Web Analytics Made Easy - Statcounter

موشک بالستیک قاره‌پیمای "سرمت" روسیه به رغم آنکه تاریخ به کارگیری آن در ارتش این کشور به عقب افتاده، به مجرد عملیاتی شدن رعب‌آور خواهد بود؛ موشکی که بر اساس گزارشها برد ۱۸۰۰۰ کیلومتر دارد که عملا هر مکانی روی زمین را در تیررس آن قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه نشنال اینترست، روسیه یک کلکسیون موشک را از اتحاد شوروی سابق به ارث برده که عملا رقیبی در دنیا ندارد و از نظر نوع و تنوع کلی بزرگتر از زرادخانه موشکی هر کشور دیگری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه برخی از موشکهای قاره پیمای آن شروع به فرسوده شدن کرده‌اند اما جدیدترین موشک یعنی "سرمت" موشکی خطرناک است. ترکیب برد بسیار بالا، قابلیت مافوق صوت احتمالی و حمل طیفی از کلاهکهای هسته‌ای در این موشک در صورت عملیاتی شدن، شاید آن را منحصر به فرد سازد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در سخنرانی وضعیت کشور خود در سال ۲۰۱۸ آمادگی عملیاتی موشک قاره‌پیمای بالستیک سرمت را اعلام کرد. موشک سرمت یک موشک مستقر در سیلو و با سوخت مایع است که جایگزین سیستم کهنه شده SS-۱۸ Satan می‌شود. نام موشک سرمت از روی قبایل بدوی سرمتی که در قرنهای ششم تا چهارم قبل از میلادی مسیح در منطقه مربوط به روسیه، اوکراین و قزاقستان امروزی سکونت داشتند، برداشته شده است.

ولادیمیر پوتین شاید به شکلی مبالغه آمیز تاکید کرد، برد و سرعت این موشک سرمت باعث میشود رهگیری آن توسط سامانه‌های دفاع موشکی سنتی پیچیده باشد. به عبارت دیگر او این موضوع را به رخ کشید که این موشک می‌تواند طیف وسیعی از کلاهکهای هسته‌ای را حمل کرده و مافوق سرعت صوت پرواز کند. نهایتا پوتین ادعا کرد که حتی پیشرفته‌ترین سامانه‌های دفاع ضد موشک‌های بالستیک در برابر آن ناکام هستند.

در حقیقت دست کم یکی از این ادعاها نادرست هستند. آلکسی کریووروچکو، معاون وزیر دفاع روسیه در یک بازبینی تاریخ ورود به خدمت موشک سرمت در ارتش روسیه را تا ۲۰۲۱ به عقب انداخت که به این ترتیب این سبب می‌شود که سه سال عقب تر از برنامه زمانی اصلی خود به کار گرفته شود. بخشی از مشکل مربوط به نگهداری موشک در سیلویی بوده که موشک به شکلی نامناسب از آن به بیرون پرتاب می‌شده است.
این موشک حتی به لحاظ استانداردهای موشکهای قاره پیمای بالستیک یک موشک نسبتا بزرگ با وزن بالغ بر ۲۰۰ تن بوده و می‌تواند محموله بالای ده تُن را حمل کند.

ولادیمیر پوتین بر طبق یک بیانیه مطبوعاتی روسیه گفته است که موشک سرمت قرار است به عنوان دستگاه پیشران موشک مافوق صوت گلاید آوانگار استفاده شود.

 پوتین عنوان کرد که سیستم موشکی آوانگارد با قابلیت مافوق صوت گلاید به طرز قابل توجهی پتانسیلهای موشکهای قاره پیمای بالستیک را ارتقا می‌دهد. او همچنین تاکید کرد که تستهای نهایی موشک سرمت با موفقیت به سمت آمادگی رزمی آن به پیش می‌روند.

به نوشته نشنال اینترست، اما و اگرهایی درخصوص پروژه سرمت وجود دارد. این موشک در صورت عملیاتی شدن می‌تواند یک موشک بالستیک قاره‌پیما با برد بالا و خارق‌العاده باشد. این موشک می‌تواند یکی از سرسخت‌ترین موشکها برای مقابله باشد در صورتی که بتواند به درستی از سیلوی حاملش پرتاب شود. هر چند بخشی از تعریف‌های پوتین و رسانه‌های روسی درباره سرمت افکار "غیرواقعی" هستند که نزد مخاطب داخلی خوش می‌آیند اما تردیدی در خصوص تسلط روسیه بر تکنولوژی موشکی در عرصه جهانی به ویژه در صورت اثبات کارکرد این موشک جدید وجود ندارد.
انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: موشک سرمت روسيه قاره پیمای موشک سرمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۶۷۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشه ای از توان پهپادی و موشکی ارتش ؛ از پهپادهای کرار و آرش تا نمایش موشک‌‎های زمین به زمین + ویدئو

دریافت 9 MB دریافت 7 MB دریافت 7 MB دریافت 7 MB

به گزارش همشهری آنلاین، تصاویری از نمایش پهپاد رزمی و دوربلند کمان ۱۲، کرار و آرش و چند منظوره مهاجر ۶ و ابابیل ۴، پهپاد شناسایی مهاجر ۴ و جت نقطه زن کیان و پهپاد انتحاری امین و نمایش موشک‌‎های زمین به زمین ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم روز ارتش تهران را ببینید.

کد خبر 845154 منبع: فارس برچسب‌ها تسلیحات نظامی هواپیما - پهپاد خبر ویژه دفاع - ارتش جمهوری اسلامی

دیگر خبرها

  • ایران از تمام ظرفیت موشکی خود در پاسخ به اسرائیل استفاده نکرد
  • انفجار مهیب در پایگاه هوایی روسیه در کریمه و نابودی سامانه های موشکی
  • فیلم| گوشه‌ای از توان پهپادی و موشکی ارتش؛ از پهپادهای کرار و آرش تا نمایش موشک‌‎های زمین به زمین
  • فیلم| گوشه ای از توان پهپادی و موشکی ارتش ؛ از پهپادهای کرار و آرش تا نمایش موشک‌‎های زمین به زمین
  • گوشه ای از توان پهپادی و موشکی ارتش ؛ از پهپادهای کرار و آرش تا نمایش موشک‌‎های زمین به زمین + ویدئو
  • تصاویری که ارتش اسرائیل از بقایای موشک بالستیک ایرانی به نمایش گذاشت
  • ارتش اسرائیل بقایای موشک بالستیک ایرانی را به نمایش گذاشت + تصاویر
  • پرسش‌هایی درباره عملیات موشکی ایران؛ جنگ‌افزارها و رهگیری
  • «رضوان»؛ ناشناخته‌ترین موشک بالستیک ایرانی که روانه پایگاه‌های اسرائیل شد/ نسل‌های ارتقاء یافته خانواده شهاب همچنان می‌درخشند +عکس
  • زلنسکی: موشکی برای ایستادگی در مقابل حملات روسیه نداریم