Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر نخستین همایش سراسری تئاتر آپارتمانی «تئاترمان» گفت: مهلت ارسال فیلم آثار تا تاریخ 15 مرداد خواهد بود.


به گزارش خبرگزاری فارس، «محمود صابری»، دبیر نخستین همایش سراسری تئاتر آپارتمانی در قرنطینه که با عنوان «تئاترمان» شناخته می‌شود درباره این رویداد گفت: بعد از شیوع کرونا و ضرورت قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی که تعطیلی سالن‌های تئاتر را به همراه داشت، مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بر آن شد تا راهکارهایی را برای ادامه فعالیت اهالی تئاتر در منزل و همینطور تأمین توقعات مخاطبان تئاتر در قرنطینه بیندیشد و همایش «تئاترمان» که در واقع فراخوانی برای تولید تئاتر آپارتمانی در قرنطینه است، یکی از این راهکارها بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: در این راستا فراخوان این رویداد اعلام شد و در مهلت اعلام شده، متون زیادی به دبیرخانه این همایش رسید که از میان متون رسیده، داوران بخش بازخوانی متون، ۵۲ متن را از سراسر کشور انتخاب و حائز شرکت در همایش دانستند. در حال حاضر و پس از اعلام اسامی متون پذیرفته شده، گروه‌های نمایشی مشغول تمرین هستند و تا ۱۵ مرداد فرصت دارند تا فیلم اجراهای خود را برای ما ارسال کنند.

صابری در مورد اینکه آیا صرفا پذیرفته شدن متن‌ها به معنای دریافت کمک هزینه آنهاست گفت: این همایش به گونه‌ای طراحی شده که هیچ هزینه‌ای را به هنرمندان تئاتر تحمیل نکند. لذا چیزی به عنوان کمک هزینه در تولید نمایش‌های این رویداد معنی ندارد. مبلغی که در فراخوان اعلام شده تحت عنوان پاداش و تقدیر بابت تولید آثار است و شامل ۲ بخش است.

وی توضیح داد: یکی مربوط به متون پذیرفته شده که از نویسندگان کلیه متون پذیرفته شده دست اول که در هیچ جشنواره‌ای شرکت نکرده باشند و یا اجرای عمومی نداشته‌اند، با پرداخت ۵.۰۰۰.۰۰۰ ریال قدردانی خواهد شد. این تقدیر صرفاً مربوط به نویسنده است و ارتباطی با گروه اجرا ندارد و سلب کننده حقوق نویسنده از اجرا نخواهد بود. چه بسا متنی که پذیرفته شده به هر دلیلی به اجرا منجر نشود و یا در مرحله بازبینی مورد پذیرش قرار نگیرد. ولی در هر صورت با پرداخت این مبلغ از نویسنده تقدیر خواهد شد.

بخش دیگر تقدیر از گروه نمایشی است که کارشناسان مرکز براساس کیفیت آثار، تعداد عوامل، مدت زمان اجرا و معیارهای دیگر، مبلغی را تا سقف ۵۰.۰۰۰.۰۰۰ ریال صرفاً به آثاری که به مرحله‌ نهایی راه یافته باشند، تعیین خواهند کرد و به این شکل گروه نمایشی نیز مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

وی درباره کیفیت فیلم‌های ارسالی و زاویه‌ای قابل قبول دوربین برای ضبط اثر گفت: ما در فراخوان هم اعلام کردیم که خانواده‌ها یا گروه‌ها در صورتی که دوربین‌های با کیفیت شخصی داشته باشند، ترجیح ما دریافت تصاویر با کیفیت خواهد بود. چراکه این آثار در مراحل پایانی در اینترنت در معرض دید عموم قرار خواهند گرفت. ولی برای پیشگیری از هزینه گروه‌ها، تصویربرداری با دوربین گوشی‌های همراه با کیفیت نیز مورد پذیرش است و این امر در صورتی که با رعایت ظرافت‌های لازم صورت گرفته باشد، از امتیازات کار در داوری انتخاب آثار نمی‌کاهد.

صابری عنوان کرد: درباره شیوه تصویربرداری و کیفیت فنی آن چند نکته لازم به ذکر است. اول اینکه در این رویداد، دوربین به منزله چشم مخاطب است. با این تفاوت که مخاطب تئاتر در سالن‌های نمایش معمولاً جای ثابتی دارد و از یک زاویه به تماشای اثر می‌نشیند. در حالی که در آنچه ما برای «تئاتر مان» در نظر گرفتیم، امکان حرکت برای مخاطب وجود دارد به این معنا که تماشاگر می‌تواند به همراه سوژه خود حرکت کند و وارد اتاق دیگر، آشپزخانه، تراس و یا حتی حیاط خانه شود.

نکته دوم اینکه دوستان توجه داشته باشند که تصویربرداری از تئاتر آپارتمانی با تولید تله تئاتر و یا ساختن فیلم اشتباه گرفته نشود و از قطع و تدوین حتی‌الامکان اجتناب شود. گاهی ممکن است شخصیت‌های نمایشی به لحاظ مکانی فاصله زیادی داشته و یا حتی در ۲ مکان متفاوت مثلاً یکی در اتاق و دیگری در آشپزخانه حاضر باشند. در چنین شرایطی تعیین اولویت اینکه مخاطب تصویر و صدای کدام و صرفاً صدای کدامیک را داشه باشد، با کارگردان است.

صابری در مورد اینکه شرکت‌کنندگان در این همایش فیلم آثار خود را به چه روشی برای دبیرخانه ارسال کنند، بیان کرد: «تئاترمان» به شکلی طراحی شد که هم هزینه‌ها و هم لزوم خروج از منزل را به صفر نزدیک کند. این امر در ارسال آثار هم در نظر گرفته شده است. به این نحو که برای ارسال آثار نیازی به ارسال CD و پست کردن آن نیست و دوستان می‌توانند از منزل و از طریق یکی از پیام‌رسان‌هایی که امکان ارسال فایل­‌های با حجم بالا را داشته باشند، آثار خود را برای ما ارسال کنند.

پیام‌رسان مورد نظر و شیوه ارسال آثار در گروهی که در یکی از پیام رسان‌ها برای نویسندگان و کارگردان‌های متون پذیرفته شده، تشکیل شده است، به اطلاع آنها خواهد رسید. ولی نکته‌ای که اینجا لازم است به آن اشاره کنم در خصوص فرمت فیلم‌های ارسالی است. گروه‌ها در صورتی که امکان تبدیل فرمت داشته باشند، ترجیح ما فرمت MP۴ برای ارسال آثار است که هم از کیفیت مطلوب برخوردار است و هم اینکه حجم فایل‌های ارسالی را کاهش می‌دهد. در صورتی که عزیزان از این امکان برخوردار نیستند، با هر فرمتی می‌توانند آثار خود را ارسال کنند. ولی توجه داشته باشند که کیفیت آثار افت زیادی نکند. چون آثار پذیرفته شده در اینترنت در معرض دید عموم قرار خواهد گرفت.

دبیر نخستین همایش سراسری تئاتر آپارتمانی «تئاترمان» در پایان درباره مهلت ارسال آثار گفت: ما از زمان اعلام متون پذیرفته شده، مدت زمان حداقل ۴۵ روز را برای آماده‌سازی و ارسال آثار در نظر گرفتیم که بر این اساس مهلت ارسال فیلم آثار حداکثر تا تاریخ ۱۵ مرداد خواهد بود.

*رونمایی از پوستر نغمه شبانه

پوستر نمایش تجربی و آنلاین « نغمه شبانه » با طراحی آروین فولادی فر در آستانه ی این اجرا رونمایی شد .

آروین فولادی فر ، تصویر ساز ، گرافیست و کارتونیست که دانش آموخته تصویر سازی دانشگاه تهران در مقطع کارشناسی ارشد بوده ، از سال ۲۰۱۳ با کارگردان و طراح این اثر تجربی و آنلاین همکاری خود را آغاز کرده است .
وی در خصوص این روند همکاری با تاکید بر ذهن مینیمالیست طراح و کارگردان این اثر چنین گفت : در نظرمان طراحی ساده ، مفهومی و در عین حال مختصر بود که ورای فرم مفهومی را نیز در نظر داشته باشد .

وی در ادامه تاکید کرد : تصویرسازی‌ها و آثار گرافیکی ناییو و خام با جنس تجربی و فقیر-فقیر در تفسیر گروتفسکی از تأتر- هماهنگی خوبی دارد. بر این اساس، ژانر ساده و شکل‌های وکتور (بُرداری) شیوه ی طراحی من با ذهنیت کارگردان همخوانی دارد .

وی در پایان درباره شیوه طراحی پوستر این اثر چنین عنوان کرد :ایده‌ این پوستر ساده بود و بعد ساده‌تر شد و باز هم ساده‌تر شد. دو قاب مثل پنجره یا تلویزیون، دو زن، دو شکل ساده در سایه، بالا و پایین، افتراق و فاصله ایده‌های اصلی این طرح بوده‌اند ، لوگوتایپ این اثر نیز مشابه تایپوگرافی نشان روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها طراحی شد که با رنگ آبی مزین شد، همچنین رنگ‌بندی کلی این اثر سعی داشت چاپ‌های هافتون و کاغذ نشریات را بازتداعی کند.

بازیگران این اثر (در بخش ایران )سروناز نانکلی ، ( و در بخش آمریکا)مرلیکس ونتورا خواهند بود و  از دیگر عوامل می تواند به زهره رحمانی ( طراح لباس )، استودیو پارکینگ - صادق حسین ( ضبط صدا )و سارا حدادی ( مدیر روابط عمومی و مشاور رسانه ای ) ، ساخت تیزر you studio اشاره کرد.

نمایش آنلاین « نغمه شبانه » به نویسندگی مهسا طالبی با کارگردانی مشترک دنیز خاطری و ربکا میلر ، محصول مشترک ایران و آمریکا یکشنبه ۱۵ تیر ماه مصادف با ۵ جولای ساعت ۱۰ شب به وقت تهران و ۱۰:۳۰ به وقت نیویورک در کانال یوتیوب Evening Melody-An Experiment اجرا خواهد شد .

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: پوستر نمایش تئاترمان حوزه هنری متون پذیرفته شده تئاتر آپارتمانی داشته باشند ارسال آثار ارسال کنند مهلت ارسال گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۸۵۲۶۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال ۷۵ هزار اثر

فرمانده سپاه قدس استان گیلان گفت: بیش از ۷۵ هزار اثر به دبیرخانه جشنواره ملی "مدرسه عشق" در گیلان ارسال شد که نشان از مردمی بودن آن دارد؛ این تعداد آثار رکوردی در تاریخ جشنواره‌های فرهنگی و هنری کشورمان بوده است. - اخبار استانها -

 به گزارش خبرگزاری تسنیم از رشت، سردار حمید دامغانی عصر امروز در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره ملی مردمی‌ «‌مدرسه عشق» با اشاره به اینکه این دوره از جشنواره نسبت به دوره‌های گذشته، از ویژگی‌های منحصر به‌فردی برخوردار است اظهار داشت: بیش از 75 هزار اثر به دبیرخانه این جشنواره در گیلان رسید که نشان از مردمی بودن آن دارد؛ این تعداد آثار رکوردی در تاریخ جشنواره‌های فرهنگی و هنری کشورمان بوده است.

فرمانده سپاه قدس استان گیلان، مردمی بودن و کثرت آثار و برگزاری جشنواره به صورت کاملاً حرفه‌ای را از جمله ویژگی‌های شاخص هفتمین دوره از جشنواره مدرسه عشق برشمرد و بیان کرد: تمام عزیزانی که در دبیرخانه جشنواره،‌ برنامه‌ریزی، هدایت و نظارت جشنواره نقش داشتند از جوانان دهه هشتادی هستند و کار را به‌ نحو احسن پیش بردند.

سردار دامغانی با اشاره به تاکیدات امامین انقلاب اسلامی مبنی بر توجه به ظرفیت‌های مردمی برای رشد و‌ جهش کار در عرصه‌های مختلف افزود: در طول انقلاب و دوران دفاع مقدس هرجا که مشارکت حداکثری مردم رقم خورد شاهد رشد و جهش‌ بوده‌ایم و این نگاه امامین انقلاب برگرفته از اسلام ناب است.

وی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید زاهدی‌ از فرماندهان نیروی قدس سپاه افزود: ایشان از سال 70 تا 75 حدود 5 سال فرماندهی لشکر 16 قدس گیلان را بر عهده داشتند و ایشان را گیلانی می‌دانیم؛ ما هم با افتخار می‌گوییم که رشتی هستیم و توفیق خدمت به مردم گیلان را داریم.

سردار علی مقواساز معاون فرهنگی سازمان بسیج نیز در این مراسم با بیان اینکه زمینه‌ بروز خلاقیت و ابتکار جوانان و بسیجیان کشورمان در جشنواره مدرسه عشق فراهم شد اظهار داشت: اولین مزیت این جشنواره، گستردگی آن در همه جغرافیای کشور و ارسال اثار از سراسر کشور بود و خوشبختانه آثار خوبی نیز ارسال شد.

وی از ارسال 75 هزار اثر در 11 موضوع به این جشنواره خبر داد و بیان کرد: آثار ارسال‌شده فقط یک اثر نبوده بلکه یک عملیات فرهنگی بوده است و این آثار بعد از جشنواره برای همه مردم قابل دسترس خواهد بود.

معاون فرهنگی سازمان بسیج با بیان اینکه نزدیک به 29 هزار اثر مربوط به ابتکارات پایگاه‌های بسیج  بوده است افزود: جشنواره مدرسه عشق با مراسم اختتامیه امروز پایان نمی‌یابد بلکه باید از ظرفیت همه آنان که در این میدان بودند و تولید اثر داشتند استفاده شود.

به گزارش تسنیم، هفتمین جشنواره ملی مردمی‌ «‌مدرسه عشق» در محورهای امیدآفرینی، فرهنگ کار و تولید، جمعیت، حل مشکلات محله به توان مردم، جهاد برای مردم، بانوی ایرانی، ایران زیبا، ایران قوی، جامعه آگاه و قهرمانان ملی و در 6 بخش هنرهای تجسمی، پویانمایی، هنرهای تصویری و نمایشی،‌ سرود و موسیقی، ادبیات، شعر و مکتوبات، نوآوری و ایده‌های جدید پایگاهی برگزار شد.

انتهای پیام/612/.

 

دیگر خبرها

  • مهلت ارسال آثار به دومین جشنواره ملی دوسالانه ترویج نجوم ادیب تمدید شد
  • آخرین مهلت ارسال اثر به جشنواره طنز و رسانه
  • راهیابی پنج نمایش از قم به جشنواره تئاتر مردمی بچه‌های مسجد
  • اختتامیه هفتمین جشنواره مدرسه عشق در رشت
  • ثبت رکود تاریخی در جشنواره ‌مدرسه عشق با ارسال ۷۵ هزار اثر
  • معرفی آثار راه‌‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • معرفی آثار راه‌ یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • معرفی آثار راه‌یافته به جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • معرفی آثار راه‌یافته به مرحله رقابتی جشنواره ملی تئاتر ایثار
  • جدول اجرای عمومی آثار صحنه‌ای جشنواره ملی تئاتر رضوی