ۲۰۱۹ کمتر شود با این حال این برآورد نسبت به پیش بینی قبلی کاهش ۵۰ درصدی فروش در سال ۲۰۲۰ مثبت شده است.

واردات طلای هند در فاصله آوریل تا مه حدود ۹۹ درصد کاهش پیدا کرده است.

در مقابل، تقاضا از سوی صندوقهای ETF به دلیل نگرانیها نسبت به دورنمای اقتصادی، نرخهای بهره منفی و کاهش ارزش ارزها پس از اقدامات محرک مالی گسترده، جهش پیدا کرده است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، مجموع موجودی طلایی صندوقهای ETF امسال بیش از ۶۰۰ تن افزایش پیدا کرده و جریان ورود طلا به این صندوقها در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ برای نخستین بار از سال ۲۰۰۹ تاکنون از خرید خرده فروشیها در چین و هند فراتر رفت.

خرید طلا توسط صندوقهای ETF تنها بخشی از تغییر جریان تجارت طلا از شرق به غرب است. بیش از ۷۰۰ تن طلا امسال به خزانه های اطراف نیویورک اضافه شده که بالاترین رکورد از سال ۱۹۹۳ به این طرف است.

پربیننده ترین دلار وارد کانال 21هزار تومان شد! تورم همسایگان شمالی چقدر است؟ پرکاربرترین شبکه‌های اجتماعی کدامند؟/ فیس‌بوک با وجود بدنامی همچنان بر رسانه‌های اجتماعی حاکم است فروش سهام عدالت +جزییات روش مستقیم صفر جدید در بازار سکه تمام

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: طلا قیمت طلا طلای جهانی بازار طلا افزایش قیمت طلا خرید طلا اونس جهانی طلا ویروس کرونا قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت سرمایه گذاری سال ۲۰۲۰ قیمت طلا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۶۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز توزیع دفترچه‌های سپرده گذاران اتباع خارجی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، بهرنگ قربانی، افزود: این دفترچه‌ها به استناد طرح جذب و مدیریت سرمایه‌های اتباع خارجی در زنجیره تولید، چاپ شده و در اختیار دفاتر کفالت، اقامت و اشتغال اتباع خارجی استان فارس قرار گرفته است.
او ادامه داد: دفترچه‌های سپرده گذاران اتباع خارجی دارای مهلت و اعتبار ۶ ماهه  است که پس از بررسی وضعیت فرد سپرده گذار، قابل تمدید است.
مدیر کل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری فارس، در خصوص ضریب امنیتی دفترچه‌ها هم گفت: ضریب امنیتی این دفترچه‌ها با توجه به استفاده از کاغذ چاپ پول و وجود بارکد امنیتی، شماره سریال، مُهر برجسته، امضا و مشخصات فردی تبعه ،بسیار بالا و غیر قابل جعل است.

قربانی افزود: از جمله مزایای افتتاح حساب از سوی اتباع ،امکان دریافت دفترچه اقامت قابل تمدید از سوی اتباع، سپرده‌گذاری، استفاده از بیمه تکمیلی درمان، بیمه حوادث، بیمه عمر و سرمایه‌گذاری، بیمه آتش‌سوزی و استفاده از صندوق ذخیره تسهیلات فرزندان اتباع خارجی است.

دیگر خبرها

  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت یا افزایش؟
  • قیمت جهانی طلا امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
  • آغاز توزیع دفترچه‌های سپرده گذاران اتباع خارجی
  • اطلس سرمایه‌گذاری زمینه جذب سرمایه گذاران در ایلام را تسهیل می‌کند
  • هجوم ایرانیان برای سفرهای خارجی
  • پشت پرده رکوردزنی قیمت طلا
  • تقاضای چین؛ عامل اصلی رکوردزنی قیمت جهانی طلا؟
  • درخشش طلا در سبد سرمایه‌گذاران ایرانی
  • صرفه جویی در بورس انرژی قیمت پیدا می‌کند